Kemija tla (144076)
Course coordinator
Course description
Program modula Kemija tla obuhvaća primjenu kemijskih načela na istraživanje tla kao prirodnog tijela i biljno-proizvodnog prostora, varijabilne produktivnosti.
Modul uključuje slijedeće programske dijelove:
Čvrsta faza tla – upoznaje studente sa svojstvima mineralne i organske tvari tla i njihovim ulogama u kemijskim procesima u tlu
Otopina tla – obrađuje koncentraciju i sastav otopine tla, značaj i ulogu reakcije tla, aciditeta, alkaliteta i saliniteta za pojedina svojstva tla i procese u tlu
Procesi u tlu – analizira procese transformacije mineralne i organske tvari u tlu, sorpcije, puferizacije, te onečišćenja tla organskim i anorganskim spojevima
Samostalnim praktičnim radom u laboratoriju studenti će savladati metode odabranih kemijskih analiza tla, te ih naučiti interpretirati
Type of course
- Diplomski studij / Agroekologija / Agroekologija (Compulsory course, 1 semester, 1 year)
- Diplomski studij / Agroekologija / Mikrobna biotehnologija u poljoprivredi (Compulsory course, 1 semester, 1 year)
ECTS: 3.00
English language: L1
E-learning: L1
Teaching hours: 30
Lectures: 14
Laboratory exercises: 14
Seminar: 2
Lecturer
Associate teacher for exercises
Grading
Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 71-80%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%
General competencies
Modul Kemija tla osposobljava studente za analiziranje kemijskih procesa u tlu i kemijskog sastava pedosfere. Studentima osigurava kompetence za sintezu podataka o kemijskim svojstvima tla s ciljem višenamjenskog korištenja.
Types of instruction
- Predavanja
Predavanja 14 sati - Laboratorijske vježbe
Izvodi se 9 vježbi iz kemijskih analiza tla, provode se u grupama po 10-12 studenata. - Seminari
Seminari 2 sata Seminarski rad vezan je za pojedina kemijska svojstva tla (pH, sorpciju, salinitet, organsku tvar tla…). Studenti u grupama po 4 -5 samostalno izrađuju rad o odabranoj temi temeljem znanstvenih radova iz relevantnih znanstvenih baza podataka i prezentiraju ga, provodi se u grupama do 30 studenata. - Vježbe
Vježbe 14 sati
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Identificirati kemijski sastav pedosfere | Pismeni ispit (PI 1) |
Usporediti prirodne i antropogeno uvjetovane procese transformacija mineralne i organske tvari tla. | Pismeni ispit (PI 1) |
Dizajnirati plan kemijskih analiza tla za različite potrebe. | Program laboratorijskih vježbi, Parcijalni ispit 1 i 2 (PI 1 i PI 2) |
Integrirati rezultate kemijskih analiza tla s ciljem identificiranja prijetnji okolišu. | Pismeni ispit (PI 2) |
Ustanoviti sličnosti i razlike u kemijskim procesima u različitim tlima. | Pismeni ispit (PI 2) |
Working methods
Teachers' obligations
Redovno izvoditi nastavu
Pratiti prisustvo studenata na nastavi
Održavati konzultacije sa studentima po potrebi
Organizirati 2 testa znanja tijekom semestra i završni ispit u redovitim ispitnim rokovima
Students' obligations
Uredno pohađati nastavu
Izraditi program laboratorijskih vježbi
Izraditi seminarski rad i usmeno ga prezentirati (u grupi 4-5 studenata)
Polagati parcijalne ispite znanja ili završni ispit
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave | 26 | 26 | 0,8 | |||
Seminarski rad | 2 | 6 | 0,2 | |||
Parcijalni ispit (P1) | 50% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
1 | 28 | 1 |
Parcijalni ispit 2 (P2) | 50% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
1 | 30 | 1 |
UKUPNO | 100% | (P1 + P2)/2 | 30 | 90 | 3 |
Evaluation elements | Description | Deadline | Recoupment |
---|---|---|---|
Parcijalni ispit 2 (PI2) | Obuhvaća drugi programski dio modula: vrste sorpcija, adsorpcija – građa AK tla, adsorpcija kationa i aniona, određivanje KIK-a, kemosorpcija, ekološki značaj zraka u tlu, otopina tla- pH, aciditeti, alkaličnost, salinitet, puferi, onečišćenje tla organskim i anorganskim polutantima | 10. tjedan | |
Nadoknada (samostalni zadatak) | Ukoliko student izostane s laboratorijskih vježbi (terenske, određivanje fizikalnih ili kemijskih svojstava tla) moguća je izrada seminarskog rada o temi s koje je izostao i izlaganje pred nastavnikom | Tijekom ispitnih rokova, prije izlaska na ispit | |
Završni ispit | U slučaju da student ne položi ispit putem parcijalnih ispita tijekom semestra, polaže cjeloviti pisani ispit koji uključuje cjelokupno gradivo | Tijekom ispitnih rokova |
Weekly class schedule
- Uvod – uloga kemije tla, mineralna tvar tla – primarni minerali.
- Mineralna tvar tla - oksidi i hidroksidi Al, Si, Fe, Mn, nesilikatni minerali, sekundarni minerali gline, ionske disperzije.
- Organska tvar tla- svježi ostaci na tlu i u tlu, transformacije organske tvari tla, mineralizacija, humus- postanak, sastav i svojstva, podjele humusa, značaj humusa za plodnost tla.
- Organomineralni spojevi, organizmi u tlu - uloga i značaj u kemiji tla, biogeni elementi u tlu – izvor, oblici i značaj.
- Sorpcija – vrste sorpcije, adsorpcija – sastav, svojstva i značaj adsorpcijskog kompleksa tla, adsorpcija aniona, kemosorpcija, ekološki značaj zraka u tlu.
- I test / Metode određivanja kemijskih svojstava tla – laboratorijske vježbe.
- Otopina tla – koncentracija i sastav, pH, aktualna i potencijalna kiselost tla/ metode određivanja kemijskih svojstava tla – laboratorijske vježbe.
- Alkalitet, salinitet, puferi u tlu, onečišćenja tla organskim i anorganskim spojevima.
- Prezentacije seminarskih radova
- II test
- -
- -
- -
- -
- -
Obligatory literature
- Škorić, A. (1991). Sastav i svojstva tla (odabrana poglavlja). Zagreb: Fakultet poljoprivrednih znanosti.
- Predavanja – Power Point prezentacija.
- Laboratorijske vježbe – interna skripta.
Recommended literature
- Brady, N.C., Ray, W.R. (2002). The nature and Properties of Soil (odabrana poglavlja). -13th ed., Upper Saddle River: Prentice Hall.
- Bohn, H.L., McNeal, B.L., O’Connor, G.A. (1985). Soil Chemistry. -3ird ed., New York: John Willey and Sons.
- Wolt ,Jeff (1994). Soil solution chemistry. New York: John Willey and Sons.
- Kim, H. Tan (1998). Principles of Soil Chemistry, -3rd ed., rev. and expanded,. Marcel Dekker.
Similar course at related universities
- Soil Chemistry, University of California.
- Chemistry of Soils, Iowa State University.