Oplemenjivanje na otpornost na štetočinje i abiotske stresove (144321)
Course coordinator
Course description
Stjecanje znanja o genetskim mehanizmima otpornosti biljke na štetočinje i abiotske stresove, genetskoj varijabilnosti biljne germplazme potrebnom za oplemenjivački rad i oplemenjivački razvoj otpornih kultivara na štetočinje klasičnim i biotehnološkim metodama, oplemenjivanju na kvalitativnu i kvantitativnu otpornost, mogućnosti oplemenjivačkog razvoja kultivara otpornih na sušu, niske temperature i tolerantnih na niže zalihe N-hranjiva u tlu.
Type of course
- Diplomski studij / Biljne znanosti (Elective course, 2 semester, 1 year)
- Diplomski studij / Hortikultura / Povrćarstvo (Elective course, 2 semester, 1 year)
- Diplomski studij / Fitomedicina (Elective course, 2 semester, 1 year)
ECTS: 6.00
English language: L1
E-learning: L1
Teaching hours: 60
Lectures: 39
Practicum: 12
Seminar: 1
Field exercises: 8
Lecturer
- Prof. Snježana Bolarić, PhD
- Prof. Ivan Pejić, PhD
- Prof. Hrvoje Šarčević, PhD
- Prof. Snježana Kereša, PhD
- Prof. Renata Bažok, PhD
- Prof. Tihomir Miličević, PhD
- Assoc. Prof. Aleš Vokurka, PhD
Associate teacher for exercises
- Prof. Snježana Bolarić, PhD
- Prof. Hrvoje Šarčević, PhD
- Prof. Snježana Kereša, PhD
- Prof. Ivan Pejić, PhD
- Prof. Renata Bažok, PhD
- Assoc. Prof. Aleš Vokurka, PhD
Grading
Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 71-80%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%
Conditions for obtaining signature
Redovno pohađanje nastave.
General competencies
Modul osposobljava studenta za razumijevanje važnosti kreiranja novih i poboljšanja već postojećih kultivara tolerantnih na štetočinje i /ili abiotske stresove.
Student dobiva neophodna teorijska i praktična znanja o principima i metodama oplemenjivanja na štetočinje i abiotske stresove koji su temelj za razumijevanje i primjenu istih u agronomskoj struci. Ta znanja omogućuju mu rad u tvrtkama koje se bave zaštitom bilja, integriranom i organskom poljoprivrednom proizvodnjom, proizvodnjom ratarskih, vrtlarskih i voćarskih kultura i vinove loze, oplemenjivačko-sjemenarskim institucijama u cilju izbora novih kultivara za određenu proizvodnju, zaposlenje kao biljni oplemenjvač, zaposlenje u vladinim i nevladinim institucijama u području poljoprivredne proizvodnje i nastavak poslijediplomskog studija.
Types of instruction
- Predavanja
predavanja se odvijaju u 15 tjedana po 4 školska sata. Predavanja su podijeljena u dva ciklusa nakon kojih su provjere znanja. - Provjere znanja
dva parcijalna ispita ili završni (cjeloviti) ispit - Konzultacije
termin konzultacija objavljuje se na prvim predavanjima u dogovoru sa studentima - Ostalo
Stručni posjeti - oplemenjivačko-sjemenarskim institucijama - Vježbe u praktikumu
u okviru 12 sati vježbi u praktikumu studenti će kroz praktične primjere naučiti primijeniti klasične i suvremene oplemenjivačke metode u oplemenjivanju na otpornost na štetočinje i/ili abiotske stresove, te provesti analize i interpretirati dobivene rezultate. - Terenske vježbe
u okviru 8 sati terenskih vježbi studenti će posjetiti oplemenjivačko-sjemenarskej institucije u Hrvatskoj gdje će imati priliku upoznati se s radom na otpornost na okolinske stresove u okviru prošlih i aktivnih oplemenjivačkih programa, te s radom i ulogom oplemenjivačkih institucija u gospodarstvu. - Seminari
studenti će kroz izradu i prezentaciju zadane teme seminarskog rada primijeniti svoje znanje stečeno slušanjem ovog modula i razumijevanje vezano uz primjenu oplemenjivačkih metoda u oplemenjivanju na otpornost na štetočinje i abiotske stresove.
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Prepoznati važnost uloge oplemenjivanja bilja i objasniti važnost izbora oplemenjivačkih metoda uključujući i suvremene biotehnološke metode u poljoprivrednoj proizvodnji | parcijalni ispit, završni ispit |
Prepoznati probleme koji se pojavljuju u današnjem agroekološkom sustavu, a koje je moguće riješiti oplemenjivanjem | parcijalni ispit, završni ispit |
Nabrojiti mehanizme otpornosti na štetočinje i abiotske stresove | parcijalni ispit, završni ispit |
Identificirati ciljeve oplemenjivanja, način izbora roditelja i metodu oplemenjivanja | parcijalni ispit, završni ispit |
Iskazati definicije i objasniti ulogu suvremenih oplemenjivačkih metoda koje se koriste u oplemenjivačkom razvoju otpornih i/ili tolerantnih kultivara na štetočinje i/ili abiotske stresove i identificirati razloge primjene suvremenih oplemenjivačkih metoda u postupku oplemenjivanja bilja | parcijalni ispit, završni ispit |
Objasniti važnosti očuvanja i korištenja biljnih genetskih izvora u oplemenjivanju na otpornost na štetočinje i abiotske stresove, | parcijalni ispit, završni ispit |
Odabrati roditelje s ciljem stvaranja početne oplemenjivačke populacije i odabrati adekvatnu metodu oplemenjivanja za razvoj novih kultivara otpornih na štetočinje i abiotskestresove, te ustanoviti važnost adaptabilnosti kultivara, stabilnosti uroda i osiguranja hrane u različitim okolišnim uvjetima uzgoja | parcijalni ispit, završni ispit |
Working methods
Teachers' obligations
Redovno izvoditi nastavu. Pratiti prisustvo studenata na nastavi. Održavati konzultacije sa studentima prema potrebi studenata. Organizirati testove znanja tijekom semestra i cjelovite ispite u redovitim ispitnim rokovima. Svi nastavni materijali su organizirani i prema nastavnim cjelinama dostupni u MOODLE sustavu.
Students' obligations
Uredno pohađati nastavu (predavanja, vježbe u praktikumu, terenske vježbe i seminar). Studenti imaju obavezu da se u roku prva dva tjedna prijave u sustav za e-učenje Moodle u okviru kojeg mogu koristiti prezentacije sa predavanja i ostale materijale. Izraditi i prezentirati seminarski rad. Polagati parcijalne ispite znanja tijekom semestra ili cjelovit ispit (završni ispit) na kraju semestra.
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave | 57 | 57 | 1,9 | |||
Parcijalni ispit 1 (PI1) | 45% |
0-59% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
1 | 60 | 2 |
Parcijalni ispit 2 (PI2) | 45% |
0-59% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
1 | 60 | 2 |
Seminar | 10% |
0-59% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
1 | 3 | 0,1 |
UKUPNO | 100% | Ostvareni postotak=[PI1(%)×0,45]+[PI2(%)×0,45]+[S(%)×0,1]. Na temelju ostvarenog postotka dodjeljuje se ocjena prema sljedećoj skali: 0-59% = nedovoljan (1); 60-70% = dovoljan (2); 71-80% = dobar (3); 81-90% = vrlo dobar (4); 91-100% = izvrstan (5) | 60 | 180 | 6 |
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave | 57 | 57 | 1,9 | |||
Ispit (Isp) | 90% |
0-59% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
2 | 120 | 4 |
Seminar (S) | 10% |
0-59% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
1 | 3 | 0,1 |
Ukupno | 100% | Ostvareni postotak=[Isp(%)×0,9]+[S(%)×0,1]. Na temelju ostvarenog postotka dodjeljuje se konačna ocjena prema sljedećoj skali: 0-59% = nedovoljan (1); 60-70% = dovoljan (2); 71-80% = dobar (3); 81-90% = vrlo dobar (4); 91-100% = izvrstan (5) | 60 | 180 | 6 |
Evaluation elements | Description | Deadline | Recoupment |
---|---|---|---|
Parcijalni ispit 1 (PI1) | Sadrži gradivo od prvog do sedmog tjedna nastave (uključivo sa sedmim tjednom). | 10. tjedan | |
Parcijalni ispit 2 (PI2) | Sadrži gradivo od osmog tjedna nastave do kraja semestra. Drugom parcijalnom ispitu imaju pravo pristupiti samo studenti koji su položili prvi parcijalni ispit. | 15. tjedan | |
Ispit (Isp) | Obuhvaća cjelovito gradivo. Ukoliko je student pristupio prvom parcijalnom ispitu, a nije ga položio tada ima pravo izaći na ispit u 15. tjednu nastave i polagati ispit koji obuhvaća cjelovito gradivo. Studenti koji uopće nisu pristupili prvom parcijalnom ispitu ili koji nisu položili ispit putem parcijalnih ispita imaju pravo pristupiti polaganju cjelovitog ispita u redovitim ispitnim rokovima. | 15. tjedan i u redovitim ispitnim rokovima. |
Weekly class schedule
- Mehanizmi i vrste otpornosti na insekte (predavanja i vježbe)
- Mehanizmi otpornosti na bolesti i oplemenjivanje bilja na otpornost na bolesti,
- Oplemenjivanje na sušu
- Oplemenjivanje na niske zalihe dušika (N) u tlu
- Oplemenjivanje na niske temperature
- Korištenje haploida u oplemenjivanju na otpornost na štetočinje
- Transfer gena u oplemenjivanju bilja na štetočinje biotehnološkim metodama (predavanja i vježbe)
- Teoretska osnova molekularnog oplemenjivanja, MAS
- Primjena molekularnih markera u oplemenjivačkom razvoju kultivara (predavanja i vježbe)
- Oplemenjivanje na opću otpornost (Predavanja i vježbe)/Prvi parcijalni ispit
- Oplemenjivanje na specifičnu otpornost (Predavanja i vježbe)
- Genetska interakcija biljke i štetočinja (Predavanja i vježbe)
- Terenska nastava - upoznavanje s oplemenjivačkim programima na otpornost na okolinske stresove u Hrvatskoj
- Oplemenjivanje bilja na otpornost na insekte
- Vježbe i Seminarski rad - izlaganje i ocjena seminarskih radova/ Drugi parcijalni ispit/ Završni ispit
Obligatory literature
- Martinčić, J., Kozumplik, V.(1996). Oplemenjivanje bilja. Zagreb:Agronomski fakultet, Osijek: Poljoprivredni fakultet.
- Fehr, W. R. (1987). Principles of Cultivar Development. Vol.1. Theory and Technique. New York: Mac Millan.
- Igrc Barčić, Jasminka, Maceljsk, M. (2001). Ekološki prihvatljiva zaštita bilja od štetnika. Čakovec: Zrinski.
- Clement,S. L., Quisenberry, S.S. (1999). Global Plant Genetic Resources for Insect-Resistant Crops. CRC press.