Alternativni uzgoji peradi (169415)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Programski dijelovi modula su slijedeći:
Opće značajke alternativnog uzgoja peradi, prednosti i nedostaci, mjesto i uloga u cjelokupnoj peradarskoj proizvodnji te dobrobit za životinje i okoliš.
Opis raznovrsnih oblika alternativnog uzgoja različitih vrsta peradi. Hranidba pojedinih vrsta i kategorija peradi. Opis nekih vrsta peradi pogodnih za alternativni uzgoj.
Mikroklimatski uvjeti, oprema, objekti i zemljište potrebni za provođenje uzgoja, na životinjama i okolišu prihvatljiv način. Posjet obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima koja se bave alternativnim uzgojem različitih vrsta peradi.
Zakonske odredbe o ekološkoj proizvodnji poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda. Pravilnik o ekološkoj proizvodnji životinjskih proizvoda, naglasak na smještaj, zemljište, hranidbu i dobrobit peradi. Kvalitativna kontrola proizvoda dobivenih alternativnim uzgojem peradi.
Iskorištavanje alternativno uzgojene peradi. Samostalno pretraživanje preporučene literature i podataka s Interneta te izrada seminarskog rada o svjetskoj i domaćoj proizvodnji alternativno uzgojene peradi i načinima njihova plasmana. Vježbe su namijenjene za izračun ekonomske opravdanosti alternativnih uzgoja peradi.
Polaganje ispita se provodi preko parcijalnih testova znanja i završnog usmenog ispita.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Proizvodnja i prerada mesa (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Ribarstvo i lovstvo (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Ekološka poljoprivreda i agroturizam (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Hranidba životinja i hrana (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
ECTS: 3.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 30
Predavanja: 20
Auditorne vježbe: 2
Seminar: 4
Terenske vježbe: 4
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Opće kompetencije
Studenti će tijekom nastavnog procesa poboljšati način interpretiranja činjenica i zaključaka u pisanom obliku, te će unaprijediti vještinu argumentiranog raspravljanja. Također, nakon odslušanog i položenog predmeta moći će samostalno nadograđivati stečeno znanje upotrebom informatičkih tehnologija, primjenjivati znanje u praksi, te raditi samostalno i u timu. Studenti će steći osnovna znanja iz područja alternativnih uzgoja peradi u okvirima teorijske i praktične nastave te će moći obavljati stručne poslove u proizvodnji mesa i jaja peradi uzgajane u alternativnim sustavima držanja.
Oblici nastave
- Predavanja
Obuhvaćaju teorijsko i aplikativno pojašnjavanje relevantnih nastavnih cjelina. - Auditorne vježbe
sadržajno se nadovezuju na teme predavanja pri čemu studenti mogu primijeniti i utvrditi teorijsko znanje. Vježbe se ostvaruju kroz pokazne vježbe, te kroz terenske vježbe u odabranim objektima subjekata u alternativnoj peradarskoj proizvodnji - Seminari
Oostvaruje se kroz grupni ili samostalni rad studenata pod vodstvom predmetnog nastavnika uz primjenu do tada naučenih znanja i vještina i proučavanjem dostupnih literaturnih i internetskih podataka.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Identificirati obilježja i ulogu alternativnih uzgoja peradi | Sudjelovanje u raspravama, pismeni ispit, usmeni ispit, seminarski rad, praktičan rad u pokusnom objektu |
Nabrojiti načine alternativnih uzgoja peradi s obzirom na vrstu peradi | Sudjelovanje u raspravama, pismeni ispit, usmeni ispit, seminarski rad, praktičan rad u pokusnom objektu |
Usporediti sličnosti i razlike između konvencionalnih i alternativnih načina uzgoja peradi | Sudjelovanje u raspravama, pismeni ispit, usmeni ispit, seminarski rad, praktičan rad u pokusnom objektu |
Identificirati razloge za pokretanje ekološkog uzgoja peradi | Sudjelovanje u raspravama, pismeni ispit, usmeni ispit, seminarski rad, praktičan rad u pokusnom objektu |
Izračunati isplativost proizvodnje peradi alternativnim načinom držanja | Sudjelovanje u raspravama, pismeni ispit, usmeni ispit, seminarski rad, praktičan rad u pokusnom objektu |
Rangirati po kakvoći proizvode dobivene alternativnim uzgojem peradi | Sudjelovanje u raspravama, pismeni ispit, usmeni ispit, seminarski rad, praktičan rad u pokusnom objektu |
Isplanirati alternativnu proizvodnju peradskog mesa | Sudjelovanje u raspravama, pismeni ispit, usmeni ispit, seminarski rad, praktičan rad u pokusnom objektu |
Prepoznati i odabrati vrste peradi za alternativni uzgoj | Sudjelovanje u raspravama, pismeni ispit, usmeni ispit, seminarski rad, praktičan rad u pokusnom objektu |
Integrirati konvencionalni u alternativni uzgoj peradi | Sudjelovanje u raspravama, pismeni ispit, usmeni ispit, seminarski rad, praktičan rad u pokusnom objektu |
Pripremiti opremu i objekte za alternativno držanje peradi | Sudjelovanje u raspravama, pismeni ispit, usmeni ispit, seminarski rad, praktičan rad u pokusnom objektu |
Način rada
Obveze nastavnika
Poučavati studente i prezentirati na jednostavan i razumljiv način obrazovni sadržaj predmeta za koje mora imati kompetencije. Procijeniti u kojoj su mjeri studenti usvojili obrazovne ciljeve i ostvarili očekivane ishode učenja. Ocijeniti ishode učenja studenata kroz zadane kriterije vrednovanja postavljene u našem sustavu ocjenjivanja (ocjene od nedovoljan (1) do odličan (5)), i kompatibilne s ECTS sustavom, a koristeći tehnike ispitivanja u obliku postavljenih pitanja pismenog i usmenog ocjenjivanja.
Obveze studenta
Redovito pohađati nastavu. Studenti su dužni prisustvovati na 75% predavanja i vježbi. U slučaju neopravdanog izostanka više od 3 puta, studenti dobivaju dodatni seminarski rad na temu iz područja koje su propustili na nastavi. U nastavi aktivno sudjelovati u raspravi, postavljati pitanja na predavanjima i seminarima. Samostalno rješavati radne zadatke iz teorijskih i praktičnih problema. Seminarske radove pripremati samostalno ili grupno te aktivno sudjelovati u raspravi.
Tijekom nastave položiti parcijalne pismene ispite/kolokvije kao uvjet za polaganje usmenog završnog ispita.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave (predavanja + vježbe) | - | 26 | 22,5 | 0,5 | ||
Aktivno sudjelovanje na nastavi* | Korektivni bodovi | 15 | 0,5 | |||
Seminarski rad | 25 |
Struktura sadržaj pisanog rada 50% Uvjerljivost prezentacije 50% |
Nedovoljan (1) Izvrstan (5) |
4 | 12,5 | 0,5 |
Parcijalni ispit (PI -1) | 25 |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
0 | 12,5 | 0,5 |
Parcijalni ispit (PI-2) | 25 |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
0 | 12,5 | 0,5 |
(Nadoknada)** | (25%) | - | (12,5) | (0,5) | ||
Usmeni ispit(U) | 25 |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
0 | 15 | 0,5 |
UKUPNO | 100% | (S+PI1+PI2+UI)/4 | 30 | 90 | 3 |
Način ocjenjivanja = Polaganje ispita
*Studenti su obavezni zaraditi minimalno 1,5 ECTS boda kao preduvjet za izlazak na završni usmeni ispit
** 0,5 bod moguće je nadoknaditi izradom samostalnog zadatka
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Usmeni ispit (UI) | Usmeni ispit sastoji se od pet pitanja prema programskim cjelinama predmeta. Uvažava se evaluacija aktinosti tijekom nastave (+++) Testira se znanje usvojenosti teorije, činjenica analitičnost, kritičnost i identificiranje praktičnih problema. | Ispitni rokovi | - |
Tjedni plan nastave
- P - Opće značajke alternativnih uzgoja peradi, njihove prednosti i nedostaci, mjesto i uloga u cjelokupnoj peradarskoj proizvodnji te dobrobit za životinje i okoliš.
- P - Opis različitih načina držanja peradi; slobodno, slobodno s ispustom, podno u zatvorenom, volijere, kavezno.
- P - Hranidba i hranidbene potrebe kokoši nesilica, tovnih pilića, pataka, gusaka i purana.
- P - Podjela i opis pasmina kokoši, pura, pataka, gusaka pogodnih za alternativni uzgoj.
- P - Temperatura u objektima za uzgoj različitih vrsta i kategorija peradi, relativna vlažnost zraka, osvijetljenost, ventilacija, stelja. Sustavi za hranjenje i napajanje, ograđivanje ispusta.
- P - Veličina zemljišta i objekta prema standardima za dobrobit životinja i prema pravilniku o ekološkoj proizvodnji.
- P - Priprema objekta i zemljišta, čišćenje, dezinfekcija – dozvoljena sredstva. I međuispit (kolokvij I)
- P - Deklariranje, označavanje, obilježavanje, pakiranje, skladištenje i trgovina poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda u ekološkoj proizvodnji; Sustav ocjenjivanja sukladnosti; Nadzor.
- P - Uspostava proizvodne jedinice za ekološku proizvodnju, Nabava i podrijetlo životinja; Hranidba peradi; Dobrobit peradi; Zootehnički postupci; Zdravstvena zaštita životinja; Prijevoz i klanje peradi.
- V - Posjet obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu koje se bavi alternativnim uzgojem peradi.
- P - Proizvodi dobiveni alternativnim uzgojem peradi: jaja i meso. Prijevoz i klanje peradi. Prerada jaja i mesa. Pravilnik o preradi u ekološkoj proizvodnji. Ambalaža. Označavanje proizvoda. Utvrđivanje istovjetnosti proizvoda.
- V - Kvalitativna kakvoća konzumnih jaja; svježina, ljuska, bjelanjak, žumanjak, klasifikacija. Utvrđivanje klaoničkih pokazatelja žrtvovane peradi; randman i udio pojedinih dijelova trupa u trupu.
- S - Analiza svjetske i domaće proizvodnje alternativno uzgojene peradi. Prikupljanje literaturnih podataka i podataka s Interneta. Audio vizualna prezentacija uz vremensko ograničenje za svakog studenta.
- V - Izvršiti će se ekonomska analiza alternativnih uzgoja peradi; proizvodnja konzumnih jaja podni i kavezni način, tov pilića, pataka, gusaka i purana, pokriće varijabilnih troškova, proizvodni broj.
- S – Analiza utjecaja sustava proizvodnje na kvalitetu mesa i jaja.
Obvezna literatura
- Kralik, Gordana [et al.]. Peradarstvo : biološki i zootehnički principi. Poljoprivredni fakultet,Osijek; Agronomski i prehrambeno-tehnološki fakultet Mostar, 2009.
- Vučemilo, M. Higijena i bioekologija u peradarstvu. Zagreb, Veterinarski fakultet, 2008.
- Uremović, Z. [et al.]. Ekološko stočarstvo. Zagreb, Agronomski fakultet, 2008.
- Bekoff, M. Encyclopedia of Animal Behaviour. Westport, Greenwood Press: 2004.
- Sandilands, V. and Hocking, P. M. (Eds.). Alternative systems for poultry: health, welfare and productivity (Vol. 30). Cabi., 2012.
Preporučena literatura
- Senčić, Đ. ; Antunović, Z. Ekološko stočarstvo. Osijek, Katava, 2003.
- Raimund Tüller: Alternativen in der Geflügel haltung. Ulmer, Stuttgart, 1999.
- Katie Thear: Free-range poultry. Farming Press, Ipswich, 1997.
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Sustainability of livestock production systems, Department of Sustainable Agricultural Systems, BOKU, Austria
- Animal Behaviour and Welfare, Zootechnical Department, Biotechnical Faculty, University of Ljubljana