Očuvanje i korištenje biljnih genetskih izvora mediteranskog područja u oplemenjivanju bilja (228305)
Course coordinator
Course description
Očuvanje biljnih genetskih izvora od esencijalne je važnosti u poljoprivrednoj proizvodnji, jer su oni bitan izvor genetske varijabilnosti koja se kroz različite oplemenjivačke programe koristi u kreiranju sorata visoke kvalitete i prinosa, ujedno tolerantnih ili otpornih na biotske i abiotske stresove. Sigurnost proizvodnje hrane izravno ovisi o raspoloživosti različitih sorata (sortimenta) i mogućnosti njihovog uzgoja u različitim okolinskim uvjetima i sustavima poljoprivredne proizvodnje mediteranskog područja. Kako bi se pokrio raspon različitih proizvodnih uvjeta (mikroklimatskih, edafskih, tehnoloških) za zahtjevima sorata, potrebno je raspolagati adekvatnim genetskim izvorima, pravilno procijeniti njihovu vrijednost i znati ih upotrijebiti u kreiranju sorata.
Kroz ovaj modul studenti će se upoznati s metodama očuvanja i održive upotrebe biljnih genetskih izvora, kao i s mogućnostima i doprinosom biljnih genetskih izvora u oplemenjivanju bilja u povrćarstvu, vinogradarstvu, voćarstvu i u proizvodnji aromatičnog bilja. U širem smislu, studenti će se upoznati i s ulogom genetskih izvora u održavanju stabilnosti cjelokupnog agroekosustava, kao i s mogućim prijetnjama u slučaju narušavanja stabilnosti ekosustava uslijed sužavanja genetske raznolikosti. Detaljno će se proučiti specifični ciljevi oplemenjivanja za najvažnije kulture mediteranskog područja i specifičnosti metoda oplemenjivačkog razvoja sorata za različite sustave poljoprivredne proizvodnje. Studenti će se upoznati s procedurama i zakonskom regulativom u postupku očuvanja biljnih genetskih izvora, kao i priznavanja sorata i stavljanja na tržište sjemenskog i sadnog materijala.
Type of course
- Diplomski studij / Mediteranska poljoprivreda (Compulsory course, 1 semester, 1 year)
ECTS: 3.00
Teaching hours: 30
Lectures: 25
Auditory exercises: 5
Lecturer
Associate teacher for exercises
Grading
Sufficient (2): 60 - 70 %
Good (3): 71 - 80 %
Very good (4): 81 - 90 %
Excellent (5): 91 - 100 %
Conditions for obtaining signature
Redovno pohađanje nastave.
General competencies
Modul osposobljava studenta za razumijevanje važnosti očuvanja i korištenja biljnih genetskih izvora mediteranskog područja, te razumijevanje kreiranja novih i/ili poboljšanja već postojećih kultivara u uvjetima različitih agroeklooških sustava mediteranskog područja.
Student dobiva neophodna teorijska i praktična znanja o principima i metodama oplemenjivanja mediteranskih kultura koje su temelj za razumijevanje i primjenu istih u agronomskoj struci. Ta znanja omogućuju mu (1) rad u tvrtkama koje se bave uzgojem i preradom mediteranskih kultura, (2) rad u oplemenjivačko-sjemenarskim institucijama u cilju izbora novih kultivara za određenu proizvodnju, (3) zaposlenje kao biljni oplemenjivač, (4) zaposlenje u vladinim i nevladinim institucijama u području poljoprivredne proizvodnje i (5) nastavak poslijediplomskog studija.
Types of instruction
- Predavanja
Predavanja se odvijaju u 15 tjedana po 2 školska sata. - Provjere znanja
Nakon završenih predavanja i vježbe slijedi završni ispit-usmeni. - Konzultacije
Termin konzultacija objavljuje se na prvim predavanjima u dogovoru sa studentima. - Vježbe u praktikumu
U okviru vježbi studenti će praktično na primjerima naučiti izvoditi tehnike ručnog križanja.
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
1. Objasniti važnosti očuvanja biljnih genetskih izvora mediteranskog područja i njihovog korištenja u oplemenjivačkim programima. | Završni ispit |
2. Argumentirati probleme koji se pojavljuju u današnjem agroekološkom sustavu mediteranskog područja, a koje je moguće riješiti oplemenjivanjem. | Završni ispit |
3. Samostalno osmisliti i voditi oplemenjivački program na određenoj mediteranskoj kulturi te pravilno izabrati adekvatne biljne genetske izvore unutar ili izvan određenog poljoprivrednog područja u svrhu unapređenja poljoprivredne proizvodnje, uz očuvanje postojeće biološke raznolikosti mediteranskog poljoprivrednog područja. | Završni ispit |
4. Argumentirati razlike u izboru oplemenjivačkih metoda s ciljem razvoja novih ili poboljšanja postojećih kultivara za različite sustave poljoprivredne proizvodnje. | Završni ispit |
5. Primjeniti adekvatnu tehniku ručnog križanja (emaskulacije i hibridizacije) odabranih roditelja, te s primjenom odgovarajuće metode oplemenjivanja kreirati nove ili genetski poboljšati postojeće kultivare mediteranskih biljnih vrsta. | Završni ispit |
6. Argumentirati postupak priznavanja i zaštite kultivara za različite sustave poljoprivredne proizvodnje. | Završni ispit |
Working methods
Teachers' obligations
Redovno izvoditi nastavu. Pratiti sudjelovanje studenata na nastavi. Održavati konzultacije sa studentima prema potrebi studenata. Organizirati cjelovite ispite u redovitim ispitnim rokovima. Svi nastavni materijali su organizirani i prema nastavnim cjelinama dostupni u MOODLE sustavu.
Students' obligations
Uredno pohađanje nastave (predavanja i vježbe u praktikumu). Studenti imaju obavezu da se u roku prva dva tjedna prijave u sustav za e-učenje Moodle u okviru kojeg mogu koristiti prezentacije sa predavanja i ostale materijale. Polaganje cjelovitog ispita (završni ispit) na kraju semestra.
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave | 29 | 29 | 1 | |||
Ispit (Isp) | 100 % |
0 - 59 % 60 - 70 % 71 -80 % 81 - 90 % 91 - 100 % |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
1 | 61 | 2 |
Ukupno | 100 % | Na temelju ostvarenog postotka, ostvarenog na ispitu, dodjeljuje se konačna ocjena prema sljedećoj skali: 60 - 70 % (dovoljan (2); 71 - 80 % dobar (3); 81 - 90 % vrlo dobar (4); 91 - 100% odličan (5). | 30 | 90 | 3 |
Weekly class schedule
- Očuvanje i zaštita biljnih genetskih izvora s osvrtom na mediteransko područje_1. dio
- Očuvanje i zaštita biljnih genetskih izvora s osvrtom na mediteransko područje_2. dio
- Očuvanje i zaštita biljnih genetskih izvora s osvrtom na mediteransko područje_3. dio
- Važnost i mogućnosti uvođenja i korištenja novih mediteranskih vrsta i introdukcija kultivara u oplemenjivanju bilja i proizvodnji
- Oplemenjivanje povrtnih kultura mediteranskog područja_1. dio
- Oplemenjivanje povrtnih kultura mediteranskog područja_2. dio
- Oplemenjivanje povrtnih kultura mediteranskog područja _ 3.dio
- Biologija cvatnje i tehnike ručnog križanja kod povrtnih kultura_1. dio
- Biologija cvatnje i tehnike ručnog križanja kod povrtnih kultura_ 2. dio
- Oplemenjivanje vinove loze
- Oplemenjivanje mediteranskih voćarskih kultura_ 1. dio
- Oplemenjivanje mediteranskih voćarskih kultura_2. dio (1 sat) Biologija cvatnje i tehnike ručnog križanja kod vinove loze i voćarskih kultura_ 1. dio (1 sat)
- Biologija cvatnje i tehnike ručnog križanja kod voćarskih kultura_2. dio (1 sat) Oplemenjivanje mediteranskih aromatičnih vrsta_1. dio (1 sat)
- Oplemenjivanje mediteranskih aromatičnih vrsta_2. dio
- Postupci priznavanja sorata za različite sustave poljoprivredne proizvodnje
Obligatory literature
- Bassett , M. J.(1986). Breeding vegetable crops. Westport: AVI Publishing company, INC.
- De Lakshman Chandra. 2017. Breeding of medicinal and aromatic plants - An overview. International Journal of Botany and Research, 7 (2): 25- 34
- Kolak, I., Šatović, Z. (1996). Očuvanje biljnih genetskih izvora. Sjemenarstvo, 5-6: 423-432.
- Pank F. 2010.Conventional Breeding of Medicinal and Aromatic Plants – Fundamentals and Examples. Acta Hort. 860: 135-146
- Ramanatha Rao V, Hodgkin T. 2002. Genetic diversity and conservation and utilization of plant genetic resources. Plant Cell, Tissue and Organ Culture 68: 1–19, 2002.
- Lammerts van Bueren, E. T., Myers, J.R. (2012). Organic Crop Breeding. Wiley-Blackwell.
Recommended literature
- J.F. Hancock, J.F. ur. (2008). Temperate Fruit Crop Breeding. Springer.
- Prohens, J., Nuez, F. (2008). Vegetables I: Asteraceae, Brassicaceae, Chenopodicaceae, and Cucurbitaceae. Springer.
- Prohens, J., Nuez, F. (2008). Vegetables II: Fabaceae, Liliaceae, Solanaceae, and Umbelliferae. Springer.
- Hawkes j.G. 1971. Conservation of plant genetic resources http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/003072707100600604