Limnologija i oceanologija (144567)
Course coordinator
Course description
Voda pokriva oko 70% našeg planeta što ga razlikuje od svih drugih planeta koje poznajemo. Voda igra važnu ulogu u globalnoj klimi, kao izvor hrane, minerala, energije i služi za rekreaciju. Vodeni ekosustavi su prepuni organizama, od mikroskopskog fitoplanktona i zooplanktonktona preko koralja, rakova i riba sve do sisavaca. Nažalost, vodeni su ekosustavi također korišteni kao 'odlagališta' za većinu društvenog otpada te su duboko pogođeni globalnom promjenom. Stoga su tematske cjeline povezane na način da se ukratko dotakne spomenuta raznolika problematika te uključuje: značenje i razvoj limnologije i oceanologije, osobine slatkovodnih i morskih organizama, energiju i produktivnost, onečišćenje kopnenih voda i mora, geologiju voda, fiziku kopnenih voda (pokretljivost, svjetlost, boja, prozirnost, temperatura, gustoća), stanišne tipove tekućih i stajaćih kopnenih voda, kemiju kopnenih voda (otopljeni plinovi i CO2 sustav, hranjive soli), ekologiju stajačica, ekologiju tekućica, specifičnosti fizike i kemije mora, opće osobine mora i oceana s posebnim osvrtom na Jadran, pelagijal, bental, fizikalno-kemijsku i biološku analizu vode, saprobni sustav.
Type of course
- Diplomski studij / Ribarstvo i lovstvo (Compulsory course, 1 semester, 1 year)
ECTS: 6.00
English language: L2
E-learning: L1
Teaching hours: 60
Lectures: 28
Laboratory exercises: 20
Seminar: 12
Lecturer
- Prof. Marina Piria, PhD
- Prof. Ana Gavrilović, PhD
- Assoc. Prof. Daniel Matulić, PhD
- Prof. Tea Tomljanović, PhD
Associate teacher for exercises
Associate teacher for seminars
Grading
Sufficient (2): 60%
Good (3): 70%
Very good (4): 80%
Excellent (5): 90%
Conditions for obtaining signature
Redovito pohađanje nastave
General competencies
Modul osposobljava za razumijevanje osnovnih procesa u kopnenim i morskoj vodi. Student stječe temeljne spoznaje o geologiji, fizici, kemiji i biologiji kopnenih voda i mora, njihovom značenju u ribarstvu, te sposobnost samostalnog određivanja procjene onečišćenja voda.
Types of instruction
- Predavanja
- Laboratorijske vježbe
Izvode se troje vježbe vezane uz fizikalno kemijske osobine vode te biološke vezane uz organizme indikatore. Vježbe se izvode u grupama od maksimalno 10 studenata - Terenske vježbe
- Seminari
Seminari predstavljaju istraživački rad studenata na temu fizikalno kemijskih osobina vode. Izvode se u timu od maksimalno 5 studenata po jednom seminaru. Studenti uzimaju uzorke vode, analiziraju vodu u laboratoriju, opisuju dobivene rezultate i raspravljaju s literaturom. Na kraju semestra javno prezentiraju radove u obliku poster prezentacije (na tri slidea Microsoft Power Point aplikacije) ne dulje od 5 minuta.
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Prepoznati probleme vezane uz kvalitetu ribolovnih voda u području slatkovodne i morske akvakulture, kao i otvorenih voda. | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
Napraviti i izračunati procjenu kvalitete vode na osnovu fizikalno kemijskih i bioloških parametara radi optimalnog gospodarenja u otvorenim slatkim vodama i moru | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
koristiti dostignuta znanja iz limnologije, biologije voda i oceanologije u stjecanju novih spoznaja za ispravno ribarsko gospodarenje i akvaristiku | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
postaviti istraživanje u području limnologije i oceanologije, provesti terenski i laboratorijski rad, proučiti relevantnu literaturu, statistički obraditi podatke, te napisati i poslati rad za objavljivanje u stručnom časopisu | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
provesti hidrobiološki dio u izradi ribolovno-gospodarske osnove | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
prezentirati rezultate hidrobioloških istraživanja, te na temelju njih predložiti optimalno gospodarenje | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
prepoznati važna zbivanja iz područja hidrobiologije, te ih prezentirati u medijima i publicistici | Seminar |
identificirati bentosne vrste organizama na temelju ključa za determinaciju i druge relevantne literature | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
samostalno organizirati i voditi poslove iz hidrobiologije u državnim i javnim institucijama | Usmeni ispit, seminar |
koristiti informacijsko-komunikacijsku tehnologiju u svakodnevnom radu | Seminar |
Working methods
Teachers' obligations
Uredno održavanje svih oblika nastave. Određeno vrijeme za konzultacije izvan nastavne aktivnosti
Students' obligations
Redovito pohađanje nastave
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Među pismeni I | 30% |
0-60 % 60-70% 70-80% 80-90% 90-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
20 | 50 | 2 |
Među pismeni II | 40% |
0-60 % 60-70% 70-80% 80-90% 90-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
20 | 50 | 2 |
Među pismeni III | 30% |
0-60 % 60-70% 70-80% 80-90% 90-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
20 | 50 | 2 |
Weekly class schedule
- Uvod u Limnologiju i oceanologiju
- Limnologija I (Uvod – Hranjive soli)
- Uzorkovanje i fizikalne analize vode (temperatura, pokretljivost, prozirnost, organoleptička obilježja) + Kemijske analize vode I (O2, KPK, BPK, CO2, alkalinitet, tvrdoća), Kemijske analize vode II; Multiparametarski instrument, spektrofotometar
- Posjet pročišćivaću vode Ivanja Reka
- Limnologija II (Biologija)
- Uvod u uzorkovanje makrobentosa, determinacija makrozoobentosa, Biološke analize u svrhu procjene kvalitete vode, organizmi indikatori
- Hidromorfologija
- Oceanologija
- Metode istraživanja u limnologiji; podjela seminarskih radova; uzorkovanje za seminar
- Globalan status kvalitete voda i budućnost; Uzorkovanje za seminar i analize
- Klimatske promjene i njihov utjecaj; Uzorkovanje za seminar i analize
- Uzorkovanje za seminar i analize
- Pretraživanje literature i pisanje seminara
- Pretraživanje literature i pisanje seminara
- Izlaganje seminara
Obligatory literature
- Treer T., Safner R., Aničić I., Lovrinov M. (1995): Ribarstvo. Globus, Zagreb
- Kerovec M. (1988): Ekologija kopnenih voda. HED & Pelivan, Zagreb
- Požar-Domac A. (1988): O biologiji mora. HED & Pelivan, Zagreb
Recommended literature
- Matoničkin I., Pavletić Z. (1972): Život naših rijeka. Školska knjiga, Zagreb
- Peres J.-M., Gamulin Brida H. (1973): Biološka oceanografija. Školska knjiga, Zagreb
- Cole G. A. (1983): Textbook of Limnology. C. V. Mosby Co., St. Louis
- Sumich J. L. (1992): An Introduction to the Biology of Marine Life. WCB, Wm. C. Brown Publishers, Dubuque
- Mihanović B., Perina I. (1982): Fizikalno i kemijsko ispitivanje zagađenosti vode. Školska knjiga, Zagreb
Similar course at related universities
- Applied Limnology – Aquatic ecosystem management, BOKU, Austrija
- Limnologija, Prirodoslovno matematički fakultet, Zagreb
- Primjenjena limnologija, Prirodoslovno matematički fakultet, Zagreb
- Introduction into limnology and oceanofraphy, University of Amsterdam, Netherlands