Korjenasto-gomoljaste kulture (144329)
Course coordinator
Course description
Modul Korjenasto-gomoljaste kulture obuhvaća dvije skupine kultura: korjenjače (šećerna repa, cikorija, batat - slatki krumpir, cassava) i gomoljače (krumpir, taro, yam). U sklopu modula studentima se kroz predavanja, vježbe u praktikumu i terenske vježbe daju specijalistička, teoretska i praktična znanja o cilju proizvodnje ovih kultura, regionalnoj važnosti proizvodnje i okolišnim problemima proizvodnje. Razmatra se utjecaj okolišnih biotskih i abiotskih čimbenika na rast i razvoj usjeva, formiranje prinosa i željenu kvalitetu. Modul studentima omogućuje razumijevanje primijenjenih agrotehničkih mjera i management usjeva.
Type of course
- Diplomski studij / Biljne znanosti (Elective course, 3 semester, 2 year)
- Diplomski studij / Hortikultura / Povrćarstvo (Elective course, 3 semester, 2 year)
ECTS: 6.00
English language: L1
E-learning: L1
Teaching hours: 60
Lectures: 40
Seminar: 10
Field exercises: 10
Lecturer
- Prof. Milan Pospišil, PhD
- Prof. Jasminka Butorac, PhD
- Prof. Milan Poljak, PhD
- Prof. Ana Pospišil, PhD
- Prof. Nina Toth, PhD
Associate teacher for exercises
Associate teacher for seminars
Grading
Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 71-80%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%
General competencies
Poznavanje pozicije i trendova u proizvodnji i korištenju korjenasto-gomoljastih kultura u Zemlji i svijetu, i osnovnih elemenata poljoprivredne struke u širem smislu. Sposobnost za samostalno donošenje odluka i obavljanje organizacijskih poslova u tehnološkim i istraživačkim procesima u proizvodnji korjenasto-gomoljastih kultura.
Types of instruction
- Predavanja
- Vježbe u praktikumu
Opis etapa organogeneze, opis anatomskih i bioloških svojstava. - Terenske vježbe
Određivanje tehnološke kvalitete korijena, u sklopu terenskih vježbi studenti se upoznaju s vađenjem repe i radom tvornice šećera. - Seminari
Studenti samostalno izrađuju i prezentiraju seminar iz područja korjenasto-gomoljastih kultura.
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Opisati anatomska i biološka svojstva šećerne repe i krumpira, etape organogeneze, fiziologiju, metabolizam | Seminarski rad. Parcijalni ispit. Pismeni ispit. Usmeni ispit |
Utvrditi komponente prinosa i čimbenike koji utječu na tehnološku kvalitetu korijena i gomolja | Radni zadaci tijekom nastave. Seminarski rad. Parcijalni ispit. Pismeni ispit. Usmeni ispit |
Procijeniti potencijal rodnosti novih sorata i hibrida korjenasto-gomoljastih kultura za uzgoj u specifičnim agroekološkim uvjetima | Sudjelovanje u raspravi. Seminarski rad. Parcijalni ispit. Usmeni ispit |
Prepoznati i analizirati probleme u domeni proizvodnje korjenasto-gomoljastih kultura te ih znati riješiti na temelju stečenih znanja i vještina | Sudjelovanje u raspravi. Seminarski rad. Parcijalni ispit. Pismeni ispit. Usmeni ispit |
Razviti i prihvatiti proizvodne tehnike koje ih osposobljavaju za proizvodnju korjenasto-gomoljastih kultura, kao i za znanstveno-istraživački rad | Sudjelovanje u raspravi. Seminarski rad. Parcijalni ispit. Pismeni ispit. Usmeni ispit |
Opisati i odrediti kvalitetu korjenasto-gomoljastih kultura i sporednih proizvoda u preradi | Radni zadaci tijekom nastave. Seminarski rad. Parcijalni ispit. Pismeni ispit. Usmeni ispit |
Utvrditi ekonomske aspekte proizvodnje (isplativost) najvažnijih korjenasto-gomoljastih kultura u Hrvatskoj | Seminarski rad. Pismeni ispit. Usmeni ispit |
Working methods
Teachers' obligations
Održavanje predavanja, izvođenje vježbi i seminara, ocjenjivanje seminara, provođenje usmenog ispita
Students' obligations
Uredno pohađanje predavanja i vježbi, izrada i prezentacija seminara, aktivno sudjelovanje u nastavi, polaganje usmenog ispita.
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Parcijalni ispit 1. (P1) | 25% |
<60% 60 – 70% 71 – 80% 81 – 90% 91 – 100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
24 | 72 | 2,4 |
Parcijalni ispit 2. (P2) | 25% |
<60% 60 – 70% 71 – 80% 81 – 90% 91 – 100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
18 | 54 | 1,8 |
Parcijalni ispit 3. (P3) | 25% |
<60% 60 – 70% 71 – 80% 81 – 90% 91 – 100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
8 | 24 | 0,8 |
Aktivnost na nastavi (sudjelovanje u raspravi, rad na projektu, seminarski rad) | 25% | 10 | 30 | 1 | ||
UKUPNO | 100% | 60 | 180 | 6 |
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Završni pismeni ispit (ukoliko nisu položeni parcijalni ispiti) | 40% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
24 | 72 | 2,4 |
Završni usmeni ispit (ukoliko nisu položeni parcijalni ispiti) | 60% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
36 | 108 | 3,6 |
Ukupno | 100% | 60 | 180 | 6 |
Weekly class schedule
- Uvod: najvažnije korjenaste i gomoljaste kulture u svijetu i RH, zastupljenost u proizvodnji. Šećerna repa: porijeklo i geografska rasprostranjenost, značaj i cilj proizvodnje, perspektiva proizvodnje šećera i šećerne repe.
- Terenske vježbe - posjet tvornici šećera (polje).
- Anatomija, biologija i fiziologija šećerne repe, etape organogeneze; biološka svojstva šećerne repe.
- Sastavnice prinosa i čimbenici koji utječu na tehnološku kvalitetu korijena šećerne repe. Metabolizam šećera i transport floemom, mineralna ishrana šećerne repe.
- Vodni režim šećerne repe, utjecaj ekoloških uvjeta na proizvodnju šećerne repe, suvremeni sortiment, dostignuća i daljnji pravci u oplemenjivanju šećerne repe, dorada sjemena. Tehničko-tehnološki aspekti proizvodnje šećerne repe (plodored, obrada tla, gnojidba).
- Tehničko-tehnološki aspekti proizvodnje šećerne repe (sjetva, njega i zaštita usjeva, vađenje). Ekonomski aspekti proizvodnje šećerne repe.
- Sporedni proizvodi proizvodnje i prerade šećerne repe. Cikorija: perspektiva proizvodnje cikorije, tehnološka kvaliteta korijena cikorije.
- Tehničko-tehnološki i ekonomski aspekti proizvodnje cikorije. Batat: morfološka i biološka svojstva, hranidbena vrijednost, ljekovitost, klima, tlo, načini uzgoja.
- Cassava: morfološka i biološka svojstva, hranidbena vrijednost, ljekovitost, klima, tlo. Načini uzgoja cassave. Provjera znanja.
- Gomoljaste kulture. Krumpir: porijeklo, rasprostranjenost, gospodarska važnost. Odnos krumpira prema agroekološkim uvjetima: temperatura, vlaga, tlo, svjetlost.
- Rast i razvoj gomoljastog bilja: fiziologija krumpira; faze rasta i razvoja krumpira, sastavnice prinosa krumpira u ovisnosti o agroekološkim uvjetima.
- Obrada tla i mineralna ishrana krumpira u ovisnosti o agroekološkim uvjetima; izbor sorte krumpira prema namjeni, sadnja krumpira, njega usjeva krumpira.
- Priprema gomolja za sadnju, izračun potrebne količine gomolja za sadnju, vađenje krumpira, skladištenje.
- Kvaliteta gomolja, dormantnost. Ekonomski aspekti proizvodnje krumpira i tržište.
- Taro: morfološka i biološka svojstva, hranidbena vrijednost, ljekovitost, klima, tlo, načini uzgoja. Yam: morfološka i biološka svojstva, hranidbena vrijednost, ljekovitost, klima, tlo, načini uzgoja. Provjera znanja.
Obligatory literature
- Pospišil, M. (2013). Ratarstvo II. dio - industrijsko bilje. Čakovec: Zrinski d.o.o.
- Pospišil, Ana, Pospišil, M. (2013). Ratarstvo – praktikum. Zagreb: Sveučilište u Zagrebu, Agronomski fakultet.
- Grupa autora, Spasić, P. ur. (1992). Šećerna repa. Beograd: Jugošećer.
- Stanaćev ,S. (1979). Šećerna repa - biološke i fitotehničke osnove proizvodnje. Beograd: Nolit.
- Grupa autora (1986). Posebno ratarstvo 1 i 2. Beograd: Naučna knjiga.
- Buturac, I., Bolf, M. (2000). Proizvodnja krumpira. Zagreb: Hrvatski zadružni savez.
- Lešić, Ružica i sur. (2004). Povrćarstvo. -2. dop. izd., Čakovec: Zrinski d.o.o.
Recommended literature
- Cook, D. A., Scott, R. K. (1993). The Sugar Beet Crop. London: Chapman & Hall.
- Draycott, A. P. (2006). Sugar Beet. Oxford: Blackwell Publishing.
- Harris, P. M. (1992). The Potato Crop. London: Chapman & Hall.
- Keller, E. R., Hanus, H., Heyland, K. U. (1999). Knollen und Wurzelfrüchte, Körner und Futterleguminosen. Stuttgart (Hohenheim): Eugen Ulmer, GmbH & Co.
Similar course at related universities
- Production Ecology - Root and Tuber Crops, University of Hohenheim.