Fitomikologija (26610)
Course coordinator
Course description
Fitomikologija je namijenjena studentima koji su u preddiplomskom studiju stekli predznanje o biljno patogenim gljivama, ali i onima koji se prvi put susreću sa ovim uzročnicima biljnih bolesti. Početna programska jedinica posvećena je taksonomskom uređenju carstva Fungi i taksonomskim ključevima za razlikovanje 5 odjela (Basidiomycota, Ascomycota, Zygomycota, Chytridiomycota, Pseudogljive) i razmatra njihovo uređenje na niže taksonomske jedinice. Svakom odjelu posvećena je programska jedinica, unutar koje se poučava simptomatologija i epidemiologija ekonomski značajnijih bolesti i biociklus uzročnika. Vježbe u praktikumu predviđaju pregled herbariziranih bolesnih biljaka (obzirom da se redmet izvodi u zimskom semestru) radi usvajanja simptomatologije mikoza te samostalnu izradu mikroskopskih preparata radi prepoznavanja morfoloških obilježja nespolnih i spolnih organa karakterističnih za pojedini odjel i najvažnije vrste. Provjera znanja provodi se putem 4 parcijalna ispita tijekom nastave ili završnog ispita.
Type of course
- Diplomski studij / Fitomedicina (Compulsory course, 1 semester, 1 year)
ECTS: 6.00
English language: L1
E-learning: L1
Teaching hours: 60
Lectures: 38
Practicum: 17
Seminar: 5
Lecturer
Associate teacher for exercises
Associate teacher for seminars
Grading
Sufficient (2): 60 - 69%
Good (3): 70 - 79%
Very good (4): 80 - 89%
Excellent (5): 90 - 100%
Conditions for obtaining signature
Prisustvovanje predavanjima u opsegu propisanom Pravilnikom o studiranju na AF.
Obavezno prisustvovanje vježbama - izostanak s vježbi mora se kolokvirati.
Učestvovanje u forumskim raspravama na platformi Merlin e-Fitomikologija prema zadanim uvjetima i obavezama.
General competencies
Programski sadržaj predmeta omogućava stjecanje primjenjivog znanja iz fitopatološke struke kroz kompetencije: za obavljanje fitopatoloških pregleda biljaka na otvorenom i u zaštićenom prostoru, postavljanje dijagnoza, iznošenje preporuka suzbijanja, determinacije filamentoznih gljiva-uzročnika u fitopatološkim laboratorijima i laboratorijima za ispitivanje zdravstvenog stanja sjemena.
Types of instruction
- Predavanja
Interaktivni multimedijalni sadržaji prilagođeni za izvođenje u učioničkoj nastavi koji potiču kritičko razmišljanje. - Provjere znanja
Parcijalni testovi nakon obrađene programske jedinice (4 testa tijekom semestra. Forumske rasprave na platformi Merlin - e-Fitomikologija. - Konzultacije
- Ostali oblici skupnog ili samostalnog učenja
Interaktivan rad u e-kolegiju: forumske rasprave, izrada albuma mikoloških mikroskopskih preparata iz vježbi. Izrada timskog seminarskog rada. - Vježbe u praktikumu
Vježbeni dio zastupljen je sa 17 nastavnih sati. Izvodi se u skupinama od 10 studenata (najčešće 3 skupine) zbog potrebnog korištenja mikroskopa. Studenti uvježbavaju tehniku izrade mikroskopskih preparata iz raznog mikoznog biljnog materijala i iz gljivičnih kultura uzgojenih na krutim hranjivim podlogama te usvajaju tehniku mikroskopiranja. Studenti su pozvani fotografirati preparate koje su izradili te izrađuju foto album na platformu Merlin e-Fitomikologija. Također, izrađuju vježbenicu sa crtežima svih mikroskopiranih preparata. - Seminari
Seminarski rad usmjeren je na razvoj timskog rada i komunikacijskih vještina kroz zajednički istraživački rad . Seminarski rad se odvija kroz forumske rasprave i WIKI na platformi Merlin e-Fitomikologija.
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Prepoznati oko 50-tak važnih mikoza i ustanoviti njihovu ekonomsku štetnost. | set pitanja unutar pisanog ispita forumske rasprave |
Sistematizirati gljive unutar odjela carstva Gljiva i nabrojati osnovne taksonomske jedinice. | set pitanja unutar pisanog ispita forumske rasprave |
Temeljem morfoloških obilježja zaključivati o srodnosti vrsta. | set pitanja unutar pisanog ispita forumske rasprave |
Identificirati uzročnika i potvrditi zaključak usvojenom vještinom mikroskopiranja | set pitanja unutar pisanog ispita izrada foto-albuma u e-kolegiju |
Opisati simptomatologiju i objasniti biološki ciklus uzročnika. | set pitanja unutar pisanog ispita forumske rasprave |
Integrirati epidemiologiju uzročnika sa mjerama suzbijanja | set pitanja unutar pisanog ispita forumske rasprave |
Odabrati odgovarajuća zaštitna sredstva iz skupine fungicida. | set pitanja unutar pisanog ispita forumske rasprave |
Argumentirati odabir programa suzbijanja u skladu sa principima integrirane zaštite bilja | set pitanja unutar pisanog ispita forumske rasprave |
Working methods
Teachers' obligations
Nastavnik će teoretsko znanje transferirati putem učioničke nastave te e-kolegija u sustavu Merlin. U e-kolegiju nastavnik će osigurati primjenu svih prikladnih informacijsko-komunikacijskih alata te facilitirati e-učenje. Sve potrebne nastavne materijale (skripta, vježbenica, materijali za ponavljanje i samoprovjeru naučenog), kako tekstualne tako i multimedijalne izradit će nastavnik. U sklopu vježbi u praktikumu nastavnik treba studentima prenijeti i razvijati vještine izrade mikroskopskih preparata i mikroskopiranja i stoga je nastavnik obvezan osigurati neopasne kulture filamentoznih gljiva te herbarizirani biljni materijal s najznačajnijim mikozama. Parcijalnu provjeru znanja tijekom semestra nastavnik će ponuditi kroz četiri parcijalne provjere znanja te regularnim ispitom u ispitnom roku ukoliko se student nije odlučio na polaganje putem parcijalne provjere znanja.
Students' obligations
Uz propisano obvezatno prisustvovanje predavanjima i vježbama studenti su obavezni sudjelovati u aktivnostima u okviru e-kolegija: forumske rasprave i seminari. Stoga se tijekom prva dva tjedna nastave trebaju obavezno prijaviti u sustav za e-učenje Merlin. Tijekom vježbi u praktikumu dužni su izrađivati vježbenicu čiji predložak preuzimaju kao materijal e-kolegija. Vježbenica ispunjena crtežima predaje se na pregled po završetku vježbi i ovjerena potvrđuje da je student kolokvirao vježbe iz mikroskopiranja ali se ne ocjenjuje.
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Kolokvij: 1-Basidiomycota; 2-Ascomycota; 3-Filamentozne askomicete; 4- Pseudogljive; | 50% |
0-59 60-69 70-79 80-89 90-100 |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
P 38 | 45 | 1,50 |
Vježbenica | 3 % |
F - neuspješan; FX - nedovoljan E - dovoljan D - zadovoljavajući; C - dobar B - vrlo dobar A - izvrstan |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
PK 17 | 45 | 1,5 |
Forumske rasprave: 1. Mikoza; 2. Mikoza | 45 % |
F; FX - za nesudjelovanje E - 1 post sa standardnim činjenicama D; C - 2 zadana posta sa standardnim činjenicama B - 2 ili 3 posta sa iznošenjem kritičkog mišljenja A - Više od 3 posta s vlastitim prilozima (foto, pps) koje prati kritičko razmišljanje uz navođenje izvora podataka ili linkova. Također, sudjelovanje u više paralelnih foruma. |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
S 5 | 75 | 2,5 |
Ispit | 50 % |
0-59 60-69 70-79 80-89 90-100 |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
2,4 | 0,08 | |
Foto album mikoloških preparata | 2 % |
F; FX E D;C B A |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
PK 17 | 12,6 | 0,42 |
UKUPNO | 100% | (3) Uspjeh studenata prema ECTS sustavu bodova izražava se slovima od F do A, kako slijedi: F (neuspješan), FX (nedovoljan), E (dovoljan), D (zadovoljavajući), C (dobar), B (vrlo dobar), A (izvrstan). | Ocjene od 1 do 5, kako slijedi: 1 (nedovoljan), 2 (dovoljan), 3 (dobar), 4 (vrlo dobar), 5 (izvrstan). | 55 | 180 | 6 |
Evaluation elements | Description | Deadline | Recoupment |
---|---|---|---|
Kolokvij: 1-Basidiomycota; 2-Ascomycota; 3-Filamentozne askomicete; 4- Pseudogljive; | Interaktivan rad tijekom predavanja tipa učioničke nastave kroz evokaciju prethodno stečenog znanja i rekapitulaciju novousvojenog znanja omogućava pripremu za parcijalne testove koji se nude tijekom semestra nakon obrađene programske nastavne jedinice. | Do kraja nastave / semestra. | Ukoliko student nije iskoristio sistem parcijalnih testova za provjeru znanja slobodan je pristupiti redovnim pismenim ili usmeni, provjerama znanja u ispitnim rokovima. |
Vježbenica | Vježbenica je zbirka samostalno izrađenih crteža gljivičnih organa viđenih u samostalno izrađenom mikološkom mikroskopskom preparatu. Dijelove na crtežu je potrebno označiti točnim imenom te u posebnu rubriku napisati definiciju organa prikazanog crtežom. | Do završetka nastave / semestra. | U slučaju izostanaka s vježbe potrebno ih je kolokvirati - procjena izrade zadanog mikološkog preparata i njegova determinacija.. |
Forumske rasprave: 1. Mikoza; 2. Mikoza | Forumske rasprave namijenjene su razvijanju istraživačkog rada, informacijske pismenosti te komuniciranja u e-okruženju. | Svaka forumska rasprava odvija se asinhrono u e-okruženju na platformi Merlin tijekom 7 dana. Svaki student ima matičnu skupinu koja obrađuje 1 mikozu, a mora posjetiti i sudjelovati u svim forumima ostalih skupina koji se istovremeno održavaju. | Nije moguća te stoga neizvođenje ove obaveze značajno utječe na smanjenje zaključne ocjene iz predmeta. |
Ispit | Pismeno ili usmena provjera znanja ukoliko student nije iskoristio sistem parcijalnih testova za provjeru znanja. | Redovni ispitni termini tijekom ispitnih rokova. | Sukladno Pravilniku o studiranju 4. izlazak na ispit održat će se pred povjerenstvom. U slučaju pada na ispitu pred povjerenstvom student ponovno upisuje predmet. |
Foto album mikoloških preparata | Fotografiranje mikroskopskih preparata i timska izrada foto albuma na platformi Merlin u e-Fitomikologija. | Završetak nastave/semestra. | |
Parcijalni ispit: 1- Basidiomycota | Ukupno 11 pitanja (max 67 bodova.). | Jednokratno u semestru | Nagrada za izuzetno zalaganje: Ukoliko nije položen tijekom semestra, a ostali parcijalni ispiti su položeni s odličnom ocjenom mogće je pisanje samo tog testa u redovnom ispitnom roku. |
Parcijalni ispit: 2- Ascomycota | Ukupno 11 pitanja (max 67 bodova.). | Jednokratno u semestru | Nagrada za izuzetno zalaganje: Ukoliko nije položen tijekom semestra, a ostali parcijalni ispiti su položeni s odličnom ocjenom mogće je pisanje samo tog testa u redovnom ispitnom roku. |
Parcijalni ispit: Filamentozne Askomicete | Ukupno 11 pitanja (max 67 bodova.). | Jednokratno u semestru | Nagrada za izuzetno zalaganje: Ukoliko nije položen tijekom semestra, a ostali parcijalni ispiti su položeni s odličnom ocjenom mogće je pisanje samo tog testa u redovnom ispitnom roku. |
Parcijalni ispit: 4- Pseudogljive | Ukupno 11 pitanja (max 40 bodova.). | Jednokratno u semestru | Nagrada za izuzetno zalaganje: Ukoliko nije položen tijekom semestra, a ostali parcijalni ispiti su položeni s odličnom ocjenom mogće je pisanje samo tog testa u redovnom ispitnom roku. |
Ispit | Pismeni ispit iz cjelokupnog gradiva. Usmeni ispit na zahtjev studenta. | Prijavljuje se u sustavu ISVU | Ispit pred povjerenstvnom na zahtjev studenta (4 izlazak na ispit). |
Weekly class schedule
- Sistematika Carstva Gljive P - pregled postojećih filogenetski opravdanih i morfološki utemeljenih sistematika., odabir najpodesnijih za praksu i znanost.
- Odjel Basidiomycota P – osnovna obilježja odjela: građa micelija, nespolno i spolno razmnožavanje, red Ustilaginales: prašna i tvrda snijet pšenice, mjehurasta i prašna snijet kukuruza. PK - osnovna obilježja: građa micelija, nespolno i spolno razmnožavanje, mikroskopiranje teliospore rodova Ustilago, Tilletias, Sorosporium.
- Odjel Basidiomycota P – red Uredinales: hrđe žitarica i kukuruza, luka. PK - mikroskopiranje: Puccinia: teliospore, uredospores,ecidij, Uromyces: teliospore, uredospore. S – hrđe graha i graška, hrđe krizanteme.
- Odjel Basidiomycota P – red Uredinales: hrđe šljive i kruške, bijela noga krumpira. PK – mikroskopiranje: Gymnosporangium fuscum: ecidiospore, Tranzschelia: teliospore, uredospore. Phragmidium: teliospore. S – hrđa ribizla i ruže..
- Odjel Ascomycota P - osnovna obilježja odjela: građa micelija, nespolno i spolno razmnožavanje, razred Hemiascomycetes: kovrčavost lista breskve, rogač šljive, razred Loculoascomycetes: krastavost jabuke i krastavost kruške. PK – mikroskopiranje: Taphrina: askostromatska nakupina, Venturia: askospore, konidije.
- Odjel Ascomycota P – razred Plectomycetes: pepelnica žitarica, pepelnica jabuke, pepelnica vinove loze. PK – mikroskopiranje: oidije, kleistotecij roda Blumeria i kleistoteciji rodova Phyllactinia, Mycosphaerella.
- Odjel Ascomycota P – razred Pyrenomycetes: glavnica raži, rak grana i debla, razred Discomycetes: bijela trulež, trulež plodova, rak koštičavih voćaka i palež cvjetova. PK – mikroskopiranje: konidije rodova Botryotinia i Monilinia S – Botryotinia fuckeliana /Botrytis cinerea.
- Odjel Ascomycota – fuzarioze žitarica, crne i plave plijesni, kozičavost koštičavih voćaka, šupljivakost lišća koštičavih voćaka. PK –mikroskopiranje: konidije rodova Fusarium, Aspergillus, Penicillium,
- Odjel Ascomycota – askohitoze graška, septorioze žitarica. S – crna pjegavost vinove loze, siva pjegavost suncokreta. PK – piknidi roda Ascochyta, Phoma, Phomopsis, Septoria
- Odjel Zygomycota P – porodica Muccoraceae: Mucor, Rhizopus. PK – mikroskopiranje: sporangiji i sporangiofori rodova Mucor i Rhizopus.
- Odjel Chytridiomycota P – Synchitrium endobioticum, Olpidium brassicae. PK – mikroskopiranje: Synchitrium sporangiji.
- Pseudogljive: P - sluzaste plijesni. PK – plazmodij sa trajnim sporama rodova Plasmodiophora i Fuligo.
- Pseudogljive carstva Stramenopiles P – plamenjače iz porodice Pythiaceae. PK – mikroskopiranje: sporangiji i sporangiofori rodova Pythium, Phytophthora
- Pseudogljive carstva Stramenopiles P – plamenjače iz porodice Peronosporaceae. PK – mikroskopiranje: sporangiji i sporangiofori rodova Peronospora, Plasmopara.
- Pseudogljive carstva Stramenopiles P – plamenjače iz porodice Albuginaceae. PK – mikroskopiranje: sporangiji i sporangiofori roda Albugo. S - krumpirova plijesan
Obligatory literature
- Predavanja i Power Point prezentacije (Merlin sustav učenja)
- Maceljski, M. i sur. (2004). Zaštita povrća od štetočinja. Čakovec: Zrinski.
- Kišpatić, J. (1992). Bolesti voćaka i vinove loze. Zagreb: Agronomski fakultet Sveučilišta u, Zagrebu
- Kišpatić, J.(1990). Bolesti industrijskog i krmnog bilja. Zagreb: Fakultet poljoprivrednih znanosti Sveučilišta u Zagrebu.
- Kišpatić, J. (1982). Bolesti šećerne repe i krumpira. Zagreb: Fakultet poljoprivrednih znanosti Sveučilišta u Zagrebu.
Recommended literature
- Alexopoulos, C.J., Mims, C.W. (1979). Introductory mycology. NY: J. Wiley & Sons.
- Webster ,J. (1980). Introduction to fungi. Cambridge University Press.
- Cees, J. Bos (1996). Fungal genetics: principles and practice. NY: Marcel Dekker.