Uvod u ekološku poljoprivredu (197686)
Course coordinator
Course description
S ekspanzijom poljoprivrede visokih agro-kemijskih ulaganja, kao svojevrsna kritika i otporom konceptu razvijaju se alternative takvoj poljoprivredi koje se manje-više mogu svesti u naziv ekološka (organska) poljoprivreda. Dok ekološka poljoprivreda u Europi doživljava stalnu ekspanziju, premda se nigdje ne računa da bi taj oblik značajnije premašio 15-ak postotaka ukupnih površina, u nas još uvijek smo na početku. Trenutno ukupne površine u eko-uzgoju na području RH su samo 2,45% ukupnih poljoprivrednih površina. Ekološka poljoprivreda kao alternativa konvencionalnoj kemijskoj poljoprivredi javlja se tijekom 20-og stoljeća u državama srednje i sjeverne Europe. Postoje nekoliko temeljnih usmjerenja ovakve poljoprivrede: Biodinamička poljoprivreda koja se pojavljuje u dvadesetim godinama prošlog stoljeća u Njemačkoj, organska poljoprivreda koja korijene ima u Engleskoj u Poljoprivrednom testamentu iz 1940., biološka poljoprivreda koja se na temeljima biodinamičke poljoprivrede javlja tijekom pedesetih godina prošlog stoljeća u Njemačkoj i Švicarskoj. Početkom osamdesetih godina prošlog stoljeća pojavljuje se uravnoteženi poljoprivredni sustav permakultura.
Type of course
- Prijediplomski studij / Agroekologija (Elective course, 5 semester, 3 year)
- Prijediplomski studij / Biljne znanosti (Elective course, 5 semester, 3 year)
- Prijediplomski studij / Ekološka poljoprivreda (Compulsory course, 3 semester, 2 year)
ECTS: 6.00
English language: L1
E-learning: L1
Teaching hours: 60
Lectures: 36
Auditory exercises: 12
Seminar: 12
Lecturer
Associate teacher for exercises
Associate teacher for seminars
Grading
Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 71-80%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%
General competencies
Nakon završetka modula studenti će moći demonstrirati temeljno znanje i razumijevanje elementarnih pojmova uzgoja bilja i stoke prema ekološkim počelima, problema, prednosti, nedostaka, uvjeta i ograničenja raznih regija RH za razvoj ovog vida poljoprivrede.
Types of instruction
- Predavanja
Predavanja će se održavati u jednoj grupi - Terenske vježbe
Terenske vježbe će se održavati u dvije grupe a vježbe u praktikumu u četiri grupe - Seminari
Seminari će se održavati u četiri grupe
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Opisati obilježja, poziciju i važnost ekološke poljoprivrede u odnosu na ostale sustave gospodarenja u poljoprivredi. | 2 pitanja iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Ukazati na prednosti energetske i okolišne bilance ekološke u odnosu na konvencionalnu poljoprivredu. | 2 pitanja iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Preporučiti oblike i argumentirati prednosti uzgoja usjeva bez primjene agrokemikalija. | 2 pitanja iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Identificirati prednosti i nedostatke pojedinih tehnologija u biljnoj proizvodnji (konvencionalna – ekološka). | 2 pitanja iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Argumentirati važnost ekološke poljoprivrede u očuvanju biološke raznolikosti i njezin doprinos multifunkcionalnosti poljoprivrede. | 2 pitanja iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Objasniti okvirne smjernice standardizacije i prepoznatljivosti proizvoda ekološke poljoprivrede. | 1 pitanje iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Organizirati rad te samostalno upravljati tehnološkim procesima u ekološkoj poljoprivredi na vlastitom gospodarstvu, kao i u sklopu većih proizvodnih sustava. | 1 pitanje iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Samostalno prezentirati informacije, probleme i rješenja iz domene ekološke poljoprivrede. | 1 pitanje iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Objasniti deklariranje, označavanje ekoloških proizvoda. | 1 pitanje iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Working methods
Teachers' obligations
Koordinirati izvođenje nastave, definirati ciljeve izvođenja nastave, biti na raspolaganju za konzultacije, dostupnost putem emaila
Oblici nastave
Predavanja – nastava se izvodi PPT prezentacijama
Seminari – studentima se zadaju zadaci vezani uz trenutnu nastavnu tematiku
Auditorne vježbe
Ispravljanje ispita
Students' obligations
Dolazak na nastavu, sudjelovanje u izvođenju nastave, izrada seminara
Predavanja – redovno pohađanje nastave (uvjet za potpis)
Seminari – uredeno ispunjene obaveze unutar zadanih zadataka
Vježbe - redovno pohađanje nastave (uvjet za potpis)
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
1. parcijalni ispit | 35% |
60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
15 | 50 | 1,5 |
2. parcijalni ispit | 35% |
60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
15 | 50 | 1,5 |
Završni ispit | 30% |
60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
30 | 80 | 3 |
UKUPNO | 100% | 60 | 180 | 6 |
Weekly class schedule
- Uvod u strukturu modula, Mogućnosti razvitka ekološke poljoprivrede
- Pravci i terminologija u ekološkoj poljoprivredi, Standardizacija eko-hrane, Prirodni uvjeti i uputni biljno-uzgojni zahvati u ekološkoj poljoprivredi
- Ekologija kao znanost, Kratki prikaz povijesnog razvoja ekologije
- Klimatske promjene na Zemlji i posljedice koje nastaju, Štetne pojeve u atmosferi, Oštećenje – zagađenje tla vode i zraka, Oštećenje tala Hrvatske – klasifikacija oštećenja tala
- Biološko-dinamička poljoprivreda, Biološko-dinamički preparati, Upotreba biološko-dinamičkih preparata, Rad uz pomoć Mjeseca i zvijezda
- Pripravci u bio-dinamičkoj poljoprivredi, Gnoj iz roga, Kremen iz roga, Pripravak od kravlje balege, Zelena gnojidba, Izmjena usjeva i plodored, Korovi i riješavanje pitanja korova
- Biološko-organska poljoprivreda, Ekološki pristup u uzgoju voćaka, Fizikalne i mehaničke metode u suzbijanju štetnika i bolesti, Biološke metode u suzbijanju štetnika i bolesti, Ishrana bilja u eko-voćarstvu, Bio(eko) zaštita u voćarstvu/vinogradarstvu
- Dozvoljena kurativna sredstva u eko zaštiti voćaka, Botanički pesticidi, Biopreparati u eko-poljoprivredi, Botanički pesticidi dobiveni ekstrakcijom otrovnih biljaka,
- Seminari i I. parcijalni ispit
- Poljoprivreda na amiški način – o povijesti Amiša, Poljoprivredno gospodarstvo na amiški način, Temeljni principi poljoprivrede na amiški način
- Permakultura, Principi permakulture, Tlo u permakulturi, Film – Permakultura i emisija Na rubu znanosti – biodinamička poljoprivreda, Amiši
- Kompost i postupci kompostiranja u eko-poljoprivredi, Metode kompostiranja
- Biološko gnojivo od gujavica, Sadržaj (kemijski sastav) gnojiva od gujavica, Primjena gnojiva od gujavica
- Izmjena usjeva i plodored te problematika vezana uz plodored u ekološkoj poljoprivredi
- Seminari i II. parcijalni ispit
Obligatory literature
- Kisić, I.: Uvod u ekološku poljoprivredu, sveučilišni udžbenik, Sveučilište u Zagrebu Agronomski fakultet, Zagreb, 2013.
- Igrc Barčić, J., Maceljski, M. (2001): Ekološki prihvatljiva zaštita bilja od štetnika, Zrinski Čakovec
- Znaor, D. (1996): Ekološka poljoprivreda, Nakladni zavod Globus, Zagreb.
- Benčević, K. (1993): Biokont – osnove biološkog poljodjelstva, MZT RH, Zagreb.
- Mollison, B. (1996): Uvod u permakulturu, Središnja hrvatska udruga za permakulturu,Split.
Recommended literature
- Schjonning, P., Elmholt, S., Christensen, B.T. (2004): Managing Soil Quality – Challenges in Modern Agriculture. str. 329, CABI Publishing,
- De Walter, L.F. (2005). Ecological Agriculture and Rural Development in Central and Eastern European Countries.
- Grewell, J.B., Danly, L.L.M., Landry, C.J. (2003): Ecological Agrarian: Agricultures First Evolutionin 10 000 Years.
- Krišković, P. (1987): Osnove biološkog voćarstva, Tisak Rijeka, str. 190.
- Robert, S. (1999). Organic farming: methods and markets: an introduce to ecological agriculture.
Similar course at related universities
- Organic Agriculture, BOKU
- Osnove ekološke biljne proizvodnje, Sveučilište J.J. Strossmayera u Osijeku
- Organic farming, Sveučilište u Ljubljani
- Osnove ekološkega kmetijstva, Sveučilište u Mariboru