Print

Postanak tla (144077)

Course coordinator

Course description

Predmet obrađuje:
- zakonitosti postanka (razvoja) tla, kao dijela šireg okoliša, djelovanjem općih i tipskih pedogenetskih procesa;
- specifičnosti pedogenetskih čimbenika: matičnog supstrata (geološki materijal iz kojeg tlo nastaje), reljefa, klime, organizama (makro- i mikro-, biljni i životinjski) i ljudske aktivnosti, te vremena (trajanje razvoja tla);
- vanjsku/unutrašnju morfologiju zemljišta/ tla te njihovu povezanost s pedogenetskim procesima.

Type of course

ECTS: 3.00

English language: L1

E-learning: L1

Teaching hours: 30
Lectures: 14
Seminar: 8
Field exercises: 8

Lecturer
Associate teacher for exercises
Associate teacher for seminars
Grading

Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 71-80%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%

Conditions for obtaining signature

Pohađanje predavanja (min 80%) i terenske nastave, predaja i prezentacija seminara.

General competencies

Predmet osposobljava studente za razumijevanje procesa nastanka tala i njihovih pojedinih svojstava u skladu s pedogenetskim čimbenicima okoliša. Naglasak na morfološkim svojstvima tla studentima pruža znanja koja im omogućuju da već temeljem značajki kao što su građa profila, boja, struktura i tekstura tla, mogu donositi pretpostavke o fizikalnim, kemijskim i biološkim značajkama tla, funkcijama tla u okolišu, njegovoj upotrebnoj vrijednosti za poljoprivredu, i sl.

Types of instruction

  • Predavanja
    Predavanja 14 sati / u jednoj skupini
  • Provjere znanja
    Parcijalni testovi (2), Završni ispit
  • Konzultacije
  • Terenske vježbe
    Terenske vježbe 8 sati/u jednoj skupini – prepoznavanje, utvrđivanje i analiza pedogenetskih čimbenika i procesa na reprezentativnim područjima Hrvatske s aspekta formiranja unutarnje morfologije tla
  • Seminari
    Seminari 8 sati / u dvije skupine

Learning outcomes

Learning outcome Evaluation methods
Razumjeti zakonitosti nastanka tla i povezanosti njegovih svojstava sa značajkama šireg okoliša. Rasprave tijekom terenske nastave (vježbe), Parcijalni ispit 1, Seminar
Prepoznati značaj pojedinih pedogenetskih čimbenika (klima, reljef, organizmi, matični supstrat, vrijeme) u nastanku i razvoju tla. Rasprave tijekom terenske nastave (vježbe), Parcijalni ispit 1, Seminar
Prepoznati i razumjeti pedogenetske procese važne u u nastanku i razvoju tla. Rasprave tijekom terenske nastave (vježbe), Parcijalni ispit 2, Seminar
Moći objasniti morfologiju tla, te temeljem nje identificirati dominantne procese koju su utjecali na postanak tla, kao i pretpostaviti temeljna svojstva i plodnost tla. Rasprave tijekom terenske nastave (vježbe), Parcijalni ispit 2, Seminar

Working methods

Teachers' obligations

Održavanje predavanja, seminara i vježbi.
Praćenje prisutnosti studenata na nastavi.
Pružanje konzultacija.
Organizacija i provođenje pismenih ispita.
Organizacija i provođenje terenske nastave.

Students' obligations

Uredno pohađanje predavanja i vježbi te izrada seminarskih radova.
Polaganje parcijalnih ispita tijekom semestra ili cjelovitog ispita u redovitim ispitnim rokovima.

Methods of grading

Evaluation elements Maximum points or Share in evaluation Grade rating scale Grade Direct teaching hours Total number of average student workload ECTS
Cjeloviti ispit 100% <60
60-70%
71-80%
81-90%
91-100%
Insufficient (1)
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
30 3
Parcijalni ispit (PI1) 50% <60
60-70%
71-80%
81-90%
91-100%
Insufficient (1)
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
15 1,5
Parcijalni ispit 2 (PI2) 50% <60
60-70%
71-80%
81-90%
91-100%
Insufficient (1)
Sufficient (2)
Good (3)
Very good (4)
Excellent (5)
15 1,5
UKUPNO 100% 3

Završna ocjena predstavlja prosjek ocjena dva parcijalnih ispita.
Ako student nije položio parcijalne ispite tijekom semestra, izlazi na cjeloviti ispit.

Evaluation elements Description Deadline Recoupment
Parcijalni ispit 1 (PI1) Pisani ispit. Obuhvaća prvi programski dio modula, odnosno slijedeće cjeline: Uvodni dio, Klima kao faktor pedogeneze, Organizmi kao faktor pedogeneze, Reljef kao faktor pedogeneze, Matični supstrat i vrijeme kao faktori pedogeneze Ispitna pitanja: - dijelom koncipirana tako da traže nadopunjavanje ključnim riječima ili nude više odgovora od kojih je samo jedan točan, a dijelom kao otvorena. - testiraju razumijevanje različitih uvjeta postanka tla, odnosno utjecaja pedogenetskih faktora okoliša na formiranje tla i pojedinih njegovih značajki 4. tjedan
Parcijalni ispit 2 (PI2) Pisani ispit. Obuhvaća drugi dio modula, odnosno slijedeće cjeline: Pedogenetski procesi, Trošenje, Transport i sedimentacija, Tipski procesi postanka tla, Morfologija tla. Ispitna pitanja: - dijelom koncipirana tako da traže nadopunjavanje ključnim riječima ili nude više odgovora od kojih je samo jedan točan, a dijelom kao otvorena. - testiraju razumijevanje procesa trošenja stijena i minerala te postanka tla, kao i njihovog utjecaja na značajke tla, posebno na njegovu morfologiju 9. tjedan
Nadoknada (samostalni zadatak) Ukoliko student izostane s nastave više nego je dopušteno, moguća je izrada dodatnog samostalnog seminarskog rada o temi s koje je izostao i izlaganje pred nastavnikom. Tijekom ispitnih rokova, prije izlaska na ispit
Cjeloviti ispit Pisani ispit. U slučaju da student ne položi ispit putem parcijalnih ispita tijekom semestra, polaže cjeloviti pisani ispit koji uključuje cjelokupno gradivo modula. Ispitna pitanja: - vidi pod PI1 i PI2 Tijekom ispitnih rokova

Weekly class schedule

  1. Uvodni dio, pedogenetski čimbenici, klima kao faktor pedogeneze.
  2. Organizmi (i čovjek) kao faktor pedogeneze, reljef kao faktor pedogeneze.
  3. Matični supstrat kao faktor pedogeneze.
  4. Matični supstrat i vrijeme kao faktori pedogeneze.
  5. Cjelodnevna terenska nastava (vježbe)
  6. Parcijalni ispit 1 - Pedogenetski čimbenici (klima, organizmi, reljef, matični supstrat, vrijeme)
  7. Transport i sedimentacija geološkog materijala.
  8. Opći i tipski procesi postanka tla.
  9. Morfološke značajke tla kao odraz pedogenetskih procesa.
  10. Podjela seminara i vezane konzultacije.
  11. Parcijalni ispit 2 - Transport materijala, Pedogenetski procesi, Morfologija tla
  12. Seminari - konzultacije
  13. Seminari - studentske prezentacije
  14. Seminari - studentske prezentacije
  15. .

Obligatory literature

  1. Bogunović, M. (2009). Postanak tla: radni materijali za studente. Zagreb: Agronomski fakultet, Zavod za pedologiju.

Recommended literature

  1. Husnjak, S. (2014.): Sistematika tala Hrvatske. Sveučilišni udžbenik, Hrvatska Sveučilišna naklada, Zagreb
  2. Škorić, A. (1985.): Priručnik za pedološka istraživanja. Fakultet poljoprivrednih znanosti, Zagreb – odabrana poglavlja

Similar course at related universities

  • Poljoprivredni fakultet u Osijeku – predmet Pedogeneza i Sistematika tla
  • School of plant, environmental &amp; soil sciences, USA – predmet - Soil Formation: Earth Surface Processes and Biogeochemistry
  • University of Northern British Columbia, Canada – predmet: Soil Formation and Classification

Please sign in to your account

This site uses cookies and other tracking technologies to assist with navigation and your ability to provide feedback, analyse your use of our products and services, assist with our promotional and marketing efforts, and provide content from third parties. Cookie Policy.