Zaštićeni prostori (144006)
Course coordinator
Course description
Značaj i funkcija zaštićenih prostora u Hrvatskoj i u svijetu. Elementi za izradu plana izgradnje. Materijali za izgradnju nosive konstrukcije i pokrovni materijali. Tipovi zaštićenih prostora: individualna zaštita, malčiranje tla polimerima, izravno prekrivanje usjeva, zaštićeni prostori s nosivom konstrukcijom (niski i visoki tuneli, plastenici, klijališta, staklenici). Svjetlo: oprema i proračun potreba. Toplina: sustavi grijanja (statički, dinamički), proračun gubitaka i potrebe goriva, oprema i proračun smanjenja gubitaka, metode i oprema za smanjenje temperature zraka (provjetravanje, zasjenjivanje, kišenje krova, zamagljivanje, “fan-jet” sustav, adijabatsko hlađenje). Relativna vlaga zraka: proračun sustava ventilacije. CO2: potrebe i oprema. Optimalne i minimalne vrijednosti te principi poboljšanja fizikalnih i kemijskih svojstava tla u zaštićenom prostoru. Oblici, proračun potrebe i način primjene gnojiva. Kvaliteta vode i izbor metode navodnjavanja. Preventivne mjere u kontroli biljnih štetočinja. Principi i oprema za sterilizaciju tla. Hidroponske tehnike uzgoja bilja: na inertnim supstratima (anorganski, organski, sintetski), bez supstrata (tehnika hranjivog filma, sustav plutajućih kontejnera, aeroponski sustav).
Type of course
- Diplomski studij / Hortikultura / Povrćarstvo (Elective course, 2 semester, 1 year)
- Prijediplomski studij / Hortikultura (Elective course, 6 semester, 3 year)
- Prijediplomski studij / Fitomedicina (Elective course, 6 semester, 3 year)
ECTS: 6.00
English language: L1
E-learning: L1
Teaching hours: 60
Lectures: 28
Practicum: 12
Seminar: 12
Field exercises: 8
Lecturer
Associate teacher for exercises
Associate teacher for seminars
Grading
Sufficient (2): 61-70%
Good (3): 71-80%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%
Conditions for obtaining signature
Pozitivno ocijenjen projekt i seminarski rad.
General competencies
Studenti dobivaju neophodna teorijska i praktična znanja o tipovima zaštićenih prostora, opremi u zaštićenim prostorima i mogućnostima reguliranja te o različitim tehnologijama uzgoja.
Types of instruction
- Predavanja
Prijenos informacija na predavanjima uglavnom se provodi putem „power point“ prezentacija. Tijekom predavanja koriste se sljedeće tehnike: prikaz sadržaja na početku predavanja, pravljenje studentskih bilježaka, rasprava tijekom izlaganja uz moguća pitanja, pojašnjenja i ponavljanja važnih informacija te završni sažetak predavanja. - Vježbe u praktikumu
Na vježbama u praktikumu studenti upoznaju elemente za projektiranje uređaja za održavanje vegetacijskih čimbenika (svjetlo, toplina, relativna vlaga zraka) i pripremaju se za samostalnu izradu tri programa (projektiranje dopunskog osvjetljenja; proračun gubitaka topline i potrebe goriva; proračun uštede topline uporabom energetskih zavjesa). Navedeni programi se rješavaju kao domaći rad. Vježbe u praktikumu se provode u skupinama od 15 do 20 studenata. - Terenske vježbe
Terenske vježbe omogućuju studentima uvid u: tipove i materijale za izgradnju zaštićenih prostora, uređaje za održavanje mikroklime i opremu za određenu tehnologiju uzgoja. - Seminari
Studenti samostalno izrađuju programe i u skupinama raspravljaju o dobivenim rezultatima, posebice, o utrošku svjetlosne i toplinske energije, odnosno i njihovom udjelu u proizvodnoj cijeni.
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Definirati pojmove vezane za plan izgradnje zaštićenih prostora, materijale za nosivu konstrukciju i pokrovne materijale | Test znanja I, završni ispit |
Odrediti parametre potrebne za projektiranje uređaja za održavanje vegetacijskih čimbenika u zaštićenom prostoru | Projekt, seminarski rad |
Zadati uvjete mikroklime po grupama kultura obzirom na njihove zahtjeve po fenofazama i za odabranu tehnologiju uzgoja | Projekt, seminarski rad |
Opisati i objasniti odabranu tehnologiju uzgoja na tlu ili bez tla (hidroponski uzgoj) | Test znanja II, završni ispit |
Primijeniti odgovarajuću opremu za planirane tehnološke zahvate, ovisno o tehnologiji uzgoja i kulturi | Test znanja III, završni ispit |
Isplanirati dinamiku proizvodnje (sjetva/sadnja, početak i završetak berbe) s dinamikom opskrbe tržišta | Projekt, seminarski rad |
Izračunati potrebne količine repromaterijala, energije i usluga, uključivši utrošak rada | Projekt, seminarski rad |
Working methods
Teachers' obligations
Održavanje predavanja, vježbi u praktikumu i terenskih vježbi prema nastavnim cjelinama te objava nastavnih materijala u MOODLE sustavu. Podjela seminarskih radova i njihovo ocjenjivanje. Održavanje i ocjenjivanje testova znanja i završnog ispita.
Students' obligations
Redovito pohađanje nastave. Izrada i predaja projekata i seminarskog rada. Polaganje testova znanja i prema potrebi završnog ispita.
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Izrada projekta dopunskog osvjetljenja i sustava grijanja zaštićenog prostora | 10% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
20 | 30 | 1 |
Izrada seminarskog rada | 15% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
12 | 30 | 1 |
Usvojenost programskog sadržaja modula – 1. test znanja | 25% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
12 | 45 | 1,5 |
Usvojenost programskog sadržaja modula – 2. test znanja | 25% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
10 | 45 | 1,5 |
Usvojenost programskog sadržaja modula – 3. test znanja | 25% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
6 | 30 | 1 |
UKUPNO | 75% završni ispit 10% izrada projekta 15% seminarski rad | <60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% | Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) | 60 | 180 | 6 |
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Završni ispit |
<60% 61-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
Evaluation elements | Description | Deadline | Recoupment |
---|---|---|---|
Izrada projekta dopunskog osvjetljenja i sustava grijanja zaštićenog prostora | U sklopu vježbi demonstrira se princip i izrađuje projekt dopunskog osvjetljenja i sustava grijanja u zaštićenom prostoru kao priprema za izradu seminarskog rada. Predani projekt je uvjet za pristupanje 2. testu znanja. | Nakon održanih vježbi | Završetak nastave u ljetnom semestru |
Izrada seminarskog rada | Izrada seminarskih radova o primjeni dopunskog osvjetljenja i potrebe energije za grijanje zaštićenog prostora za odabrane kulture, tipove zaštićenih prostora i lokacije. Predani seminarski rad je uvjet za pristupanje 2. testu znanja. | Prije 2. testa znanja | Završetak nastave u ljetnom semestru |
Usvojenost programskog sadržaja modula – 1. test znanja | Prvi test znanja se održava u 5. tjednu nastave, nakon odslušanog programskog sadržaja modula. Test znanja se sastoji od 18 pitanja, od kojih svako nosi po 1 bod. Za ocjenu dovoljan (2) potrebno je 10 bodova. | Nakon dijela održanih predavanja | Zadnji tjedan nastave |
Usvojenost programskog sadržaja modula – 2. test znanja | Drugi test znanja se održava u 11. tjednu nastave, nakon odslušanog programskog sadržaja modula. Test znanja se sastoji od 18 pitanja, od kojih svako nosi po 1 bod. Za ocjenu dovoljan (2) potrebno je 10 bodova. | Nakon dijela održanih predavanja | Zadnji tjedan nastave |
Usvojenost programskog sadržaja modula – 3. test znanja | Treći test znanja se održava u zadnjem tjednu nastave, nakon odslušanog programskog sadržaja modula. Test znanja se sastoji od 18 pitanja, od kojih svako nosi po 1 bod. Za ocjenu dovoljan (2) potrebno je 10 bodova. | Zadnji tjedan nastave | |
Završni ispit | Završni ispit polažu studenti koji tijekom semestra nisu pristupili ili nisu položili neki od testova znanja. Završni ispit se sastoji od 30 pitanja, a studenti polažu cjelokupno gradivo. Svako pitanje nosi po 1 bod. Za ocjenu dovoljan (2) potrebno je 18 bodova. | Redoviti ispitni rokovi |
Weekly class schedule
- P-4 Uvod u predmet. Značaj i funkcija zaštićenih prostora. Površine u Hrvatskoj i u svijetu. Elementi za izradu plana izgradnje. Materijali za izradu nosive konstrukcije.
- P-2 Pokrovni materijali. P-2 Primjena malčiranja i izravnog prekrivanja usjeva u zaštićenim prostorima, upotreba obojenih mreža za zasjenjivanje.
- P-4 Zaštićeni prostori s nosivom konstrukcijom (niski i visoki tuneli, plastenici, staklenici, klijališta). Izbor tipa zaštićenog prostora.
- P-4 Vegetacijski čimbenici: Svjetlo, oprema, elementi projektiranja dopunskog osvjetljenja. Toplina, sustavi grijanja (statički, dinamički).
- VP-2 Projektiranje dopunskog osvjetljenja (priprema za izradu 1. programa). S-2 1. test znanja.
- P-4 Elementi proračuna gubitaka topline i potrebe goriva, oprema i proračun smanjenja gubitaka. Metode i oprema za smanjenje temperature zraka.
- P-2 Relativna vlaga zraka: proračun sustava ventilacije. CO2: potrebe i oprema. VP-2 Proračun gubitaka topline i potrebe goriva (priprema za izradu 2. programa).
- P-2 Hidroponske tehnike uzgoja bilja na inertnim supstratima (anorganski, organski, sintetski). VP-2 Proračun smanjenja gubitaka topline (priprema za izradu 3. programa).
- P-2 Hidroponske tehnike bez supstrata (tehnika hranjivog filma, plutajući hidropon, aeroponika). S-2 Projektiranje dopunskog osvjetljenja, rasprava o rezultatima 1. programa.
- TV-8 Oprema za regulaciju mikroklime i hidroponski uzgoj bilja.
- S-2 2. test znanja.
- P-2 Principi poboljšanja fizikalnih i kemijskih svojstava tla u zaštićenom prostoru. Oblici, proračun potrebe i način primjene gnojiva. Kvaliteta vode i izbor metode navodnjavanja. Preventivne mjere u kontroli biljnih štetočinja. Principi i oprema za sterilizaciju tla. VP-2 Primjeri proračuna gubitaka topline i potrebe goriva te proračuna smanjenja gubitaka topline.
- VP-4 Izračuni hranjive otopine za hidroponski uzgoj.
- S-4 Projektiranje dopunskog osvjetljenja; Proračun gubitaka topline i potrebe goriva; Proračun smanjenja gubitaka topline; rasprava o rezultatima sva tri programa.
- S-2 3. test znanja.
Obligatory literature
- Borošić, J. 2012. Zaštićeni prostori. Interna skripta, Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zavod za povrćarstvo.
- Borošić, J., Benko, B., Toth, N. 2011. Hidroponski uzgoj povrća. Interna skripta, Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zavod za povrćarstvo.
Recommended literature
- Power point prezentacije sa predavanja
- Parađiković, N., Kraljičak, Ž. 2008. Zaštićeni prostori - plastenici i staklenici. Poljoprivredni fakultet Sveučilišta J.J. Strossmayera u Osijeku
- Osvald J., Kogoj-Osvald M. 1994. Gojenje vrtnin v zavarovanem prostoru (odabrana poglavlja). ČZP Kmečki glas, Ljubljana
- Hannan, J.J. 1998. Greenhouses: advanced technology for protected horticulture. CRC Press, USA
- Đurovka M., Lazić B., Bajkin A., Potkonjak A., Marković V., Ilin Ž., Todorović V. 2006. Proizvodnja povrća i cveća u zaštićenom prostoru. Poljoprivredni fakultet Novi Sad, Poljoprivredni fakultet Banja Luka
Similar course at related universities
- Colture protette, University of Padova