Biološke osnove plodnosti tla (143872)
Course coordinator
Course description
Glavni naglasak ovog modula je upoznavanje studenata sa biološkom komponentom tla, njihovim interakcijama u svrhu razumijevanja mikrobioloških procesa u tlu s ciljem održanja plodnosti tla i unapređenja poljoprivredne proizvodnje.
U okviru ovog modula studenti će se upoznati sa najznačajnijim grupama mikroorganizama te njihovim morfološkim i fiziološkim značajkama kao i sa faunom tla (mikrofauna, mezofauna, makrofauna) koja u interakcijskim odnosima s mikroorganizmima tla sudjeluje u razgradnji organskih ostataka tla te stvaranju humusa o kojem ovisi plodnost tla. U odnosu na faunu tla ponovo će biti razrađena njihova distribucija u različitim tlima kao i njihova ekologija. Studenti će dobiti osnovna znanja iz područja morfologije i fiziologije mikroorganizama koja su nužan preduvjet za razumijevanje fundamentalnih mikrobioloških procesa u tlu, a koja će biti dobra osnova za savladavanje različitih mikrobioloških predmeta na diplomskom studiju. Isto tako steći će se osnovna znanja o bioraznolikosti u tlu u koju su uključene i mikrobne asocijacije i fauna tla. Ove spoznaje omogućiti će studentima uvod u osnovna znanja o kruženju hranjiva te razgradnji organskih ostataka u tlu, dakle o procesima koji imaju utjecaj na organizme tla: bakterije, gljive, nematode, artropode, gujavice. Svaka od ovih skupina ima vrlo značajnu ulogu u tlu, a unutar svake skupine postoji velika raznolikost u oblicima i funkcioniranju.
U sklopu laboratorijskih vježbi studenti će se kroz samostalan i praktičan rad savladati osnovne laboratorijske tehnike koje se provode u sklopu mikrobioloških analiza i rada s mikroorganizmima te proučavanja i izdvajanja faune tla.
Type of course
- Prijediplomski studij / Agroekologija (Compulsory course, 1 semester, 1 year)
- Prijediplomski studij / Biljne znanosti (Compulsory course, 1 semester, 1 year)
- Prijediplomski studij / Ekološka poljoprivreda (Compulsory course, 1 semester, 1 year)
ECTS: 6.00
English language: L1
E-learning: L1
Teaching hours: 60
Lectures: 44
Laboratory exercises: 8
Practicum: 4
Seminar: 4
Lecturer
- Prof. Mirna Mrkonjić Fuka, PhD
- Assoc. Prof. Nataša Hulak, PhD
- Asst. Prof. Ivana Rajnović, PhD
- Assoc. Prof. Maja Čačija, PhD
- Sanja Kajić, PhD
Associate teacher for exercises
- Sanja Kajić, PhD
- Helena Virić Gašparić, PhD
Grading
Sufficient (2): 60-70 %
Good (3): 71-80%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%
Conditions for obtaining signature
Odslušana sva predavanja. Odrađene laboratorijske vježbe. Predan laboratorijski dnevnik (riješeni svi radni zadaci iz skripte).
General competencies
U predmetu se studenti upoznavanje s mikrobnom populacijom tla koja svojim zajedničkim djelovanjem s faunom tla ima presudnu ulogu u svim procesima razgradnje organskih ostataka u tlu te održanju plodnosti tla koja je od presudne važnosti za poljoprivrednu proizvodnju.
Types of instruction
- Predavanja
Predavanja iz gradiva opće mikrobiologije i faune tla - Laboratorijske vježbe
Izvodi se u skupinama od 10 studenata u kojima studenti samostalno rade osnovne mikroskopske metode u istraživanju mikroorganizama - Vježbe u praktikumu
Izvodi se u manjim grupama studenti proučavaju morfologiju kukaca, grinja i nematoda te metode prikupljanja i metode izdvajanja faune tla - Seminari
Seminari iz gradiva opće mikrobiologije i faune tla
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Definirati biološku komponentu tla te prepoznati najznačajnije grupe mikroorganizama i faune tla (mikrofauna, mezofauna, makrofauna) te njihove morfološke i fiziološke značajke | Aktivno sudjelovanje tijekom nastave, pismeni i usmeni ispit |
Prepoznati značaj mikroorganizama u tlu kao i njihovu ulogu u razgradnji organskih ostataka, stvaranja humusa te dobivanja hranjiva za biljke | Aktivno sudjelovanje tijekom nastave, pismeni i usmeni ispit |
Definirati osnovne mikrobiološke procese vezane uz kruženje ugljika i dušika | Aktivno sudjelovanje tijekom nastave, pismeni i usmeni ispit |
Prepoznati značaj biološke komponente tla u održavanju plodnosti tla | Aktivno sudjelovanje tijekom nastave, pismeni i usmeni ispit |
Definirati ekološke čimbenike i njihov utjecaj na mikroorganizme | Aktivno sudjelovanje tijekom nastave, pismeni i usmeni ispit |
Objasniti interakcije između mikroorganizmima i razlikovati kategorije mikrobnih odnosa | Aktivno sudjelovanje tijekom nastave, pismeni i usmeni ispit |
Definirati mikroorganizme i opisati građu prokariotskih i eukariotiskih stanica kao i ulogu pojedinih staničnih dijelova. | Aktivno sudjelovanje tijekom nastave, pismeni i usmeni ispit |
Definirati načine na koje heterotrofni mikroorganizmi dobivaju energiju. Objasniti procese aerobne respiracije i fermentacije kao i načine ishrane i razmnožavanja mikroorganizama. | Aktivno sudjelovanje tijekom nastave, pismeni i usmeni ispit |
Working methods
Teachers' obligations
Održavanje predavanja, organizacija i izvedba laboratorijskih vježbi i vježbi u praktikumu, evidencija prisutnosti studenata na predavanju i vježbama, praćenje aktivnosti studenata tijekom predavanja i vježbi, priprema nastavnih materijala (predavanja i vježbe) studentima, konzultacije, organiziranje i održavanje pisanih, usmenih provjera znanja u toku semestra i ispitnih rokova
Students' obligations
Prisutnost na predavanju, odrađene laboratorijske vježbe,položen kolokvij iz vježbi, odrađene vježbe u praktikumu zajedno s predanim pisanim materijalom iz vježbi, polaganje ispita u vidu testova znanja u toku semestra (kontinuirana nastava) ili u ispitnom roku
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Parcijalni ispit (P1) | 35 % |
˂ 60 % 60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
21 | 62 | 2,1 |
Parcijalni ispit (P2) | 40 % |
˂ 60 % 60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
24 | 72 | 2,4 |
Pismeni ispit (P3) | 25 % |
˂ 60 % 60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
15 | 45 | 1.5 |
UKUPNO | 100 % | U slučaju da student izrazi želju za korekciju ocjene bit će organiziran usmeni ispit. Ukupna ocjene temeljit će se na rezultatima pismenih ispita i usmenom ispitu u doprinosu od po 50% u ukupnoj ocjeni. | 60 | 180 | 6 |
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Pismeni ispit iz mikrobiologije | 75 % |
˂ 60 % 60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
39 | 117 | 3,9 |
Pismeni ispit iz Faune tla | 25% |
˂ 60 % 60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
15 | 45 | 1,5 |
Ukupno | 100 % | U slučaju da student izrazi želju za korekciju ocjene bit će organiziran usmeni ispit. Ukupna ocjene temeljit će se na rezultatima pismenih ispita i usmenom ispitu u doprinosu od po 50% u ukupnoj ocjeni. | 60 | 180 | 6 |
Evaluation elements | Description | Deadline | Recoupment |
---|---|---|---|
Parcijalni ispit (P1) | Parcijalni ispit iz opće mikrobiologije i laboratorijskih vježbi | Tijekom semestra | Ispitni rok. |
Parcijalni ispit (P2) | Parcijalni ispit iz mikrobiologije tla | Tijekom semestra | Ispitni rok. |
Pismeni ispit (P3) | Pismeni ispit iz Faune tla | Tijekom semestra/ Interni ispitni rok | Ispitni rok. |
Pismeni ispit iz mikrobiologije | Uključuje gradivo iz opće mikrobiologije, vježbi i mikrobiologije tla ukoliko student ne položi P1 i P2. | Ispitni rok | |
Pismeni ispit iz Faune tla | Pismeni ispit iz Faune tla | Ispitni rok |
Weekly class schedule
- Uvod u opću mikrobiologiju - povijesni pregled i podjela mikrobiologije. Pregled mikrobnog svijeta i uvod u klasifikaciju.
- Morfologija mikroorganizama - Organizacija mikrobne stanice. Osnovni oblici mikroorganizama. Podjela mikroorganizama prema veličini.
- Prokariotski mikroorganizmi – podjela prokariota, karakteristike eubakterija. Struktura i funkcija prokariotske stanice.
- Eukariotski mikroorganizami – morfologija gljiva, morfologija algi, morfologija protozoa. Struktura i funkcija eukariotske stanice.
- Fiziologija mikroorganizama - mikrobni rast i stanični metabolizam. Aerobna respiracija i fermentacije. Ishrana, rast i razmnožavanje mikroorganizama.
- Ekologija mikroorganizama - Utjecaj faktora sredine (temperatura, vlaga, kisik, reakcija sredine, svjetlost) na mikrobne populacije i biocenoze. Simbiotski mikrobni odnosi. Utjecaj abiotičkih i biotičkih ekoloških čimbenika na rast mikroorganizama u laboratoriju.
- Priprema hranjivih podloga. Nutritivne potrebe mikroorganizama. Metode sterilizacije u mikrobiologiji. Metode izolacije i uzgoja mikroorganizama u laboratorijskim uvjetima. Metoda razrjeđenja i iscrpljenja.
- Istraživanje mikroorganizama mikroskopima. Priprava uzoraka za mikroskopiranje. Priprema nativnih i bojanih preparata, mikroskopske tehnike promatranja ultrastrukture prokariotskih i eukariotskih stanica. Diferencijalno bojanje- vizualizacija bakterijskih struktura (spore, kapsule, bičevi).
- Mikrobiološka analiza uzoraka tla. Određivanje CFU vrijednosti po gramu tla. Morfološka i fiziološka karakterizacija pojedinih mikrobnih skupina. Karakterizacija kolonija i bakterijskih stanica. Bojanje po gramu.
- Mikrobiologija prirodnih sredina - Mikroorganizmi u pedosferi. Mikroorganizmi u biosferi- rizosferna, epifitna i spermatosferna mikrobiota. Uloga mikroorganizama u razgradnji organskih ostataka - Organski ostaci u tlu, Humifikatori, Utjecaj faktora sredine na humifikaciju, Transformacije organskih ostataka i sinteza humusa, tipovi humusa, Razgradnja humusnih tvari u tlu
- Mikroorganizmi i kruženje tvari u prirodi – uloga mikroorganizama u kruženju ugljika u prirodi. Mikrobiološki procesi u kruženju dušika u prirodi - Mikrobiološki procesi u očuvanju plodnosti tla
- Uvod u faunu tla – Osnovne podjele faune tla (mikrofauna, mezofauna, makrofauna)
- Morfološke i razvojne osobine glavnih predstavnika faune tla - Podjela životinjskog svijeta i morfološke karakteristike najvažnijih predstavnika faune tla –nematoda, puževa, grinja, pauka, stonoga i kukaca. Biologija glavnih predstavnika faune tla
- Ekologija glavnih predstavnika faune tla - Utjecaj biotskih i abiotskih čimbenika na sastav i brojnost faune tla, utjecaj agrotehničkih mjera i mjera zaštite bilja na sastav i brojnost faune tla;
- Važnost faune tla u očuvanju plodnosti tla - Biološke osobine i zastupljenost pripadnika faune tla ovisno o tipu tla, godišnjem dobu i klimatskim čimbenicima. Uloga faune tla u podizanju plodnosti tla- primjeri
Obligatory literature
- Duraković, S., Redžepović, S.: Uvod u opću mikrobiologiju. Kugler,2002.
- Gobat, J.M., Aragno, M., Mattey,W.:The Living Soil – Fundamentals of Soil Science and Soil Biology. I`Universite de Nuechatel, Switzerland Buy Now, 2004.
- Bardgett, R.D. : The Biology of Soil. Oxford University Press, 2005.
Recommended literature
- Ingham, E.R., Moldenke, A.R., Edwards, C.A.: The Soil Biology Primer. Soil and Water Conservation Society, 2000.
- van Elsas, J.D., Trevors, J.T., Wellington, E.M.H.: Modern Soil Microbiology. Marcel Dekker Inc.1997.
- Oštrec: Zoologija
- Oštrec, Gotlin- Čuljak: Opća entomologija
Similar course at related universities
- Introducion to soil biology, University of Hohenheim
- Soil microbiology, BOKU