Print

Ruralna sociologija (98328)

Course coordinator

Course description

Predmetna nastava omogućuje studentima/cama stjecanje temeljnih teorijskih znanja i empirijskih spoznaja za bolje tumačenje i proučavanje društvenih promjena , strukture i obilježja ruralnog društva, odnosno ruralnih zajednica .
Kroz predavanja studenti se upoznaju s osnovnim teorijskim sociološkim konceptima primjenjivim na ruralna društava, s društvenim procesima i promjenama u njegovoj organizaciji, s morfološkom strukturom i sociokulturnim obilježjima, s posebnim osvrtom na hrvatsko ruralno društvo. Na predavanjima studenti bi trebali usvojiti terminologiju ruralne sociologije, razviti razumijevanje socio-strukturnih promjena u ruralnim zajednicama pod utjecajem globalnih procesa u vremenskoj perspektivi te razumijevanje kompleksnosti i različitosti socijalne organizacije ruralnih zajednica u suvremenom društvu.
Seminarskom nastavom se obuhvaća mnogo socioloških tema i empirijskih primjera o društvenim i kulturnim promjenama i obilježjima ruralnih zajednica i grupa. Na temelju referentnih literaturnih izvora student produbljuje problem odabrane teme, usmeno prezentira seminarski rad i daje svoj kritički osvrt.

Type of course

ECTS: 6.00

English language: L1

E-learning: L1

Teaching hours: 60
Lectures: 30
Seminar: 30

Lecturer
  • Prof. Đurđica Žutinić, PhD
Associate teacher for seminars
Grading

Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 71-80%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%

General competencies

Kolegij osposobljava studente za razumijevanje temeljnih globalnih društvenih procesa koji transformiraju ruralno društvo te za razumijevanje sociokulturnih osobitosti ruralne zajednice. Cilj je osposobiti studente za tumačenje i kritičku analizu sociokulturnih posebnosti lokalnih ruralnih zajednica, što je neophodno za agroekonomsku struku.

Types of instruction

  • Predavanja
  • Seminari
    na temu povezanu s tematskim cjelinama predavanja student/ica samostalno piše pismeni rad, izlaže pred nastavnikom i ostalim studentima, te odgovara na postavljena pitanja.

Learning outcomes

Learning outcome Evaluation methods
opisati i objasniti osnovne funkcije i obilježja ruralnog društva, Pismeni ispiti/završni ispit, seminarski rad
ustanoviti sličnosti i razlike između tradicijskih i (post) modernih ruralnih društava, Pismeni ispiti/završni ispit, seminarski rad, test razumijevanja
identificirati indikatore ruralnosti , Pismeni ispiti/završni ispit, seminarski rad
identificirati i analizirati osnovne sociokulturne čimbenike procesa promjena u ruralnim zajednicama, Pismeni ispiti/završni ispit, test razumijevanja, seminarski rad
prezentirati i argumentirati svoje viđenje konkretnog društvenog problema u ruralnom društvu / zajednici. Seminarski rad

Working methods

Teachers' obligations

Održavanje predavanja i organiziranje seminarske nastave, konzultacije te pomoć pri izradi seminarskih radova.

Students' obligations

Pohađanje nastave, sudjelovanje u diskusijama, izrada i izlaganje seminarskog rada, polaganje testa razumijevanja, polaganje parcijalnih ili završnog ispita.

Methods of grading

Evaluation elements Maximum points or Share in evaluation Grade rating scale Grade Direct teaching hours Total number of average student workload ECTS
Pismeni ispit/predavanja 50 <30
30-35
36-40
41-44
45-50
Insufficient (1)
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
30 90 3
Seminarski rad 20 <12
12-13
14-15
16-17
18-20
Insufficient (1)
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
30 90 3
Test razumijevanja 10 <6
6
7
8
9-10
Insufficient (1)
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
Prisutnost na nastavi 10 6
7
8
9-10
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
Zalaganje 10 6
7
8
9-10
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
UKUPNO 100% 60 180 6
Evaluation elements Description Deadline Recoupment
Seminarski rad - pismeni Ocjena kvalitete pismenog dijela seminara, uz dorade rada, po potrebi. Predaja pri izlaganju. Određeno na 1./2. satu Predaja do kraja nastave u tekućem semestru
Test razumijevanja Test u kojem se ocjenjuje usvojenost sociološkog pojmovnika i prepoznavanje indikatora društvenih procesa i promjena na konkretnim primjerima sela. Krajem semestra Nema nadoknade
Seminarski rad - izlaganje Ocjena kvalitete usmenog izlaganja i diskusije, odgovaranje na pitanja studenata i nastavnika. Ocjene: odličan (5) – rad je logički dobro strukturiran, činjenično točan i pojmovno dobro definiran, podcjeline su povezane, korištena je relevantna i recentna literatura te je vidljiv pristup temi iz različitih perspektiva. Izlaganje je jasno, visoko informativno,odgovori na pitanja točni i kreativni. Vrlo dobar (4) – rad je dobro strukturiran, iznesene su činjenice, relevantne teorije i ažurni podaci, literatura je korektno obrađena no pristupu nedostaje kreativnosti . Izlaganje je jasno i sadržajno, odgovori na pitanja su samo korektni i ne ukazuju na dublje promišljanje o temi. Dobar (3) – u radu su prikazani samo neki od relevantnih aspekata teme, literatura je obrađena korektno, ali samo djelomično. Znanstveni i stručni vokabular je bazičan. Izlaganje je jasno i informativno, ali bez sposobnosti povezivanja teorije s društvenim fenomenima, sposobnost odgovaranja samo na jednostavna pitanja. Dovoljan (2) – u radu postoje sadržajni nedostaci, osnovni pojmovi su površno objašnjeni i nema dubljeg poznavanja teme. Izlaganje je prepričavanje pročitanog teksta, odgovori na pitanja su oskudni. Određeno na 1./2. satu Nema nadoknade
Zalaganje na satu Praćenje sudjelovanja u diskusijama na seminarskoj nastavi i predavanjima Tijekom semestra Nema nadoknade
Prisutnost na nastavi Praćenje prisustva na nastavi (predavanjima i seminarima) Tijekom semestra Nema nadoknade

Weekly class schedule

  1. P - Definicija, predmet proučavanja i praktična važnost ruralne sociologije. S- organizacija seminarske nastave, struktura seminara, izbor i podjela seminarskih tema.
  2. P-Ruralno nasljeđe u Hrvatskoj. Institucijski razvoj agrarne i ruralne sociologije. S- izlaganje odabranih tema.
  3. P - Metode u ruralnoj sociologiji. Faze u istraživačkom procesu. Terensko istraživanje. S- izlaganje odabranih tema.
  4. P - Ruralno društvo: pojam, osnovna obilježja i funkcije. Konceptualizacija i mjere/indikatori ruralnosti. S - izlaganje odabranih tema.
  5. P - Globalni procesi promjena ruralnih društva: deagrarizacija, urbanizacija, deruralizacija. S- izlaganje odabranih tema.
  6. P - Morfološka osnovica ruralne strukture: ruralna naselja, prostorni raspored i tipologija. S- izlaganje odabranih tema.
  7. P - Ruralno stanovništvo i demografske promjene. Sociodemografska obilježja ruralnog stanovništva u Hrvatskoj. S- izlaganje odabranih tema.
  8. P - Društvena slojevitost sela. Ruralne migracije i posljedice. S- izlaganje odabranih tema. Međuispit I.
  9. P - Društveni odnosi na selu. Društvene grupe na selu. Ruralne institucije. S- izlaganje odabranih tema.
  10. P - Ruralna zajednica kao mikro socijalni sustav. Sociološki pristup i analitički okvir proučavanja ruralne zajednice. S - izlaganje odabranih tema.
  11. P - Ruralna obitelj, funkcije, rodna socijalizacija i podjela rada. Osobitosti poljoprivredne (seljačka) obitelji. S- izlaganje odabranih tema.
  12. P - Obiteljsko gospodarstvo kao socijalna jedinica. Sociodemografska reprodukcija obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava, tipovi i obrasci nasljeđivanja. S - izlaganje odabranih tema.
  13. P - Kultura na selu i kulturne promjene. Tradicionalna i moderna kultura sela. Obrasci ponašanja na selu. S - izlaganje odabranih tema.
  14. P - Ruralno obrazovanje, važnost cjeloživotnog obrazovanja za razvoj ruralnih zajednica. S- izlaganje odabranih tema.
  15. Razvojni procesi, modernizacija i tranzicija hrvatskog sela. S - izlaganje odabranih tema. Međuispit II.

Obligatory literature

  1. Woods, Michael (2020) Ruralna geografija. Zagreb: Agronomski fakultet.
  2. Hodžić, Alija (2000) Socijalna struktura i mobilnost seoskog stanovništva. U Sociologija sela, God. 38, br. 1-2(147-148), str. 79-107.
  3. Lukić, Aleksandar (2012) Mozaik izvan grada: tipologija ruralnih i urbaniziranih naselja Hrvatske. Samobor: Meridijani.
  4. Socioekonomske nejednakosti na relaciji selo- grad: izgradnja baze znanja u kontekstu provedbe mjera ruralnog razvoja, Zagreb: Institut za etnologiju i folkloristiku, 2021. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjtz_zs0Mf0AhVK_KQKHSUvBvsQFnoECAIQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.ief.hr%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FStudija-socijalnoekonomske-nejednakosti-selo-grad.pdf&usg=AOvVaw1PtQk3uKI2xqvzDcA0fa8z

Recommended literature

  1. Žutinić, Đurđica; Bokan, Nataša (2011) Oblici nasljeđivanja obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava u Hrvatskoj. U Zbornik 47. hrvatskog i 7. međunarodnog simpozija agronoma. http://sa.agr.hr/2011/radovi_02.html
  2. Šundalić, Antun (2006) Ekocentrični pristup ruralnom prostoru. U Socijalna ekologija, 3: 203-218.
  3. Žutinić, Đurđica, Markovina, J. (2009). Cjeloživotno obrazovanje za razvoj hrvatskog sela i poljoprivrede.- u: Sadašnjost i budućnost sela i poljoprivrede , Osijek, str. 73-86.
  4. Lukić, A. (2010). O teorijskim pristupima ruralnom prostoru. –u: Hrvatski geografski glasnik, 72/2, str. 49-75.
  5. Županov, J. (2001). Tradicionalno društvo i njegova (sub)kultura : Šolta - idealna jedinica : pristup istraživanju tradicionalnog otočnog društva. –u: Sociologija sela , 39(2001), br. 1-4(151-154), str. 169-188.

Similar course at related universities

  • Rural sociology, Central European University, Budimpešta, Mađarska
  • Rural studies and social policy, Durham University, Durham, Ujedinjeno Kraljevstvo

Please sign in to your account

This site uses cookies and other tracking technologies to assist with navigation and your ability to provide feedback, analyse your use of our products and services, assist with our promotional and marketing efforts, and provide content from third parties. Cookie Policy.