Ruralna i urbana sociologija (185438)
Course coordinator
Course description
Uspješan rad u bilo kojem segmentu struke krajobrazne arhitekture podrazumijeva poznavanje i razumijevanje općih i specijalističkih društvenih znanosti.
Program modula Ruralna i urbana sociologija omogućuje studentima krajobrazne arhitekture stjecanje temeljnih teorijskih i praktičnih znanja iz ove dvije posebne sociologije koja su neophodna za uspješan studij te razumijevanje i primjenu krajobrazno-arhitektonskih znanja.
Programski dijelovi modula su sljedeći:
Opća sociološka teorija i saznanja pruža studentima temeljna znanja koja su potrebna za razumijevanje načina života ljudi u ruralnim i urbanim područjima, u različitim zemljama svijeta kao i s problemima do kojih život u prostoru dovodi.
U okviru ruralne sociologije proučavaju se načini života temeljeni na tradiciji kao i na mnogobrojnim inovacijama do kojih je došlo u moderniziranim selima. Proučavaju se i procesi kroz koje selo prolazi od moderne do danas. Također, studentima se pružaju osnovni koncepti suvremenog pristupa ruralnom društvu, kao što su ruralni razvoj i održivi razvoj.
U drugom segmentu predmeta, studentima se objašnjavaju osnovni elementi tzv. urbane civilizacije, problematike planiranja velikih urbanih aglomeracija, prometa, urbanih servisa, javnih prostora, socijalne segregacije i mnogih drugih fenomena koji su nužni krajobraznom arhitektu u boljem razumijevanju društvene zbilje u kojoj djeluje i projektira.
U seminarima koji se temelje na ključnim djelima iz ruralne i urbane sociologije, studenti prezentiraju najvažnije koncepte, teorije i rezultate najrelevantnijih istraživanja.
Ispit iz ovog predmeta sastoji se iz pisane i usmene provjere znanja, ocjene iz prezentacije i pisanog seminara. Posebni testovi provjere znanja izrađuju se za segment ruralne i urbane sociologije.
Type of course
- Prijediplomski studij / Krajobrazna arhitektura (Elective course, 5 semester, 3 year)
ECTS: 6.00
English language: L1
E-learning: L1
Teaching hours: 60
Lectures: 30
Seminar: 30
Lecturer
Associate teacher for seminars
Grading
Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 70-80%
Very good (4): 80-90%
Excellent (5): 90-100%
General competencies
Predmet osposobljava polaznike za razumijevanje osnovnih društvenih procesa u ruralnim i urbanim društvima sadašnjice. Studenti dobivaju neophodna teorijska i praktična znanja osnovnih socijalnih procesa koji su temelj za razumijevanje složenih elemenata ruralnih i urbanih društava.
Types of instruction
- Predavanja
- Seminari
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Povezati temeljna sociološka znanja sa specifičnim saznanjima iz ruralne i urbane sociologije | Pismeni ispit, seminarski rad |
Prepoznati važnost primjene stečenih znanja iz područja ruralne i urbane sociologije | Pismeni ispit, seminarski rad |
Prepoznati i definirati društvene procese i probleme suvremene urbane civilizacije i ruralnih | Pismeni ispit, seminarski rad |
Analizirati konkretan primjer urbane ili ruralne lokalne zajednice kroz prizmu ruralnog i urbanog održivog razvoja (struktura stanovništva, društvena infrastruktura, značajke prostora | Pismeni ispit, seminarski rad |
Napisati seminarski rad te ga usmeno izložiti i prodiskutirati na odabranu temu i pri tome prikazati osnovne ideje iz literature, prepoznati empirijske primjere i povezati ih s teorijskim pristupima, komentirati ideje autora, zaključiti na koji način bi obrađene ideje i/ili primjeri bili primjenjivi u Hrvatskoj ili široj zajednici, društvu. | Seminarski rad |
Working methods
Teachers' obligations
Održavanje predavanja i organiziranje seminarske nastave, konzultacije pri izradi seminarskih radova.
Students' obligations
Pohađanje nastave, sudjelovanje u diskusijama, izrada i izlaganje seminarskog rada, polaganje parcijalnih ili završnog ispita.
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Usmeni ispit | 70 |
0-59 60-69% 70-79% 80-89% 90-100 |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
30 | 60 | 3 |
Seminarski rad | 30 |
0-59 60-69 70-79 80-89 90-100 |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
30 | 60 | 3 |
UKUPNO | 100% | 60-69 – dovoljan (2) 70-79 – dobar (3) 80-89 – vrlo dobar (4) 90-100 – odličan (5) | 60 | 120 | 6 |
Evaluation elements | Description | Deadline | Recoupment |
---|---|---|---|
Seminarski rad | Izlaganje seminarskog rada na odabranu temu i diskusija. Ocjenjuje se kvaliteta pismenog dijela seminara i usmenog izlaganja. Predaja pri izlaganju. | Predaja do kraja nastave u tekućem semestru |
Weekly class schedule
- Uvod i ciljevi kolegija, pregled tematskih cjelina kroz cijeli semestar, upoznavanje sa studentima. Organizacija seminarske nastave, struktura seminara, izbor i podjela seminarskih tema.
- Nastanak ruralne sociologije, Europa, SAD, Hrvatska
- Ruralno društvo, obilježja i funkcije, mjerenje ruralnosti.
- Društveni procesi koji utječu na selo. Globalna i lokalna perspektiva.
- Ruralni razvoj i teritorijalni kulturni identitet, utjecaj modernizacijskih procesa na ruralni identitet, subkulturne razlike ruralnih društava, društvene grupe na selu.
- Uloga poljoprivrede u suvremenom ruralnom razvoju, održiva i lokalna poljoprivreda, multifunkcionalnost, socijalni kontekst poljoprivrede.
- Održive ruralne zajednice; ekosela i tranzicijski gradovi. Budućnost ruralnih društava.
- Čikaška škola urbane sociologije
- Razvoj urbane sociologije iza 1960.-ih
- Što je suvremeni grad?
- Urbana područja i urbanizacija
- Urbanizacija u zemljama u razvoju.
- M. Castells i teorija urbanizacije
- Globalni grad S. Sassen
- Budućnost urbanog društva
Obligatory literature
- Čaldarović, Ognjen (2011) Urbano društvo na početku 21. stoljeća. Zagreb: Naklada Jesenski i Turk.
- Čaldarović, Ognjen (2012) Čikaška škola urbane sociologije. Zagreb: Naklada Jesenski i Turk.
- Čaldarović, Ognjen (1985) Urbana sociologija. Zagreb: Globus.
- Mumford, Lewis (1986) Grad u historiji. Zagreb: Naprijed (pogl. I-III; XVI-XVIII).
- Cifrić, Ivan (2003) Ruralni razvoj i modernizacija. Zagreb: IDIS. str. 19-110; 443-451.
- Woods, Michael (2020) Ruralna geografija. Zagreb: Agronomski fakultet. (u pripremi za objavu)
- Materijali s predavanja i seminara
Recommended literature
- Šarinić, J. i Čaldarović, O. (2015) Suvremena sociologija grada. Zagreb: Naklada Jesenski i Turk.
- Zlatar, J. (2013) Urbane transformacije suvremenog Zagreba. Sociološka analiza. Zagreb: Plejada i Institut za društvena istraživanja u Zagrebu.
- Girardet, H. (2004) Cities, people, planet: liveable cities for s sustainable world. Chichester: Wiley-Academy.
- Ståhle, A. (2016) Closer together: this is the future of cities. Årsta: Dokument Press.
- Gulin Zrnić, Valentina (2009) Kvartovska spika. Zagreb: Institut za etnologiju i folkloristiku; Naklada Jesenski i Turk.
- Rihtman-Auguštin, D. (1984) Struktura tradicijskog mišljenja. Zagreb: Školska knjiga.
- Knežević, S. (2011) Zagreb: Grad, memorija, art. Zagreb: Meander Media
Similar course at related universities
- Urban Sociology, Indiana University, Bloomington, SAD
- Prostorska sociologija, FDV – Fakulteta družbene vede, Ljubljana, Slovenija
- Rural sociology, Central European University, Budimpešta, Mađarska
- Rural studies and social policy, Durham University, Durham, Ujedinjeno Kraljevstvo