Print

Biološki i ekološki čimbenici uzgoja povrća (144456)

Course coordinator

Course description

Program predmeta Biološki i ekološki čimbenici uzgoja povrća omogućuje studentima stjecanje novijih saznanja iz domene ekoloških i bioloških čimbenika u proizvodnji povrća sa svrhom: boljeg iskorištenja genetskog potencijala suvremenih sorata, preciznog planiranja sjetve/sadnje za kontinuiranu opskrbu tržišta/prerađivačke industrije, odnosno, predviđanja dinamike tehnološke zrelosti, efikasnije adaptabilnosti različitim ekološkim uvjetima, postizanja visoke kakvoće i održivosti povrća. Predmet ima dva programska sadržaja: Ekološki čimbenici u planiranju proizvodnje povrća: utjecaj čimbenika klime na rokove uzgoja i odabir sorte; odabir povrtne vrste i roka uzgoja obzirom na svojstva tla; utjecaj kvalitete i gospodarenja vodom i hranivima na prinos i kakvoću jestivih dijelova povrća. Biološki čimbenici u planiranju proizvodnje povrća: potrebe povrtnih vrsta za toplinom, svjetlom i vodom u procesima: klijanja, nicanja, vegetativnog rasta, cvatnje, ekspresije spola, oprašivanja, razvoja i zriobe plodova. Primjena toplinskih jedinica u planiranju dinamike proizvodnje povrća. Važnost poznavanja čimbenika fruktifikacije u upravljanju prijelaza iz vegetativne u generativnu fazu razvoja.

Type of course

  • Diplomski studij / Hortikultura / Povrćarstvo (Compulsory course, 1 semester, 1 year)

ECTS: 6.00

English language: L1

E-learning: L1

Teaching hours: 60
Lectures: 24
Practicum: 24
Seminar: 8
Field exercises: 4

Lecturer
Associate teacher for exercises
Grading

Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 71-80%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%

General competencies

- prikupiti, organizirati i analizirati podatke
- izraziti se jasnim, dobro strukturiranim tekstom obrazlažući svoje stavove
- prezentirati stručni sadržaj
- sudjelovati u radu tima

Types of instruction

  • Predavanja
    Prijenos informacija na predavanjima uglavnom se provodi putem PowerPoint prezentacija. Tijekom predavanja koriste se sljedeće tehnike: prikaz sadržaja na početku predavanja, pravljenje bilježaka na štampanim izlistcima prezentacije (unaprijed dostupna prezentacija), redovite stanke u kojima su moguća pitanja, pojašnjenja i ponavljanja važnih informacija te završni sažetak predavanja.
  • Vježbe u praktikumu
    Vježbe u praktikumu obuhvaćaju organizirane aktivnosti usmjerene aktivnom učenju u grupi u interakciji s drugim studentima. Studenti reagiraju na izazov uključivanjem u rješavanje problema u uzgoju povrća vezanih za odnos ekoloških čimbenika proizvodnog područja i bioloških svojstava povrtnih vrsta. Vježbe u praktikumu se provode u skupinama od 15 do 20 studenata.
  • Terenske vježbe
    Kroz terenske vježbe studenti upoznaju važnost: kombinacija sortimenta i rokova uzgoja za kontinuiranu opskrbu tržišta različitim povrćem u svježem stanju, redovite kemijske analize tla i pravilne gnojidbe te pravovremene berbe, primjerene primarne dorade, pakiranja i skladištenja povrća.
  • Seminari
    Studenti samostalno izrađuju i prezentiraju tri seminara: 1) planiranje sjetve graška za kontinuiranu berbu metodom toplinskih jedinica. 2) planiranje sjetve i sadnje brokule za kontinuiranu berbu metodom predviđanja tehnološke zrelosti temeljem sortnih svojstava (dužina vegetacije od sadnje do berbe, broj i dinamika berbi te udio prinosa pojedine berbe u ukupnom prinosu). 3) rizici u uzgoju povrtnih vrsta u klimatski različitim područjima Hrvatske.

Learning outcomes

Learning outcome Evaluation methods
Interpretirati stanje proizvodnje povrća u Hrvatskoj u odnosu na EU i Svijet Sudjelovanje u raspravama, rješavanje i prezentacija radnog zadatka 1 (RZ1), test znanja 1 (TZ1)
Razlikovati povrtne vrste prema tolerantnosti na reakciju i zaslanjenost tla. Sudjelovanje u raspravama, rješavanje i prezentacija radnog zadatka 2 (RZ2), test znanja 1 (TZ1)
Formulirati optimalnu gnojidbu povrća temeljem kemijske analize tla i biljnog materijala te ciljanog prinosa. TZ1
Analizirati zahtjeve povrtnih kultura za toplinom prema fenološkim fazama rasta i razvoja Sudjelovanje u raspravama, rješavanje i prezentacija radnog zadatka 3 (RZ3), test znanja 2 (TZ2)
Povezati ekološke čimbenike proizvodnog područja s biološkim zahtjevima vrste i sorte povrća Sudjelovanje u raspravama, izrada i prezentacija seminarskog rada 1, 2 i 3 (S1, S2 i S3), test znanja 2 (TZ2)
Planirati rokove sjetve i/ili sadnje povrća za kontinuiranu opskrbu tržišta i prerađivačke industrije u poljoprivrednim regijama Hrvatske. Sudjelovanje u raspravama, izrada i prezentacija seminarskog rada 1, 2 i 3 (S1, S2 i S3), test znanja 2 (TZ2)
Procijeniti rizike uzgoja povrtnih kultura u poljoprivrednim regijama Hrvatske Sudjelovanje u raspravama, izrada i prezentacija seminarskog rada 3 (S3), test znanja 2 (TZ2)

Working methods

Teachers' obligations

Informirati studente o nastavnom planu predmeta, obvezama koje trebaju ispuniti, načinu oblikovanja ponderirane ocjene i kriterijima ocjenjivanja. Redovito održavanje svih oblika nastave utvrđenih nastavnim planom. Tijekom nastavnog procesa poticati studente na kvalitetnu raspravu te kontinuirano vrednovati usvojeno znanje i vještine. Dodjeljivanje radnih zadataka i tema seminara uz ocjenjivanje rezultata, sadržaja i usmenog izlaganja. Održavanje konzultacija i pisanih testova znanja. Priprema nastavnih i ispitnih materijala.

Students' obligations

Redovito pohađanje nastave predviđene nastavnim planom. Aktivno sudjelovanje u praktičnim vježbama u praktikumu, terenu i raspravama na predavanjima, vježbama i seminarima. Samostalno rješavanje i usmeno izlaganje radnih zadataka, priprema i usmeno izlaganje seminara. Polaganje pisanih testova znanja

Methods of grading

Evaluation elements Maximum points or Share in evaluation Grade rating scale Grade Direct teaching hours Total number of average student workload ECTS
Pohađanje nastave (predavanja i vježbe) 46 46 1,6
Seminarski rad 1-3 (S) Priprema i prezentacija 21% 60-70%
71-80%
81-90%
91-100%
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
6 36 1,2
Radni zadatak 1-3 (RZ) Priprema i prezentacija 9% 60-70%
71-80%
81-90%
91-100%
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
6 18 0,6
Test znanja 1 (TZ1) 35% 60-70%
71-80%
81-90%
91-100%
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
1 40 1,3
Test znanja 2 (TZ2) 35% 60-70%
71-80%
81-90%
91-100%
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
1 40 1,3
Završni ispit* (ZI) -
UKUPNO 100% [(S×21)+(RZ×9)+(TZ1×35)+(TZ2×35)]/100 60 180 6

Završni ispit* Obuhvaća ispitne dionice predmeta (TZ1 i TZ2) iz kojih student nema artikuliranu pozitivnu ocjenu.

Evaluation elements Description Deadline Recoupment
Pohađanje nastave (predavanja i vježbe) Vodi se evidencija nazočnosti studenta. Izostanci su dopušteni sukladno Pravilniku o studiranju na Agronomskom fakultetu.
Seminarski rad 1-3 (S) Priprema i prezentacija Ocjenjuje se sadržaj, sposobnosti timskog rada, sinteze, analize i zaključivanja te prezentacijske vještine. Struktura i sadržaj pisanog rada 50%. Izvedba prezentacije 50%. 13., 14. i 15. tjedan -
Radni zadatak 1-3 (RZ) Priprema i prezentacija Ocjenjuje se sadržaj, sposobnosti timskog rada, sinteze, analize i zaključivanja te prezentacijske vještine. Struktura i sadržaj pisanog rada 50%. Izvedba prezentacije 50%. 3. i 4., 9. i 10., 12. tjedan -
Test znanja 1 (TZ1) Obuhvaća prvi programski dio predmeta: Ekološki čimbenici u proizvodnji povrća. 8. tjedan Moguća tijekom ispitnih rokova
Test znanja 2 (TZ2) Obuhvaća drugi programski dio predmeta: Biološki čimbenici u proizvodnji povrća 15. tjedan Moguća tijekom ispitnih rokova
Završni ispit* (ZI) Obuhvaća ispitne dionice predmeta (TZ1 i TZ2) iz kojih student nema artikuliranu pozitivnu ocjenu Ispitni rokovi

Weekly class schedule

  1. P-1 Uvod u predmet (opis i cilj predmeta, plan nastave, literatura, obaveze studenata, elementi formiranja ocjene). P-3 Temelji programa proizvodnje povrća: biološka svojstva povrtne vrste, ekološki čimbenici proizvodnog područja i potrebe tržišta.
  2. TV-4 Rokovi uzgoja i sortiment ljetno-jesenskih i ozimih povrtnih kultura za kontinuiranu opskrbu tržišta u svježem stanju. Načini berbe, primarne dorade i pakiranja povrća.
  3. P-1 Stanje proizvodnje povrća u RH (samodostatnost, uvoz, izvoz, SWOT analiza). VP-3 Proizvodnja povrća u RH u odnosu s EU i svijetom.
  4. P-1 Tlo u proizvodnji povrća (zahtjevi povrćarskih kultura i najčešćešći problemi). VP-3 Reakcija tla (pH) i koncentracija otopine tla – tolerantnost povrtnih kultura.
  5. P-2 Kvaliteta vode i potrebe povrćarskih kultura za navodnjavanjem. P-2 Principi gnojidbe povrćarskih kultura.
  6. P-2 Gnojidba povrća temeljem kemijske analize tla i biljnog materijala. VP-2 Modeli gnojidbe kupusnjača, lisnatog, plodovitog i korjenastog povrća.
  7. VP-4 Analiza primjera gnojidbe povrća iz prakse i korekcija prema principima dobre poljoprivredne prakse.
  8. S-1 1. test znanja P-2 Osnovne klimatske značajke poljoprivrednih regija Hrvatske i ograničavajući čimbenici za uzgoj povrća. P-1 Poznavanje i upravljanje čimbenicima fruktifikacije.
  9. VP-4 Zahtjevi povrtnih kultura za toplinom (kardinalne temperature: minimalna, optimalna, maksimalna) prema fenološkim fazama rasta i razvoja. Temperaturna ograničenja za rast i razvoj povrća.
  10. VP-4 Zahtjevi povrtnih kultura za toplinom (kardinalne temperature: minimalna, optimalna, maksimalna) prema fenološkim fazama rasta i razvoja. Temperaturna ograničenja za rast i razvoj povrća.
  11. P-2 Otpornost povrtnih kultura na nepovoljne temperaturne uvjete. P-2 Optimalni rokovi sjetve i/ili sadnje povrtnih kultura u poljoprivrednim regijama Hrvatske
  12. VP-4 Analiza mogućnosti opskrbe povrćem iz različitih poljoprivrednih regija Hrvatske.
  13. P-2 Toplinske jedinice u predviđanju tehnološke zrelosti i planiranju proizvodnje povrća. S-2 Program proizvodnje graška za prerađivačku industriju primjenom modela toplinskih jedinica.
  14. P-2 Planiranje proizvodnje povrća temeljem poznatih gospodarskih svojstava sorata u uzgoju na određenom proizvodnom području. S-2 Program proizvodnje brokule za prerađivačku industriju primjenom modela poznatih gospodarskih svojstava.
  15. P-1 Utjecaj klimatskih promjena na proizvodnju povrća. S-2 Rizici u proizvodnji povrća u poljoprivrednim regijama Hrvatske. S-1 2. test znanja

Obligatory literature

  1. Lešić R., Borošić, J., Buturac, I., Herak Ćustić, M., Poljak, M., Romić, D. 2004: Povrćarstvo, Zrinski, Čakovec
  2. Rubatzky,V. E., Yamaguchi, M. 1997: World Vegetables, Second Ed., Chapman & Hall, London, odabrana poglavlja
  3. Fritz, D., Stolz, W., 1989: Gemüsebau, Ulmer, Stuttgart, odabrana poglavlja
  4. Krug, H. 1986. Gemüseproduction, Parey, Berlin, odabrana poglavlja
  5. Nonnecke, I. L., 1989: Vegetable production. Van Nostrand Reinhold, New York, odabrana poglavlja
  6. PowerPoint-prezentacije – predavanja i vježbe (Merlin-sustav e-učenje)

Recommended literature

  1. Brewster, J. L., 1994. Onions and other vegetable Alliums. Univer. of Arizona Press. Tuscon, odabrana poglavlja
  2. Jones, J. B., 1999: Tomato plant culture. CRC Press LLC, London, odabrana poglavlja
  3. Ryder, E.J., 1998: Lettuce, endive and chicory, CABI Publishing,, New York, odabrana poglavlja

Similar course at related universities

  • Vegetable production, University of Hohenheim, Faculty of Agricultural Sciences, Stuttgart
  • Spezielle Gemüseproduction, Universität für Bodenkultur, Wien
  • Rast in razvoj vrtnin, Univerza v Ljubljani, Biotehniška fakulteta

Please sign in to your account

This site uses cookies and other tracking technologies to assist with navigation and your ability to provide feedback, analyse your use of our products and services, assist with our promotional and marketing efforts, and provide content from third parties. Cookie Policy.