Tipologija krajobraza (226173)
Course coordinator
Course description
Tipologija krajobraza obuhvaća identifikaciju, kartiranje i opisivanje krajobraza određenog područja, a rezultira izradom krajobrazne osnove. Dobrobiti tipologije krajobraza vidljive su iz praksi europskih zemalja te iz međunarodnih nastojanja za identifikacijom, analizom i vrednovanjem krajobraza diljem državnih teritorija te implementaciju istoga u alate prostornog planiranja, zaštitu prirode i okoliša, zaštitu kulturne baštine i ruralnog razvoja (Konvencija o europskim krajobrazima). Tipologija krajobraza je jedan od temeljnih koraka u planiranju, upravljanju i zaštiti krajobraza.
Modul se sastoji od predavanja, vježbi, terenskog rada i seminara. Usvajanje znanja se vrši primjenom alata tipologije na odabranom području, a podrazumijeva kabinetski i terenski rad. Obuhvaćen je i rad na računalu, odnosno primjenjuje se e-učenje te rad preko MojOblak servera te upotrebljava QGIS aplikacija.
Studenti se upoznaju sa povijesti razvoja metoda, inozemnim i domaćim praktičnim primjerima te uvriježenim i međunarodno priznatim teorijskim modelima tipologije i karakterizacija krajobraza. Usvaja se pristup višedimenzionalne analize krajobraza koja uključuje prirodne, kulturno-povijesne i vizualno perceptivne čimbenike. Usvajaju se tri razine u interpretaciji krajobraza. Prva je upotreba GIS alata pri čemu se okupljaju i izrađuju različiti tipovi prostornih podataka i karata (geologija, pedologija, korištenje i pokrov zemljišta, promet i infrastruktura, naselja, toponimi, prostorni uzorci, prirodna i kulturna baština itd.) te sintetiziraju sa svrhom kartiranja krajobraznih jedinica na više hijerarhijskih razina (od regionalnih do lokalnih razina). Drugo, usvaja se deskriptivna interpretacija krajobraza temeljena na okupljanju i analizi literaturnih podataka o čimbenicima krajobraza i terenskim istraživanjima. I treće, naglasak je na vizualnoj prezentaciji karakteristika krajobraza kroz upotrebu fotografije, skica, blok dijagrama, dizajn kartografije itd. Pregledom iskustava dobivaju se spoznaje o načinu prezentacije konačnog elaborata u vidu dizajna publikacije i digitalne prezentacije kroz atlase, WebGIS preglednike, opservatorije krajobraza i sl.
Type of course
- Prijediplomski studij / Krajobrazna arhitektura (Elective course, 6 semester, 3 year)
ECTS: 6.00
English language: L1
E-learning: L2
Teaching hours: 60
Lectures: 10
Seminar: 40
Field exercises: 10
Associate teacher for seminars
Grading
Sufficient (2): 60%
Good (3): 71%
Very good (4): 81%
Excellent (5): 91%
General competencies
Predmet osposobljava studente za kartografsku, deskriptivnu i ilustrativnu interpretaciju, tipologiju i prezentaciju određenog krajobraza. Osposobljava ih za o uspostavljanje GIS, literaturne i fotografske baze podataka, njihovoj valjanoj interpretaciji i sinteznoj analizi upotrebom metode karakterizacije krajobraza. Dobivaju se opća znanja o planiranju i provedbi terenskog istraživanja. Studenti dobivaju spoznaje važnim domaćim i stranim iskustvima u izradi krajobraznih osnova.
Types of instruction
- Predavanja
- Terenske vježbe
na terenu studenti prikupljaju podatke o istraživanom prostoru - Seminari
studenti rade na izradi konačnog seminara/elaborata Tipologija i karakterizacija krajobraza nekog područja. Stjecanje vještina – grupe po 3-5 studenata samostalno izrađuju i prezentiraju sve segmente i cjelokupni seminarski rad
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
uspostaviti GIS bazu kartografskih i prostornih podataka nužnih za pristupanje tipologiji krajobraza određenog područja | Kolokviji, Ispit |
poznavati karakteristike, važnost i primjenu međunarodno uvriježene metode tipologije krajobraza, odnosno izrade krajobraznih osnova | Ispit |
izraditi plan terenskog rada te provesti terensko istraživanje uz korištenje terenskih obrazaca, GPS uređaja i foto-dokumentiranje | Terenske vježbe, Ispit |
Inventarizirati određeno područje pregledom različitih karata i literaturnih izvora te terenskog istraživanja | Kolokviji, Seminar, Ispit |
procijeniti karakter krajobraza bilo kojeg područja i to kroz prepoznavanje, kartiranje, opis i prezentaciju krajobraznih tipova i područja i njihovog karaktera | Seminar, Ispit |
individualno i grupno izraditi i prezentirati seminarski rad tipologije krajobraza određenog područja, a koji uključuje tekstualni i ilustrativni dio te izradu kartografije | Seminar, Ispit |
Working methods
Teachers' obligations
Svi nastavni materijali su organizirani i dostupni preko Moodle e-učenje i MojOblak sustava. Putem Moodle sustava omogućen je forum za obavijesti i komunikaciju sa studentima, vodi se evidencija prisutnosti i izvršenih obaveza, komentiraju i ocjenjuju tjedne obaveze i konačni seminarski rad te su arhivirani svi nastavni materijali, prezentacije i popis literaturnih izvora. Uz pomoć Mojoblak sustava uspostavljena je baza prostornih i kartografskih podataka, okupljeni literaturni izvori, osiguran prostor za ostavljanje domaćih zadaća i seminarskih radova te je omogućen simultani online rad. Osiguran je i organiziran je višednevni terenski obilazak predmetnog područja.
Students' obligations
Studenti su dužni prisustvovati predavanjima i seminarima, moraju biti upisani u Moodle kolegij te se moraju uključiti u MojOblak zajedničku bazu podataka i kreirati svoju radnu mapu. Studenti su dužni formirati radne grupe u okviru kojih će izvršavati tjedne dužnosti i raditi na konačnom seminarskom radu. Studenti moraju imati opće (cloud servisi, Office i Adobe paket) i specifično znanje o radu na računalu (GIS računalne aplikacije). Uvjet za pristupanje ispitu je redovito pohađanje seminara i predavanja te izvršavanje tjednih obaveza, položen kolokvij te izrađen seminarski rad.
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
I Kolokvij | 20 |
0-60 % 61-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
10 | 30 | 1 |
Pismeni ispit | 40 |
0-60 % 61-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
20 | 50 | 2 |
Seminar | 40 |
0-60 % 61-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
30 | 80 | 3 |
UKUPNO | 100% | 60 | 160 | 6 |
Weekly class schedule
- S+P - Uvod u predmet i priprema
- S - Vektoriziranje i obrada podataka (pedologija, geomorfologija, hidrologija itd.)
- S - Interpretacija i vektoriziranje (kulturna i prirodna baština, prostorni plan itd.)
- S - Uvod u interpretaciju land use i land cover; P - Uvod u metode karakterizacije krajobraza i izgradnja baze podataka
- S - Interpretacija i vektoriziranje land use (način korištenja zemljišta)
- P - Povijest razvoja metoda karakterizacija krajobraza; V - Regionalizacija šireg područja obuhvata, krajobrazna područja i tipovi odabranog područja 1. dio
- S – Krajobrazna područja i tipovi odabranog područja 2. dio; P - Domaća i međunarodna iskustva u tipologijama krajobraza
- S – Priprema terena (kartografija, GPS, terenski obrasci, online karte, grupni zadaci)
- S - Terenska nastava; terensko snimanje i bilježenje
- S - Okupljanje podataka sa terena i krajobrazna područja i tipovi odabranog područja 3. dio – nomenklatura
- S - Krajobrazna područja i tipovi odabranog područja 4. dio – nomenklatura i prezentacija krajobraznih područja/tipova; P – Primjeri i načini vizualizacije i prezentacije krajobraza
- S - Krajobrazna područja i tipovi odabranog područja 5. dio – opisi i prezentacija krajobraznih područja/tipova, kartografsko prikazivanje;
- S - Krajobrazna područja i tipovi odabranog područja 6. dio - Deskriptivna analiza identificiranih krajobraznih tipova/područja, opis značajki, opis; P – Primjeri atlasa krajobraza i načina deskripcije krajobraznih područja
- S – Preliminarna prezentacija koncepta grupnog i općeg dijela seminarskog rada
- S – Konačna prezentacija grupnog seminarskog rada
Obligatory literature
- Landscape Character Assessment Guidance for England and Scotland; Scottish Natural Heritage and The Countryside Agency (2002.)
- Studija krajobraza otoka Cresa; Andlar, Borovičkić, Kremenić, Križanić (2015.)
- Krajobrazna osnova NP Krka; Andlar, Tomić, Šteko (2015.)
- Landscape catalogues of Catalonia. Methodology, Nogué, Sala; Grau (2016
Recommended literature
- Krajobrazna studija Dubrovačko-neretvanske županije;Tipološka klasifikacija krajobraza; Koščak Miočić-Stošić, Oblijan, Mlakar (2016.)
- Landscape Atlases Landscape identification, characterisation and assessment method
- Studija analize i vrednovanja kulturnog krajobraza Starogradskog polja; Andlar, Frangeš, Šrajer, Popović (2015.)
- Regionalna razdelitev krajinskih tipov v Slovenija; Marušič I. et al. (1996.)
Similar course at related universities
- Design: landscape planning and assessment; Edinburgh College of Art : Architecture and Landscape Architecture
- Tipologija, upravljanje in varstvo kulturne krajine, Študij krajinske arhitekture, Biotehniška fakulteta, Ljubljana
- Introduction to landscape processes and planning, School of Landscape architecture, The University of Sheffield
- Landscape Character Studies; Faculty of Landscape Architecture and Urbanism; Szent István University