Pedologija krajobraza (144022)
ECTS bodovi | 6.00 |
Engleski jezik | R1 |
E-učenje | R1 |
Sati nastave | 60 |
Predavanja | 34 |
Laboratorijske vježbe | 13 |
Vježbe u praktikumu | 2 |
Seminar | 6 |
Terenske vježbe | 5 |
Izvođač predavanja | |
prof. dr. sc. Stjepan Husnjak | |
Izvođač vježbi | |
doc. dr. sc. Danijela Jungić | |
Izvođač seminara | |
doc. dr. sc. Danijela Jungić | |
Ocjenjivanje | |
Dovoljan (2) | 60-70% |
Dobar (3) | 71-80% |
Vrlo dobar (4) | 81-90% |
Izvrstan (5) | 91-100% |
Uvjeti za dobivanje potpisa | |
Prisustvovanja na min. 80 % predavanja i 100 % obavljene vježbe |
Nositelj predmeta

prof. dr. sc. Stjepan Husnjak
Opis predmeta
Pedologija je prirodnoznanstvena disciplina u okviru koje se proučava tlo - jedan od najvažnijih i nezamjenjivih prirodnih resursa. Tlo je važan element krajobrazne arhitekture te je stoga nužno da se studenti preddiplomskog studija «Krajobrazna arhitektura» upoznaju sa osnovnim znanostima o tlu. U okviru ovog modula kroz predavanja, studenti će steći bitna saznanja o postanku tla, o osnovnim fizikalnim, kemijskim i biološkim svojstvima tla, o mineralnoj i organskoj tvari tla, o vodi i zraku tla, o toplinskim svojstvima tla, zatim o osnovnim principima prirodoznanstvenih i namjenskih klasifikacija tla. Kroz terenske i laboratorijske vježbe studenti će ovladati vještinama načina istraživanja tla i dolaženja do kvalitativnih i kvantitativnih podataka o tlu. Kroz seminarski rad detaljno će se upoznati sa načinima obrade i interpretacije rezultata terenskih i laboratorijskih istraživanja.
Vrsta predmeta
- Preddiplomski studij / Krajobrazna arhitektura (obvezni predmet, 2. semestar, 1. godina)
Opće kompetencije
Modul Pedologija krajobraza osposobljava studente za razumijevanje načina postanka tla i daje znanja o osnovnim morfološkim, fizikalnim i kemijskim svojstvima tla. Studenti raspolažu s temeljnim znanjima o rasprostranjenosti pojedinih tipova tala u Republici Hrvatskoj, koja su osnova za planiranje održivog gospodarenja zemljišnim resursima.
Oblici nastave
- Laboratorijske vježbe
Laboratorijske vježbe 13 sati - izvodi se 7 vježbi iz fizikalnih analiza tla i 6 vježbi iz kemijskih analiza tla - Predavanja
Predavanja 34 sati / u jednoj skupini - Provjere znanja
Parcijalni i cjeloviti testovi - Seminari
Seminari 6 sata / u jednoj skupini - Terenske vježbe
Terenske vježbe 5 sati - opisivanje morfoloških svojstava tla na pedološkom profilu, sondiranje, uzorkovanje tla – Fakultetsko dobro i Maksimir (2 sata) - upoznavanje različitih tipova tala - Medvednica (3 sata) - Vježbe
Vježbe 20 sati / u tri skupine - Vježbe u praktikumu
Vježbe u praktikumu 2 sata - upoznavanje studenata s postupkom fotointerpretacije (fiziografska analiza satelitskih snimaka) / u tri skupine
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
Utvrditi dominantne pedogenetske čimbenike i procese pri nastanku različitih tala | Parcijalni ili cjeloviti ispit |
Opisati i interpretirati morfološka, fizikalna i kemijska svojstva | Parcijalni ili cjeloviti ispit |
Procijeniti dominantna ograničenja s aspekta pogodnosti tla za korištenje u poljoprivredi | Parcijalni ili cjeloviti ispit |
Razvrstati tla u skupine prema stupnju pogodnosti za različite namjene | Parcijalni ili cjeloviti ispit |
Identificirati razrede i tipove tla | Parcijalni ili cjeloviti ispit |
Planirati terenska i laboratorijska pedološka istraživanja tla | Parcijalni ili cjeloviti ispit |
Način rada
Obaveze nastavnika
Održavanje predavanja, seminara i vježbi, pružanje konzultacija; organizacija ispitnih testova i ispita, organizacija terenske nastave
Obaveze studenta
Pohađanje predavanja, vježbi i izrada seminarskih radova
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave | 56 | 56 | 1,9 | |||
Parcijalni ispit 1 (PI1) | 25% |
<60 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 30 | 1 |
Parcijalni ispit 2 (PI2) | 25% |
<60 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 30 | 1 |
Parcijalni ispit 3 (PI3) | 25% |
<60 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 30 | 1 |
Parcijalni ispit 4 (PI4) | 25% |
<60 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 34 | 1,1 |
UKUPNO | 100% | Prosj. ocjena = (PI1+PI2+PI3+PI4)/4 | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Parcijalni ispit 1 | Uvod, povijest i podjela pedologije, definicija tla i zemljišta; pedogenetski faktori i procesi; morfološka svojstva tla | Organizirani su unutar redovite nastave | 1 popravni test |
Parcijalni ispit 2 | Fizikalna svojstva tla (mehanički sastav, gustoća tla, struktura tla, vodni režim i režim vlažnosti, kretanje vode u tlu, mjerenje vlage, važnost vode u tlu, kretanje zraka u tlu, Kz, važnost zraka u tlu, toplinska svojstva i toplinski režim tla, važnost topline u tlu | Organizirani su unutar redovite nastave | |
Parcijalni ispit 3 | Kemijska svojstva tla: mineralni i organska tvar tla, glavni elementi u tlu, oksidacijsko-redukcijski procesi u tlu, adsorpcijski kompleks tla, sorpcija tvari u tlu, otopina tla | Organizirani su unutar redovite nastave | |
Parcijalni ispit 4 | Organizmi tla, klasifikacija i pedokartiranje: Mikro i makroorganizmi u tlu, uvod u klasifikacije tla, vrste i svrha klasifikacije, razredi i tipovi unutar redova tala: terestrička, semiterestrička, hidromorfna, halomorfna i subakvalna tla, postupci i metode pedološkog kartiranja, namjena i mjerila pedoloških karata | Organizirani su unutar redovite nastave | |
Cjeloviti pismeni ispit | Provodi se u slučaju da studenti nisu položili modul putem parcijalnih testova i polažu ispit u redovitim ispitnim rokovima. | 2 redovita roka u ljetnom i jesenskom terminu | |
Seminarski radovi | Studenti su obavezni nakon obavljenih terenskih i laboratorijskih vježbi napisati seminarski rad | 2 tjedna nakon vježbi |
Tjedni plan nastave
- Uvod, povijest nastanka i razvoja pedologije, podjela pedologije, definicija tla i zemljišta,funkcije tla
- Pedogenetski čimbenici; reljef, klima, matični supstrat, organizmi, vrijeme i ljudska aktivnost,utjecaj pedogenetskih čimbenika na razvoj vrste i intenziteta pojdinih pedogenetskih procesa
- Pedogenetski procesi: trošenje, tvorba sekundarnih minerala, razgradnja organske tvari i nastanak humusa, tvorba organo-mineralnog kompleksa, migracija, morfološka svojstva tla
- Parcijalni ispit 1; Fizikalna svojstva tla: mehanički sastav i tekstura tla, gustoća tla, struktura tla,porozitet tla, konzistencija tla
- Fizikalna svojstva tla; voda u tlu, kruženje vode, oblici vode u tlu, vodne konstante, vodni režim i režim vlažnosti, kretanje vode u tlu, mjerenje vlage, važnost vode u tlu
- Fizikalna svojstva tla; zrak tla, kretanje zraka, kapacitet tla za zrak, važnost zraka u tlu, toplinska svojstva, kapacitet tla za toplinu i toplinski režim tla, važnost topline u tlu
- Parcijalni ispit 2: Kemijska svojstva tla; mineralna tvar tla, organska tvar tla
- Kemijska svojstva tla: glavni elementi u tlu, polutanti antropogenog porijekla, oksidacijsko redukcijski procesi u tlu
- Kemijska svojstva tla: sorpcija tvari u tlu, otopina tla
- Parcijalni ispit 3; Organizmi tla. makroorganizmi i mikroorganizmi u tlu
- Klasifikacija tla: uvod u klasifikaciju tla, vrste i svrha klasifikacije, terestrička tla
- Klasifikacija tla: terestrička i semiterestrička tla
- Klasifikacija tla : semiterestrička, hidromorfna, halomorfna i subakvalna tla
- Pedokartiranje: postupci i metode pedološkog kartiranja, namjena i mjerila pedoloških karata
- Parcijalni ispit 4
Obvezna literatura
- Husnjak, S. (2010): Pedologija krajobraza. Skripta za studente krajobrazne arhitekture.
Agronomski fakultet Zagreb, Zavod za pedologiju
Preporučena literatura
- Husnjak, S. (2014.): Sistematika tala Hrvatske. Sveučilišni udžbenik, Hrvatska Sveučilišna naklada, Zagreb
- Škorić, A. (1991.): Sastav i svojstva tla. Knjiga, Fakultet poljoprivrednih znanosti, Zagreb – odabrana poglavlja
- Škorić, A. (1985.): Priručnik za pedološka istraživanja. Fakultet poljoprivrednih znanosti, Zagreb – odabrana poglavlja
- Laboratorijske vježbe – Power Point prezentacija
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Sveučilište Josip Juraj Strossmayer u Osijeku, Fakultet Agrobiotehničkih znanosti,: Pedologija
- Southern Illinois University (Illinois, USA): Advanced landscape design 1 i 2
- Çukurova Universitesi (Adana, Turkey): Landscape engineering
- The University of Queensland (St.Lucia, Australia): Soils, Landscapes and Environment