Print

Ruralna i urbana sociologija (185438)

Course coordinator

Course description

Uspješan rad u bilo kojem segmentu struke krajobrazne arhitekture podrazumijeva poznavanje i razumijevanje općih i specijalističkih društvenih znanosti.
Program modula Ruralna i urbana sociologija omogućuje studentima krajobrazne arhitekture stjecanje temeljnih teorijskih i praktičnih znanja iz ove dvije posebne sociologije koja su neophodna za uspješan studij te razumijevanje i primjenu krajobrazno-arhitektonskih znanja.
Programski dijelovi modula su sljedeći:
Opća sociološka teorija i saznanja pruža studentima temeljna znanja koja su potrebna za razumijevanje načina života ljudi u ruralnim i urbanim područjima, u različitim zemljama svijeta kao i s problemima do kojih život u prostoru dovodi.
U okviru ruralne sociologije proučavaju se načini života temeljeni na tradiciji kao i na mnogobrojnim inovacijama do kojih je došlo u moderniziranim selima. Proučavaju se i procesi kroz koje selo prolazi od moderne do danas. Također, studentima se pružaju osnovni koncepti suvremenog pristupa ruralnom društvu, kao što su ruralni razvoj i održivi razvoj.
U drugom segmentu predmeta, studentima se objašnjavaju osnovni elementi tzv. urbane civilizacije, problematike planiranja velikih urbanih aglomeracija, prometa, urbanih servisa, javnih prostora, socijalne segregacije i mnogih drugih fenomena koji su nužni krajobraznom arhitektu u boljem razumijevanju društvene zbilje u kojoj djeluje i projektira.
U seminarima koji se temelje na ključnim djelima iz ruralne i urbane sociologije, studenti prezentiraju najvažnije koncepte, teorije i rezultate najrelevantnijih istraživanja.
Ispit iz ovog predmeta sastoji se iz pisane i usmene provjere znanja, ocjene iz prezentacije i pisanog seminara. Posebni testovi provjere znanja izrađuju se za segment ruralne i urbane sociologije.

Type of course

ECTS: 6.00

English language: L1

E-learning: L1

Teaching hours: 60
Lectures: 30
Seminar: 30

Lecturer
Associate teacher for seminars
Grading

Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 70-80%
Very good (4): 80-90%
Excellent (5): 90-100%

General competencies

Predmet osposobljava polaznike za razumijevanje osnovnih društvenih procesa u ruralnim i urbanim društvima sadašnjice. Studenti dobivaju neophodna teorijska i praktična znanja osnovnih socijalnih procesa koji su temelj za razumijevanje složenih elemenata ruralnih i urbanih društava.

Types of instruction

  • Predavanja
  • Seminari

Learning outcomes

Learning outcome Evaluation methods
Povezati temeljna sociološka znanja sa specifičnim saznanjima iz ruralne i urbane sociologije Pismeni ispit, seminarski rad
Prepoznati važnost primjene stečenih znanja iz područja ruralne i urbane sociologije Pismeni ispit, seminarski rad
Prepoznati i definirati društvene procese i probleme suvremene urbane civilizacije i ruralnih Pismeni ispit, seminarski rad
Analizirati konkretan primjer urbane ili ruralne lokalne zajednice kroz prizmu ruralnog i urbanog održivog razvoja (struktura stanovništva, društvena infrastruktura, značajke prostora Pismeni ispit, seminarski rad
Napisati seminarski rad te ga usmeno izložiti i prodiskutirati na odabranu temu i pri tome prikazati osnovne ideje iz literature, prepoznati empirijske primjere i povezati ih s teorijskim pristupima, komentirati ideje autora, zaključiti na koji način bi obrađene ideje i/ili primjeri bili primjenjivi u Hrvatskoj ili široj zajednici, društvu. Seminarski rad

Working methods

Teachers' obligations

Održavanje predavanja i organiziranje seminarske nastave, konzultacije pri izradi seminarskih radova.

Students' obligations

Pohađanje nastave, sudjelovanje u diskusijama, izrada i izlaganje seminarskog rada, polaganje parcijalnih ili završnog ispita.

Methods of grading

Evaluation elements Maximum points or Share in evaluation Grade rating scale Grade Direct teaching hours Total number of average student workload ECTS
Usmeni ispit 70 0-59
60-69%
70-79%
80-89%
90-100
Insufficient (1)
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
30 60 3
Seminarski rad 30 0-59
60-69
70-79
80-89
90-100
Insufficient (1)
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
30 60 3
UKUPNO 100% 60-69 – dovoljan (2) 70-79 – dobar (3) 80-89 – vrlo dobar (4) 90-100 – odličan (5) 60 120 6
Evaluation elements Description Deadline Recoupment
Seminarski rad Izlaganje seminarskog rada na odabranu temu i diskusija. Ocjenjuje se kvaliteta pismenog dijela seminara i usmenog izlaganja. Predaja pri izlaganju. Predaja do kraja nastave u tekućem semestru

Weekly class schedule

  1. Uvod i ciljevi kolegija, pregled tematskih cjelina kroz cijeli semestar, upoznavanje sa studentima. Organizacija seminarske nastave, struktura seminara, izbor i podjela seminarskih tema.
  2. Nastanak ruralne sociologije, Europa, SAD, Hrvatska
  3. Ruralno društvo, obilježja i funkcije, mjerenje ruralnosti.
  4. Društveni procesi koji utječu na selo. Globalna i lokalna perspektiva.
  5. Ruralni razvoj i teritorijalni kulturni identitet, utjecaj modernizacijskih procesa na ruralni identitet, subkulturne razlike ruralnih društava, društvene grupe na selu.
  6. Uloga poljoprivrede u suvremenom ruralnom razvoju, održiva i lokalna poljoprivreda, multifunkcionalnost, socijalni kontekst poljoprivrede.
  7. Održive ruralne zajednice; ekosela i tranzicijski gradovi. Budućnost ruralnih društava.
  8. Čikaška škola urbane sociologije
  9. Razvoj urbane sociologije iza 1960.-ih
  10. Što je suvremeni grad?
  11. Urbana područja i urbanizacija
  12. Urbanizacija u zemljama u razvoju.
  13. M. Castells i teorija urbanizacije
  14. Globalni grad S. Sassen
  15. Budućnost urbanog društva

Obligatory literature

  1. Čaldarović, Ognjen (2011) Urbano društvo na početku 21. stoljeća. Zagreb: Naklada Jesenski i Turk.
  2. Čaldarović, Ognjen (2012) Čikaška škola urbane sociologije. Zagreb: Naklada Jesenski i Turk.
  3. Čaldarović, Ognjen (1985) Urbana sociologija. Zagreb: Globus.
  4. Mumford, Lewis (1986) Grad u historiji. Zagreb: Naprijed (pogl. I-III; XVI-XVIII).
  5. Cifrić, Ivan (2003) Ruralni razvoj i modernizacija. Zagreb: IDIS. str. 19-110; 443-451.
  6. Woods, Michael (2020) Ruralna geografija. Zagreb: Agronomski fakultet. (u pripremi za objavu)
  7. Materijali s predavanja i seminara

Recommended literature

  1. Šarinić, J. i Čaldarović, O. (2015) Suvremena sociologija grada. Zagreb: Naklada Jesenski i Turk.
  2. Zlatar, J. (2013) Urbane transformacije suvremenog Zagreba. Sociološka analiza. Zagreb: Plejada i Institut za društvena istraživanja u Zagrebu.
  3. Girardet, H. (2004) Cities, people, planet: liveable cities for s sustainable world. Chichester: Wiley-Academy.
  4. Ståhle, A. (2016) Closer together: this is the future of cities. Årsta: Dokument Press.
  5. Gulin Zrnić, Valentina (2009) Kvartovska spika. Zagreb: Institut za etnologiju i folkloristiku; Naklada Jesenski i Turk.
  6. Rihtman-Auguštin, D. (1984) Struktura tradicijskog mišljenja. Zagreb: Školska knjiga.
  7. Knežević, S. (2011) Zagreb: Grad, memorija, art. Zagreb: Meander Media

Similar course at related universities

  • Urban Sociology, Indiana University, Bloomington, SAD
  • Prostorska sociologija, FDV – Fakulteta družbene vede, Ljubljana, Slovenija
  • Rural sociology, Central European University, Budimpešta, Mađarska
  • Rural studies and social policy, Durham University, Durham, Ujedinjeno Kraljevstvo

Please sign in to your account

This site uses cookies and other tracking technologies to assist with navigation and your ability to provide feedback, analyse your use of our products and services, assist with our promotional and marketing efforts, and provide content from third parties. Cookie Policy.