Poljoprivreda, gospodarski rast i razvitak (26381)
Course coordinator
Course description
Zašto su neke zemlje bogatije od ostalih? Koji su povijesni, politički i društveni razlozi neujednačenog razvitka u svijetu? Kolika je važnost poljoprivrede u gospodarstvu razvijenih i nerazvijenih zemalja? Odgovorima na ova i slična pitanja identificirat će se čimbenici gospodarskog rasta i razvoja s naglaskom na ulogu koju u tome ostvaruje sektor poljoprivrede i agrobiznisa. Studenti će se upoznati s ciljevima i pokazateljima rasta i razvoja kao i povezanošću gospodarskog razvitka i udjela primarnog sektora u gospodarskoj strukturi zemalja. Valorizirat će se međusobno proturječne teorije o značaju poljoprivrede u razvoju neke zemlje koje su tijekom povijesti zastupale pojedine ekonomske škole. Modul će predstaviti i koncept održivog razvoja kao način uravnoteženje gospodarskih, socijalnih i ekoloških zahtjeva razvoja društva.
Type of course
- Diplomski studij / Agrobiznis i ruralni razvitak (Compulsory course, 2 semester, 1 year)
ECTS: 6.00
English language: L1
E-learning: L1
Teaching hours: 60
Lectures: 38
Auditory exercises: 8
Seminar: 14
Lecturer
Associate teacher for exercises
Associate teacher for seminars
Grading
Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 71-100%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%
General competencies
Položenim ispitom studenti će usvojiti čimbenike razvoja nekog društva, biti sposobni identificirati razvojne prilike i mogućnosti te sudjelovati u planiranju razvoja poljoprivrede i gospodarstva u cjelini na nacionalnoj i lokalnoj razini.
Types of instruction
- Predavanja
- Auditorne vježbe
- Seminari
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Razumjeti pojmovnu distinkciju između izraza rast i razvitak | pismeni, usmeni |
Identificirati i kvantificirati čimbenike gospodarskog rasta i razvitka | pismeni, usmeni |
Objasniti povijesne i političke čimbenike nejednakog razvoja zemalja u svijetu | pismeni, usmeni, seminar |
Razlikovati ulogu poljoprivrede u gospodarskoj strukturi razvijenih i nerazvijenih zemalja i njezin doprinos bruto domaćem proizvodu | pismeni, usmeni |
Prepoznati potrebu održivog razvoja kao modela koji uravnotežuje međusobno konfliktne razvojne čimbenike | pismeni, usmeni |
Razlikovati razvojne strategije - obiteljski i korporativni tip poljoprivrede obzirom na doprinos održivom razvoju | pismeni, usmeni, seminar |
Working methods
Teachers' obligations
Održavanje predavanja i auditornih vježbi te pomaganje studentima u izradi seminara. Procijeniti u kojoj su mjeri studenti usvojili ciljeve zadane sadržajem modula i postigli razinu zadanih ishoda učenja.
Students' obligations
Redovito pohađanje i aktivno sudjelovanje u nastavi u formi rasprava, pitanja i komentara.
Izradom seminara i polaganjem ispita studenti su obvezni dokazati usvajanje zadanih ishoda učenja.
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje i aktivnost na nastavi | 10% | 60 | 60 | 1 | ||
Izrada seminara i prezentacija | 10% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
20 | 0,6 | |
Parcijalni ispit 1 | 20% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
25 | 1,2 | |
Parcijalni ispit 2 | 20% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
25 | 1,2 | |
Usmeni ispit | 40% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
50 | 2 | |
UKUPNO | 100% | 60 | 180 | 6 |
Evaluation elements | Description | Deadline | Recoupment |
---|---|---|---|
Pohađanje i aktivnost na nastavi | Studenti mogu sudjelovati u raspravama tijekom nastave. Aktivnost se dodatno boduje i može poboljšati ocjenu iz pismene provjere znanja. | ||
Izrada seminara i prezentacija | Seminarski rad, ovisno o zahtjevnosti teme, izvodi se pojedinačno ili u grupama od 2 studenta. Naslovi seminara vezani su uz aktualna događanja u Hrvatskoj i u svijetu s relevantnom tematikom | Tijekom nastave | Neobavljeni seminarski rad sankcionira se dodatnim seminarskim radom. |
Parcijalni ispit 1 | Tijekom semestra održat će se dva parcijalna pismena ispita. Studenti koji ne polože pismeni dio ispita putem parcijalnih ispita obvezni su položiti završni pismeni ispit koji uključuje ukupno gradivo modula. Usmeni ispit studenti polažu nakon položenog pismenog ispita. | ||
Parcijalni ispit 2 | Tijekom semestra održat će se dva parcijalna pismena ispita. Studenti koji ne polože pismeni dio ispita putem parcijalnih ispita obvezni su položiti završni pismeni ispit koji uključuje ukupno gradivo modula. Usmeni ispit studenti polažu nakon položenog pismenog ispita. |
Weekly class schedule
- Uvod u modul i upoznavanje studenata sa strukturom i sadržajem programa modula, organizacija i obveze kroz nastavu i seminare. P
- Pojmovna određenja i sadržajna distinkcija makrogospodarskog rasta i makrogospodarskog razvitka. Temeljni makroekonomski pokazatelji rasta i razvitka. P
- Povijesni aspekti gospodarskog rasta i razvitka. Razvojne teorije i zastupljenost poljoprivrede u pogledima ekonomskih škola. Smithova i Malthusova klasična teorija, neoklasični model rasta, endogeni rast. P
- Uzroci neujednačenog gospodarskog razvoja u svijetu. Razvojne konvergencije i divergencije. P
- Čimbenici, potreba i ograničenja održivog razvoja. Uloga ruralnog razvoja u gospodarstvu. P
- Prvi (1) parcijalni ispit. Studij slučaja s valorizacijom razlika u gospodarskom razvoju zemalja u svijetu. A
- Etape u razvoju poljoprivrede. Tradicionalna poljoprivredna društva i njihova transformacija. Uzroci i posljedice Zelene revolucije. P
- Uloga poljoprivrede i agrobiznisa u gospodarskoj strukturi i razvoju. Promjene u strukturi poljoprivredne proizvodnje kao pokazatelji razvoja poljoprivrede. P
- Modeli i strategije razvoja poljoprivrede. Intenzivna i ekstenzivna poljoprivreda. Obiteljski i korporativni tip poljoprivrede. Komparativna analiza američkog i europskog tipa poljoprivrede. P
- Metode odabira razvojnih strategija u poljoprivredi. SWOT analiza. Višekriterijska komparativna analiza. P
- Drugi (2) parcijalni ispit. Studij slučaja s primjenom višekriterijske analize. A
- Definiranje tema i upute izrade seminara. P, S
- Prezentacija seminara i rasprava S
- Prezentacija seminara i rasprava S
- Prezentacija seminara i rasprava S
Obligatory literature
- Defilippis. J (2004): Poljoprivreda i razvoj, Školska knjiga, Zagreb.
- Grahovac, P. (2008). Ekonomika poljoprivrede, Golden marketing / Tehnička knjiga, Zagreb.
- Todaro, M.P., Smith, S.C. (2006). Ekonomski razvoj, TKD Šahinpašić, Zagreb/Sarajevo.
Recommended literature
- George W. Norton, W.G, Jeffrey Alwang, J. and William A. Masters, A.W. (2010): Economics of agricultural development: World Food Systems and Resource Use, ROUTLEDGE, New York.
- Samuelson, P. A. (2007): Ekonomija, 18. izdanje, MATE, Zagreb.
- Søren Kjeldsen-Kragh (2007): The Role of Agriculture in Economic Development: The Lessons of History, Copenhagen Business School Press DK
- Stipetić, Vladimir (1985): Poljoprivreda i privredni razvoj, Informator, Zagreb.
Similar course at related universities
- Growth Economics, University of Hohenheim, Njemačka
- Development Economics, Wageningen University, Nizozemska
- International Agricultural and Economic Development – Theory and Policy, University of Berlin, Njemačka
- Economic Growth and Development, University of Copenhagen, Danska