Invazivni člankonošci (169250)
ECTS bodovi | 3.00 |
Engleski jezik | R1 |
E-učenje | R2 |
Sati nastave | 30 |
Predavanja | 22 |
Laboratorijske vježbe | 4 |
Seminar | 4 |
Izvođač predavanja | |
doc. dr. sc. Ivana Pajač Živković | |
doc. dr. sc. Darija Lemić | |
doc. dr. sc. Maja Čačija | |
Izvođač vježbi | |
doc. dr. sc. Ivana Pajač Živković | |
Izvođač seminara | |
doc. dr. sc. Ivana Pajač Živković | |
doc. dr. sc. Darija Lemić | |
doc. dr. sc. Maja Čačija | |
Ocjenjivanje | |
Dovoljan (2) | 60-70% |
Dobar (3) | 70-80% |
Vrlo dobar (4) | 80-90% |
Izvrstan (5) | 90-100% |
Uvjeti za dobivanje potpisa | |
Obavezno pohađanje 80% predavanja, 80% vježbi i 100% seminara. | |
Redovito pohađanje i aktivno sudjelovanje u svim oblicima nastave. |
Nositelj predmeta

doc. dr. sc. Ivana Pajač Živković
Opis predmeta
Cilj predmeta je stjecanje znanja o invazivnim člankonošcima hrvatske faune. Prepoznavanje socio-ekonomskog i ekološkog utjecaja invazivnih člankonožaca na bioraznolikost, poljoprivredu i gospodarstvo te zdravlje ljudi u Hrvatskoj i svijetu. Upoznavanje s inovativnim metodama istraživanja raznolikosti invazivnih člankonožaca. Kroz laboratorijske vježbe studenti se praktično upoznaju s prepoznavanjem invazivnih člankonožaca te procjenama brojnosti populacije, a kroz grupne rasprave identificiraju se uzroci i posljedice njihovog javljanja u različitim ekološkim sustavima te se raspravlja o raspoloživim mjerama suzbijanja. Kroz seminarski rad studenti kroz praktični rad svladavaju određena područja te se dodatno upoznaju s trenutno prisutnim i i novim, potencijalnim invazivnim člankonošcima. Polaganje ispita se provodi preko pismene provjere znanja i usmenog ispita.
Vrsta predmeta
- Preddiplomski studij / Fitomedicina (izborni predmet, 5. semestar, 3. godina)
Opće kompetencije
Predmet osposobljava za razumijevanje utjecaja invazivnih člankonožaca na poljoprivrednu proizvodnju (ekonomske štete i troškovi suzbijanja), biološku raznolikost (ugrožavanje opstanka autohtonih vrsta i narušavanje prirodnog funkcioniranja i ravnoteže u ekosustavu) te zdravlje ljudi i životinja. Studenti se upoznavaju s najznačajnijim predstavnicima iz glavnih taksonomskih skupina invazivnih člankonožaca Hrvatske s posebnim osvrtom na morfologiju, biologiju, ekologiju te rasprostranjenost u Hrvatskoj i Europi. Posebna pozornost posvećena je metodama praćenja i mogućnostima suzbijanja invazivnih člankonožaca, te praktičnom prepoznavanju invazivnih člankonožaca na temelju morfoloških razlika uz procjenjivanje brojnosti populacije. Polaznici predmeta dobivaju neophodna teorijska i praktična znanja koja ih osposobljavaju za razumijevanje značaja invazivnih člankonožaca a stečene vještine uspješno se mogu integrirati u daljnjem obrazovanju.
Oblici nastave
- Konzultacije
Nositelj predmeta svaki tjedan održava konzultacije prema dogovorenom rasporedu na kojima studenti dobivaju potrebnu pomoć i upute u vezi usvajanja predmetnog sadržaja te izrade seminarskog rada. - Laboratorijske vježbe
Identifikacija invazivnih člankonožaca uz pomoć standardnih determinacijskih ključeva. - Predavanja
Karakterizacija invazivnih člankonožaca Hrvatske. Pregled najznačajnijih predstavnika iz glavnih taksonomskih skupina te njihov utjecaj na biološku raznolikost (ugrožavanje opstanka autohtonih vrsta i narušavanje prirodnog funkcioniranja i ravnoteže u ekosustavu), zdravlje ljudi i životinja, te troškovi suzbijanja invazivnih člankonožaca. Upoznavanje s postupkom procjene invazivnosti vrsta, crna i bijela lista. Putovi prijenosa i načini širenja invazivnih člankonožaca. Prikaz invazivnih člankonožaca Hrvatske s posebnim osvrtom na morfologiju, biologiju, ekologiju te rasprostranjenost u Hrvatskoj i Europi. Nove metode istraživanja invazivnih člankonožaca. Posebna pozornost posvećena je metodama praćenja i mogućnostima suzbijanja invazivnih člankonožaca uz naglasak na integrirane i ekološke smjernice zaštite. Razmatranje čimbenika daljnjeg širenja invazivnih člankonožaca u agroekološkim uvjetima Hrvatske. - Provjere znanja
Pismeni i završni usmeni ispit. - Seminari
Studenti izrađuju pisani seminarski rad i javno prezentiraju radove. Teme radova određuju se u dogovoru s nositeljem predmeta sukladno osobnim interesima studenata iz područja predmeta.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
Identificirati invazivne člankonošce na poljoprivrednim kulturama u Hrvatskoj. | Aktivno sudjelovanje studenata u nastavi, radni zadaci tijekom nastave, vježbi i seminara, pismeni i završni usmeni ispit. |
Ustanoviti ekonomsku važnost invazivnih člankonožaca u poljoprivrednoj proizvodnji. | Aktivno sudjelovanje studenata u nastavi, radni zadaci tijekom nastave, vježbi i seminara, pismeni i završni usmeni ispit. |
Opisati i objasniti životni ciklus invazivnih člankonožaca, štetnika poljoprivredne proizvodnje. | Aktivno sudjelovanje studenata u nastavi, radni zadaci tijekom nastave, vježbi i seminara, pismeni i završni usmeni ispit. |
Procijeniti važnost invazivnih člankonožaca u odnosu na biološku raznolikost agroeko sustava. | Aktivno sudjelovanje studenata u nastavi, radni zadaci tijekom nastave, vježbi i seminara, pismeni i završni usmeni ispit. |
Identificirati uzroke i posljedice unosa i širenja invazivnih člankonožaca u agroeko sustavu. | Aktivno sudjelovanje studenata u nastavi, radni zadaci tijekom nastave, vježbi i seminara, pismeni i završni usmeni ispit. |
Preporučiti učinkovite mjere suzbijanja invazivnih člankonožaca u konvencijalnoj, integriranoj i ekološkoj poljoprivrednoj proizvodnji. | Aktivno sudjelovanje studenata u nastavi, radni zadaci tijekom nastave, vježbi i seminara, pismeni i završni usmeni ispit. |
Definirati programe suzbijanja i procijeniti prednosti i nedostatke raspoloživih mjera suzbijanja invazivnih člankonožaca. | Aktivno sudjelovanje studenata u nastavi, radni zadaci tijekom nastave, vježbi i seminara, pismeni i završni usmeni ispit. |
Integrirati stečene vještine u daljnjem obrazovanju. | Aktivno sudjelovanje studenata u nastavi, pismeni i završni usmeni ispit. |
Način rada
Obaveze nastavnika
Održavanje nastave prema nastavnom planu. Sastavljanje testova znanja te njihovo ocjenjivanje. Održavanje usmenih ispita i konzultacija. Izrada nastavnih materijala.
Obaveze studenta
Redovito pohađanje i aktivno sudjelovanje u svim oblicima nastave. Obavezno pohađanje 80% predavanja, 80% vježbi i 100% seminara. Izrada i javna prezentacija seminarskih radova. Priprema za završni pismeni i usmeni ispit u predviđenim ispitnim rokovima.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pismeni i usmeni ispit | 80% |
0-60 60-70 70-80 80-90 90-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
22 | 72 | 2,4 |
Izrada i prezentacija seminarskog rada | 10% |
0-60 60-70 70-80 80-90 90-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
4 | 9 | 0,3 |
Pohađanje vježbi | 10% | 4 | 9 | 0,3 | ||
Ukupno | 100% | 90-100 % 80-90 % 70-80 % 60-70 % | Izvrstan (5) Vrlo dobar (4) Dobar (3) Dovoljan (2) | 30 | 90 | 3 |
Tjedni plan nastave
- Invazivni člankonošci – povijesni pregled i definicija P
- Socio-ekonomski i ekološki utjecaj invazivnih člankonožaca P
- Postupak procjene invazivnosti vrsta člankonožaca P
- Invazivni kukci iz reda Hemiptera (podred Heteroptera i Homoptera 1) P
- Invazivni kukci iz reda Hemiptera (podred Homoptera 2) P
- Invazivni kukci iz reda Coleoptera P
- Invazivni kukci iz reda Diptera P
- Invazivni kukci iz reda Lepidoptera P
- Invazivni paučnjaci iz reda Acarina P
- Ostali invazivni člankonošci u RH i novi, potencijalno opasni člankonošci za RH - projekcija budućih trendova P
- Genetska i morfometrijska istraživanja invazivnih člankonožaca P
- Determiniranje invazivne faune L i SZ
- Determiniranje invazivne faune L i SZ
- Seminarski radovi studenata S i R, M i M
- Seminarski radovi studenata S i R, M i M
Obvezna literatura
- Nastavni materijali nositelja predmeta.
- Roques, A., Kenis, M., Lees, D., Lopez-Vaamonde, C., Rabitsch, W., Rasplus, J.-Y., Roy, D. B., 2010. Alien terrestrial arthropods of Europe. BioRisk 4(1) (Special Issue). Pensoft Publishers, Bugarska.
- DAISIE (Delivering Alien Invasive Species Inventories for Europe). http://www.europe-aliens.org/
- CABI (Invasive Species Compendium). http://www.cabi.org/isc/
Preporučena literatura
- Mack, R.N., Simberloff, D., Lonsdale, W.M., Evans, H., Clout, M., Bazzaz, F.A., 2000. BIOTIC INVASIONS: CAUSES, EPIDEMIOLOGY, GLOBAL CONSEQUENCES, AND CONTROL.
- Hulme, P.E., Roy, D.B., Cunha, T., Larsson, T.-B., 2008. A pan-European inventory of alien species: rationale, implementation and implications for managing biological invasions. In DAISIE (eds.) The Handbook of European Alien Species. Springer, Dordrecht.