Ruralna sociologija (98328)
Course coordinator
Course description
Predmetna nastava omogućuje studentima/cama stjecanje temeljnih teorijskih znanja i empirijskih spoznaja za bolje tumačenje i proučavanje društvenih promjena , strukture i obilježja ruralnog društva, odnosno ruralnih zajednica .
Kroz predavanja studenti se upoznaju s osnovnim teorijskim sociološkim konceptima primjenjivim na ruralna društava, s društvenim procesima i promjenama u njegovoj organizaciji, s morfološkom strukturom i sociokulturnim obilježjima, s posebnim osvrtom na hrvatsko ruralno društvo. Na predavanjima studenti bi trebali usvojiti terminologiju ruralne sociologije, razviti razumijevanje socio-strukturnih promjena u ruralnim zajednicama pod utjecajem globalnih procesa u vremenskoj perspektivi te razumijevanje kompleksnosti i različitosti socijalne organizacije ruralnih zajednica u suvremenom društvu.
Seminarskom nastavom se obuhvaća mnogo socioloških tema i empirijskih primjera o društvenim i kulturnim promjenama i obilježjima ruralnih zajednica i grupa. Na temelju referentnih literaturnih izvora student produbljuje problem odabrane teme, usmeno prezentira seminarski rad i daje svoj kritički osvrt.
Type of course
- Diplomski studij / Agrobiznis i ruralni razvitak (Compulsory course, 1 semester, 1 year)
- Diplomski studij / Ekološka poljoprivreda i agroturizam (Elective course, 3 semester, 2 year)
- Diplomski studij / Ribarstvo i lovstvo (Elective course, 3 semester, 2 year)
ECTS: 6.00
English language: L1
E-learning: L1
Teaching hours: 60
Lectures: 30
Seminar: 30
Lecturer
Associate teacher for seminars
Grading
Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 71-80%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%
General competencies
Kolegij osposobljava studente za razumijevanje temeljnih globalnih društvenih procesa koji transformiraju ruralno društvo te za razumijevanje sociokulturnih osobitosti ruralne zajednice. Cilj je osposobiti studente za tumačenje i kritičku analizu sociokulturnih posebnosti lokalnih ruralnih zajednica, što je neophodno za agroekonomsku struku.
Types of instruction
- Predavanja
- Seminari
na temu povezanu s tematskim cjelinama predavanja student/ica samostalno piše pismeni rad, izlaže pred nastavnikom i ostalim studentima, te odgovara na postavljena pitanja.
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
opisati i objasniti osnovne funkcije i obilježja ruralnog društva, | Usmeni ispit, seminarski rad |
ustanoviti sličnosti i razlike između tradicijskih i (post) modernih ruralnih društava, | Usmeni ispit, seminarski rad |
identificirati indikatore ruralnosti , | Usmeni ispit, seminarski rad |
identificirati i analizirati osnovne sociokulturne čimbenike procesa promjena u ruralnim zajednicama, | Usmeni ispit, seminarski rad |
prezentirati i argumentirati svoje viđenje konkretnog društvenog problema u ruralnom društvu / zajednici. | Seminarski rad |
Working methods
Teachers' obligations
Održavanje predavanja i organiziranje seminarske nastave, konzultacije te pomoć pri izradi seminarskih radova.
Students' obligations
Pohađanje nastave, sudjelovanje u diskusijama, izrada i izlaganje seminarskog rada i polaganje usmenog ispita.
Weekly class schedule
- P - Definicija, predmet proučavanja i praktična važnost ruralne sociologije. S- organizacija seminarske nastave, struktura seminara, izbor i podjela seminarskih tema.
- P-Ruralno nasljeđe u Hrvatskoj. Institucijski razvoj agrarne i ruralne sociologije. S- izlaganje odabranih tema.
- P - Metode u ruralnoj sociologiji. Faze u istraživačkom procesu. Terensko istraživanje. S- izlaganje odabranih tema.
- P - Ruralno društvo: pojam, osnovna obilježja i funkcije. Konceptualizacija i mjere/indikatori ruralnosti. S - izlaganje odabranih tema.
- P - Globalni procesi promjena ruralnih društva: deagrarizacija, urbanizacija, deruralizacija. S- izlaganje odabranih tema.
- P - Morfološka osnovica ruralne strukture: ruralna naselja, prostorni raspored i tipologija. S- izlaganje odabranih tema.
- P - Ruralno stanovništvo i demografske promjene. Sociodemografska obilježja ruralnog stanovništva u Hrvatskoj. S- izlaganje odabranih tema.
- P - Društvena slojevitost sela. Ruralne migracije i posljedice. S- izlaganje odabranih tema. Međuispit I.
- P - Društveni odnosi na selu. Društvene grupe na selu. Ruralne institucije. S- izlaganje odabranih tema.
- P - Ruralna zajednica kao mikro socijalni sustav. Sociološki pristup i analitički okvir proučavanja ruralne zajednice. S - izlaganje odabranih tema.
- P - Ruralna obitelj, funkcije, rodna socijalizacija i podjela rada. Osobitosti poljoprivredne (seljačka) obitelji. S- izlaganje odabranih tema.
- P - Obiteljsko gospodarstvo kao socijalna jedinica. Sociodemografska reprodukcija obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava, tipovi i obrasci nasljeđivanja. S - izlaganje odabranih tema.
- P - Kultura na selu i kulturne promjene. Tradicionalna i moderna kultura sela. Obrasci ponašanja na selu. S - izlaganje odabranih tema.
- P - Ruralno obrazovanje, važnost cjeloživotnog obrazovanja za razvoj ruralnih zajednica. S- izlaganje odabranih tema.
- Razvojni procesi, modernizacija i tranzicija hrvatskog sela. S - izlaganje odabranih tema. Međuispit II.
Obligatory literature
- Woods, Michael (2020) Ruralna geografija. Zagreb: Agronomski fakultet.
- Mendras, Henri (1986) Seljačka društva. Zagreb: Globus.
- Lukić, Aleksandar (2012) Mozaik izvan grada: tipologija ruralnih i urbaniziranih naselja Hrvatske. Samobor: Meridijani.
- Bokan, Nataša; Bašić, Ema; Bušljeta Tonković, Anita (2024) Neravnopravnost na ruralno-urbanoj osi: žene u ruralnim područjima. Hrvatski geografski glasnik 86 (1),: 91-116.
- Hodžić, Alija (2000) Socijalna struktura i mobilnost seoskog stanovništva. U Sociologija sela, God. 38, br. 1-2(147-148), str. 79-107.
Recommended literature
- Žutinić, Đurđica; Bokan, Nataša (2011) Oblici nasljeđivanja obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava u Hrvatskoj. U Zbornik 47. hrvatskog i 7. međunarodnog simpozija agronoma. http://sa.agr.hr/2011/radovi_02.html
- Šundalić, Antun (2006) Ekocentrični pristup ruralnom prostoru. U Socijalna ekologija, 3: 203-218.
- Žutinić, Đurđica, Markovina, J. (2009). Cjeloživotno obrazovanje za razvoj hrvatskog sela i poljoprivrede.- u: Sadašnjost i budućnost sela i poljoprivrede , Osijek, str. 73-86.
- Lukić, A. (2010). O teorijskim pristupima ruralnom prostoru. –u: Hrvatski geografski glasnik, 72/2, str. 49-75.
- Županov, J. (2001). Tradicionalno društvo i njegova (sub)kultura : Šolta - idealna jedinica : pristup istraživanju tradicionalnog otočnog društva. –u: Sociologija sela , 39(2001), br. 1-4(151-154), str. 169-188.
- Socioekonomske nejednakosti na relaciji selo- grad: izgradnja baze znanja u kontekstu provedbe mjera ruralnog razvoja, Zagreb: Institut za etnologiju i folkloristiku, 2021. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjtz_zs0Mf0AhVK_KQKHSUvBvsQFnoECAIQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.ief.hr%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FStudija-socijalnoekonomske-nejednakosti-selo-grad.pdf&usg=AOvVaw1PtQk3uKI2xqvzDcA0fa8z
Similar course at related universities
- Rural sociology, Central European University, Budimpešta, Mađarska
- Rural studies and social policy, Durham University, Durham, Ujedinjeno Kraljevstvo