Organsko-biološka proizvodnja povrća (269027)
Course coordinator
Course description
Predmet Organsko-biološka proizvodnja povrća (OBPP) predstavlja nadogradnju znanja stečenih na prijediplomskom studiju kroz predmet „Proizvodnja povrća“. U uvodnim tjednima nastava se fokusira na različite sustave biljne proizvodnje, analizirajući prednosti i nedostatke svakog od njih. Studenti će se upoznati s Europskim zelenim planom i Strategijom od polja do stola, uz poseban naglasak na 17 ciljeva održivog razvoja (SDG). Nakon toga se obrađuju temeljna načela ekološke proizvodnje povrća, uključujući opće ciljeve i načela organske proizvodnje, proceduru označavanja, te nadzor kvalitete. Također, istražuju se posebna načela i proizvodna pravila koja se primjenjuju na proizvodnju povrća.
Ključne teme uključuju:
- održavanje plodnosti i stabilnosti tla: Plodored, gnojidba i cjelogodišnja prekrivenost tla.
- održavanje zdravlja biljaka: Preventivne i kurativne mjere koje se poduzimaju prije sjetve/sadnje i tijekom uzgoja, uključujući biljno-higijenske, agrotehničke, fizikalne, mehaničke i biološke mjere.
- sredstva dozvoljena za izravnu primjenu na biljkama.
Tehnologija uzgoja povrća prema ekološkim principima obrađuje se za različite skupine povrtnih kultura, uključujući mahunarke, plodovito povrće, korjenasto i lukovičasto povrće, kao i lisnato povrće i kupusnjače.
Predmet potiče aktivno sudjelovanje studenata kroz izradu seminara, a terenska nastava omogućuje praktičan uvid u tehnologiju i procese proizvodnje na obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima.
Type of course
- Diplomski studij / Hortikultura / Povrćarstvo (Compulsory course, 1 semester, 1 year)
- Diplomski studij / Ekološka poljoprivreda i agroturizam (Compulsory course, 1 semester, 1 year)
- Diplomski studij / Fitomedicina (Elective course, 3 semester, 2 year)
ECTS: 6.00
English language: L1
E-learning: L1
Teaching hours: 60
Lectures: 36
Practicum: 8
Seminar: 12
Field exercises: 4
Lecturer
Associate teacher for exercises
Associate teacher for seminars
Grading
Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 71-80%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%
Conditions for obtaining signature
Prezentiran seminarski rad.
General competencies
Predmet Organsko-biološka proizvodnja povrća (OBPP) osposobljava studente za:
Samostalno vođenje gospodarstva: Razvijanje sposobnosti za učinkovito upravljanje ekološkim poljoprivrednim gospodarstvima, s posebnim naglaskom na proizvodnju povrća.
Integraciju u nove tehnološke procese: Stjecanje znanja i vještina potrebnih za uključivanje u inovativne i održive tehnološke prakse u ekološkoj poljoprivredi.
Zapošljavanje: Pripremu za rad u državnim institucijama i privatnim poduzećima koja se bave ekološkom poljoprivredom, s naglaskom na specifične zahtjeve i karakteristike tržišta.
Samostalno učenje: Razvijanje vještina za kontinuirano usavršavanje i prilagođavanje novim informacijama i praksama u području ekološke proizvodnje.
Timski rad: Osposobljavanje za aktivno sudjelovanje u timskom radu na stručnim projektima, uključujući suradnju i komunikaciju s kolegama iz različitih disciplina.
Prezentiranje stručnih sadržaja: Razvijanje vještina za učinkovito predstavljanje i komunikaciju stručnih informacija i rješenja, što uključuje pripremu i održavanje prezentacija.
Ove kompetencije omogućuju studentima da postanu kvalificirani stručnjaci u području ekološke poljoprivrede, spremni suočiti se s izazovima i prilikama u tom dinamičnom sektoru.
Types of instruction
- Predavanja
Predavanja iz predmeta Organsko-biološka proizvodnja povrća (OBPP) održavaju se u jednoj grupi, a koristi se PowerPoint prezentacija kao glavni alat za vizualizaciju sadržaja. Tijekom predavanja primjenjuju se sljedeće tehnike: Prikaz sadržaja na početku predavanja: Uvodni pregled ključnih tema koje će biti obrađene tijekom nastave. Poticanje studenata na aktivno sudjelovanje kroz bilježenje važnih informacija i ideja tijekom predavanja. Rasprava tijekom izlaganja: Otvoreni dijalog između nastavnika i studenata, gdje su postavljena pitanja, daju se pojašnjenja, te se ponavljaju ključne informacije kako bi se osiguralo razumijevanje. Završni sažetak predavanja: Kratki pregled najvažnijih točaka obrađenih tijekom nastave, kako bi se dodatno učvrstilo znanje i olakšala priprema za daljnje učenje. Ovaj pristup nastavi osigurava aktivno uključivanje studenata i potiče kritičko razmišljanje, što doprinosi njihovom cjelokupnom razumijevanju i usvajanju sadržaja predmeta. - Vježbe u praktikumu
- Terenske vježbe
Na terenskim vježbama studenti se na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu upoznaju s organizacijom i finalizacijom ekološke proizvodnje povrća. Dobivaju detaljniji uvid u načela ekološke/biodinamičke/permakulturne proizvodnje. - Seminari
Seminar iz predmeta Organsko-biološka proizvodnja povrća (OBPP) organizira se u skupinama od minimalno 2 studenta, koji zajedno istražuju i prezentiraju zadanu temu. Tema seminara odabire se iz ponuđenih opcija, a osmišljene su s naglaskom na aktualnost i relevantnost u području ekološke poljoprivrede. Tijekom izrade seminara, studenti će: Istraživati: Provesti dubinsko istraživanje odabrane teme koristeći razne izvore, uključujući znanstvene članke, stručne publikacije i relevantne studije slučaja. Razvijati vještine suradnje: Raditi zajedno kao tim, dijeleći odgovornosti i sudjelujući u konstruktivnom dijalogu kako bi se postigao zajednički cilj. Pripremati prezentaciju: Organizirati i strukturirati sadržaj seminara te ga predstaviti kolegama i nastavnicima, koristeći vizualne materijale poput PowerPoint prezentacija ili drugih prikladnih alata. Sudjelovati u raspravi: Potaknuti kolege na diskusiju nakon prezentacije, omogućujući razmjenu ideja, postavljanje pitanja i razjašnjavanje ključnih točaka. Seminar ne samo da omogućuje studentima da prodube svoje razumijevanje specifičnih tema, već također potiče razvoj vještina komunikacije, timskog rada i kritičkog razmišljanja, što je od vitalnog značaja za njihovu buduću karijeru u području ekološke poljoprivrede.
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Kritički procijeniti pouzdanost i korisnost informacija, ideja i koncepata u području ekološke proizvodnje povrća; | Seminar |
Povezati spoznaje iz različitih znanstvenih disciplina u održavanju plodnosti tla i vrednovanju nepesticidnih metoda održavanja zdravlja povrćarskih kultura; | Seminar, Test znanja 1, 2 |
Prepoznati i opisati proizvode i proizvodne metode temeljene na ekološkim standardima, | Seminar, Test znanja 1, 2 |
Organizirati rad te samostalno upravljati tehnološkim procesima u ekološkoj poljoprivredi na vlastitom gospodarstvu, kao i u sklopu većih proizvodnih sustava. | Seminar, Test znanja 1, 2 |
Working methods
Teachers' obligations
1.Informiranje studenata o programu nastave - jasno predstaviti nastavni plan i program, uključujući ciljeve, teme i strukturu nastave. Obavijestiti studente o obvezama koje trebaju ispuniti tijekom semestra, uključujući prisustvovanje, izradu seminara, i druge zadatke.
2. Objašnjenje ponderirane ocjene - bjasniti način oblikovanja ponderirane ocjene, uključujući težine različitih oblika rada (predavanja, seminari, ispiti).
Uputiti studente na kriterije ocjenjivanja, osiguravajući transparentnost i pravednost u evaluaciji.
3. Redovito održavanje nastave - održavati sve oblike nastave utvrđene nastavnim planom, uključujući predavanja, seminare i terensku nastavu, prema unaprijed dogovorenom rasporedu.
4. Dodjeljivanje tema i ocjenjivanje seminara - dodijeliti teme seminara studentima i pružiti smjernice za njihovu izradu.
Ocjenjivati sadržaj seminara prema unaprijed definiranim kriterijima, osiguravajući konstruktivnu povratnu informaciju.
5. Priprema nastavnih i ispitnih materijala - pripremiti nastavne materijale putem sustava e-učenja, uključujući prezentacije, skripte i dodatne resurse za učenje.
Izraditi ispitne materijale koji će se koristiti tijekom pismenih testova i završnih ispita, osiguravajući da su usklađeni s postavljenim ciljevima nastave.
6. Održavanje konzultacija - redovito održavati konzultacije za studente, pružajući im priliku za dodatna pitanja, razjašnjenja i podršku u učenju.
7. Organizacija pismenih testova i završnih ispita - organizirati i provoditi pisane testove znanja i završne ispita u okviru predviđenih ispitnih rokova, osiguravajući pošteno i transparentno ocjenjivanje.
Students' obligations
1. Redovito pohađanje nastave - aktivno sudjelovati u svim oblicima nastave predviđenim nastavnim planom, uključujući predavanja, vježbe i terensku nastavu.
2. Obavezno uključivanje u sustav e-učenja - redovito se prijavljivati i sudjelovati u sustavu e-učenja Merlin, gdje će imati pristup nastavnim materijalima, obavijestima i drugim resursima za podršku učenju.
3. Aktivno sudjelovanje na vježbama - sudjelovati u vježbama, postavljati pitanja i doprinositi raspravama kako bi se osiguralo dublje razumijevanje tematskih cjelina.
4. Priprema seminara - pripremiti seminar u skladu s zadanim temama, što uključuje pismenu izradu i usmenu prezentaciju.
Saradnja s kolegama u grupi tijekom izrade seminara, dijeljenje odgovornosti i aktivno doprinositi procesu.
4. Polaganje testova znanja - pripremiti se i pristupiti pismenim testovima znanja, koji će ocjenjivati razumijevanje i usvojenost nastavnog sadržaja.
5. Uvjet za pristupanje ispitu - izraditi i prezentirati seminar kao uvjet za pristupanje završnom ispitu, čime se osigurava da studenti aktivno sudjeluju u procesu učenja i demonstriraju svoje znanje.
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave (predavanja, vježbe, seminari) | 54 | 54 | 1,7 | |||
Seminar (S) | 20 % |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
2 | 26 | 0,9 |
1. test znanja (TZ1) | 40 % |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
2 | 50 | 1,7 |
2. test znanja /TZ2) | 40 % |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
2 | 50 | 1,7 |
Ukupno | 100 % | (S×0,2)+(TZ1×0,4)+(TZ2×0,4) | 60 | 180 | 6 |
Evaluation elements | Description | Deadline | Recoupment |
---|---|---|---|
Pohađanje nastave (predavanja, vježbe, seminari) | Vodi se evidencija nazočnosti studenata. Izostanci su dopušteni sukladno Pravilniku o studiranju na AFZ. | Tijekom semestra | Nadoknada nije moguća |
Seminar (S) | Zadane teme iz jednog od područja u sustavu ekološke polj. proizvodnje: zakonodavstvo, održavanje plodnosti tla, održavanje zdravlja biljaka, tehnologija uzgoja zadanih vrsta povrća. | 6. tjedan | Moguća u 15. tjednu nastave |
1. test znanja (TZ1) | Opća načela i elementi tehnologije uzgoja u OBP povrća (skupine povrća 1, 2) | 10. tjedan | Tijekom ispitnih rokova |
2. test znanja /TZ2) | Proizvodna pravila i elementi tehnologije uzgoja u OBP povrća (skupine povrća 3,4) | 15. tjedan | Tijekom ispitnih rokova |
Završni ispit (ZI) | Obuhvaća ispitne dionice (TZ1, TZ2) iz kojih student nije stekao pozitivnu ocjenu. | Ispitni rokovi |
Weekly class schedule
- P-1 Uvod u predmet. P-3 Sustavi poljoprivredne proizvodnje.
- P-4 Načela i proizvodna pravila u organsko-biološkoj proizvodnji povrća (OBPP).
- TV-4 Posjet obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu (OPG) u sustavu ekološke poljoprivredne proizvodnje, V. Gorica.
- TV-4 Posjet OPG u sustavu ekološke poljoprivredne proizvodnje, Sesvete.
- P-4 Kontrola i certifikacija u OBP.
- S-4 Seminari iz područja održavanja plodnosti tla u OBP i legislative u ekološkom sustavu proizvodnje.
- P-4 Mjere zaštite povrća od biljnih štetočinja u OBP (prije sjetve/sadnje i tijekom uzgoja; preventivne, kurativne).
- P-4 Organsko-biološka proizvodnja lisnatog povrća.
- TV-4 Posjet udruzi biodinamičkih proizvođača „Duga plus“, Čakovec ili permakulturnim proizvođačima, Blatuša.
- S-4 Seminari iz područja zaštite povrća od biljnih štetočinja u OBPP. Pisani test znanja.
- P-4 Organsko-biološka proizvodnja kupusnjača.
- P-4 Organsko-biološka proizvodnja mahunarki.
- P-4 Organsko-biološka proizvodnja plodovitog povrća.
- P-4 Organsko-biološka proizvodnja korjenastog i lukovičastog povrća.
- S-4 Seminari iz područja OBP odabranih povrtnih kultura. Pisani test znanja.
Obligatory literature
- Prezentacije s predavanja i vježbi (Merlin)
- Kisić I. (2014). Uvod u ekološku poljoprivredu. GZH, Zagreb
- Lešić R. i sur., 2004. Povrćarstvo. Zrinski, Čakovec
Recommended literature
- Kreuter M.-L., 2008. Bio-vrt. Marjan tisak, Zagreb
- Aktualne Uredbe te Pravilnici i Zakoni o ekološkoj proizvodnji
- Chalker-Scott L., The Myth of Biodynamic Agriculture. Dostupno na: https://puyallup.wsu.edu/lcs/
- Fukuoka M., 1995. Revolucija jedne slamke. Ekoherbalija, Zagreb
- Thun M., 2009. Praktično vrtlarenje. Biološko-dinamička metoda. Zlata Nanić. Zagreb
- Von Wistinghausen C. et al., 2009. Upute za pripremanje biološko-dinamičkih pripravaka za prskanje i kompost. Renata Bakota, Zagreb
- Znaor D., 1996. Ekološka poljoprivreda. Globus, Zagreb
- Lešić R., Ban D. (2003). Organsko-biološka proizvodnja povrća za tržište. Zbornik radova 1. hrvatskog simpozija iz ekološke poljoprivrede „Hrvatski put u ekološku poljoprivredu”, Zagreb 15-17.11.2000. V. Maštrović (ur.). Majke za prirodni zakon etc, Zagreb
- Puđak J., Bokan N. (2011). Ekološka poljoprivreda – indikator društvenih vrednota. Sociologija i prostor 49, 190(2): 137–163.
- Kuepper G., Gegner L. (2004). An overview of organic crop production. National Center for Appropriate Technology (NCAT). Attra - National Sustainable Agriculture Information Service. Dostupno na: http://www.attra.ncat.org/attra-pub/PDF/organiccrop.pdf
- Kiš K., Kiš M. (2014). Permakultura – održivi vrt, zbrinuta zemlja, sretni ljudi. Planetopija, Zagreb
- Lazić B., Ilić Z.S., Đurovka M. (2013). Organska proizvodnja povrća. Centar za organsku proizvodnju, Selenča i Univerzitet Edukons, Sremska Kamenica; Novi Sad.
- Igrc Barčić J., Maceljski M. (2001). Ekološki prihvatljiva zaštita bilja od štetočinja. Zrinski, Čakovec