Ishrana bilja i kvaliteta hrane (157082)
Course coordinator
Course description
Pravilnom ishranom moguće je proizvesti kvalitetne, zdravstveno ispravne, nutritivno vrijedne i estetski lijepe namirnice koje više privlače potrošače, a proizvođači su zadovoljniji većom otkupnom cijenom. Moderna poljoprivredna proizvodnja sve više važnosti pridaje kvaliteti, a ne količini hrane. To je dakako posljedica i novijeg promišljanja i bolje edukacije potrošača. Pravilnom ishranom biljke mogu se unijeti u ljudski organizam znatno veće količine nutrijenata (minerala, šećera, proteina) i promotora zdravlja (vitamina, antioksidansa, glukozinolata), čime se mogu spriječiti mnoge bolesti. Modul ima zadatak povezati trenutne spoznaje iz ishrane bilja koristeći najnovija znanstvena istraživanja, ali dakako, i multidisciplinarnost istraživanja. Značajna uloga optimalne ishrane manifestira se, s jedne strane optimumom nekih nutrijenata (proteini, šećeri, minerali), a s druge strane smanjenim akumuliranjem toksičnih tvari poput nitrata, oksalata i teških metala. Nakon odslušanog modula studenti će dobiti uvid u važna saznanja kako se pravilnim odabirom tla, gnojiva i kultura postižu maksimalni efekti obzirom na kvalitetu hrane, vodeći pri tom i brigu o okolišu.
Type of course
- Diplomski studij / Agroekologija / Agroekologija (Elective course, 3 semester, 2 year)
- Diplomski studij / Agroekologija / Mikrobna biotehnologija u poljoprivredi (Elective course, 3 semester, 2 year)
ECTS: 6.00
English language: L2
E-learning: L1
Teaching hours: 60
Lectures: 40
Laboratory exercises: 14
Seminar: 6
Lecturer
Associate teacher for exercises
Associate teacher for seminars
Grading
Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 71-80%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%
Conditions for obtaining signature
Odrađena nastava.
General competencies
Prikupiti adekvatna znanja o ulozi ishrane bilja u kvaliteti hrane. Znanja potrebna za nastavak obrazovanja na doktorskom i/ili specijalističkom studiju. Sudjelovati u nastavnom i/ili znanstveno-istraživačkom procesu. Intervjuirati krajnjeg korisnika, prikupiti sve relevantne pokazatelje te prilagoditi rješenje potrebama korisnika na terenu. Samostalno planirati i voditi ishranu bilja u procesu proizvodnje hrane. Provoditi proces kontrole zdravstvene ispravnosti i nutritivne vrijednosti namirnica.
Types of instruction
- Predavanja
- Laboratorijske vježbe
U sklopu laboratorijskih vježbi izvode se osnovne kemijske analize supstrata za potrebe pisanja preporuke za gnojidbu hortikulturnog bilja. Laboratorijske vježbe provode se u skupinama od po 10 studenata. - Seminari
Seminarski rad je samostalan rad grupe studenata gdje studenti timski razrađuju problematiku vezanu za ishranu bilja i predlažu praktična rješenja.
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Imenovati i opisati sve medije za rast biljaka koje koristimo za proizvodnju hrane. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, usmeni ispit,završni ispit. |
Opisati utjecaj medija za rast biljaka na kvalitetu namirnica. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, usmeni ispit,završni ispit. |
Sistematizirati uloge pojedinih biogenih elemenata i/ili teških metala prema nutritivnim, toksikološkim i ekološkim aspektima. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, usmeni ispit,završni ispit. |
Klasificirati biljke prema zahtjevima za hranivima. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, usmeni ispit,završni ispit. |
Identificirati simptome nedostatka i/ili viška biogenih elemenata na terenu te izdvojiti fiziološke poremećaje od biljnih bolesti. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, usmeni ispit,završni ispit. |
Razlikovati ulogu dušika u nutritivnoj vrijednosti namirnice (aminokiseline, proteini) i toksikološkom aspektu (nitrati). | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, usmeni ispit,završni ispit. |
Identificirati ulogu ostalih biogenih elemenata u nastanku nutrijenata i promotora zdravlja. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, usmeni ispit,završni ispit. |
Opisati načine gnojidbe za pojedine namjene proizvodnje hrane i argumentirati razloge optimiziranja za kvalitetu hrane. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, usmeni ispit,završni ispit. |
Odabrati i koristiti modernu tehnologiju u analitici tla, biljnog materijala i hrane. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, usmeni ispit,završni ispit. |
Argumentirati važnost optimiziranja ishrane u proizvodnji hrane. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, usmeni ispit,završni ispit. |
Working methods
Teachers' obligations
Poučavati studente i prezentirati na jednostavan i razumljiv način obrazovni sadržaj predmeta za koje mora imati kompetencije. Procijeniti u kojoj su mjeri studenti usvojili obrazovne ciljeve i ostvarili očekivane ishode učenja. Ocijeniti ishode učenja studenata kroz zadane kriterije vrednovanja postavljene u našem sustavu ocjenjivanja (ocjene od nedovoljan (1) do odličan (5)), i kompatibilne s ECTS sustavom, a koristeći tehnike ispitivanja u obliku postavljenih pitanja pisanog i usmenog ocjenjivanja te seminara.
Students' obligations
Redovito pohađati nastavu. U nastavi aktivno sudjelovati u raspravi, postavljati i odgovarati na pitanja na predavanjima i seminarima. Samostalno rješavati radne zadatke iz teorijskih i praktičnih problema. Seminarske radove pripremati grupno, a dionice prezentirati pojedinačno, te aktivno sudjelovati u raspravi i odgovarati na postavljena pitanja nastavnika i/ili drugih studenata.
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave (predavanja + vježbe) (N) | 10% | 54 | 54 | 2 | ||
Parcijalni ispit (PI) | 30% |
< 60% 60 - 70 % 71 - 80 % 81 -90 % 91 -100 % |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
1 | 45 | 1,5 |
Seminar (S) | 30% |
< 60 % 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
5 | 30 | 1 |
Usmeni ispit (UI) | 30% |
< 60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
51 | 1,5 | |
UKUPNO | 100% | 60 | 180 | 6 |
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave (predavanja + vježbe) (N) | 10% | 54 | 54 | 2 | ||
Seminar (S) | 30% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
5 | 30 | 1 |
Završni ispit (pisani i usmeni dio) (ZI) | 60% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
1 | 96 | 3 |
Ukupno | 100% | 60 | 180 | 6 |
Evaluation elements | Description | Deadline | Recoupment |
---|---|---|---|
Parcijalni ispit (PI) | Moguće kroz ispravak na kraju semestra. | ||
Seminar (S) | Ocjenju se prikazano znanje i vještina pisanja, te izlaganja. | ||
Seminar (S) | Ocjenju se prikazano znanje i vještina pisanja, te izlaganje. | ||
Završni ispit (pisani i usmeni dio) (ZI) | Ispitni rok. |
Weekly class schedule
- Uloga ishrane bilja u nutritivnoj vrijednosti namirnica
- Upotreba supstrata u proizvodnji hrane
- Utjecaj tla i biljke na usvajanje hraniva
- Ulazak hraniva u korijen
- Pasivno kretanje hraniva kroz biljku
- Aktivno kretanje hraniva kroz biljku
- Uloga dušika u metabolizmu biljke – nutritivna vrijednost (proteini) – toksikološki aspekt (nitrati i oksalati u hrani)
- Minerali u tlu i biljci (P, K, Ca, Mg) i njihova važnost za ljudsko zdravlje
- Minerali u tlu i biljci (Mn, Zn, Fe, Cu) i njihova važnost za ljudsko zdravlje + 1. vježba - obilazak terena i uzorkovanje namirnica (tržnice i marketi)
- Uloga ishrane na tvorbu bioaktivnih spojeva (glukozinolati, polifenoli, vitamini) + 2. vježba – priprema namirnica za analizu u laboratoriju
- 1. seminar (uvod u problematiku prikupljanja literature i pisanja) + 3. vježba – određivanje minerala u namirnicama (makroelementi)
- 4. vježba – određivanje minerala u namirnicama (mikroelementi)
- 5. vježba – određivanje nitrata u namirnicama
- 6. vježba – određivanje teških metala u namirnicama + 2. seminar (konzultacije)
- 15. 7. vježba – obrada i komentiranje analitičkih podataka dobivenih tijekom vježbi + 3. seminar (prezentacija seminara)
Obligatory literature
- Lešić, Ružica, Borošić, J., Buturac, I., Herak Ćustić, Mirjana, Poljak,M., Romić, D. (2004). Povrćarstvo, ishrana povrća i gnojidba. Čakovec: Zrinski d. o. o.
- Ćustić, Mirjana (1998). Kemijska sredstva u poljoprivredi: pravilna i sigurna primjena gnojiva 3/6. Zagreb: Ministarstvo poljoprivrede i šumarstva RH .
- Ćustić, Mirjana (1996). Djelovanje gnojidbe dušikom na aminokiselinski sastav glavatog radiča: disertacija. Zagreb: vlast. nakl.
- Petek, M. (2009). Mineralni sastav cikle (Beta vulgaris var. conditiva Alef.) pri organskoj i mineralnoj gnojidbi: disertacija. Zagreb: vlast. nakl.
- Ugrinović, Kristina (2004). Utjecaj doza i oblika N-gnojiva na odnos nitrata i oksalata u cikli (Beta vulgaris var. conditiva Alef.): disertacija. Zagreb: vlast. nakl.
- Gluhić, D. (2004). Utjecaj gnojidbe dušikom, fosforom i kalijem na profila polifenola kod cv. Cabernet Sauvignon (Vitis vinifera L.): magistarski rad. Zagreb: vlast. nakl.
- Fabek, S.(2012). Vrijednost brokule (Brassica oleracea L. var.italica Plenck.) kao funkcionalne hrane ovisna o sorti, roku uzgoja i gnojidbi dušikom: disertacija. Zagreb: vlast. nakl.
Recommended literature
- Finck, A. (1982). Fertilizers and Fertilization: introduction and practical guide to crop fertilization. Basel: Chemie Verlag.
- Fardossi, A. ,Baumgarten, K., Bauer,K. (2003). Richlinien für die Sachgerechte Dügung im Weinbau. Wien: BMLFUW, AGES.
- Bergmann, W. (1992). Nutritional Disorders of Plants. Jena, Stuttgart: Gustav Fisher.
- Marschner, H. (1998). Mineral Nutrition of Higher Plants. Hohenheim: Institute of Plant Nutrition, University of Hohenheim.
Similar course at related universities
- Soil Fertility and Soil Ecology in Organic Farming, BOKU
- Molecular Plant Nutrition, Justus-Liebig-University of Giesen