Biologija i ekologija vinove loze (26589)
Course coordinator
Course description
Modul se sastoji od dva temeljna dijela; biologije i ekologije vinove loze. U dijelu koji razmatra biologiju vinove loze studenti će se detaljno upoznati sa anatomskom građom organa vinove loze (Vitis vinifera L), kao i specifičnostima u građi nekih drugih vrsta roda Vitis koji su razlog njihove tolerantnosti ka boiotskim i abiotskim čimbenicima. Detaljno se obrađuje anatomska građa vegetativnih organa (mladica, pupova, korijena, listova), te procesi njihovog rasta i razvoja (razvoj provodnih snopova, postrano grananje mladica i korijena, prelazak u sekundarnu građu i sl). Anatomija generativnih organa obuhvaća građu cvjetova i cvatova vinove loze, njihov razvoj, tipove cvjetova, proces oprašivanja i oplodnje, formiranje bobica i sjemenki kao i procese u bobici od oplodnje do pune zrelosti. Studenti će se upoznati sa složenim mehanizama regulacije rasta i razvoja vinove loze te njihove ovisnosti o okolišnim čimbenicima.
U dijelu ekologije vinove loze razmatrat će se utjecaj okoliša na uzgoj vinove loze na razini makro-, mikro- i mezoklime. Definirat će se značenje pojma „terroir“ u vinogradarstvu te će se raščlaniti njegove pojedine komponente. Obradit će se i kritički vrednovati prikladnost važnijih klimatskih indeksa (sume temperatura, Huglinov indeks, hidroheliotermički indeks, kontinentalnost i sl.) pri procjeni prikladnosti nekog područja za uzgoj vinove loze.
Type of course
- Diplomski studij / Hortikultura / Vinogradarstvo i vinarstvo (Compulsory course, 1 semester, 1 year)
ECTS: 3.00
English language: L2
E-learning: L1
Teaching hours: 30
Lectures: 20
Practicum: 2
Seminar: 6
Field exercises: 2
Lecturer
Associate teacher for exercises
Associate teacher for seminars
Grading
Sufficient (2): 60 - 70%
Good (3): 71 - 80%
Very good (4): 81 - 90%
Excellent (5): 91 - 100%
General competencies
Predmet osposobljava za razumijevanje složenih procesa rasta i razvoja vinove loze te mehanizama njihove regulacije u ovisnosti o okolišnim čimbenicima.
Stečena znanja nužan su preduvjet za praćenje i razumijevanje ostalih predmeta vezanih uz tehnologiju proizvodnje grožđa i vina na diplomskom studiju, kao i za nastavak obrazovanja i bavljenje znanstvenim istraživanjima u okviru poslijediplomskog doktorskog studija.
Poznavanje anatomske građe, fizioloških procesa i ekologije vinove loze osposobljavaju buduće stručnjake za razumijevanje i rješavanje praktičnih problema u proizvodnji grožđa i vina.
Types of instruction
- Predavanja
- Vježbe u praktikumu
U vinogradu pokušališta Jazbina studenti obnavljaju svoja znanja o organografiji vinove loze stečena na preddiplomskom studiju kao temelj za razumijevanje anatomske građe u okviru daljnjih tematskih cjelina ovog modula. U praktikumu studenti izrađuju histološke preparate mladice, pupa, lista i korijena vinove loze te pod mikroskopom identificiraju i promatraju karakteristike pojedina staničja o kojima su učili na predavanjima. - Seminari
Studenti imaju zadatak interpretirati i prezentirati rezultate jednog recentnog znanstvenog istraživanja iz područja kojim se bavi ovaj modul.
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
ididentificirati biološke osobine odgovorne za dobru adaptabilnost i široku rasprostranjenost vinove loze kao vrste | sudjelovanje u raspravama, test znanja, završni ispit |
opisati anatomsku građu i specifične funkcije vegetativnih i generativnih organa vinove loze | vježbe u praktikumu , test znanja, završni ispit |
identificirati pojedina staničja te opisati njihovu diferencijaciju u tijeku godišnjeg biološkog ciklusa | vježbe u praktikumu , seminarski rad, test znanja, završni ispit |
objasniti hormonsku regulaciju pojedinih faza razvoja vinove loze te utjecaj okolišnih čimbenika na njihovo odvijanje | seminarski rad, sudjelovanje u raspravama, test znanja, završni ispit |
razumjeti utjecaj okoliša na vinovu lozu na razini marko-, mikro- i mezoklime | radni zadaci, seminarski rad, test znanja, završni ispit |
računati klimatske indekse te kritički vrednovati njihovu primjenjivost za potrebe procjene prikladnosti područja za uzgoj vinove loze | radni zadaci, seminarski rad, test znanja, završni ispit |
definirati koncept te raščlaniti pojedine komponente „terroir-a“ u vinogradarstvu | seminarski rad, sudjelovanje u raspravama, test znanja, završni ispit |
razumjeti, interpretirati i prezentirati rezultate znanstveno istraživačkog rada iz područja biologije i ekologije vinove loze | seminarski rad |
Working methods
Teachers' obligations
Održavanje izravne nastave - predavanja, vježbe. Osmišljavanje tema za seminarske radove i sastavljanje testova znanja te njihovo ocjenjivanje. Održavanje usmenih ispita i konzultacija. Izrada nastavnih materijala.
Students' obligations
Redovito pohađanje i aktivno sudjelovanje na predavanjima i vježbama, izrada i prezentiranje seminarskog rada. Polaganje ispita.
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Predavanja+vježbe | 22 | 22 | 0,9 | |||
Izrada i prezentacija seminarskog rada (S) | 20% |
60 - 70% 71 - 80% 81 - 90% 91 - 100% |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
4 | 16 | 0,5 |
Test znanja 1 (T1) | 40% |
60 - 71% 71 - 80% 81 - 90% 91 - 100% |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
2 | 26 | 0,8 |
Test znanja 2 (T2) | 40% |
60 - 70% 71 - 80% 81 - 90% 91 - 100% |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
2 | 26 | 0,8 |
UKUPNO | 100% | (Sx20+T1x40+T2x40)/100 | 30 | 90 | 3 |
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Završni ispit* (ZI) | 80% |
60 - 70% 71 - 80% 81 - 90% 91 - 100% |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
2 | 52 | 1,6 |
UKUPNO | 80% | (Sx20+ZIx80)/100 | 52 | 2 |
* studenti koji tijekom semestra ne polože testove znanja pristupaju u ispitnom roku cjelovitom završnom usmenom ispitu koji čini 80% ocjene, a preostalih 20% čini ocjena seminarskog rada
Evaluation elements | Description | Deadline | Recoupment |
---|---|---|---|
Izrada i prezentacija seminarskog rada (S) | pokazano razumijevanje znanstvenog rada čini 70%, a prezentacija 30% ocjene seminarskog rada | ||
Test znanja 1 | Studentu je omogućena provjera znanja tijekom održavanja nastave kroz dva testa znanja. Test znanja 1 obuhvaća anatomska građa vegetativnih i generativnih organa te složene mehanizme regulacije rasta i razvoja vinove loze i njihove ovisnosti o okolišnim čimbenicima. Pitanja su otvorenog tipa i ispituju poznavanje činjenica i sposobnost njihovog povezivanja. | 7. tjedan nastave | Studenti koji polože Test znanja 2 mogu pristupiti ispravku Testa znanja 1 prvi tjedan po završetku nastave |
Test znanja 2 | Test znanja 2 obuhvaća utjecaj okoliša na uzgoj vinove loze na razini marko-, mikro- i mezoklime, značenje pojma „terroir“, različite klimatske indekse pri procjeni prikladnosti nekog područja za uzgoj vinove loze. Pitanja su otvorenog tipa i ispituju poznavanje činjenica i sposobnost njihovog povezivanja. Test sadrži i zadatke vezane uz izračun klimatskih indeksa. Na temelju ocjena iz testova znanja i seminarskog rada studentima se određuje završna ocjena ispita prema formuli Sx20+T1x40+T2x40/100 | 15. tjedan | Studenti koji polože Test znanja 1 mogu pristupiti ispravku Testa znanja 2 prvi tjedan po završetku nastave |
Završni ispit | Student koji ne položi testove znanja tijekom semestra pristupa polaganju cjelovitog usmenog završnog ispita u previđenim ispitnim rokovima. Na ispitu se studentu u pravilu postavljaju tri pitanja iz različitih dijelova programskog sadržaja. Završna ocjena iz predmeta dobiva se prema formuli Sx20+ZIx80/100 | ispitni rokovi |
Weekly class schedule
- Biološke osobine vinove loze kao vrste koje su zaslužne za njenu dobru adaptabilnost. Juvenilana vs. odrasla morfologija - P
- Organografija vinove loze - T
- Građa mladice vinove loze. Razvoj pojedenih organa na mladici – teorije koje objašnjavaju specifični raspored generativnih organa na mladici. Vaskularna anatomija mladice - P
- Anatomska građa lista. Anatomska građa korijena. Biološke osobine važne za otpornost na sušu, zaslanjenost i filokseru - P
- Anatomska građa cvata i cvijeta vinove loze, mikrosporogeneza i makrosporogeneza.
- Pravilni i nepravilni cvjetovi kod loza. Genetička determinacija spola cvijeta. Anatomska građa bobice i sjemenka – P
- Anatomska građa pupa, lista i korijena vinove loze – izrada preparata i mikroskopiranje - PK
- Parcijalni ispit I - pismeni
- Rast i razvoj vinove loze – fiziologija zimskog mirovanja pupova; regulacija i okolišni uvjeti za početak vegetacije te rast mladica i korijena - P
- Hormonska regulacija razvoja cvata odnosno vitice. Cvatnja i oplodnja. Oprašivanje, partenokarpija i stenospermokarpija. Krivulja rasta i razvoja bobica. - P
- Loza i okolišni uvjeti – tipovi klime prikladni za uzgoj vinove loze. Pojam makroklima, mezoklima, mikroklikma - P
- Klimatski indeksi za procjenu prikladnosti područja za uzgoj vinove loze - P
- Prezentacija znanstvenih istraživanja iz područja anatomije i fiziologije vinove loze - S
- Prezentacija znanstvenih istraživanja iz područja interakcije loze i okoline - S
- Parcijalni ispit II - pismeni
Obligatory literature
- predavanja i PowerPoint-prezentacije
- Maletić E., Karoglan Kontić, Jasminka, Pejić, I. (2008). Vinova loza-ampelografija, ekologija, oplemenjivanje. Zagreb: Školska knjiga.
Recommended literature
- Keller, M. (2010). The Science of Grapevine – Anatomy and Phisiology. Academic Press, USA
- Mullins, M. G., Bouquet, A., Williams, L. E. (1996). Biology of the grapevine. Cambridge University Press, USA
- Gladstones, J., (1992). Viticulture and Environment. Adelaide: Winetitles.
- Burić, D. P., (1979). Vinogradarstvo I i II. Novi Sad: Radnički univerzitet „R. Ćirpanov“.