Studijski program

Suptropsko voćarstvo (144487)

ECTS bodovi 6.00
Engleski jezik R1
Sati nastave 60
Predavanja 30
Laboratorijske vježbe 25
Seminar 5
Izvođač predavanja
prof. dr. sc. Đani Benčić
Izvođač vježbi
prof. dr. sc. Đani Benčić
doc. dr. sc. Jelena Gadže
Ocjenjivanje
Dovoljan (2) 60-70%
Dobar (3) 71-80%
Vrlo dobar (4) 81-90%
Izvrstan (5) 91-100%

Nositelj predmeta

prof. dr. sc. Đani Benčić
prof. dr. sc. Đani Benčić

Opis predmeta

Uspješno poznavanje zakonitosti voćarske proizvodnje na područjima sa suptropskom klimom, poglavito u mediteranskom dijelu naše zemlje, nemoguće je bez razumijevanja temeljnih zakonitosti suptropskog klimata i voćnih vrsta agruma, smokva, šipka, rogača, bajam, žižule, kivike, pistacio, maginja, kaki … prilagođenih uzgoju na područjima s takvom klimom Osim toga, pojedine sorte nekih pretežno kontinentalnih voćnih vrsta pogodne su, primjenom odgovarajućih tehnologija, za uzgoj u suptropskoj klimi, što uz pravilnu primjenu stečenih znanja često može polučiti ekonomskim prednostima u smislu: ranije dozrijevanje voća- postizanje većih cijena na lokalnom i globalnom tržištu. Program modula Suptropsko voćarstvo omogućuje studentima, koji se nisu susretali s predmetima srodne tematike na dodiplomskom studiju (npr. Mediteransko voćarstvo na Sveučilištu u Zagrebu, Agronomski fakultet), stjecanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja iz suptropskog voćarstva neophodnih za uspješno savladavanje nekih drugih specijalističkih modula voćarske tematike na diplomskom (MS) studiju Hortikulture, usmjerenja Voćarstvo.

Vrsta predmeta

  • Diplomski studij / Hortikultura / Voćarstvo (izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)

Opće kompetencije

Predmet osposobljava studente za odabir i primjenu tehnologija u voćarskoj proizvodnji na područjima sa suptropskom klimom. Razumijevanju osnovnih principa i tehnika uzgoja suptropskog voća (agrotehnika i pomotehnika), te osnovnih postupaka tretiranja, čuvanja ubranih plodova i određivanja njihove kakvoće.
Studenti dobivaju neophodna teorijska i praktična znanja o odabiru prikladnog položaja za osnivanje nasada pojedinih suptropskih voćnih vrsta, prikladnom sortimentu ovisno o agroklimatskim prilikama proizvodnog područja, godišnjim radovima u nasadu, rezidbi voćaka, te berbi i čuvanju plodova.

Oblici nastave

  • Konzultacije
  • Laboratorijske vježbe
    U sklopu laboratorijskih vježbi izvode se metode za morfološku karakterizaciju sorata agruma, rogača i šipka Laboratorijske vježbe se provode u skupinama.
  • Predavanja
  • Seminari
    Izradom seminarskog rada se stječu vještine samostalnog prikupljanja literature, pisanja i predstavljanja seminarskog rada pred ostalim studentima, slušačima dotičnog modula, čime se u zajedničkoj raspravi (uz moderiranje nastavnika) upotpunjuju prikupljena znanja zadane tematike. Predviđeno je da u paru ili do petero studenata zajednički sudjeluju u izradi seminarskog rada, a temu seminara studenti predlažu samostalno uvažavajući prijedloge nastavnika.
  • Terenske vježbe
    U sklopu terenskih vježbi studenti će odraditi vježbe u voćnjacima na mediteranskom dijelu Hrvatske najčešće u okolici Zadra i Istre

Ishodi učenja i način provjere

Ishod učenja Način provjere
studenti stječu znanja u razumijevanju i povezanosti temeljnih znanja o uzgoju suptropskih voćaka i nekih sorata voćaka pretežno umjerenog kontinentalnog područja, sa specifičnim zahtjevima suptropskog klimatskog područja Pismeni ispiti, seminarski rad, sudjelovanje u raspravama tijekom svih oblika nastave.
studenti stječu znanje i razumijevanje povezanost temeljnih znanja o uzgoju voćaka prilagođenih umjerenom kontinentalnom području sa specifičnim zahtjevima suptropskog klimatskog područja, te vrednovati ekonomske prednosti takve proizvodnje u odgovarajućim uvjetima Pismeni ispiti, seminarski rad, sudjelovanje u raspravama tijekom svih oblika nastave.
studenti stječu znanje i sposobnost analizirati i sintetizirati važnost primjene stečenih znanja (odabir položaja proizvodnog nasada, odabir odgovarajućih sorta, priprema tla i sadnja, agrotehnički i pomotehnički zahvati u voćnjaku, branje i čuvanje plodova) u pripremi slijeda tehnoloških procesa u vođenju tržišno orjentiranog plantažnog voćnjaka Pismeni ispiti, seminarski rad, sudjelovanje u raspravama tijekom svih oblika nastave.
studenti stječu znanje za kreirati slijed pojedinih aktivnosti u godišnjem ciklusu i ukupnom proizvodnom trajanju voćnjaka (od sadnje do krčenja) Pismeni ispiti, seminarski rad, sudjelovanje u raspravama tijekom svih oblika nastave.
studenti stječu znanje iz poznavanja suptropskih voćnih vrsta koje se uzgajaju u Republici Hrvatskoj, te usporediti njihov ekonomski značaj Pismeni ispiti, seminarski rad, sudjelovanje u raspravama tijekom svih oblika nastave.
studenti stječu znanje o ocijeni perspektive povećanja (ili smanjenja) uzgoja pojedinih voćnih vrsta na mediteranskom području Republike Hrvatske Pismeni ispiti, seminarski rad, sudjelovanje u raspravama tijekom svih oblika nastave.
studenti stječu znanje o ocijeni kakvoće plodova agruma Pismeni ispiti, seminarski rad, sudjelovanje u raspravama tijekom svih oblika nastave.
studenti razvijaju vještine učenja za cjeloživotno obrazovanje

Način rada

Obaveze nastavnika

Održavanje predavanja, vježbi i seminara. Pomoć pri izradi seminara.

Obaveze studenta

Sudjelovanje u nastavi. Izrada seminarskog rada.

Polaganje ispita

Elementi praćenja Maksimalno bodova ili udio u ocjeni Bodovna skala ocjena Ocjena Broj sati izravne nastave Ukupni broj sati rada prosječnog studenta ECTS bodovi
Pohađanje nastave (PN) - predavanja i vježbe) 60-70%
71-80%
81-90%
91-100%
Dovoljan (2)
Dobar (3)
Vrlo dobar (4)
Izvrstan (5)
55 60 2
Seminarski rad (S) 20% 5 bodova
6-7 bodova
8-9 bodova
10 bodova
Dovoljan (2)
Dobar (3)
Vrlo dobar (4)
Izvrstan (5)
5 20 1
Pismeni ispit (P1) 20% <60%
60-70%
71-80%
81-90%
91-100%
Nedovoljan (1)
Dovoljan (2)
Dobar (3)
Vrlo dobar (4)
Izvrstan (5)
0 20 1
Završni usmeni ispit (UI) -student polaže UI ukoliko nije položio parcijalne ispite tijekom semestra 80% <60%
60-70%
71-80%
81-90%
91-100%
Nedovoljan (1)
Dovoljan (2)
Dobar (3)
Vrlo dobar (4)
Izvrstan (5)
0 84 2
UKUPNO 100% (PN+P+S+UI/5) 60 180 6
Elementi praćenja Opis Rok Nadoknada
Pismeni ispit Ispit, programski obuhvaća nastavne jedinice od 1. do 13. tjedna nastave. Ispit je pismeni putem kolokvija. 15. tjedan
Nadoknada putem samostalnog zadatka Ukoliko je student iz opravdanih razloga izostao s većeg broja sati od dozvoljenog (čl. 12., Pravilnik o studiranju….na AFZ), omogućuje mu se nadoknada putem samostalnog zadatka. Tijekom ispitnih rokova, a prije usmenog ispita
Završni usmeni ispit (UI) Sastoji se od pet ( i više) pitanja vezanih uz glavne cjeline gradiva. Ocjenjuje se usvojeno znanje, analitičnost i sposobnost kritičkog razmišljanja Ispitni rokovi

Tjedni plan nastave

  1. Svojstva suptropskog klimata s obzirom na voćarsku proizvodnju P
  2. Hrvatski mediteranski proizvodni prostor P –
  3. Seminar S - Teme seminara studenti dogovaraju sa nastavnikom
  4. Kontinentalne voćne vrste ekonomski značajne za uzgoj u hrvatskom mediteranskom području P –
  5. Suptropske voćne vrste koje je moguće uzgajati u kontinentalnom hrvatskom području P.
  6. Pomologija i razmnožavanje voćaka V -
  7. Terenska nastava . V
  8. Citrusi (Citrus sp.) P - Navest će se i opisati najvažnije vrste citrusa koje se uzgajaju u mediteranskom području Republike Hrvatske, te objasniti i navesti agroklimatski, agrotehnički i pomotehnički čimbenici važni za njihov uspješan uzgoj. Navest će se i neki predstavnici roda Citrus od važnosti u svjetskim razmjerima.
  9. Šipak (Punica granatum L.) P - Objasnit će se i navesti agroklimatski, agrotehnički i pomotehnički čimbenici važni za uspješan uzgoj šipka u mediteranskom području Republike Hrvatske. Navest će se i neki primjeri svjetske proizvodne prakse i prerade plodova šipka i iskorištavanja nusprodukata nastalih preradom plodova.
  10. Rogač (Ceratonia siliqua L.) i kesten (Castanea sp.) P - Objasnit će se i navesti agroklimatski, agrotehnički i pomotehnički čimbenici važni za uspješan uzgoj rogača i kestena u mediteranskom području Republike Hrvatske. Navest će se i neki primjeri svjetske proizvodne prakse i prerade plodova rogača i kestena.
  11. Smokva (Ficus carica L.) i kivika (Actinidida deliciosa C.F. Liang &amp; A.R. Ferguson i srodne Actinidia vrste) P - Objasnit će se i navesti agroklimatski, agrotehnički i pomotehnički čimbenici važni za uspješan uzgoj smokve i kivike u mediteranskom području Republike Hrvatske. Također će se razmotriti uzgoj nekih sorta smokve i kivike u kontinentalnim područjima Republike Hrvatske. Navest će se i neki primjeri svjetske proizvodne prakse i prerade plodova smokve i kivike.
  12. Badem (Prunus amygdalus Batsch) i višnja maraska (Prunus cerasus L. var. marasca) P - Objasnit će se i navesti agroklimatski, agrotehnički i pomotehnički čimbenici važni za uspješan uzgoj badema i višnje maraske u mediteranskom području Republike Hrvatske. Također će se razmotriti uzgoj nekih sorta badema i višnje maraske u kontinentalnim područjima Republike Hrvatske. Navesti će se i neki primjeri svjetske proizvodne prakse i prerade plodova badema i višnje maraske
  13. Ostale suptropske voćne vrste P - Opisat će se osnovna biološka svojstva i perspektive uzgoja suptropskih voćnih vrsta koje se u našoj zemlji proizvode u manjoj mjeri (kaki - Diospyros kaki Thunb., pistacija – Pistacia vera L., žižula – Ziziphus jujuba Mill., nešpola – Eriobotrya japonica (Thunb.) Lindl., planika – Arbutus unedo L. i indijska smokva – Opuntia ficus-indica (L.) Mill.).
  14. Auditorne vježbe V - Studenti s nastavnikom diskutiraju obrađeno gradivo, izlažu svoje prijedloge i primjedbe kojima je cilj razjašnjenje eventualno nedostatno protumačenih pojmova dotadašnjih nastavnih jedinica.
  15. Konzulatcije ispit.

Obvezna literatura

  1. David Jackson and all. Temperate and suptropical Fruit Production, Third edition 2011.
  2. Miljković I. Suvremeno voćarstvo 1991. Znanje
  3. Bakarić P. : Uzgoj mandarinke Unshiu
  4. Miljković I. Suvremeno voćarstvo Znanje 1991.

Preporučena literatura

  1. Muhammad Siddiq and all. Tropical and Subtropical Fruits: Postharvest Physiology, Processing and Packaging 1st Edition 2012.
  2. Miljković I. Suvremeno voćarstvo Znanje 1991.