Upravljanje vodama u krajobrazu (281878)
Course coordinator
Course description
Sve aktivnosti i zahvati poduzeti na vodama i u vezi s vodama moraju biti detaljno osmišljeni i stručno izvedeni uz primjenu osnovnih načela upravljanja vodnim resursima, kao što je racionalno korištenje voda i zaštita voda od prekomjernog onečišćenja. Zbog složenosti materije sadržaj predmeta je podijeljen u nekoliko poglavlja koji omogućuju studentima stjecanje temeljnih teorijskih i praktičnih znanja o pojedinim disciplinama kako bi ih mogli primijeniti u uređenju voda u prostoru. Predmet obuhvaća osnovne podatke o hidrologiji kao temeljnoj znanstvenoj disciplini o vodama i objašnjava proces kruženja vode u prirodi. U poglavlju voda u tlu opisane su vrste voda u tlu, energetski odnos tlo-voda i gibanje vode u nezasićenom i zasićenom tlu. Detaljnije se obrađuju hidrotehničke zahvati koji se poduzimaju u prostoru s ciljem zaštite područja od štetnog djelovanja voda. Objašnjavaju se načini melioracijske odvodnje tala s prekomjernim vlaženjem. Obrađuje se navodnjavanje kao melioracijska mjera u poljoprivredi i javnim površinama. S obzirom na značaj vode kao prirodnog resursa, velika se pozornost daje njenom očuvanju i navode se mogući izvori onečišćenja, s posebnim osvrtom na poljoprivredu, koja je vezana uz prirodnu sredinu i koja kao veliki potrošač vode utječe na kakvoću voda. Projektantske vježbe omogućuju studentima kroz samostalan rad projektirati i dizajnirati programe iz područja zaštite od štetnog djelovanja voda, melioracijske odvodnje i navodnjavanja. Polaganje ispita sastoji se od pismenog ispita i seminarskog rada.
Type of course
- Diplomski studij / Krajobrazna arhitektura (Elective course, 3 semester, 2 year)
ECTS: 3.00
English language: L1
E-learning: L1
Teaching hours: 30
Lectures: 20
Design exercises: 10
Lecturer
Associate teacher for exercises
Grading
Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 71-80%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%
General competencies
Predmet osposobljava studente za razumijevanje uređivanja melioracijskih građevina i važnost održivog gospodarenja vodnim resursima (racionalno korištenje voda i zaštita od onečišćenja).
Types of instruction
- Predavanja
- Projektantske vježbe
Projektantske vježbe - u sklopu vježbi izrađuju samostalni idejni projekt iz domene zaštite područja od štetnog djelovanja suvišnih voda-dimenzioniranje transportnog kanala od suvišnih slivnih voda ili izračunavanje deficita oborinske vode u tlu za potrebe navodnjavanja i dizajniranje sustava navodnjavanja na javnoj ili privatnoj površini. Vježbe se provode u skupinama od 10 do 15 studenata.
Learning outcomes
| Learning outcome | Evaluation methods |
|---|---|
| Analizirati odabrani prostor i utvrditi potrebe za upravljanjem vodama | Pismeno, usmeno |
| Identificirati potrebne podloge i podatke za pravilno rješavanje definiranog problema | Pismeno, usmeno |
| Izvršiti analizu dostupnih podloga i utvrditi njihovu dostatnost za proračun definiranog zadatka | Pismeno, usmeno |
| Izvršiti osnovni potrebni hidrološki i/ili hidraulički proračun za odabrano rješenje | Pismeno, usmeno |
| Nacrtati projektirano rješenje na odgovarajućoj podlozi | Pismeno, usmeno |
| Procijeniti koje učinke predloženo rješenje ima na okoliš | Pismeno, usmeno |
Working methods
Teachers' obligations
Predaje nastavno gradivo, povezuje teme predavanja s primjerima iz prakse, postavlja studentima tijekom predavanja kraća pitanja, potiče studente na komentare-raspravu, traži odgovarajuće odgovore-rješenja u svezi određenog problema obuhvaćenog temom predavanja.
Students' obligations
Redovito pohađanje nastave, samostalna izrada seminara.
Methods of grading
| Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Pismeni | 50 |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
15 | 45 | 1,5 |
| Seminarski rad | 50 |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
15 | 45 | 1,5 |
| UKUPNO | 100% | 30 | 90 | 3 |
| Evaluation elements | Description | Deadline | Recoupment |
|---|---|---|---|
| Pismeni ispiti | Pismeni ispit je oblik završnog ispita. Ocjena na završnom pisanom ispitu čini 50% ukupne ocjene predmeta, s tim da student mora biti pozitivno ocijenjen na usmenom ispitu | Pismeni ispit održava se tijekom ispitnih rokova. Postoje dva ljetna, dva jesenska i dva zimska ispitna roka. Ako je pismeni ispit pozitivan, isti dan pristupa se usmenom dijelu ispita. | Ako je pismeni ispit negativan, student ponovno pristupa pismenom ispitu na jedan od ponuđenih ispitnih rokova |
| Usmeni ispiti | Nakon uspješno završenih vježbi, seminarskih radova i završnog pismenog ispita, student pristupa usmenom ispitu. Ako je usmeno ispitivanje pozitivno, student se ocjenjuje pozitivno, a konačna ocjena je prosječna koja se sastoji od ocjene na pismenom i usmenom ispitu. | Za usmene ispite postoje dva ljetna ispitna roka, dva jesenska i dva zimska ispitna roka. Već prema studentovu planu i programu pripremanja ispita, student prijavljuje i pristupa na jedan od ponuđenih ispitnih rokova | Ako je usmeni ispit bio neuspješan, student pristupa ponovno pismenom ispitu na jedan od zadanih ispitnih rokova, a nakon uspješnog pismenog ispita u istom danu obavlja se usmeno ispitivanje. |
Weekly class schedule
- Vrste vode u prirodi; površinske vode; podaci i mjerenja na površinskim vodama - P
- Podzemne vode; mjerenje infiltracije - P
- Bilanca vode u tlu; izračunavanje bilance vode (Thorntwaiteova metoda) - P
- Zaštita područja od štetnog djelovanja voda - P
- Regulacije vodotoka, obrambeni nasipi, obodni kanali, akumulacije i retencije – P
- Odvodnja suvišnih voda - P
- Zahvati i građevine za melioracijsku odvodnju; podjela odvodnje; izvođenje odvodnje - P
- Navodnjavanje; pozitivni i negativni učinci navodnjavanja; raspodjela vode pri navodnjavanju; izvor i zahvat vode za potrebe navodnjavanja - P
- Metode, načini i sustavi navodnjavanja - P
- Kakvoća vode – analize, norme i propisi – P
- Izrada samostalnog projekta iz domene definiranih nastavnih cjelina prema definiranim ishodima učenja – PV
- Izrada samostalnog projekta iz domene definiranih nastavnih cjelina prema definiranim ishodima učenja – PV
- Izrada samostalnog projekta iz domene definiranih nastavnih cjelina prema definiranim ishodima učenja – PV
- Izrada samostalnog projekta iz domene definiranih nastavnih cjelina prema definiranim ishodima učenja – PV
- Pismeni ispit
Obligatory literature
- Šimunić, I. (2013). Uređivanje voda (sveučilišni udžbenik). Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.
Recommended literature
- Petošić, D., Tomić, F. (2011). Reguliranje suvišnih voda tla (sveučilišni udžbenik). Zagreb: Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.
- Tomić, F. (1988). Navodnjavanje. Zagreb: Savez poljoprivrednih inženjera i tehničara Hrvatske, Fakultet poljoprivrednih znanosti Sveučilišta u Zagrebu.
- Vidaček, Ž. (1998). Gospodarenje melioracijskim sustavima odvodnje i natapanja. Zagreb: Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu , Hrvatsko društvo za odvodnju i navodnjavanje.
Similar course at related universities
- Zaštita voda- Faculty of Agricultural Sciences and Food Ss. Cyril and Methodius University in Scopje
- Suvremeni sustavi natapanja i odvodnje- Agronomski prehrambeno tehnološki fakultet Sveučilišta u Mostaru
- Poljoprivredne melioracije- Poljoprivredni fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
