Kvaliteta voća, povrća i prerađevina (26271)
Course coordinator
Course description
Definiranje nutritivnih vrijednosti voćnih vrsta našeg podneblja, citrus plodova te egzotičnih plodova svjetskog tržišta. Bioaktivne komponente u voću i povrću, njihov značaj u prehrani te utjecaj tehnoloških postupaka i mogućih interakcija na nutritivnu vrijednost prerađevina od voća i povrća. Voće se često koristi za proizvodnju destilata koji se koriste i kao konzervansi, te za arome koje imaju primjenu u drugim proizvodnjama. Povrće uzgojeno na otvorenom i zaštićenom prostoru na različitim supstratima razlikuje se u kvaliteti nutrijenata. Proizvodnja i kvaliteta bistrih, kašastih i matičnih voćnih sokova, te sokova od povrća kao što su mrkva, cikla, rajčica, rabarbara itd. Osnovni principi alkoholne fermentacije i proizvodnja kvalitetnih voćnih vina, te uz octenu fermentaciju proizvodnja i kvaliteta voćnih octova, njihov značaj za kvalitetu prehrane. Upoznavanje s parametrima kvalitete, zdravstvene ispravnosti, ISO standardima i HACCP sustavom kvalitete. Ambalaža, skladištenje i transport specifičnih prerađevina.
Type of course
- Diplomski studij / Hortikultura / Voćarstvo (Elective course, 2 semester, 1 year)
- Diplomski studij / Hortikultura / Povrćarstvo (Elective course, 2 semester, 1 year)
- Diplomski studij / Poljoprivredna tehnika / Mehanizacija (Elective course, 2 semester, 1 year)
ECTS: 6.00
English language: L1
E-learning: L1
Teaching hours: 60
Lectures: 28
Laboratory exercises: 26
Seminar: 6
Lecturer
Associate teacher for exercises
Grading
Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 71-80%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%
General competencies
Predmet osposobljava za prepoznavanje i vrednovanje kvalitete svježeg voća i povrća u cilju daljnje finalizacije i plasmana, shodno zahtjevima tržišta.
Studenti dobivaju neophodna teorijska i praktična znanja o kvaliteti voća, povrća i prerađevina, mogućnostima ponude na tržištu, kao i nutritivno vrijedne komponente prehrane.
Types of instruction
- Predavanja
Tijekom nastave definirati najznačajnije parametre kakvoće voća, povrća i prerađevina i njihov utjecaj na prehranu ljudi. Uz potrebne količine nutrijenata važne su i kritične količine odnosno što se dešava u ljudskom organizmu kada je deficit ili suficit određenog nutrijenta. - Laboratorijske vježbe
U sklopu laboratorijskih vježbi izvodi se trinaest vježbi iz područja laboratorijskog definiranja parametara kvalitete voća, povrća i prerađevina. Laboratorijske vježbe se provode u grupama (grupe od 10-15 studenata). - Seminari
Seminar-stjecanje vještina: grupe (2 studenta) samostalno izrađuju i prezentiraju izlaganje na zadanu temu iz kvalitete voća, povrća i prerađevina.
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Definirati kvalitetu voća i prerađevina na temelju nutritivnog sastava | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave – seminarski rad, pismeni ispit, usmeni ispit |
Iskazati najbolji način nutritivnih prednosti voća i povrća i njihovog kombiniranja u prehrani | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave – seminarski rad, pismeni ispit, usmeni ispit |
Povezati temeljna znanja o voću i povrću, proizvodnji sokova, vina, octa i destilata s njihovom važnošću u prehrani | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave – seminarski rad, pismeni ispit, usmeni ispit |
Prepoznati kvalitetu postupka, opreme, strojeva i prerađevine sukladno važećim zakonskim regulativama | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave – seminarski rad, pismeni ispit, usmeni ispit Seminarski rad |
Isplanirati slijed aktivnosti u procesu finalizacije prerađevina od voća i povrća prema kvaliteti i zakonskim postupcima | Radni zadaci tijekom nastave, Seminarski rad |
Prezentirati rezultate pojedinih provedenih aktivnosti vezanih za kvalitetu voća, povrća i prerađevina | Seminarski rad |
Pripremiti i voditi proces od svježe sirovine do plasmana gotovog proizvoda | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave – seminarski rad, pismeni ispit, usmeni ispit |
Working methods
Teachers' obligations
Svi nastavni materijali su organizirani i prema nastavnim cjelinama dostupni u Merlin sustavu; kalendar važnijih događanja za kolegij; obavijesti vezane uz kolegij; predavanja i ocjenivanje studentskih kolokvija, pismenih ispita, provođenje usmenih ispita. Nastavnik predaje gradivo predviđeno sadržajem predmeta, provjerava naučeno gradivo i vrednuje usvojeno znanje i stečene vještine kroz seminarske radove, laboratorijske vježbe, pismeni i usmeni ispit.
Students' obligations
Prisustvovanje predavanjima, laboratorijskim vježbama i seminarima je obavezno, te studenti moraju sudjelovati u učenju u okviru predmeta posredstvom sustava za e-učenje. Studenti se tijekom prva dva tjedna nastave trebaju obavezno prijaviti u sustav za e-učenje Merlin u okviru kojeg mogu koristiti prezentacije sa predavanja, obavijesti i ostale materijale. Uvjeti za pristupanje ispitu su redovno pohađanje predavanja i vježbi, izrada seminara. Student je obavezan prisustvovati svim oblicima izvođenja nastave, predavanja, laboratorijske vježbe, seminarski radovi prema Pravilniku o studiranju na Agronomskom fakultetu.
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave predavanja+vježbe | 53 | 53 | 2,0 | |||
Aktivno sudjelovanje na nastavi | 5% | 7 | 0,1 | |||
Seminarski rad (S) (priprema+prezentacija) | 5% | 6 | 20 | 0,65 | ||
Parcijalni ispit 1 (PI1) | 20% |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
0,25 | 20 | 0,65 |
Parcijalni ispit 2 (PI2) | 20% |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
0,25 | 20 | 0,65 |
Parcijalni ispit 3 (PI 3) | 20% |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
0,25 | 20 | 0,65 |
Parcijalni ispit 4 (PI 4) | 20% |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
0,25 | 20 | 0,65 |
Usmeni ispit (UI) | 10% |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
0 | 20 | 0,65 |
UKUPNO | 100% | (S+PI1+PI2+PI3+PI4+UI/4) | 60 | 180 | 6 |
Evaluation elements | Description | Deadline | Recoupment |
---|---|---|---|
Pohađanje nastave predavanja+vježbe | Na nastavi se redovito bilježe nazočni studenti (na početku i kraju bloka) i prati sposobnost discipliniranog i aktivnog praćenja nastave Može se opravdati izostanak do 20% predavanja, 15% vježbi i 15% seminara (čl. 12 Pravilnika o studiranju…. na AFZ-u) | Semestar (60 sati izravne nastave) | Moguća putem samostalnog zadatka (1 ECTS) |
Aktivno sudjelovanje na nastavi | Studenti se potiču sudjelovati u raspravama, prezentaciji ideja i problemskih rješenja, argumentiranju mišljenja i stavova. Prati se usvajanje teorijskih i činjeničnih znanja, prezentacijskih i komunikacijskih vještina, kritičkog mišljenja, timskog rada i društvene odgovornosti. Prati se sposobnost samostalnog izvođenja laboratorijskih vježbi. Zapažena aktivnost na satu bilježi se u studentskoj evidenciji (+), što omogućuje korekciju konačne ocjene naviše (++) ili beneficiju na usmenom ispitu (+++). | Kontinuirano tijekom izvođenja nastave | |
Seminarski rad (S) (priprema+prezentacija) | Seminarski rad na početku semestra zadužuju skupine od 2 do 3 studenata (ovisno o veličini studentske grupe). Pisani rad se predaje asistentici na pregled najmanje tjedan dana prije izlaganja. Korigirani rad predaje se pri izlaganju. Izlaganja seminarskih radova počinju u 14. tjednu nastave u semestru prema dogovorenom rasporedu. Izlažu svi članovi radne skupine i ocjenjuju se sposobnost timskog rada, prezentacijske vještine, analitičnost i sposobnost zaključivanja (sinteze). | 1. tjedan 13. tjedan 14. tjedan 15. tjedan | Moguća putem samostalnog zadatka (0,5 ECTS) |
Parcijalni ispit 1 (PI1) | Obuhvaća prvi programski dio modula:teoriju iz domene nutritivnog sastava voća, povrća i njihovih prerađevina, energetskih potreba ljudskog organizma i nutrijenata koji pridonose stvarnju energije. Pitanja iz teorijskog dijela su otvorenog tipa i ispituju poznavanje i razumijevanje činjenica. | 5.tjedan | |
Parcijalni ispit 2 (PI2) | Obuhvaća drugi programski dio: teoriju iz domene proteina i spojeva s dušikom, vitamina i minerala. Pitanja iz teorijskog dijela su otvorenog tipa i ispituju poznavanje i razumijevanje činjenica. | 8. tjedan | |
Parcijalni ispit 3 (PI 3) | Obuhvaća treći programski dio modula: teoriju iz domene zakonodavstva, pomoćnih tvari u proizvodnji prerađevina voća i povrća te voćnih sokova. Pitanja iz teorijskog dijela su otvorenog tipa i ispituju poznavanje i razumijevanje činjenica. | 11. tjedan | |
Parcijalni ispit 4 (PI 4) | Obuhvaća četvrti programski dio modula: teoriju iz domene voćnih vina, vinskog i voćnog octa te jakih alkoholnih pića. Pitanja iz teorijskog dijela su otvorenog tipa i ispituju poznavanje i razumijevanje činjenica | 15.tjedan | |
Nadoknada (samostalni zadatak) | Ukoliko student ne ostvari nužna 5,35 ECTS boda kao preduvjet izlaska na usmeni ispit, 1,5 bodova je moguće nadoknaditi dodatnim samostalnim zadatkom, npr: prijevod stručnog teksta s engleskog jezika i izlaganje pred nastavnikom, prikaz članka ili knjige, projektna ideja i sl. | Tijekom ispitnih rokova, prije usmenog ispita | |
Usmeni ispit (UI) | Usmeni ispit se sastoji od tri, eventualno dva pitanja (+++), ovisno o prethodnoj aktivnosti studenta . Testira se usvojenost teorije i činjenica, analitičnost, kritičko mišljenje, kreativnost i društvena odgovornost. | Ispitni rokovi |
Weekly class schedule
- Značaj i izvori nutrijenata u prehrani -P. Laboratorijsko vrednovanje nutrijenata-V.
- Nutritivni sastav voća (vitamini, minerali, ugljikohidrati, prehrambena vlakna, proteini, lipidi) -P. Laboratorijsko vrednovanje nutritivnog sastava voća -V.
- Nutritivni sastav povrća (vitamini, minerali, ugljikohidrati, prehrambena vlakna, proteini, lipidi) -P. Laboratorijsko vrednovanje nutritivnog sastava , povrća -V.
- Nutritivni sastav prerađevina (vitamini, minerali, ugljikohidrati, prehrambena vlakna, proteini, lipidi) -P. Laboratorijsko vrednovanje nutritivnog sastava prerađevina -V.
- Fitokemici – polifenoli u voću, povrću i prerađevinama -P. Laboratorijske vježbe -V.
- Fitokemici – antioksidanti u voću, povrću i prerađevinama -P. Laboratorijske vježbe -V.
- Fitokemici – antocijani u voću, povrću i prerađevinama -P. Laboratorijske vježbe -V.
- Parametri kvalitete voćnih sokova. Načini proizvodnje i oprema. Uzročnici kvarenja, ambalaža, načini i uvjeti skladištenja te transport –P. Laboratorijske vježbe -V.
- Parametri kvalitete povrtnih sokova. Načini proizvodnje i oprema. Uzročnici kvarenja, ambalaža, načini i uvjeti skladištenja te transport –P. Laboratorijske vježbe.
- Parametri kvalitete voćnih vina. Načini proizvodnje i oprema. Uzročnici kvarenja, ambalaža, načini i uvjeti skladištenja te transport –P. Laboratorijske vježbe.
- Parametri kvalitete voćnih octova. Načini proizvodnje i oprema. Uzročnici kvarenja, ambalaža, načini i uvjeti skladištenja te transport –P. Laboratorijske vježbe.
- Parametri kvalitete voćnih destilata karakterističnih voćnih vrsta. Načini proizvodnje i oprema. Uzročnici kvarenja, ambalaža, načini i uvjeti skladištenja te transport –P. Laboratorijske vježbe.
- Parametri kvalitete aroma iz karakterističnih voćnih vrsta. Načini proizvodnje i oprema. Primjena u drugim prehrambenim proizvodima, ambalaža, načini i uvjeti skladištenja te transport –P. Laboratorijske vježbe.
- Prikaz normativa kvalitete, aditivi (E-brojevi)- P. Seminarski radovi -S.
- Seminarski radovi –S.