Osnove agroekologije (281725)
Course coordinator
Course description
Agroekologija je interdisciplinarna znanost koja proučava međusobni utjecaj okoliša i poljoprivredne životne zajednice, agrobiocenoze, te kruženje tvari i energije u agroekosustavu. Agroekologija ima istovremeno i holistički i integrirani pristup koji primjenjuje ekološke i društvene koncepte i načela u dizajnu i upravljanju otpornom poljoprivredom i prehrambenim sustavima. Cilj predmeta je pružiti znanstvene temelje agroekologije kroz multidisciplinarni pristup koji uključuje spoznaje iz temeljnih predmeta prirodnih, biotehničkih znanosti i poljoprivrednih znanosti, poput agronomije, ekologije, znanosti o tlu, sociologije, animalnih znanosti i više. Naglašava kako su proizvodnja hrane, sigurnost hrane, ljudsko zdravlje i prehrana inherentno povezani sa zdravljem i funkcioniranjem ekosustava, objašnjava adaptivni i mitigacijski potencijal agroekologije i njezinu ulogu u poboljšanju bioraznolikosti i usluga ekosustava. Predmet se bavi ekološkim posljedicama konvencionalnih poljoprivrednih sustava i prednostima održivih sustava kao ekološki, socijalno i ekonomski prihvatljivom gospodarenju zemljišnim resursima (poljoprivredni proizvodni prostor, tlo, voda, biljka i domaća životinja), koje se temelji na načelima zaštite prirodnih resursa, prilagodbi uzgoja biljaka stanišnim uvjetima i optimalnom korištenju agroekosustava. Transformacija agroekosustava primjenom agroekoloških principa prikazat će se kroz nekoliko studija slučaja.
Type of course
- Prijediplomski studij / Agroekologija (Compulsory course, 3 semester, 2 year)
ECTS: 3.00
English language: L1
Teaching hours: 45
Lectures: 33
Auditory exercises: 3
Seminar: 3
Field exercises: 6
Lecturer
- Prof. Željka Zgorelec, PhD
- Assoc. Prof. Darija Bilandžija, PhD
- Assoc. Prof. Aleksandra Perčin, PhD
- Assoc. Prof. Igor Bogunović, PhD
- Assoc. Prof. Ivan Širić, PhD
- Assoc. Prof. Ivana Pajač Živković, PhD
- Assoc. Prof. Nataša Bokan, PhD
- Assoc. Prof. Monika Zovko, PhD
- Assoc. Prof. Ivana Šestak, PhD
Associate teacher for exercises
Associate teacher for seminars
Grading
Sufficient (2): 60-70%
Good (3): 71-80%
Very good (4): 81-90%
Excellent (5): 91-100%
Conditions for obtaining signature
Redovito pohađanje nastave, sudjelovanje u praktičnom radu na vježbama, izrada seminarskog rada, položiti završni pismeni ispit.
Types of instruction
- Predavanja
- Auditorne vježbe
- Terenske vježbe
- Seminari
Learning outcomes
Learning outcome | Evaluation methods |
---|---|
Identificirati temeljne elemente agroekosustava | Pismeni ispit |
Opisati značajnost agroekologije, njezinu povijest i principe na kojima se temelji održiva poljoprivreda | Pismeni ispit |
Prepoznati društvene i ekološke čimbenike i procese koji utječu na funkcioniranje agroekosustava | Pismeni ispit |
Procijeniti utjecaje poljoprivrednih aktivnosti na prirodu i okoliš | Pismeni ispit |
Procijeniti utjecaje pojedinih zahvata u okolišu na osjetljivu ravnotežu agroekosustava | Pismeni ispit |
Predložiti tehnike za ublažavanje klimatskih promjena i stvaranje regenerativnih agroekosustava | Pismeni ispit Projekt (seminarski rad) u kojem studenti izrađuju plan održivog gospodarenja zemljištem primjenjujući agroekološke prakse |
Samopouzdano komunicirati koncept agroekologije, njezine izazove, prednosti i potencijalne primjene poslovnim partnerima i drugim dionicima | Projekt (seminarski rad) u kojem studenti izrađuju plan održivog gospodarenja zemljištem primjenjujući agroekološke prakse |
Identificirati agroekološke prakse u lokalnom okruženju i analizirati način na koji su implementirane | Projekt (seminarski rad) u kojem studenti izrađuju plan održivog gospodarenja zemljištem primjenjujući agroekološke prakse |
Working methods
Teachers' obligations
Oblici nastave
Predavanja – nastava se izvodi PPT prezentacijama
Seminari – studentima se zadaju zadaci vezani uz trenutnu nastavnu tematiku
Auditorne vježbe – izrada plana održivog gospodarenja zemljištem (rad u grupama)
Students' obligations
Predavanja – redovno pohađanje nastave
Seminari – uredno ispunjene obaveze unutar zadanih zadataka
Vježbe - redovno pohađanje nastave
Methods of grading
Evaluation elements | Maximum points or Share in evaluation | Grade rating scale | Grade | Direct teaching hours | Total number of average student workload | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Seminarski rad | 40% | |||||
Završni ispit | 60% |
0-59% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Insufficient (1) Sufficient (2) Good (3) Very good (4) Excellent (5) |
45 | 45 | 3 |
Ukupno | 100% |
Weekly class schedule
- Uvodno predavanje – opis predmeta, ciljevi i ishodi učenja, plan nastave, obveze studenata
- Uvod u agroekologiju - problematika konvencionalne poljoprivrede; potreba za temeljnom promjenom u poljoprivredi; problematika utjecaja pojedinih zahvata u okolišu; povijest agroekologije; definicije, principi i elementi agroekologije; agroekologija kao znanost, praksa i pokret; četiri "temeljna načela" agroekologije (produktivnost, raznolikost, otpornost, holističko razmišljanje); 13 principa i 10 elemenata agroekologije (FAO)
- Biljke i okolišni čimbenici (svjetlost, temperatura, voda, oborine, vjetar, tlo, požari); biotički čimbenici (okoliš kao kompleks čimbenika, populacijske interakcije, trofičke razine, hranidbene mreže, protok tvari i energije, klimatske promjene
- Ekološki temelji agroekologije – populacijska ekologija u agroekosustavu, genetski resursi u agroekosustavu, bioraznolikost agroekosustava, interakcije u biljnim zajednicama
- Struktura i funkcija agroekosustava (kultivirane biljke, korovi, gljive, protok energije kroz agroekosustave, kruženje tvari, tlo, samoregulacija biljnih bolesti i štetnika, životinje u agroekosustavu, agroekološki značaj nekultiviranih biotopa); ključni ekološki principi; dizajn i gospodarenje agroekosustavom – indikatori održivosti agroekosustava, čovjek kao akter u agroekosustavu; ciklusi hranivih tvari, potrošnja energije u poljoprivredi, krajobrazna raznolikost agroekosustava
- Održivo gospodarenje tlom – temelj za razvoj poljoprivrednih sustava koji su otporni i sposobni osigurati dugoročnu poljoprivrednu produktivnost; strategije gospodarenja organskom tvari tla; tehnike i prakse važne za održavanje zdravlja i plodnosti tla; kompostiranje
- Održivo gospodarenje vodom u poljoprivredi – voda u tlu, metode monitoringa sadržaja vode u tlu, učinkovitost korištenja vode u poljoprivredi, ekologija navodnjavanja, upravljanje evapotranspiracijom – metode, precizno navodnjavanje; Integrirana zaštita bilja - važnost održavanja ekološke ravnoteže i smanjenja ovisnosti o kemijskim inputima; održive strategije zaštite bilja
- Različiti pristupi poljoprivredi koji daju prioritet održivosti, bioraznolikosti i otpornosti - održiva intenzifikacija, regenerativna poljoprivreda, ekološka poljoprivreda i permakultura; agroekološke prakse i poljoprivredni sustavi, kao što su agrošumarstvo, urbana poljoprivreda, diverzifikacija agroekosustava, međuusjevi, rotacija usjeva i pašnjaka, pokrovni usjevi; tehnološke inovacije u agroekologiji – agrosolarstvo, precizna poljoprivreda, Internet stvari (IoT) i pametni senzori, umjetna inteligencija i strojno učenje, automatizacija: mobilne aplikacije za praćenje usjeva
- Kompleksna problematika antropogenih utjecaja na okoliš; studije utjecaja na okoliš – uloga agroekologa u procjeni utjecaja pojedinih zahvata na okoliš i prirodu (studije o utjecaju zahvata na okoliš – solarne elektrane, geotermalni izvori, akumulacije i retencije, plan navodnjavanja, prometna infrastruktura, urbani razvoj) + gost predavač (procjena utjecaja na okoliš)
- Gost predavač – agrošumarstvo/poljoprivreda u agrosolarstvu
- Sociološke dimenzije agroekologije - kako društvena jednakost i uključenost zajednice mogu poboljšati održivost i prihvaćanje agroekosustava; integrirani održivi razvoj; prehrambene zajednice; od održivih agroekosustava do održivih sustava proizvodnje hrane; kratki lanci opskrbe hranom: povezivanje proizvođača i potrošača; budućnost agroekologije - kako agroekologija može oblikovati budućnost poljoprivrede; agroekologija i ciljevi održivog razvoja – teme seminarskih radova
- Terenska nastava
- Terenska nastava
- Agroekologija u praksi – izrada plana održivog gospodarenja zemljištem (rad u grupama) – vježbe
- Prezentacija seminarskih radova i rasprava
Obligatory literature
- Bašić, F. (2000). Agroekologija: pisana predavanja, (rukopis za studente Prirodoslovno – matematičkog fakulteta). Zagreb: Zavod za OPB.
- Gliessman, S.R. (2014). Agroecology: The Ecology of Sustainable Food Systems, Third Edition (3rd ed.). CRC Press.
- .pdf predavanja
Recommended literature
- Gliessman, S.R. (Ed.). (2000). Agroecosystem Sustainability: Developing Practical Strategies (1st ed.). CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781420041514
- Collins, W.W. & Calvin O. Qualset, C.O. (Ed.). (1998). Biodiversity in Agroecosystems (1st ed.). CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781003040668
- Gurevitch, Jessica & Scheiner, Samuel & Fox, Gordon. (2002). The Ecology of Plants. Oxford University Press. 10.1093/hesc/9781605358291.001.0001
- Levin S.A. (Ed.). (2009). The Princeton Guide to Ecology. Princeton University Press. ISBN: 978-0691156040
- Chiras, D.D. (Ed.). (2006). Environmental Science 7th Edition. Jones & Bartlett Learning.