Print

Sociologija održivih zajednica (143734)

Course coordinator

Course description

Osnovni cilj predmeta je objasniti i raspraviti sociološke teorijske pristupe zajednici, s naglaskom na obilježja, uloge i važnost održivosti u lokalnim zajednicama. Naglasak je studentima predstaviti suvremene ruralne zajednice i njihove strategije za preživljavanje i razvoj. Socijalne inovacije će se prikazati kroz primjere poput razvoja lokalne ekonomije, energetskih zadruga, participativne demokracije, uloge žena u ruralnom razvoju, afirmacije lokalne kulture i identiteta. Cilj je osposobiti studente da proučavaju održive lokalne zajednice kroz koncept integralne održivosti koji je sačinjen od socijalne, ekonomske, ekološke i kulturne dimenzije održivosti. Krajnji je cilj da studenti sagledaju suvremene pristupe postizanju održivosti lokalnih zajednica (npr. bioregije, ekosela, zajednice solidarne ekonomije, zajednice prehrambenog suvereniteta, tranzicijski gradovi) koji doprinose realiziranju ekonomske i socijalne raznolikosti na lokalnoj i globalnoj razini.
U okviru kolegija studenti pohađaju predavanja i seminare kroz koje će steći osnovna znanja i kompetencije za analizu globalnog društva i lokalnih zajednica kroz prizmu koncepta održivog razvoja i održivosti. Studenti na seminarskoj nastavi prezentiraju seminarski rad na zadanu ili izabranu temu čime ih se potiče da koriste stručnu i znanstvenu literaturu na hrvatskom i stranim jezicima.

Type of course

ECTS: 6.00

English language: L1

E-learning: L1

Teaching hours: 60
Lectures: 30
Seminar: 30

Lecturer
Associate teacher for seminars
Grading

Sufficient (2): 60%
Good (3): 70%
Very good (4): 80%
Excellent (5): 90%

Conditions for obtaining signature

Prisutnost na nastavi, predaja pismenog seminara, seminarsko izlaganje

General competencies

Predmet osposobljava za razumijevanje koncepta održivog razvoja i održivosti te ekološkog društvenog pokreta. Studenti dobivaju neophodna teorijska znanja o suvremenim socioekološkim procesima povezanima s lokalnim zajednicama i postizanjem održivosti.

Types of instruction

  • Predavanja
  • Seminari
    Vezani za primjere održivih zajednica u Hrvatskoj i u svijetu.

Learning outcomes

Learning outcome Evaluation methods
Opisati društvene procese modernizacije i njihov utjecaj na lokalnu zajednicu Seminari, Pismeni, Usmeni
Nabrojiti i opisati različite sociološke pristupe proučavanja lokalne zajednice Seminari, Pismeni, Usmeni
Opisati i objasniti koncept integralne održivosti i primijeniti ga analitički na primjerima lokalnih zajednica Seminari, Pismeni, Usmeni
Usporediti obilježja održivih i neodrživih lokalnih zajednica Seminari, Pismeni, Usmeni
Opisati i objasniti ulogu lokalne zajednice u rješavanju ekoloških problema Seminari, Pismeni, Usmeni
Objasniti i analizirati održive lokalne zajednice u razvijenim zemljama i zemljama u razvoju Seminari, Pismeni, Usmeni
Opisati i komentirati primjere uspješnih projekata održivosti u lokalnim zajednicama u svijetu Seminari, Pismeni, Usmeni
Procijeniti i predložiti održiva rješenja za razvoj lokalne zajednice Seminari, Pismeni, Usmeni

Working methods

Teachers' obligations

Svi nastavni materijali su organizirani i prema nastavnim cjelinama dostupni su putem elektroničke pošte ili direktno kod nastavnice; na isti način je dostupan kalendar važnijih događanja za kolegij; obavijesti vezane uz kolegij. Zadaci za utvrđivanje znanja po pojedinim nastavnim cjelinama; upute za korištenje nastavnih materijala uz zasebne cjeline, predavanja i usmeni ispiti odvijat će se tijekom nastave i na konzultacijama.

Students' obligations

Prisustvovanje predavanjima i seminarima je obavezno. Sudjelovanje u raspravama i radionicama, čitanje zadane literature kao pripreme za rad na satu. Uvjeti za pristupanje ispitu su redovno pohađanje predavanja, izrada seminara, te redovno rješavanje svih zadataka s predavanja i seminara.

Methods of grading

Evaluation elements Maximum points or Share in evaluation Grade rating scale Grade Direct teaching hours Total number of average student workload ECTS
Seminarski rad 50% 0-59%
60-70 %
71-80%
81-90%
91-100%
Insufficient (1)
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
30 60 3
Usmeni ispit 50% 0-59%
60-70%
71-80%
81-90%
91-100%
Insufficient (1)
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
30 60 3
UKUPNO 100% 0-59% (nedovoljan) 60-70% (dovoljan) 71-80% (dobar) 81-90% (vrlodobar) 91-100% (odličan) - 60 120 6
Evaluation elements Description Deadline Recoupment
Usmeni ispit Ispitu se obavezno pristupa u zakazano vrijeme. Ispitno gradivo je obuhvaćeno obveznom ispitnom literaturom, te materijalima i prezentacijama obrađenima u nastavnim sadržajima. Prijavljuje se u sustavu ISVU
Prisutnost i aktivnost na nastavi (seminarima i predavanjima) Studenti su prisutni i sudjeluju u diskusijama na seminarima, i u radu malih grupa/timova. - -

Weekly class schedule

  1. Uvod u predmet. Teorijski okvir proučavanja zajednice s naglaskom na različite vrste zajednica u suvremenom društvu. P - Pojam i predmet istraživanja zajednice u sociologiji i srodnim znanostima. Transformacija zajednice od industrijske revolucije do suvremenog društva. Procesi modernog industrijskog i postmodernog društva koji su utječu na lokalnost i održivost zajednica. Uvodni sat u seminarsku nastavu - kako pripremiti, napisati i izložiti seminarski rad
  2. Integralni održivi razvoj i njegove dimenzije. P - Koncept lokalizma iz prizme održivog razvoja, povijesni kontekst razvoja održivosti, važni dokumenti i međunarodni značaj i kritike. Dimenzije integralnog održivog razvoja i međusobna povezanost - socijalna, ekonomska, ekološka i kulturna dimenzija na primjerima ruralnih zajednica.
  3. Suvremeno društvo i problemi lokalnih zajednica - postizanje održivosti. P - Društveni problemi ruralnih zajednica u suvremenom društvu te strategija postizanja održivosti.
  4. Utjecaj globalizacije na lokalne zajednice - postizanje održivosti. P - Utjecaj globalizacijskih procesa na ruralne zajednice, s naglaskom na ekološke i ekonomske probleme.
  5. Socijalno poduzetništvo - održivost u zajednici. P - Pojam socijalnog poduzetništva. Društveni ciljevi u kontekstu razvoja ruralnih zajednica. Ekonomske i društvene inovacije kao elementi održivosti.
  6. Bioregionalizam i održivost zajednice. P - Koncept bioregionalizma kao modela razvoja. Dimenzije održivosti u konceptu bioregija. Bioregije kao strategija kulturnog razvoja. Bioregije kao strategija ekološke održivosti. Važnost bioregionalizma u razvoju Hrvatske.
  7. Ekonomije utemeljene na zajednici. P - Solidarne ekonomije. Participativna demokracija na primjeru proizvodnje hrane i energije. Socijalni kapital u zajednici kao uvjet i posljedica solidarne i lokalne ekonomije.
  8. Prehrambene zajednice - nadilaženje podjele ruralno/urbano. P – Postmoderni pristup suvremenog društva u stvaranju prehrambenih solidarnih zajednica u ruralno-urbanom kontekstu. Stvaranje participativnih i partnerskih odnosa civilnog društva i poljoprivrednih proizvođača.
  9. Ekosela i tranzicijski gradovi - održivost u lokalnom kontekstu. P+S - Pojam ekosela. Društveni pokret ekosela i tranzicijskih gradova u kontekstu ekološkog društvenog pokreta. Dimenzije održivosti ekosela i tranzicijskih gradova. Postizanje lokalne (ruralne i urbane) održivosti.
  10. Uloga žena u održivom razvoju zajednice. P+S - Uloga žena u razvoju zajednice. Povezanost koncepta održivosti i žena u ruralnom prostoru. Društveni pokreti žena za lokalnu i globalnu održivost.
  11. Seminari - primjeri održivih zajednica. S - Primjeri održivih zajednica u Hrvatskoj i u svijetu. Rasprava i analiza o izloženim primjerima na temelju ranije obrađenih koncepata i modela razvoja.
  12. Seminari - primjeri održivih zajednica. S - Primjeri održivih zajednica u Hrvatskoj i u svijetu. Rasprava i analiza o izloženim primjerima na temelju ranije obrađenih koncepata i modela razvoja.
  13. Seminari - primjeri održivih zajednica. S - Primjeri održivih zajednica u Hrvatskoj i u svijetu. Rasprava i analiza o izloženim primjerima na temelju ranije obrađenih koncepata i modela razvoja.
  14. Seminari - primjeri održivih zajednica. S - Primjeri održivih zajednica u Hrvatskoj i u svijetu. Rasprava i analiza o izloženim primjerima na temelju ranije obrađenih koncepata i modela razvoja.
  15. Seminari - primjeri održivih zajednica. S - Primjeri održivih zajednica u Hrvatskoj i u svijetu. Rasprava i analiza o izloženim primjerima na temelju ranije obrađenih koncepata i modela razvoja.

Obligatory literature

  1. Geiger Zeman, Marija i Zeman, Zdenko (2010) Uvod u sociologiju (održivih) zajednica. Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar.
  2. Lay, Vladimir (2007) Razvoj sposoban za budućnost: prilozi promišljanju održivog razvoja Hrvatske. Zagreb: Institut društvenih znanosti “Ivo Pilar”.
  3. Puđak, Jelena (2010) Bioregionalizam: koncept organizacije društvenog života i model razvoja koji doprinosi očuvanju okoliša i integralnoj održivosti. U Socijalna ekologija, Vol. 19, Br. 1, str. 33-54.
  4. Šimleša, Dražen; Bušljeta Tonković, Anita; Puđak, Jelena (2016) Društveno poduzetništvo u Hrvatskoj: od prepoznavanja do primjene. U Revija za sociologiju, Vol. 46, No. 3, str. 271-295.
  5. Bokan, Nataša (2016) Ekosela: subpolitični odgovor na neodrživost. U Sociologija i prostor: časopis za istraživanja prostornog i sociokulturnog razvoja. 54, 204 (1), str. 45-69.
  6. Predavanja i PowerPoint-prezentacije.
  7. Bušljeta Tonković, Anita i sur. (ur.) (2017) Koga (p)održava održivi razvoj?: prinosi promišljanju održivosti ruralnih područja u Hrvatskoj. Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar.

Recommended literature

  1. Whitehead, Mark (2007) Spaces of Sustainability. London: Routledge.
  2. Guthman, Julie (2008) Bringing good food to others: investigating the subjects of alternative food practice. U Cultural Geographies, 15, str. 431-447.
  3. Lockyer, Joshua; Veteto, James R. (2013) Environmental Anthropology Engaging Ecotopia: Bioregionalism, Permaculture and Ecovillages. New York; Oxford: Berghahn Books.
  4. Puđak, Jelena; Majetić, Filip; Šimleša, Dražen (2016) Potencijal za solidarnu ekonomiju u Splitu – kvalitativno istraživanje. Sociologija i prostor : časopis za istraživanje prostornoga i sociokulturnog razvoja, Vol. 54, No. 2 (205), str. 149-168.
  5. Bušljeta Tonković, Anita; Puđak, Jelena i Šimleša, Dražen (2018) Društveno poduzetništvo kao pomoćni model održivom ruralnom razvoju: studija slučaja Središnje Like (Hrvatska). Socijalna ekologija, Vol. 27, No. 1, str. 3-26.

Similar course at related universities

  • Sustainability and Resilience, Aberystwyth University, Aberystwyth, UK
  • Sustainable Community Development, Duke University, Durham, SAD

Please sign in to your account

This site uses cookies and other tracking technologies to assist with navigation and your ability to provide feedback, analyse your use of our products and services, assist with our promotional and marketing efforts, and provide content from third parties. Cookie Policy.