Okolišni uvjeti i procesi postanka tla (269025)
Course coordinator
Course description
Predmet obrađuje:
- zakonitosti postanka (razvoja) tla, kao dijela šireg okoliša, djelovanjem općih i tipskih pedogenetskih procesa;
- specifičnosti pedogenetskih čimbenika: matičnog supstrata (geološki materijal iz kojeg tlo nastaje), reljefa, klime, organizama (makro- i mikro-, biljni i životinjski) i ljudske aktivnosti, te vremena (trajanje razvoja tla);
- vanjsku/unutrašnju morfologiju zemljišta/ tla te njihovu povezanost s pedogenetskim procesima.
Type of course
- Diplomski studij / Agroekologija / Agroekologija (Compulsory course, 1 semester, 1 year)
- Diplomski studij / Agroekologija / Mikrobna biotehnologija u poljoprivredi (Compulsory course, 1 semester, 1 year)
ECTS: 3.00
English language: L1
E-learning: L1
Teaching hours: 30
Lectures: 14
Seminar: 8
Field exercises: 8
Lecturer
Associate teacher for exercises
Associate teacher for seminars
Grading
Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 71-80%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%
Conditions for obtaining signature
Pohađanje predavanja (min 80%) i terenske nastave, predaja i prezentacija seminara.
General competencies
Predmet osposobljava studente za razumijevanje procesa nastanka tala i njihovih pojedinih svojstava u skladu s pedogenetskim čimbenicima okoliša. Naglasak na morfološkim svojstvima tla studentima pruža znanja koja im omogućuju da već temeljem značajki kao što su građa profila, boja, struktura i tekstura tla, mogu donositi pretpostavke o fizikalnim, kemijskim i biološkim značajkama tla, funkcijama tla u okolišu, njegovoj upotrebnoj vrijednosti za poljoprivredu, i sl.
Types of instruction
- Predavanja
Predavanja 14 sati / u jednoj skupini - Provjere znanja
Parcijalni testovi (2), Završni ispit - Konzultacije
- Terenske vježbe
Terenske vježbe 8 sati/u jednoj skupini – prepoznavanje, utvrđivanje i analiza pedogenetskih čimbenika i procesa na reprezentativnim područjima Hrvatske s aspekta formiranja unutarnje morfologije tla - Seminari
Seminari 8 sati / u dvije skupine
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Razumjeti zakonitosti nastanka tla i povezanosti njegovih svojstava sa značajkama šireg okoliša. | Rasprave tijekom terenske nastave (vježbe), Parcijalni ispit 1, Seminar |
Prepoznati značaj pojedinih pedogenetskih čimbenika (klima, reljef, organizmi, matični supstrat, vrijeme) u nastanku i razvoju tla. | Rasprave tijekom terenske nastave (vježbe), Parcijalni ispit 1, Seminar |
Prepoznati i razumjeti pedogenetske procese važne u u nastanku i razvoju tla. | Rasprave tijekom terenske nastave (vježbe), Parcijalni ispit 2, Seminar |
Moći objasniti morfologiju tla, te temeljem nje identificirati dominantne procese koju su utjecali na postanak tla, kao i pretpostaviti temeljna svojstva i plodnost tla. | Rasprave tijekom terenske nastave (vježbe), Parcijalni ispit 2, Seminar |
Working methods
Teachers' obligations
Održavanje predavanja, seminara i vježbi.
Praćenje prisutnosti studenata na nastavi.
Pružanje konzultacija.
Organizacija i provođenje pismenih ispita.
Organizacija i provođenje terenske nastave.
Students' obligations
Uredno pohađanje predavanja i vježbi te izrada seminarskih radova.
Polaganje parcijalnih ispita tijekom semestra ili cjelovitog ispita u redovitim ispitnim rokovima.
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Cjeloviti ispit | 100% |
<60 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
30 | 3 | |
Parcijalni ispit (PI1) | 50% |
<60 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
15 | 1,5 | |
Parcijalni ispit 2 (PI2) | 50% |
<60 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
15 | 1,5 | |
UKUPNO | 100% | 3 |
Završna ocjena predstavlja prosjek ocjena dva parcijalnih ispita.
Ako student nije položio niti jedan parcijalni ispit tijekom semestra, izlazi na cjeloviti ispit u redovitom ispitnom roku.
Ocjena iz seminara može utjecati na završnu ocjenu iz predmeta.
Evaluation elements | Description | Deadline | Recoupment |
---|---|---|---|
Parcijalni ispit 1 (PI1) | Pisani ispit. Obuhvaća prvi programski dio modula, odnosno slijedeće cjeline: Uvodni dio, Klima kao faktor pedogeneze, Organizmi kao faktor pedogeneze, Reljef kao faktor pedogeneze, Matični supstrat i vrijeme kao faktori pedogeneze Ispitna pitanja: - dijelom koncipirana tako da traže nadopunjavanje ključnim riječima ili nude više odgovora od kojih je samo jedan točan, a dijelom kao otvorena. - testiraju razumijevanje različitih uvjeta postanka tla, odnosno utjecaja pedogenetskih faktora okoliša na formiranje tla i pojedinih njegovih značajki | 4. tjedan | |
Parcijalni ispit 2 (PI2) | Pisani ispit. Obuhvaća drugi dio modula, odnosno slijedeće cjeline: Pedogenetski procesi, Trošenje, Transport i sedimentacija, Tipski procesi postanka tla, Morfologija tla. Ispitna pitanja: - dijelom koncipirana tako da traže nadopunjavanje ključnim riječima ili nude više odgovora od kojih je samo jedan točan, a dijelom kao otvorena. - testiraju razumijevanje procesa trošenja stijena i minerala te postanka tla, kao i njihovog utjecaja na značajke tla, posebno na njegovu morfologiju | 9. tjedan | |
Nadoknada (samostalni zadatak) | Ukoliko student izostane s nastave više nego je dopušteno, moguća je izrada dodatnog samostalnog seminarskog rada o temi s koje je izostao i izlaganje pred nastavnikom. | Tijekom ispitnih rokova, prije izlaska na ispit | |
Cjeloviti ispit | Pisani ispit. U slučaju da student ne položi ispit putem parcijalnih ispita tijekom semestra, polaže cjeloviti pisani ispit koji uključuje cjelokupno gradivo modula. Ispitna pitanja: - vidi pod PI1 i PI2 | Tijekom ispitnih rokova |
Weekly class schedule
- Uvodni dio, pedogenetski čimbenici, klima kao faktor pedogeneze.
- Organizmi (i čovjek) kao faktor pedogeneze, reljef kao faktor pedogeneze.
- Matični supstrat kao faktor pedogeneze.
- Matični supstrat i vrijeme kao faktori pedogeneze.
- Cjelodnevna terenska nastava (vježbe)
- Parcijalni ispit 1 - Pedogenetski čimbenici (klima, organizmi, reljef, matični supstrat, vrijeme)
- Transport i sedimentacija geološkog materijala.
- Opći i tipski procesi postanka tla.
- Morfološke značajke tla kao odraz pedogenetskih procesa.
- Podjela seminara i vezane konzultacije.
- Parcijalni ispit 2 - Transport materijala, Pedogenetski procesi, Morfologija tla
- Seminari - konzultacije
- Seminari - studentske prezentacije
- Seminari - studentske prezentacije
- .
Obligatory literature
- Rubinić, V. Prezentacije s predavanja
Recommended literature
- Bogunović, M. (2009). Postanak tla: radni materijali za studente. SuZ Agronomski fakultet, Zavod za pedologiju.
- Škorić, A. (1986.): Postanak, razvoj i sistematika tla. Fakultet poljoprivrednih znanosti, Zagreb
Similar course at related universities
- Poljoprivredni fakultet u Osijeku – predmet Pedogeneza i Sistematika tla
- School of plant, environmental & soil sciences, USA – predmet - Soil Formation: Earth Surface Processes and Biogeochemistry
- University of Northern British Columbia, Canada – predmet: Soil Formation and Classification