Print

Tipologija krajobraza (226173)

Course coordinator

Course description

Tipologija krajobraza obuhvaća identifikaciju, kartiranje i opisivanje krajobraza određenog područja, a rezultira izradom krajobrazne osnove. Dobrobiti tipologije krajobraza vidljive su iz praksi europskih zemalja te iz međunarodnih nastojanja za identifikacijom, analizom i vrednovanjem krajobraza diljem državnih teritorija te implementaciju istoga u alate prostornog planiranja, zaštitu prirode i okoliša, zaštitu kulturne baštine i ruralnog razvoja (Konvencija o europskim krajobrazima). Tipologija krajobraza je jedan od temeljnih koraka u planiranju, upravljanju i zaštiti krajobraza.
Modul se sastoji od predavanja, vježbi, terenskog rada i seminara. Usvajanje znanja se vrši primjenom alata tipologije na odabranom području, a podrazumijeva kabinetski i terenski rad. Obuhvaćen je i rad na računalu, odnosno primjenjuje se e-učenje te rad preko MojOblak servera te upotrebljava QGIS aplikacija.
Studenti se upoznaju sa povijesti razvoja metoda, inozemnim i domaćim praktičnim primjerima te uvriježenim i međunarodno priznatim teorijskim modelima tipologije i karakterizacija krajobraza. Usvaja se pristup višedimenzionalne analize krajobraza koja uključuje prirodne, kulturno-povijesne i vizualno perceptivne čimbenike. Usvajaju se tri razine u interpretaciji krajobraza. Prva je upotreba GIS alata pri čemu se okupljaju i izrađuju različiti tipovi prostornih podataka i karata (geologija, pedologija, korištenje i pokrov zemljišta, promet i infrastruktura, naselja, toponimi, prostorni uzorci, prirodna i kulturna baština itd.) te sintetiziraju sa svrhom kartiranja krajobraznih jedinica na više hijerarhijskih razina (od regionalnih do lokalnih razina). Drugo, usvaja se deskriptivna interpretacija krajobraza temeljena na okupljanju i analizi literaturnih podataka o čimbenicima krajobraza i terenskim istraživanjima. I treće, naglasak je na vizualnoj prezentaciji karakteristika krajobraza kroz upotrebu fotografije, skica, blok dijagrama, dizajn kartografije itd. Pregledom iskustava dobivaju se spoznaje o načinu prezentacije konačnog elaborata u vidu dizajna publikacije i digitalne prezentacije kroz atlase, WebGIS preglednike, opservatorije krajobraza i sl.

Type of course

ECTS: 6.00

English language: L1

E-learning: L2

Teaching hours: 60
Lectures: 10
Seminar: 40
Field exercises: 10

Associate teacher for seminars
Grading

Sufficient (2): 60%
Good (3): 71%
Very good (4): 81%
Excellent (5): 91%

General competencies

Predmet osposobljava studente za kartografsku, deskriptivnu i ilustrativnu interpretaciju, tipologiju i prezentaciju određenog krajobraza. Osposobljava ih za o uspostavljanje GIS, literaturne i fotografske baze podataka, njihovoj valjanoj interpretaciji i sinteznoj analizi upotrebom metode karakterizacije krajobraza. Dobivaju se opća znanja o planiranju i provedbi terenskog istraživanja. Studenti dobivaju spoznaje važnim domaćim i stranim iskustvima u izradi krajobraznih osnova.

Types of instruction

  • Predavanja
  • Terenske vježbe
    na terenu studenti prikupljaju podatke o istraživanom prostoru
  • Seminari
    studenti rade na izradi konačnog seminara/elaborata Tipologija i karakterizacija krajobraza nekog područja. Stjecanje vještina – grupe po 3-5 studenata samostalno izrađuju i prezentiraju sve segmente i cjelokupni seminarski rad

Learning outcomes

Learning outcome Evaluation methods
uspostaviti GIS bazu kartografskih i prostornih podataka nužnih za pristupanje tipologiji krajobraza određenog područja Kolokviji, Ispit
poznavati karakteristike, važnost i primjenu međunarodno uvriježene metode tipologije krajobraza, odnosno izrade krajobraznih osnova Ispit
izraditi plan terenskog rada te provesti terensko istraživanje uz korištenje terenskih obrazaca, GPS uređaja i foto-dokumentiranje Terenske vježbe, Ispit
Inventarizirati određeno područje pregledom različitih karata i literaturnih izvora te terenskog istraživanja Kolokviji, Seminar, Ispit
procijeniti karakter krajobraza bilo kojeg područja i to kroz prepoznavanje, kartiranje, opis i prezentaciju krajobraznih tipova i područja i njihovog karaktera Seminar, Ispit
individualno i grupno izraditi i prezentirati seminarski rad tipologije krajobraza određenog područja, a koji uključuje tekstualni i ilustrativni dio te izradu kartografije Seminar, Ispit

Working methods

Teachers' obligations

Svi nastavni materijali su organizirani i dostupni preko Moodle e-učenje i MojOblak sustava. Putem Moodle sustava omogućen je forum za obavijesti i komunikaciju sa studentima, vodi se evidencija prisutnosti i izvršenih obaveza, komentiraju i ocjenjuju tjedne obaveze i konačni seminarski rad te su arhivirani svi nastavni materijali, prezentacije i popis literaturnih izvora. Uz pomoć Mojoblak sustava uspostavljena je baza prostornih i kartografskih podataka, okupljeni literaturni izvori, osiguran prostor za ostavljanje domaćih zadaća i seminarskih radova te je omogućen simultani online rad. Osiguran je i organiziran je višednevni terenski obilazak predmetnog područja.

Students' obligations

Studenti su dužni prisustvovati predavanjima i seminarima, moraju biti upisani u Moodle kolegij te se moraju uključiti u MojOblak zajedničku bazu podataka i kreirati svoju radnu mapu. Studenti su dužni formirati radne grupe u okviru kojih će izvršavati tjedne dužnosti i raditi na konačnom seminarskom radu. Studenti moraju imati opće (cloud servisi, Office i Adobe paket) i specifično znanje o radu na računalu (GIS računalne aplikacije). Uvjet za pristupanje ispitu je redovito pohađanje seminara i predavanja te izvršavanje tjednih obaveza, položen kolokvij te izrađen seminarski rad.

Methods of grading

Evaluation elements Maximum points or Share in evaluation Grade rating scale Grade Direct teaching hours Total number of average student workload ECTS
I Kolokvij 20 0-60 %
61-70 %
71-80 %
81-90 %
91-100 %
Insufficient (1)
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
10 30 1
Pismeni ispit 40 0-60 %
61-70 %
71-80 %
81-90 %
91-100 %
Insufficient (1)
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
20 50 2
Seminar 40 0-60 %
61-70 %
71-80 %
81-90 %
91-100 %
Insufficient (1)
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
30 80 3
UKUPNO 100% 60 160 6

Weekly class schedule

  1. S+P - Uvod u predmet i priprema
  2. S - Vektoriziranje i obrada podataka (pedologija, geomorfologija, hidrologija itd.)
  3. S - Interpretacija i vektoriziranje (kulturna i prirodna baština, prostorni plan itd.)
  4. S - Uvod u interpretaciju land use i land cover; P - Uvod u metode karakterizacije krajobraza i izgradnja baze podataka
  5. S - Interpretacija i vektoriziranje land use (način korištenja zemljišta)
  6. P - Povijest razvoja metoda karakterizacija krajobraza; V - Regionalizacija šireg područja obuhvata, krajobrazna područja i tipovi odabranog područja 1. dio
  7. S – Krajobrazna područja i tipovi odabranog područja 2. dio; P - Domaća i međunarodna iskustva u tipologijama krajobraza
  8. S – Priprema terena (kartografija, GPS, terenski obrasci, online karte, grupni zadaci)
  9. S - Terenska nastava; terensko snimanje i bilježenje
  10. S - Okupljanje podataka sa terena i krajobrazna područja i tipovi odabranog područja 3. dio – nomenklatura
  11. S - Krajobrazna područja i tipovi odabranog područja 4. dio – nomenklatura i prezentacija krajobraznih područja/tipova; P – Primjeri i načini vizualizacije i prezentacije krajobraza
  12. S - Krajobrazna područja i tipovi odabranog područja 5. dio – opisi i prezentacija krajobraznih područja/tipova, kartografsko prikazivanje;
  13. S - Krajobrazna područja i tipovi odabranog područja 6. dio - Deskriptivna analiza identificiranih krajobraznih tipova/područja, opis značajki, opis; P – Primjeri atlasa krajobraza i načina deskripcije krajobraznih područja
  14. S – Preliminarna prezentacija koncepta grupnog i općeg dijela seminarskog rada
  15. S – Konačna prezentacija grupnog seminarskog rada

Obligatory literature

  1. Landscape Character Assessment Guidance for England and Scotland; Scottish Natural Heritage and The Countryside Agency (2002.)
  2. Studija krajobraza otoka Cresa; Andlar, Borovičkić, Kremenić, Križanić (2015.)
  3. Krajobrazna osnova NP Krka; Andlar, Tomić, Šteko (2015.)
  4. Landscape catalogues of Catalonia. Methodology, Nogué, Sala; Grau (2016

Recommended literature

  1. Krajobrazna studija Dubrovačko-neretvanske županije;Tipološka klasifikacija krajobraza; Koščak Miočić-Stošić, Oblijan, Mlakar (2016.)
  2. Landscape Atlases Landscape identification, characterisation and assessment method
  3. Studija analize i vrednovanja kulturnog krajobraza Starogradskog polja; Andlar, Frangeš, Šrajer, Popović (2015.)
  4. Regionalna razdelitev krajinskih tipov v Slovenija; Marušič I. et al. (1996.)

Similar course at related universities

  • Design: landscape planning and assessment; Edinburgh College of Art : Architecture and Landscape Architecture
  • Tipologija, upravljanje in varstvo kulturne krajine, Študij krajinske arhitekture, Biotehniška fakulteta, Ljubljana
  • Introduction to landscape processes and planning, School of Landscape architecture, The University of Sheffield
  • Landscape Character Studies; Faculty of Landscape Architecture and Urbanism; Szent István University

Please sign in to your account

This site uses cookies and other tracking technologies to assist with navigation and your ability to provide feedback, analyse your use of our products and services, assist with our promotional and marketing efforts, and provide content from third parties. Cookie Policy.