Agrobiotopi zaštićenih prostora (144460)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Programski sadržaj predmeta „Agrobiotopi zaštićenih prostora“ se nastavlja na predmet „Zaštićeni prostori“. Trendovi u poboljšanju optičkih, toplinskih i mehaničkih svojstava transparentnih materijala, kao i u poboljšanju tipova zaštićenih prostora, polimera za malčiranje tla i izravno prekrivanje usjeva. Reguliranje svjetla, topline, relativne vlage zraka i CO2 u ovisnosti o fenofazi kulture i ambijentalnim uvjetima vanjskog prostora s proračunima za racionalnu primjenu. Anorganske, organske i sintetske komponente supstrata za poboljšanje svojstava tla s proračunima primjene. Racionalizacija tehnoloških procesa i materijala za različite uvjete uzgoja.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Hortikultura / Povrćarstvo (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
ECTS: 3.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 30
Predavanja: 14
Vježbe u praktikumu: 8
Seminar: 4
Terenske vježbe: 4
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 61-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Pozitivno ocijenjeni programi i seminari.
Opće kompetencije
- organizirati racionalnu uporabu energije i drugih čimbenika u proizvodnji,
- prezentirati stručni sadržaj vođenja racionalne tehnologije,
- sudjelovati u radu tima.
Oblici nastave
- Predavanja
Prijenos informacija na predavanjima uglavnom se provodi putem „power point“ prezentacija te CD-prezentacije uz grafičko praćenja mikroklimatskih promjena na plastificiranom ispisu Molierova dijagrama. Tijekom predavanja koriste se sljedeće tehnike: prikaz sadržaja na početku predavanja, pravljenje studentskih bilježaka, rasprava tijekom izlaganja uz moguća pitanja, pojašnjenja i ponavljanja važnih informacija te završni sažetak predavanja. - Vježbe u praktikumu
Na vježbama u praktikumu studenti pomoću Molierova dijagrama razrađuju elemente za projektiranje uređaja za održavanje vegetacijskih čimbenika (svjetlo, toplina, relativna vlaga zraka) i pripremaju se za samostalnu izradu dva programa (projektiranje dopunskog osvjetljenja, proračun gubitaka topline, potrebe goriva i uštede topline uporabom energetskih zavjesa). Navedeni programi se rješavaju kao domaći rad. Vježbe u praktikumu se provode u skupinama od 15 do 20 studenata. - Terenske vježbe
Terenske vježbe omogućuju studentima uvid u funkcioniranje uređaja za održavanje mikroklime zaštićenog prostora. - Seminari
Studenti samostalno izrađuju programe i raspravljaju o dobivenim rezultatima, odnosno, biraju metode za racionalniji utrošak svjetlosne i toplinske energije.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Definirati pojmove vezane za agrobiotope zaštićenih prostora, od pokrovnih materijala do održavanja mikroklime i značajki tla | Test znanja, završni ispit |
Odrediti parametre potrebne za projektiranje uređaja za održavanje vegetacijskih čimbenika u zaštićenom prostoru i njihovom simulacijom postaviti ih u optimalan odnos | Program racionalnog vođenja klime, seminarski rad |
Zadati uvjete mikroklime po grupama kultura obzirom na njihove zahtjeve po fenofazama za odabir kvalitetne opreme | Program racionalnog vođenja klime, seminarski rad |
Primijeniti odgovarajuću opremu za promijenjene uvjete proizvodnje, ovisno o tehnologiji uzgoja i kulturi | Test znanja, završni ispit |
Racionalno trošiti potrebnu energiju | Program racionalnog vođenja klime, seminarski rad |
Izračunati količine komponenti supstrata za poboljšanje značajki tla | Seminarski rad |
Način rada
Obveze nastavnika
Održavanje predavanja, vježbi u praktikumu i terenskih vježbi prema nastavnim cjelinama te objava nastavnih materijala u MOODLE sustavu. Podjela seminarskih radova i njihovo ocjenjivanje. Održavanje i ocjenjivanje testa znanja i završnog ispita.
Obveze studenta
Redovito pohađanje nastave. Izrada i predaja seminarskih radova. Polaganje testa znanja i prema potrebi završnog ispita.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Izrada programa racionalnog vođenja klime u zaštićenom prostoru | 15% |
< 60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
12 | 22,5 | 0,75 |
Izrada seminarskog rada | 15% |
< 60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
4 | 7,5 | 0,25 |
Usvojenost programskog sadržaja modula – test znanja | 70% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
14 | 60 | 2 |
UKUPNO | 70% završni ispit 15% program racionalnog vođenja klime zaštićenog prostora 15% seminarski rad | <60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% | Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) | 30 | 90 | 3 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Izrada programa racionalnog vođenja klime u zaštićenom prostoru | Program racionalnog vođenja klime izrađuje se na temelju podataka o mikroklimatskim uvjetima zaštićenog prostora. Sastoji se od 3 zadatka sa različitim odnosima temperature i vlage zraka, tlaka vodene pare, količine svjetla i dr. Svaki zadatak nosi maksimalno 9 bodova. Za ocjenu dovoljan (2) potrebno je na svakom od 3 zadatka ostvariti minimalno 5 bodova. Pozitivno riješeni zadaci i izrađen proračun potreba uvjet su za pristupanje testu znanja. | Nakon održanih vježbi u praktikumu i terenskih vježbi | Redoviti ispitni rokovi |
Izrada seminarskog rada | Izrada seminarskih radova o racionalnom utrošku električne i toplinske energije te smanjenju gubitaka u zaštićenom prostoru. Predani seminarski rad je uvjet za pristupanje testu znanja. | Zadnji tjedan nastave | Redoviti ispitni rokovi |
Usvojenost programskog sadržaja modula – test znanja | Test znanja se održava nakon odslušanog programskog sadržaja modula. Sastoji se od 36 pitanja. Svako pitanje nosi po 1 bod. Za ocjenu dovoljan (2) potrebno je 20 bodova. | Zadnji tjedan nastave | Redoviti ispitni rokovi |
Usvojenost programskog sadržaja modula – test znanja | Test znanja se održava u zadnjem tjednu nastave, nakon odslušanog programskog sadržaja modula. Test znanja se sastoji od 36 pitanja. Svako pitanje nosi po 1 bod. Za ocjenu dovoljan (2) potrebno je 20 bodova. | Zadnji tjedan nastave | Tijekom redovitih ispitnih rokova |
Završni ispit | Završni ispit polažu studenti koji tijekom semestra nisu položili test znanja. Završni ispit se sastoji od 36 pitanja. Svako pitanje nosi po 1 bod. Za ocjenu dovoljan (2) potrebno je 20 bodova. | Redoviti ispitni rokovi |
Tjedni plan nastave
- P-2 Uvod u predmet. Agrobiotopi zaštićenih prostora.
- P-2 Poboljšanja optičkih, toplinskih i mehaničkih svojstava pokrovnih materijala.
- P-1 Potrebe svjetla u zaštićenom prostoru.
- P-2 Potreba topline u zaštićenom prostoru.
- S-1 Rekapitulacija elemenata za izradu dva programa. VP-1 Podjela zadataka za izbor racionalnijeg utroška energije (programi: Projektiranje dopunskog osvjetljenja; Proračun gubitaka topline, potrebe goriva i smanjenja gubitaka topline).
- P-2 Oprema za smanjenje temperature zraka.
- P-2 Odnos topline i relativne vlage zraka i proračun sustava ventilacije.
- VP-2 Odnos temperature, relativne i apsolutne vlage zraka.
- VP-2 Temperatura rosišta. Odnos temperature, relativne vlage i tlaka vodene pare.
- VP-2 Prijenos senzibilne topline u latentnu
- P-2 Komponente za poboljšanje značajki tla.
- TV-4 Terenska nastava, oprema za regulaciju mikroklime u zaštićenom prostoru.
- P-1 Mogućnosti primjene CO2 u zaštićenom prostoru
- VP-1 Analiza rezultata programa i seminara. S-1 Rasprava o programima: Projektiranje dopunskog osvjetljenja; Proračun gubitaka topline, potrebe goriva i smanjenja gubitaka topline.
- S-2 Test znanja.
Preduvjeti
- Zaštićeni prostori (144006)
Obvezna literatura
- Borošić, J. 2012. Odabrana poglavlja iz modula Agrobiotopi zaštićenih prostora. Interna skripta, Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zavod za povrćarstvo.
- Spagnol (Italija), GIS-Impro (Hrvatska): Racionalno vođenje klime u plastenicima. CD
- Power point prezentacije s predavanja.
Preporučena literatura
- Castilla, N. 2013. Greenhouse technology and management 2.ed. CABI Publishing, UK
- Ponce, P., Molina, A., Cepeda, P., Lugo, E., MacCleery, B. 2014. Greenhouse design and control. CRC Press, USA
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Colture protette, University of Padova