Print

Uvod u geoinformacije za klimatski otpornu poljoprivredu (268860)

Course coordinators

Course description

Uvodi studente u metode procjene i analize utjecaja klimatskih promjena na agroekosustave te u primjenu geoinformacijskih tehnologija u poljoprivredi. Studenti će savladati osnove prikupljanja i analize prostornih podataka korištenjem GIS-a i daljinskih istraživanja kako bi učinkovito upravljali resursima u poljoprivredi. Ciljevi predmeta su procijeniti utjecaje klimatskih promjena (KP) na različite elemente agroekosustava i poljoprivrednu proizvodnju; odabrati odgovarajuće alate za praćenje agro-okoliša i prikupljanje prostornih informacija u poljoprivredi; obraditi i analizirati prikupljene podatke (biljka, voda i tlo, indeks lisne površine, učinkovitost korištenja vode, korištenje zemljišta/zemljišni pokrov) u svrhu preciznog gospodarenja zemljišnim resursima u poljoprivredi; preporučiti moguća poboljšanja poljoprivredne proizvodnje (korištenje pametnih uređaja/senzora i digitalnih alata) za procjenu održivosti upravljanja poljoprivrednim i prirodnim resursima, prilagodbu poljoprivrednih praksi KP-u i ublažavanje posljedica KP-a.

Type of course

  • Prijediplomski studij / Agroekologija (Elective course, 6 semester, 3 year)

ECTS: 3.00

English language: L1

E-learning: L1

Teaching hours: 30
Lectures: 14
Auditory exercises: 0
Laboratory exercises: 0
Practicum: 12
Seminar: 2
Field exercises: 2

Lecturer
Associate teacher for exercises
Associate teacher for seminars
Grading

Sufficient (2): 60 % - 69 %
Good (3): 70 % - 79 %
Very good (4): 80 % - 89 %
Excellent (5): 90 % - 100 %

Conditions for obtaining signature

Redovito pohađanje nastave, sudjelovanje u praktičnom radu na računalu i izradi projekta, položiti parcijalne testove znanja i kvizove nakon svake nastavne cjeline kroz e-učenje, te položiti završni pismeni ispit.

General competencies

Studenti će razviti osnovne vještine u analizi prostornih podataka, uključujući obradu informacija o tlu, vodi i vegetaciji, što omogućuje bolje donošenje odluka u gospodarenju agroekosustavima. Osposobljeni su za prepoznavanje klimatskih rizika te prilagodbu poljoprivrednih praksi korištenjem jednostavnih digitalnih alata i pametnih uređaja, s ciljem održivog upravljanja prirodnim resursima​.

Types of instruction

  • Predavanja
  • Provjere znanja
  • Konzultacije
  • Laboratorijske vježbe
  • Vježbe u praktikumu
  • Terenske vježbe
  • Seminari

Learning outcomes

Learning outcome Evaluation methods
Identificirati utjecaj klimatskih promjena na agroekosustav i poljoprivrednu proizvodnju. Pismeni test s pitanjima koja zahtijevaju prepoznavanje specifičnih promjena i utjecaja klimatskih faktora na agroekosustav, uključujući otvorena pitanja o posljedicama klimatskih promjena na razne aspekte poljoprivredne proizvodnje
Objasniti koncept klimatski pametne poljoprivrede i precizne poljoprivrede. Izrada kratke prezentacije u kojoj studenti uspoređuju tradicionalne i suvremene pristupe klimatski pametnoj i preciznoj poljoprivredi te objašnjavaju glavne principe i prednosti svakog koncepta
Objasniti temeljni koncept daljinskih istraživanja i odabrati odgovarajuće metode i senzore za daljinska istraživanja u poljoprivredi. kviz s pitanjima višestrukog izbora o osnovnim konceptima daljinskog istraživanja, a zatim odabrati odgovarajuće senzore i metode na temelju slučaja (e-učenje)
Primijeniti alate i tehnologije za prostorne analize i daljinska istraživanja u poljoprivrednoj proizvodnji i agroekološkom monitoringu. Praktični zadatak u kojem studenti rade s GIS alatima i različitim prostornim podacima
Objasniti osnovne digitalne tehnologije relevantne za gospodarenje agroekosustavima: Studenti će moći identificirati i objasniti ključne digitalne tehnologije (kao što su GIS, daljinsko zapažanje, precizna poljoprivreda) koje se koriste u gospodarenju agroekosustavima. Pismeni ispit koji uključuje teorijska i praktična pitanja o digitalnim tehnologijama kao što su GIS, daljinsko zapažanje i precizna poljoprivreda.
Razviti sposobnost analize i procjene različitih vrsta podataka, uključujući terenske mjerenja, laboratorijske analize, kao i podatke dobivene putem alata za prostornu analize i daljinskog zapažanja. Praktični zadatak analize podataka u kojoj studenti kombiniraju terenska mjerenja, laboratorijske analize i podatke dobivene daljinskim istraživanjima.
Primjeniti stečene vještine u analizi i upravljanju poljoprivrednim sustavima s ciljem optimizacije proizvodnje i smanjenja utjecaja na okoliš, uzimajući u obzir izazove klimatskih promjena. To uključuje prilagodbu poljoprivrednih praksi, istraživanje i poboljšanje kvalitete tla, te integraciju održivih tehnika u cilju povećanja otpornosti agroekosustava. Projekt (seminarski rad) u kojem studenti analiziraju studiju slučaja s preporukama za održive prakse i prilagodbu klimatskim promjenama.

Weekly class schedule

  1. Nastavna cjelina 1: Identifikacija i procjena utjecaja klimatskih promjena (KP) na agroekosustav: • KP u stvarnosti, modeli i njihova predviđanja • Utjecaj KP na različite sastavnice i procese agroekosustava (biljna proizvodnja, tlo i voda - erozija, salinizacija, dezertifikacija, gospodarenje tlom) • Međuodnosi KP i poljoprivrede • Bilanca ugljika u agroekosustavu
  2. Nastavna cjelina 2: Osnove prikupljanja i analize podataka u agroekosustavima: • Uvod u prostorne analize: osnove korištenja prostornih podataka za analizu poljoprivrednih zemljišta i upravljanje resursima. • Izvori podataka: upoznavanje s različitim izvorima podataka, uključujući terenska mjerenja i daljinsko prikupljanje podataka. • Primjena u poljoprivredi: teorijski okvir za korištenje prostornih podataka u praćenju i upravljanju poljoprivrednim aktivnostima
  3. Praktični zadatak 1: • Primjena alata za prostornu analizu • Prikupljanje i obrada podataka: in situ i pomoću daljinskih snimanja, te njihova osnovna analiza
  4. Nastavna cjelina 3: Napredne analize i prilagodbe poljoprivredi: • Studije slučaja: Analiza specifičnih problema kroz studije slučaja, uključujući praćenje usjeva, vodnog i toplinskog stresa, i kvalitete tla • Istraživanje tla: Upoznavanje s metodama istraživanja tla, uključujući prostorne analize i spektroskopiju • Procjena rizika: Metode za procjenu rizika od erozije tla i drugih scenarija povezanih s klimatskim promjenama
  5. Praktični zadatak 2: • Kartiranje varijabilnosti tla: studenti koriste prostorne analitičke metode za identifikaciju varijabilnosti tla unutar poljoprivrednih parcela. Zadatak uključuje prikupljanje terenskih podataka i njihovu analizu kroz softver, s ciljem razumijevanja kako varijabilnost tla može utjecati na odluke o gospodarenju.
  6. Praktični zadatak 3: • Procjena rizika od erozije tla: Studenti koriste softver za geostatističku analizu za modeliranje potencijalnog rizika od erozije tla pod različitim scenarijima klimatskih promjena. Zadatak zahtijeva analizu topografije, tipova tla i oborinskih uzoraka kako bi se identificirale područja pod povećanim rizikom od erozije.
  7. Praktični zadatak 4: • Spektroskopija tla – kalibracijski modeli za svojstva tla (sadržaj TC/SOM, pH tla, sadržaj TN, salinitet tla)
  8. Nastavna cjelina 4: Strategije prilagodbe poljoprivrede otporne na klimatske promjene • Klimatske promjene i upravljanje resursima u agroekosustavima • Izazovi i mogućnosti za klimatski pametnu poljoprivredu – potrebni alati i metode
  9. Praktični zadatak 5: • Kratko izvješće o klimatskim rizicima i mogućim mjerama prilagodbe poljoprivrede prema poljoprivrednim regijama Hrvatske (rad u grupama)
  10. Seminarski rad/projekt

Obligatory literature

  1. Stenberg, B., Viscarra Rossel, R.A., Mouazen, A.M., Wetterlind, J. (2010): Visible and near infrared spectroscopy in soil science. Advances in Agronomy, 107: 163–215. Dostupnost na poveznici: http://dx.doi.org/10.1016/S0065-2113(10)07005-7
  2. Viscarra Rossel, R.A., McBratney, A., Minasny, B. (Eds.) (2010). Proximal soil sensing, Progress in Soil Science. Springer Science & Business Media, ISBN 9048188598, 9789048188598
  3. Oliver, M.A. (Ed.) (2010). Geostatistical applications for precision agriculture. Springer Dordrecht, ISBN 978-90-481-9133-8

Recommended literature

  1. Boettinger, J.L., Howell, D.W., Moore, A.C., Hartemink, A.E., Kienast-Brown, S. (Eds.) (2010). Digital soil mapping: bridging research, environmental application, and operation, Progress in Soil Science. Springer, ISBN 9789048188628
  2. McCoy, R.M. (2005). Field methods in remote sensing. The Guilford Press, NJ. ISBN 1-59385-079-4
  3. Plant, R.E. (2001). Site-specific management: the application of information technology to crop production, Computers and Electronics in Agriculture, 30: 9-29. https://doi.org/10.1016/S0168-1699(00)00152-6
  4. Lobell, D. (2014). Climate change adaptation in crop production: Beware of illusions, Global Food Security, 3(2), 72-76. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2211912414000145
  5. Gerten, D., Heck, V., Jägermeyr, J. et al. (2020). Feeding ten billion people is possible within four terrestrial planetary boundaries. Nature Sustainability, 3, 200–208, https://doi.org/10.1038/s41893-019-0465-1

Similar course at related universities

  • Remote Sensing and GIS in Natural Resource Management (University of Natural Resources and Life Sciences, Beč, Austrija)

Please sign in to your account

This site uses cookies and other tracking technologies to assist with navigation and your ability to provide feedback, analyse your use of our products and services, assist with our promotional and marketing efforts, and provide content from third parties. Cookie Policy.