Sanacija i obnova oštećenih tala (169413)
Course coordinator
Course description
Primarna namjena tla je tvorba organske tvari putem prirodne ili voljom čovjeka osnovane i održavane vegetacije (usjevi, nasadi, travnjaci, tratine, parkovi, perivoji, sportski i rekreacijski tereni za djecu i odrasle). Oštećenja u incidentu, hotimično premještanje ili pedocid traže na mjestu događaja sanaciju i rekultivaciju tla odnosno privođenje u prvotno stanje. Sadržaji modula upoznaju studenta s izradom studijske i projektne dokumentacije koja je preduvjet sanacije, rekultivacije i rehabilitacije, a zatim s postupcima njihove djelotvorne provedbe. Sanacija tala u antropogenim incidentima, oštećenih različitim gospodarskim djelatnostima, napose u rudarstvu, gradnji i cestogradnji, u urbanim prostorima, tala „divljih“ odlagališta otpada, skijaških staza, tala uz prometnice, zračne, riječne i morske luke. Remedijacija tala oštećenih u intenzivnoj poljoprivredi, zaštita tala od erozije vodom i vjetrom, zaštita tala na pokosima uz prometnice, sanacija tala na otvorenim kopovima u eksploataciji pijeska, gline, boksita, nafte, plina. Posebnosti su sanacija tala u ekološki osjetljivim područjima (nacionalni parkovi ili parkovi prirode, vodozaštitna područja).
Type of course
- Diplomski studij / Agroekologija / Agroekologija (Elective course, 3 semester, 2 year)
- Diplomski studij / Poljoprivredna tehnika / Melioracije (Elective course, 3 semester, 2 year)
- Diplomski studij / Agroekologija / Mikrobna biotehnologija u poljoprivredi (Elective course, 3 semester, 2 year)
ECTS: 6.00
English language: L1
E-learning: L1
Teaching hours: 60
Lectures: 34
Laboratory exercises: 14
Seminar: 4
Field exercises: 8
Lecturer
Associate teacher for exercises
Associate teacher for seminars
Grading
Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 71-80%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%
Conditions for obtaining signature
Prisustvovanje na predavanjima
Description
Više od 75% prirsustvovanje na nastavi
General competencies
Nakon završetka modula studenti će moći demonstrirati temeljno znanje i razumijevanje problematike uloge tla, posljedica oštećenja i načina sanacije najčešćih oštećenja tala u različitim djelatnostima i na mjestima ekoloških incidenata odnosno najvažnije stupnjeve oštećenja tla – izvore oštećenja, posljedice za korisnika tla u poljoprivredi, urbanizmu, prostornom planiranju, građevinarstvu, rudarstvu drugim srodnim strukama. Ranjivost i obnovljivost tla - mjere zaštite tla od oštećenja (inventarizacija stanja-trajno motrenje-informacijski sustav) i način obnove .
Types of instruction
- Predavanja
- Auditorne vježbe
- Seminari
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Prepoznati i imenovati temeljne uzroke onečišćenja tla i izvore oštećenja | Pitanja na usmenom ispitu iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Opisati vrste prirodnih i antropogenih onečišćenja tla | Pitanja na usmenom ispitu iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Grupirati vrste, načine, tehnike i tehnologije sanacije tla | Pitanja na usmenom ispitu iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Prezentirati tehnike uzorkovanja onečišćenih tala | Pitanja na usmenom ispitu iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Primijeniti važeću zakonsku regulativu i smjernice na nacionalnoj i europskoj razini | Pitanja na usmenom ispitu iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Working methods
Teachers' obligations
Koordinirati izvođenje nastave, definirati ciljeve izvođenja nastave, biti na raspolaganju za konzultacije, dostupnost putem e-maila
Oblici nastave
Predavanja – nastava se izvodi PPT prezentacijama
Seminari – studentima se zadaju zadaci vezani uz trenutnu nastavnu tematiku
Vježbe
Ispravljanje ispita
Students' obligations
Dolazak na nastavu, sudjelovanje u izvođenju nastave, izrada seminara
Predavanja – redovno pohađanje nastave (uvjet za potpis)
Seminari – uredeno ispunjene obaveze unutar zadanih zadataka
Vježbe - redovno pohađanje nastave (uvjet za potpis)
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Završni ispit | 100% |
50-65% 66-80% 81-90% 91-100% |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
60 | 180 | 6 |
UKUPNO | 100% | 60 | 180 | 6 |
Weekly class schedule
- Tlo kao uvjetno obnovljivi prirodni resurs, ekološko - regulacijska uloga tla
- Prirodni i antropogeni izvori onečišćenja, lokalna (točkasta) onečišćenja tla
- Oblici i uzroci erozije, erozija kao problem degradacije okoliša, oblici i načini ublažavanja erozijskih procesa
- Teški metali, policiklički aromatski ugljikovodici, postojani organski onečišćivači u tlu i ugljikovodici u tlu
- Način odabira točaka za uzorkovanje tla, opći podatci o mjestu uzorkovanja, temeljni principi uzorkovanja tla
- Oblici i uzroci erozije, erozija kao problem degradacije okoliša, oblici i načini ublažavanja erozijskih procesa
- Zaštita tla
- Zakonska legislativa u RH i nekim drugim zemljama EU
- Povijest razvoja remedijacije, vrste, oblici, tehnike i tehnologije remedijacije
- Bioventilacija, fitoremedijacija, fitoekstrakcija, fitostabilizacija, mikroorganizmi
- Laboratorijske vježbe (priprema uzoraka tla za kemijske analize, određivanje sadržaja humusa i pH vrijednosti)
- Izlaganje seminarskog rada
- Terenske vježbe + nastava (posjet eksperimentalnom erozijskom pokusnom polju u Daruvaru, posjet naftnom/plinskom polju na kome se trenutno provodi sanacija tla)
- Laboratorijske vježbe (digestija uzoraka tla za određivanje teških metala u tlu)
- Laboratorijske vježbe (određivanje olova i kadmija u tlu i interpretacija dobivenih rezultata)
Obligatory literature
- Kisić, I. (2012). Sanacija onečišćenoga tla. Zagreb: Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.
- Kisić, I. (2016). Antropogena erozija tla. Zagreb: Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.
- Grupa autora (2008). Pregled provedbe Pilot projekata motrenja poljoprivrednih, šumskih i onečišćenih tala. Zagreb: Agencija za zaštitu okoliša.
- Grupa autora (2008). Program trajnog motrenja tala Hrvatske. Projekt: Izrada programa trajnog motrenja tala Hrvatske s pilot projektom, Life Third Countries, LIFE05 TCY/CRO/000105. Zagreb: Agencija za zaštitu okoliša.
- Grupa autora. Nacionalni program ublažavanja posljedica suša i suzbijanja degradacije zemljišta. Zagreb: Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva.
Recommended literature
- Redd, R.K., Cameselle C. (2009). Electrochemical Remediation Technologies for polluted soils, sediments and groundwater. Wiley.
- Blanco, H., Lal, R. (2008). Principles of Soil Conservation and Management. Springer.
- Ademola, K.B., Vlek, P.L.G. (2008). Land Use and Soil Resources. Springer.
- Kabata-Pendias, A. (2001). Trace Elements in Soils and Plants. CRC Press.
- Kastori …et al. (2006). Uzorkovanje zemljišta i biljaka nezagađenih i zagađenih staništa. Novi Sad: Naučni institut za ratarstvo i povrtarstvo.
Similar course at related universities
- BOKU –Contaminated sites and soil protection, Risk management by soil protection and remediation University of Alberta - Soil Remediation
- University of Cambridge - Contaminated Land and Waste Containment
- Sveučilište u Ljubljani – Land use and soil protection
- University of Alberta - Soil Remediation