Pedologija (143876)
Course coordinator
Course description
Tlo je ključni čimbenik poljoprivredne proizvodnje i stoga je njegovo poznavanje nužan preduvjet rada u agronomskoj struci.
Program modula Pedologija omogućuje studentima stjecanje temeljnih znanja o tlu, nužno potrebnim za održivo korištenje i gospodarenje njime, uključujući principe postanka tla, fizikalna i kemijska svojstva tala te klasifikaciju tala prema različitim kriterijima.
Modul uključuje sljedeće programske dijelove:
Postanak tla i morfologija – upoznaje studente s pedogenetskim čimbenicima i procesima te morfologijom tla kao rezultantom istih.
Fizikalna i kemijska svojstva tla – daje studentima osnovna znanja o najvažnijim fizikalnim i kemijskim svojstvima tala (tekstura, struktura, porozitet, gustoće, voda u tlu, zrak u tlu, toplina, pH, humus, sorpcija, aciditeti)
Klasifikacija tala – obrađuje principe klasificiranja tla prema različitim kriterijima te upoznaje studentima s tipovima tala u RH, njihovim ograničenjima za korištenje u poljoprivredi i rasprostranjenošću.
Kroz terenske vježbe studenti će ovladati vještinama opisivanja morfoloških svojstava tla i uzorkovanja, a praktičnim radom u laboratorijskim vježbama savladati odabrane metode određivanja fizikalnih i kemijskih svojstava tla.
Type of course
- Prijediplomski studij / Agroekologija (Compulsory course, 2 semester, 1 year)
- Prijediplomski studij / Biljne znanosti (Compulsory course, 2 semester, 1 year)
- Prijediplomski studij / Hortikultura (Compulsory course, 2 semester, 1 year)
- Prijediplomski studij / Ekološka poljoprivreda (Compulsory course, 2 semester, 1 year)
- Prijediplomski studij / Poljoprivredna tehnika (Compulsory course, 1 semester, 1 year)
- Prijediplomski studij / Fitomedicina (Compulsory course, 1 semester, 1 year)
ECTS: 6.00
English language: L1
E-learning: L1
Teaching hours: 60
Lectures: 39
Auditory exercises: 2
Laboratory exercises: 12
Seminar: 3
Field exercises: 4
Lecturer
Associate teacher for exercises
- Asst. Prof. Danijela Jungić, PhD
- Assoc. Prof. Vedran Rubinić, PhD
- Asst. Prof. Ivan Magdić, PhD
- Katarina Matan, MSc. agr.
Grading
Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 71-80%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%
General competencies
Modul Pedologija osposobljava studente za razumjevanje načina postanka tla i daje znanja o osnovnim fizikalnim i kemijskim svojstvima tla. Studenti dobivaju temeljna znanja o tipovima tala u Republici Hrvatskoj, koja su temelj održivog gospodarenja njima.
Types of instruction
- Predavanja
Predavanja 39 sati Predavanja se izvode u dvije skupine: 1. Bs Agroekologija i Bs Biljne znanosti 2. Bs Hortikultura, Bs Ekološka poljoprivreda i Bs Poljoprivredna tehnika i Bs Zaštita bilja - Auditorne vježbe
Auditorne vježbe 2 sata - upoznavanje studenata s fazama pedoloških istraživanja - provode se u grupama po 30 studenata - Laboratorijske vježbe
Laboratorijske vježbe 12 sati– izvodi se 8 vježbi iz fizikalnih analiza tla i 5 vježbi iz kemijskih analiza tla Provode se u grupama po 10-12 studenata - Terenske vježbe
Terenske vježbe 4 sata - opisivanje morfoloških svojstava tla na pedološkom profilu, sondiranje, uzorkovanje tla – Fakultetsko dobro i Maksimir (2 sata) - upoznavanje različitih tipova tala - Medvednica (2 sata) Provode se u grupama po 10-12 studenata - Seminari
Seminari 3 sata Provode se u grupama po 30 studenata - Vježbe
Vježbe 18 sati
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Prepoznati pedogenetske procese temeljem morfoloških značajki tla | Sudjelovanje u raspravama na terenskim vježbama, Parcijalni ispit 1 |
Identificirati tipove tla na terenu | Sudjelovanje u raspravama na terenskim vježbama, Parcijalni ispit 3 |
Opisati osnovna fizikalna i kemijska svojstva tla | Program/seminarski rad laboratorijskih vježbi, Parcijalni ispit 2 |
Nabrojiti ograničenja pojedinog tipa tla za korištenje u poljoprivredi | Parcijalni ispit 2 i Parcijalni ispit 3 |
Grupirati tla prema različitim kriterijima | Parcijalni ispit 3 |
Isplanirati terenska i laboratorijska istraživanja tla | Program/seminarski rad laboratorijskih vježbi Parcijalni ispit 1 |
Working methods
Teachers' obligations
Redovno izvoditi nastavu
Pratiti prisustvo studenata na nastavi
Održavati konzultacije sa studentima po potrebi
Organizirati 3 testa znanja tijekom semestra i cjelovite ispite u redovitim ispitnim rokovima
Students' obligations
Uredno pohađati nastavu
Izraditi program/seminar laboratorijskih vježbi
Polagati parcijalne ispite znanja tijekom semestra ili cjelovit ispit u redovitim ispitnim rokovima
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave | 57 | 57 | 1,5 | |||
Parcijalni ispit (PI1) | 33% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
1 | 40 | 1,5 |
Parcijalni ispit 2 (P2) | 33% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
1 | 40 | 1,5 |
Parcijalni ispit 3 (PI3) | 33% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
1 | 43 | 1,5 |
UKUPNO | 100% | PI1 + PI2 + PI3)/3 | 60 | 180 | 6 |
Evaluation elements | Description | Deadline | Recoupment |
---|---|---|---|
Nadoknada (samostalni zadatak) | Ukoliko student izostane s laboratorijskih vježbi (terenske, određivanje fizikalnih ili kemijskih svojstava tla) moguća je izrada seminarskog rada o temi s koje je izostao i izlaganje pred nastavnikom | Tijekom ispitnih rokova, prije izlaska na ispit | |
Završni ispit | U slučaju da student ne položi ispit putem parcijalnih ispita tijekom semestra, polaže cjeloviti pisani ispit koji uključuje cjelokupno gradivo | Tijekom ispitnih rokova |
Weekly class schedule
- Uvod - povjesni razvoj pedologije, definicije tla i zemljišta, uloge tla; Postanak tla - pedogenetski čimbenici – matični suspstrat
- Postanak tla – pedogenetski čimbenici - geološka građa, utjecaj klime, utjecaj reljefa, utjecaj organizama (flora, fauna, čovjek), vrijeme kao pedogentski čimbenik
- Postanak tla – pedogenetski procesi – akumulacije, gubici, transformacije organske i mineralne tvari tla (trošenje, tvorba sekundarnih minerala gline, humifikacija, mineralizacija), translokacije (lesivaža, podzolizacija, salinizacija)
- Morfološka svojstva tla – sklop profila, horizonti, boja, dubina; Faze pedoloških istraživanja (pripremna, terenska, kameralna)
- Fizikalna svojstva tla – tekstura, struktura, porozitet, gustoća, konzistencija; Terenska faza istraživanja – opis pedološkog profila, sondiranje, uzorkovanje tla
- I. test znanja/ Fizikalna svojstva tla - voda u tlu –vrste voda u tlu, potencijali, hidropedološke konstante, kretanje vode u tlu, načini vlaženja
- Fizikalna svojstva tla- zrak u tlu, toplinska svojstva tla; Metode određivanja fizikalnih svojstava tla; Kemijska svojstva tla – organska tvar tla – sastav, svojstva, značaj
- Kemijska svojstva tla – otopina tla - koncentracija, pH tla, potencijalna i aktivna kiselost, aciditeti, salinitet, alkalitet, puferi
- Kemijska svojstva tla – vrste sorpcija, adsorpcija – značajke adsorpcijskog kompleksa tla, izvori naboja, čimbenici koji utječu na adsorpciju; Organizmi u tlu – podjela, funkcija, značaj
- Kemijska svojstva tla - metode određivanja kemijskih svojstava tla; Klasifikacija tala – principi, klasifikacijski sustavi, klasifikacijski sustav tala u Republici Hrvatskoj, nerazvijena tla, humusno –akumulativna tla (kalkomelanosol i rendzina)
- II. test znanja/ Klasifikacija tala – humusno –akumulativna tla ( ranker, černozem i vertisol)
- Klasifikacija tala – kambična tla i eluvijalno-iluvijalna tla
- Klasifikacija tala – antropogena i tehnogena tla, hidromorfna tla (aluvij, pseudoglej, humofluvisol)
- Klasifikacija tala – hidromorfna tla – glejna tla, treset, hidromeliorirana, halomorfna i subakvalna tla; Vrednovanje zemljišnog prostora,Upoznavanje s tipovima tala na terenu
- III. test znanja
Obligatory literature
- Škorić, A. (1986): Postanak, razvoj i sistematika tla. Knjiga, Fakultet poljoprivrednih znanosti, Zagreb – odabrana poglavlja
- Škorić, A. (1991): Sastav i svojstva tla. Knjiga, Fakultet poljoprivrednih znanosti, Zagreb – odabrana poglavlja
- Škorić, A. (1985): Priručnik za pedološka istraživanja. Fakultet poljoprivrednih znanosti, Zagreb – odabrana poglavlja
- Predavanja – Power Point prezentacija
- Laboratorijske vježbe – Power Point prezentacija
Recommended literature
- Bogunović, M. (1994): Pedološko kartiranje, Zavod za pedologiju - interna skripta
- Brady, N.C., Ray, W.R. (2002): The Nature and Properties of Soil, New Yersy
- Ćirić, M. (1987): Pedologija, Sarajevo – odabrana poglavlja
- Pernar, N. (2017): Tlo nastanak, značajke, gospodarenje - odabrana poglavlja
Similar course at related universities
- Pedologija, Sveučilište Josip Juraj Strossmayer u Osijeku, Poljoprivredni fakultet
- Principles of Soil Sciences, University of Hohenheim