Europska unija i zajednička poljoprivredna politika (226236)
Course coordinator
Course description
Cilj predmeta je stjecanje uvida u povijest stvaranja Europske unije, njenu strukturu i organizaciju, kao i stanje poljoprivrede i poljoprivredne politike u EU. Prati se razvoj zajedničke poljoprivredne politike, razlozi i obilježja reformi te uvjeti prilagodbe hrvatske poljoprivredne politike članstvu u EU, kako u proizvodnom, tako i u administrativnom sektoru.
Programski dijelovi modula su:
- Uvod u modul, definicije i osnovni pojmovi
- Povijesni razvoj Europske unije i zajedničke poljoprivredne politike
- Poljoprivredni sektori u zemljama Europske unije
- Prilagodba hrvatske poljoprivrede, poljoprivredne i ruralne politike EU
- Seminarska nastava
Polaganje ispita obavlja se preko seminara i usmenog ispita.
Type of course
- Diplomski studij / Agrobiznis i ruralni razvitak (Elective course, 2 semester, 1 year)
- Diplomski studij / Agroekologija / Agroekologija (Elective course, 2 semester, 1 year)
- Diplomski studij / Ekološka poljoprivreda i agroturizam (Elective course, 2 semester, 1 year)
- Diplomski studij / Proizvodnja i prerada mlijeka (Elective course, 2 semester, 1 year)
- Diplomski studij / Agroekologija / Mikrobna biotehnologija u poljoprivredi (Elective course, 2 semester, 1 year)
ECTS: 6.00
English language: L1
E-learning: L1
Teaching hours: 60
Lectures: 32
Seminar: 28
Lecturer
- Prof. Ramona Franić, PhD
- Assoc. Prof. Ornella Mikuš, PhD
- Asst. Prof. Tihana Kovačićek, PhD
- Asst. Prof. Mateja Jež Rogelj, PhD
Associate teacher for seminars
Grading
Sufficient (2): 60%
Good (3): 70%
Very good (4): 80%
Excellent (5): 90%
Conditions for obtaining signature
Ostvarena 3 ECTS boda
Description
ECTS bodovi se ostvaruju tijekom održavanja nastave: redovito pohađanje nastave i aktivno sudjelovanje na nastavi u raspravama i istraživačkim zadacima (1 ECTS) te pripremljen i izložen seminarski rad (2 ECTS-a). Ukoliko student iz opravdanih razloga ne ostvari 3 ECTS boda na predviđeni način, putem samostalnog zadatka može nadoknaditi 1 ECTS.
General competencies
Samostalnost u istraživanju ekonomskih i političkih fenomena u organizaciji EU, osobito u domeni poljoprivrede i ruralnog razvoja. Svijest o važnosti društvene, ekonomske i političke integracije za poljoprivredni i ruralni sektor.
Types of instruction
- Predavanja
Nastavnik priprema predavanja i izlaže ih uz popratne Power Point prezentacije. Studenti aktivno sudjeluju u raspravama tijekom predavanja i u istraživačkim zadacima za koje nastavnik priprema tiskane materijale i upute. - Terenske vježbe
Organiziraju se jednodnevne posjete državnim službama i/ili jedinicama lokalne samouprave uključenima u procese usklađivanja i primjene poljoprivredne politike standardima EU. - Seminari
Seminar – ovisno o veličini grupe, troje do petoro studenata odabire jednu od ponuđenih tema, zajednički pripremaju pisani rad i prezentaciju, a svaki student/studentica usmeno prezentira dio teme.
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Opisati proces stvaranja Europske ekonomske zajednice, odnosno Europske unije i obrazložiti ekonomske i političke razloge tog procesa | Aktivnost u raspravama tijekom predavanja, seminarski rad, usmeni ispit |
Opisati faze proširenja Europske unije i utjecaje na poljoprivredni sektor zemalja-članica | Aktivnost u raspravama tijekom predavanja, istraživački zadatak, seminarski rad, usmeni ispit |
Objasniti ulogu poljoprivrede u gospodarstvu Europske unije i ulogu ZPP-a u poljoprivredi i ruralnom razvoju | Aktivnost u raspravama tijekom predavanja, istraživački zadatak, seminarski rad, usmeni ispit |
Nabrojati članice i usporediti njihove osnovne makroekonomske indikatore, osobito u kontekstu poljoprivrede i ruralnog razvoja, prije i nakon učlanjenja u EU | Seminarski rad, usmeni ispit |
Identificirati ključne faze prilagodbe hrvatske poljoprivredne politike ZPP EU i kritički prosuđivati lekcije za hrvatsku poljoprivredu u usporedbi s drugim članicama | Aktivnost u raspravama tijekom predavanja, istraživački zadatak, seminarski rad, usmeni ispit |
Samostalno i/ili u timu istražiti agrarno-politički problem u okviru standarda ZPP-a i prezentirati rezultate | Istraživački zadatak, seminarski rad |
Working methods
Teachers' obligations
Održavanje nastave u skladu s definiranim tjednim planom, održavanje konzultacija. Kontinuirano praćenje dolazaka studenata na nastavu i njihovog angažmana, ocjenjivanju u skladu s definiranim kriterijima.
Students' obligations
Redovito prisustvo na nastavi, sudjelovanje u raspravama i radnim zadacima. Izrada seminara i po potrebi domaćih zadaća.
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje predavanja i vježbe | - | 32 | 32 | 1 | ||
Aktivno sudjelovanje u raspravama i domaće zadaće | - | 28 | 1 | |||
Seminar | 30% | 28 | 60 | 2 | ||
usmeni ispit | 70% | 60 | 2 | |||
Ukupno | 100% | 30% seminarski rad 70% usmeni ispit | Prosječna ocjena | 60 | 180 | 6 |
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Samostalni zadatak | - | - | 30 | 1 | ||
Seminarski rad | 30% | - | 60 | 2 | ||
Usvojenost nastavne građe: usmeni ispit | 70% | 60 | 2 | |||
Usvojenost nastavne građe: usmeni ispit | 30 | 1 | ||||
Ukupno | 100% | 30% seminarski rad 70% završni usmeni ispit | prosječna ocjena | 180 | 6 |
Evaluation elements | Description | Deadline | Recoupment |
---|---|---|---|
Pohađanje predavanja i vježbe | Vodi se evidencija nazočnosti studenata. Prati se sposobnost discipliniranog i aktivnog praćenja nastave. Izostanci su dopušteni sukladno Pravilniku o studiranju na Agronomskom fakultetu. | Tijekom semestra | Samostalni zadatak |
Aktivno sudjelovanje u raspravama i domaće zadaće | Sudjelovanje u raspravama, postavljanje pitanja, praćenje usvajanja teorijskih i činjeničnih znanja, prezentacijskih i komunikacijskih vještina, individualnog i timskog rada. Zapažena aktivnost na satu bilježi se u studentskoj evidenciji. | Tijekom semestra | Samostalni zadatak ili usmeni ispit |
Seminar | Seminarski rad na početku semestra zadužuju skupine od tri do pet studenata, ovisno o veličini studentske grupe. Pisani rad se predaje na pregled najmanje dva tjedna prije izlaganja, a konačni pri izlaganju. Izlaganja počinju u 10. tjednu nastave u semestru i izvode se prema dogovorenom rasporedu. Izlažu svi članovi skupine, a ocjenjuje se sposobnost timskog rada, prezentacijske vještine, analitičnost i sposobnost zaključivanja (sinteza, analiza). | 10. tjedan nastave | - |
usmeni ispit | Usmeni ispit | 10. tjedan nastave | - |
Samostalni zadatak | Ukoliko student ne ostvari nužna 3 ECTS boda kao preduvjet izlaska na konačni ispiti i upis ocjene, jedan bod je moguće nadoknaditi dodatnim samostalnim zadatkom, npr: prijevod stručnog teksta s engleskog jezika i izlaganje pred nastavnikom, prikaz članka ili knjige, projektna ideja i sl. | Ispitni rok | - |
Seminarski rad | Ukoliko studenti nisu prezentirali seminarski rad tijekom semestra, on se izlaže na završnom ispitu, predstavljaju rezultati istraživanja i odgovara na pitanja iz sadržaja samog rada. | Ispitni rok | - |
Usvojenost nastavne građe: usmeni ispit | Usmeni ispit na završnom roku jednak je usmenom ispitu koji se polaže tijekom semestra. | Ispitni rok | - |
Usvojenost nastavne građe: usmeni ispit | Usmeni ispit polaže se kao oblik nadoknade za 1 ECTS bod ili kao korekcija ocjene. Odgovara se na tri pitanja iz cjelokupnog sadržaja predmeta. | Ispitni rok | - |
Weekly class schedule
- Uvod u modul: utemeljenje EZ i proširivanje EU
- Poljoprivredni sektor u EU, strukturni i ekonomski pokazatelji
- Obilježja ponude hrane iz EU i vanjska trgovina poljoprivrednim i prehrambenim proizvodima – odnosi EU s ostatkom svijeta, odnosi EU i Hrvatske (pozicija Hrvatske unutar EU)
- Regionalne specifičnosti i različitosti poljoprivrednog sektora u zemljama EU
- Zajednička poljoprivredna politika EU od 1962. i reforme. Politika ruralnog razvoja.
- Analiza prilagodbe hrvatske poljoprivredne i ruralne politike u procesu pridruživanja EU
- Prezentacija seminarskih radova studenata i rasprava: poljoprivredni sektori odabranih zemalja
- Prezentacija seminarskih radova studenata i rasprava: poljoprivredni sektori odabranih zemalja
- Prezentacija seminarskih radova studenata i rasprava: institucije i organizacija EU
- Prezentacija seminarskih radova studenata i rasprava: trgovinski odnosi EU s ostatkom svijeta
- Prezentacija seminarskih radova studenata i rasprava: specifičnosti poljoprivredne politike u zemljama-članicama
- Prezentacija seminarskih radova studenata i rasprava: ruralna politika u zemljama-članicama
- Prezentacija seminarskih radova studenata i rasprava: pregovori za ulazak Hrvatske u EU
- Prezentacija seminarskih radova studenata i rasprava: hrvatska poljoprivredna i ruralna politika unutar ZPP-a
- Posjet javnoj ustanovi: pregovori o proširenju – analiza iskustava zemalja-članica i hrvatskih iskustava iz razdoblja pristupa EU
Obligatory literature
- Tracy, M. (1996). Država i poljoprivreda u Zapadnoj Europi 1880.-1988. (prijevod: T. Žimbrek, R. Franić, S. Vukušić). Zagreb: MATE d.o.o.
- Franić, Ramona (2012). Hrvatska poljoprivreda u EU – problem ili rješenje? -u: Hrvatska u EU: kako dalje? Zagreb: Centar za demokraciju i pravo Miko Tripalo, str. 161-187. ,ISBN 978-953-56875-2-8.
- Franić, Ramona i Žimbrek, T. (2003). Pretpostavke za uključivanje poljoprivrede u proces pridruživanja Hrvatske Europskoj uniji. –u: posebno izd. “Pridruživanje Hrvatske Europskoj uniji: izazovi ekonomske i pravne prilagodbe” . Zagreb: Institut za javne financije i Zaklada Friedrich Ebert, str. 153-172. ISBN 953-6047-27-6 (Institut). ISBN 953-7043-04-5 (Zaklada).
- Franić, Ramona (2005). Subvencije u hrvatskoj poljoprivredi i prilagodba EU. –u: Zbornik radova Ekonomskog fakulteta u Rijeci. Časopis za ekonomsku teoriju i praksu 23(1):133-150.
Recommended literature
- 1. Franić, Ramona, Kumrić, Ornella (2008). Challenges faced by the agro-food sector in Western Balkans as regards its integration with the EU markets: the case of Croatia. -in: Agriculture in Western Balkans and EU Integration, Ljubljana, DAES, 2008, p. 33-46., ISBN 978-961-91094-4-1.
- 2. Franić, Ramona, Mikuš, Ornella (2013). Transformations in Croatian Agriculture and Agricultural Policy: Challenges and Opportunities within the European Context. -in: Agriculture in Mediterranean Europe, Between old and new paradigms (Dionisio Ortiz-Miranda, Ana M. Moragues-Faus, Eladio Arnalte-Alegre, eds.). Research in Rural Sociology and Development (series ed. Terry Marsden), vol. 19. Emerald Group Publ. Limited, pp. 233-261.,ISBN 978-1-78190-597-5, eISBN: 978-1-78190-598-2
- 3. ZAKONODAVNI AKTI I DRUGI INSTRUMENTI Vijeća EU 2011). Ugovor o pristupanju: Ugovor o pristupanju Republike Hrvatske