Krajobrazno planiranje - Studio (144515)
Course coordinator
Course description
Modul se sastoji od dva dijela: predavanja i izrade seminarskog rada – studio.
U predavanjima se studenti upoznaju s definicijama krajobraznog planiranja u svijetu, te određenjem predmeta i sadržaja krajobraznog planiranja kao jednog od radnih područja krajobrazne arhitekture. Nadalje se upoznaju s povijesti razvoja krajobraznog planiranja kao i razvojem planerskih metoda, te planerskim postupcima (standardizacija i optimizacija) koji su na raspolaganju u procesu donošenja odluka.
Planerska sinteza kao dio planskog postupka i njena važnost u pripremi plana namjene površina. Intuitivni i sistematični pristupi te. strategije za rješavanje kompleksnih problema u prostornom planiranju. Ishodišta, ciljevi i kriteriji u postupku planerske sinteze. Daje prikaz mogućnosti za automatiziranu izradu plana namjene površina. Pojam i primjena metoda strateškog planiranja u prostornom planiranju (strategija, scenarij).
Upoznavanje s odredbama i politikama Europske konvencije o krajobrazu, te prikaz mogućnosti primjene alata za provedbu krajobraznih politika (zaštita, planiranje i upravljanje) u Republici Hrvatskoj. Tipološka raščlamba krajobraza te karakterizacija krajobraza kao metoda zaštite krajobraza u doba intenzivnih promjena krajobraza. Prikaz primjera tipološke karakterizacije krajobraza. Važnost i oblici sudjelovanja javnosti u planskom procesu i postupcima donošenja odluka.
U studiju se radi na pripremi dijela općinskog/županijskog prostornog plana u okviru određenog strateškog pravca razvoja (vizija). Priprema se digitalna baza prostornih podataka, izrađuju se strukturne prostorne analize, te korištenjem rezultata vrijednosnih krajobraznih analiza prostora kao i koncepata prostornog razvoja, uz pomoć GIS alata provodi se planerska sinteza.
Studenti u grupama (3 – 5) rade na vlastitom konceptu uređivanja prostora te izrađuju dio prostornog plana općine planskim postupkom u koji su uključeni zaštitno-okolišni kriteriji. Pri tome vladaju koncipiranjem razvojnih scenarija, transformacijom razvojnog programa u prostorne kategorije i analizom prostora u pogledu mogućnosti realizacije razvojnog programa uz uključivanje zaštitnih mjera. Plan grupa izlaže i brani pred kolegama i komisijom. Rad u studiju i obrana su osnova za ocjenu.
Polaganje ispita se provodi preko parcijalnih testova znanja i/ili završnog ispita, čemu prethodi obavezno izvršavanje seminarskih radova te kompilacija i predaja završnog seminarskog rada.
Type of course
- Diplomski studij / Krajobrazna arhitektura (Compulsory course, 1 semester, 1 year)
ECTS: 6.00
English language: L1
Teaching hours: 60
Lectures: 18
Seminar: 34
Field exercises: 8
Lecturer
Associate teacher for exercises
Associate teacher for seminars
Grading
Sufficient (2): 60%
Good (3): 70%
Very good (4): 81%
Excellent (5): 91%
General competencies
Predmet upoznaje studente s povijesnim razvojem i teoretskim osnovama krajobraznog i strateškog prostornog planiranja. Osposobljava studenta za razumijevanje i savladavanje prostornih problema na strateškoj razini, hijerarhiziranje (problema, ciljeva, ponuđenih rješenja) i sposobnost predviđanja promjena. Daje im znanje o metodama planiranja, te njihovoj sistematici u razvrstavanju. Razvija studentove analitičke i vrijednosne vještine te sposobnosti u donošenju odluka o održivom razvoju u prostoru. Osposobljava ih da odaberu odgovarajuću metodu za rješavanje pojedinih prostornih problema te upotrebe opće koncepte, metode, planerske paradigme itd. na konkretnim problemima (prilagođavanje kontekstu). – GIS kompetencije
Types of instruction
- Predavanja
- Vježbe u praktikumu
- Terenske vježbe
U sklopu terenskih vježbi studenti se upoznaju sa prostorom kojega analiziraju tijekom nastave. - Seminari
Priprema eseja Strategija i dio plana prostornog razvoja općine, izlaganje i rasprava. U izradi seminara studenti usvajaju vještine i sposobnosti izrade optimiziranog prostornog plana,korištenjem GIS tehnologije. Vladaju koncipiranjem razvojnih scenarija, transformacijom razvojnog programa u prostorne kategorije i analizom prostora u pogledu mogućnosti realizacije razvojnog programa uz uključivanje zaštitno-okolišnih mjera.
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
identificirati radna područja te metode krajobraznog i prostornog planiranja, izdvojiti faze u razvoju krajobraznog i prostornog planiranja te ustanoviti njihovu važnost | Kolokviji, Pismeni, Usmeni |
usporediti planerske postupke i integrirati višekriterijsku analizu u postupke donošenja odluka o razvoju u prostoru | Seminar |
integrirati zaštitno–okolišne kriterije u postupak planerske sinteze, odnosno, planski proces | Kolokviji, Pismeni, Usmeni |
argumentirano razmišljati o mogućim pristupima u rješavanju prostornih problema | Kolokviji, Pismeni, Usmeni |
integrirati strateški pristup u prostorno planiranje (vizije i koncepti prostornog razvoja) | Seminar |
zaključiti koji od alata za zaštitu, tj. planiranje i upravljanje u krajobrazu je u rješavanju konkretnog prostornog problema potrebno primijeniti | Seminar, Kolokviji, Pismeni, Usmeni |
integrirati strateški pristup u prostorno planiranje, prezentirati upotrebu GIS tehnologije u procesu krajobraznog i prostornog planiranja | Seminar |
Working methods
Teachers' obligations
Dostupnost nastavnih materijala (baza prostrornih podataka, ppt prezentacije, upućivanje na čitanje određenih izvora stručne i znanstvene literature, zakonodavni okvire; komunikacija sa studentima; obavijesti vezane uz kolegij; zadaci za utvrđivanje znanja po pojedinim nastavnim cjelinama; upute za korištenje nastavnih alata GIS programa, predavanja i ocjenivanje studentskih zadaća/seminara, pismenih ispita, provođenje usmenih ispita.
Students' obligations
Prisustvovanje predavanjima, vježbama i seminarima je obavezno. Studenti moraju sudjelovati u učenju na način da predaju zadatke u dogovorenom roku, da unutar grupe svi članovi aktivno sudjeluju u izvršenju zadatka. Uvjeti za dobivanje potpisa te pristupanje ispitu su redovno pohađanje predavanja i seminara, izrada seminara, te redovno rješavanje svih zadataka s predavanja i seminara.
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
I & II Kolokvij | 25 |
0-60 61-70 71-80 81-90 91-100 |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
20 | 60 | 2 |
seminari | 50 |
0-60 61-70 71-80 81-90 91-100 |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
20 | 60 | 2 |
Usmeni ispit | 25 |
0-60 61-70 71-80 81-90 91-100 |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
20 | 60 | 2 |
UKUPNO | 100% | 60 | 180 | 6 |
Evaluation elements | Description | Deadline | Recoupment |
---|---|---|---|
II Kolokvij | Na kraju semestra,pod uvjetom da je I kolokvij ocjenjen pozitivno | Prijavljuje se kod nastavnika | |
Usmeni ispit | Usmeni dio ispita održava se nakon pozitivno riješenog pismenog dijela ispita. Ispitu se obavezno pristupa u zakazano vrijeme. Ispitno gradivo je obuhvaćeno obveznom ispitnom literaturom, te zabilješkama s predavanja I seminara . | Prijavljuje se u sustavu ISVU |
Weekly class schedule
- Uvod u modul Seminar: Uvod u vježbe (seminar i GIS)
- Predavanje: Definicije krajobraznog planiranja – krajobrazno planiranje u svijetu Seminar: Analize pogodnosti prostora za razvoj pojedinih djelatnosti (iz modula Osnove krajobraznog planiranja)
- Predavanje: Strateško prostorno planiranje, tipologija strateškog prostornog planiranja i primjeri u krajobraznom planiranju Seminar: priprema GIS baze podataka (prostorni podaci i planirane djelatnosti)
- Terenska nastava
- Predavanje: Povijesni razvoj krajobraznog planiranja Seminar: SWOT analiza
- Predavanje: Povijesni razvoj planerskih postupaka Seminar: Strateško određenje prostornog razvoja (vizija, misija, ciljevi)
- Predavanje: Tipološko razvrstavanje planerskih postupaka Seminar: strukturna analiza po Lynchu
- 1.test znanja Seminar: strukturna analiza po Formanu i Godronu
- Predavanje: Sinteza u planiranju prostora Seminar: analiza uzoraka uređivanja prostora
- Predavanje: Sinteza u planiranju prostora Seminar: Hijerarhija važnosti te dimenzioniranje i prostorni oblik djelatnosti
- Predavanje: Strateško planiranje Seminar: Konceptualizacija prostornog razvoja
- Predavanje: Zaštita krajobraza - Tipologija krajobraza Seminar: Odabir i razrada koncepta prostornog razvoja
- Predavanje: Krajobrazna regionalizacija Seminar: Prostorizacija (prostorno određenje lokacije) djelatnosti
- Predavanje: Sudjelovanje javnosti u procesu donošenja odluka Seminar: Izrada dijela optimiziranog prostornog plana
- 2. test znanja Seminar: Smjernice za provođenje djelatnosti
Obligatory literature
- Steinitz, C. (1990), A framework for theory applicable to the education of landscape architects (and other environmental design professionals), Landscape Journal; Vol. 9 Issue 2, p136
- McHarg, I (1969), Design with nature, John Wiley & Sons
- Lyle, J. (1999), Design for Human Ecosystems: Landscape, Land Use, and Natural Resources, Island press
- Marušič, I. (1987), Krajinsko planiranje – skripta, Biotehniška fakulteta, Katedra za krajinsko arhitektura, Ljubljana
- Steiner, F., 1999, The Living Landscape, An Ecological approach to Landscape Planning, McGraw-Hill
- Ndubisi F., Ecological Planning, John Hopkins Univ. Press, Baltimore, 2002: 287 str.
- Bell, S., Sarlöv Herlin, I., Stiles, R.(ed) (2012) Exploring the Boundaries of Landscape Architecture, Routledge
Recommended literature
- Lovejoy D., 1979, Land use and landscape planning. Glasgow: Leonard Hill, 308 st
- Marušič, I.: Eight Lectures on Landscape Planning, As – Norge 2 Steiner, F. (1991),The Living Landscape, McGraw-Hill
- Campbell S, Feinstein S., Readings in Planning Theory, Blackwell, 2003, 475 str.
- Marušič, Janez, Ogrin, Dušan, Jančič, Margarita. Methodological bases, (Regional distribution of landscape types in Slovenia). Ljubljana: Ministry of Environment and Physical Planning, National Office for Physical Planning, 1998. 117 str., ilustr. ISBN 961-6276-05-0.
- Turner T., 1987, Landscape Planning, Hutchinson, London
- Riedel W., Lange H., 2002, Landschaftsplanung, Spektrum – Akademischer Verlag
- Stenitz, C. (2012), Which Way of Designing?: The Redlands Workshop- video, GeoDesign Summit, video.esri
- Steinitz, C. (2013), Geodesign for Education – video, GeoDesign Summit, video.esri
Similar course at related universities
- Teorija in metode prostorskega planiranja/Theory and methods in spatial planning, Strateško planiranje/Strategic planning, Tipologija, upravljanje in varstvo kulturne krajine/ Typology, Management and Protecion of Cultural Landscapes, Biotehniška fakulteta, Ljubljana
- Landschaftsplanerische Methoden zur Landnutzungskartierung, Theorie und Methodik der Landschaftsplanung, Projekt zur Landschaftsplanung, Schwerpunktprojekt zur Landschaftsplanung, BOKU