Uvod u ekološku poljoprivredu (226158)
Course coordinator
Course description
S ekspanzijom poljoprivrede visokih agro-kemijskih ulaganja, kao svojevrsna kritika i otporom konceptu razvijaju se alternative takvoj poljoprivredi koje se manje-više mogu svesti u naziv ekološka (organska) poljoprivreda. Dok ekološka poljoprivreda u Europi doživljava stalnu ekspanziju, premda se nigdje ne računa da bi taj oblik značajnije premašio 15-ak postotaka ukupnih površina, u nas još uvijek smo na početku. Trenutno ukupne površine u eko-uzgoju na području RH su samo 2,45% ukupnih poljoprivrednih površina. Ekološka poljoprivreda kao alternativa konvencionalnoj kemijskoj poljoprivredi javlja se tijekom 20-og stoljeća u državama srednje i sjeverne Europe. Postoje nekoliko temeljnih usmjerenja ovakve poljoprivrede: Biodinamička poljoprivreda koja se pojavljuje u dvadesetim godinama prošlog stoljeća u Njemačkoj, organska poljoprivreda koja korijene ima u Engleskoj u Poljoprivrednom testamentu iz 1940., biološka poljoprivreda koja se na temeljima biološke poljoprivrede javlja tijekom pedesetih godina prošlog stoljeća u Njemačkoj i Švicarskoj. Početkom osamdesetih godina prošlog stoljeća pojavljuje se uravnoteženi poljoprivredni sustav permakultura.
Type of course
- Prijediplomski studij / Poljoprivredna tehnika (Elective course, 5 semester, 3 year)
- Prijediplomski studij / Agrarna ekonomika (Elective course, 5 semester, 3 year)
ECTS: 6.00
English language: L1
E-learning: L1
Teaching hours: 60
Lectures: 40
Auditory exercises: 8
Seminar: 12
Lecturer
Associate teacher for exercises
Associate teacher for seminars
Grading
Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 71-81%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%
Conditions for obtaining signature
Redovito pohađanje nastave i izrada seminarskog rada.
General competencies
Nakon završetka modula studenti će moći demonstrirati temeljno znanje i razumijevanje načela ekološke poljoprivrede, zakonodavnog okvira i koraka do eko znaka, utvrditi agroekološke uvjete uzgoja te odabrati odgovarajuće agrotehničke zahvate, ulogu ekološke poljoprivrede u ublažavanju klimatskih promjena te utvrditi ekološki otisak određenog agroekosustava.
Types of instruction
- Predavanja
Predavanja će se održavati u jednoj grupi - Provjere znanja
I. i II. parcijalni ispit - Auditorne vježbe
Vježbe će se održavati u jednoj grupi - Konzultacije
Četvrtkom od 11-12 - Seminari
Seminari će se održavati u dvije grupe
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Sveobuhvatno temeljno znanje o načelima ekološke poljoprivrede, povijesti razvoja, stanja ekološke poljoprivrede u RH, EU i svijetu, vidova različitih oblika ekološke poljoprivrede, prednosti i važnost ekološke poljoprivrede u odnosu na ostale sustave gospodarenja u poljoprivredi. | 4 pitanja iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Iskazati temeljne informacije o zakonodavnom okviru vezanom za ekološku poljoprivredu i korake do eko znaka | 4 pitanja iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Objasniti prirodne i antropogene uzroke klimatskih promjena vezane za sektor poljoprivrede te ulogu ekološke poljoprivrede u ublažavanju klimatskih promjena | 4 pitanja iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Prepoznati i biti u mogućnosti utvrditi najvažnije agroekološke čimbenike poljoprivredne proizvodnje | 4 pitanja iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Osmisliti agroekosustav prema načelima ekološke poljoprivrede i odabrati odgovarajuće agrotehničke zahvate | 4 pitanja iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Utvrditi ekološki otisak pojedinog agroekosustava | 1 pitanje iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Razumjeti temeljna načela i način proizvodnje u biodinamičkoj poljoprivredi | 4 pitanje iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Objasniti i primijeniti principe permakulturnog dizajniranja | 2 pitanje iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Primijeniti holistički pristup problemima u domeni ekološke poljoprivrede - sposobnost analize i sinteze | 2 pitanje iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Working methods
Teachers' obligations
Koordinirati izvođenje nastave, definirati ciljeve izvođenja nastave, biti na raspolaganju za konzultacije, dostupnost putem emaila
Oblici nastave
Predavanja – nastava se izvodi PPT prezentacijama
Seminari – studentima se zadaju zadaci vezani uz trenutnu nastavnu tematiku
Auditorne vježbe
Ispravljanje ispita
Students' obligations
Dolazak na nastavu, sudjelovanje u izvođenju nastave, izrada seminara
Predavanja – redovno pohađanje nastave (uvjet za potpis)
Seminari – uredeno ispunjene obaveze unutar zadanih zadataka
Vježbe - redovno pohađanje nastave (uvjet za potpis)
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Test znanja 1 | 40 |
0-59% 60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
2 | 46 | 1,5 |
Test znanja 2 | 40 |
60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
2 | 46 | 1,5 |
Izrada i prezentacija seminarskog rada | 15 |
60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
12 | 44 | 1,5 |
Predavanja + vježbe | 5 | 44 | 44 | 1.5 | ||
UKUPNO | 100% | 60 | 180 | 6 |
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Završni ispit | 80 |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
90 | 3 |
Evaluation elements | Description | Deadline | Recoupment |
---|---|---|---|
Izrada i prezentacija seminarskog rada | u ocjeni sadržaj pisanog rada sudjeluje 70%, a prezentacija 30% | ||
Završni ispit | * studenti koji tijekom semestra ne polože testove znanja pristupaju u ispitnom roku cjelovitom završnom ispitu koji čini 80% ocjene, a preostalih 20% čini ocjena seminarskog rada |
Weekly class schedule
- Uvod u strukturu modula, terminologija, povijest razvoja ekološke poljoprivrede, stanje ekološke poljoprivrede u HR i EU, načela ekološke poljoprivrede
- Mjesto poljoprivrede u problematici klimatskih promjena te uloga ekološke poljoprivrede u ublažavanju klimatskih promjena
- Terminologija i pravci u ekološkoj poljoprivredi
- Povijest razvoja biološko-dinamičke poljoprivrede, biološko-dinamički preparati, rad uz pomoć Mjeseca i zvijezda
- Povijest permakulture, temeljna načela, dizajn u permakulturi
- Zakonodavstvo i koraci do eko znaka
- I. parcijalni ispit i izbor tema seminarskih radova
- Agroekološki čimbenici (atmosferski, edafski)
- Plodored (temeljni principi, izrada plodoreda)
- Agrotehnički zahvati (obrada tla, gnojidba)
- Agrotehnički zahvati (njega i zaštita usjeva)
- Utvrđivanje ekološkog otiska pojedinog agroekosustava
- Zakonodavstvo u ekološkoj poljoprivredi, koraci do eko znaka
- Izlaganje seminarskih radova
- II. parcijalni ispit i izlaganje seminarskih radova
Obligatory literature
- Kisić, I.: Uvod u ekološku poljoprivredu, sveučilišni udžbenik, Sveučilište u Zagrebu Agronomski fakultet, Zagreb, 2013.
- Mirecki, N.: Organska proizvodnja, Univerzitet Crne Gore, Biotehnički fakultet Podgorica, Podgorica, 2014
- Znaor, D. (1996): Ekološka poljoprivreda, Nakladni zavod Globus, Zagreb.
- Mihalić, V.: Opća proizvodnja bilja, sveučilišni udžbenik, Školska knjiga, Zagreb, 1988
- Mollison, B. (1996): Uvod u permakulturu, Središnja hrvatska udruga za permakulturu,Split.
Recommended literature
- Schjonning, P., Elmholt, S., Christensen, B.T. (2004): Managing Soil Quality – Challenges in Modern Agriculture. str. 329, CABI Publishing,
- De Walter, L.F. (2005). Ecological Agriculture and Rural Development in Central and Eastern European Countries.
- Grewell, J.B., Danly, L.L.M., Landry, C.J. (2003): Ecological Agrarian: Agricultures First Evolutionin 10 000 Years.
- Krišković, P. (1987): Osnove biološkog voćarstva, Tisak Rijeka, str. 190.
- Robert, S. (1999). Organic farming: methods and markets: an introduce to ecological agriculture.
Similar course at related universities
- Organic Agriculture, BOKU
- Osnove ekološke biljne proizvodnje, Sveučilište J.J. Strossmayera u Osijeku
- Organic farming, Sveučilište u Ljubljani
- Osnove ekološkega kmetijstva, Sveučilište u Mariboru