Okolišni uvjeti i procesi postanka tla (269025)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Predmet obrađuje:
- zakonitosti postanka (razvoja) tla, kao dijela šireg okoliša, djelovanjem općih i tipskih pedogenetskih procesa;
- specifičnosti pedogenetskih čimbenika: matičnog supstrata (geološki materijal iz kojeg tlo nastaje), reljefa, klime, organizama (makro- i mikro-, biljni i životinjski) i ljudske aktivnosti, te vremena (trajanje razvoja tla);
- vanjsku/unutrašnju morfologiju zemljišta/ tla te njihovu povezanost s pedogenetskim procesima.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Agroekologija / Agroekologija (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Agroekologija / Mikrobna biotehnologija u poljoprivredi (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
ECTS: 3.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 30
Predavanja: 14
Seminar: 8
Terenske vježbe: 8
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Pohađanje predavanja (min 80%) i terenske nastave, predaja i prezentacija seminara.
Opće kompetencije
Predmet osposobljava studente za razumijevanje procesa nastanka tala i njihovih pojedinih svojstava u skladu s pedogenetskim čimbenicima okoliša. Naglasak na morfološkim svojstvima tla studentima pruža znanja koja im omogućuju da već temeljem značajki kao što su građa profila, boja, struktura i tekstura tla, mogu donositi pretpostavke o fizikalnim, kemijskim i biološkim značajkama tla, funkcijama tla u okolišu, njegovoj upotrebnoj vrijednosti za poljoprivredu, i sl.
Oblici nastave
- Predavanja
Predavanja 14 sati / u jednoj skupini - Provjere znanja
Parcijalni testovi (2), Završni ispit - Konzultacije
- Terenske vježbe
Terenske vježbe 8 sati/u jednoj skupini – prepoznavanje, utvrđivanje i analiza pedogenetskih čimbenika i procesa na reprezentativnim područjima Hrvatske s aspekta formiranja unutarnje morfologije tla - Seminari
Seminari 8 sati / u dvije skupine
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Razumjeti zakonitosti nastanka tla i povezanosti njegovih svojstava sa značajkama šireg okoliša. | Rasprave tijekom terenske nastave (vježbe), Parcijalni ispit 1, Seminar |
Prepoznati značaj pojedinih pedogenetskih čimbenika (klima, reljef, organizmi, matični supstrat, vrijeme) u nastanku i razvoju tla. | Rasprave tijekom terenske nastave (vježbe), Parcijalni ispit 1, Seminar |
Prepoznati i razumjeti pedogenetske procese važne u u nastanku i razvoju tla. | Rasprave tijekom terenske nastave (vježbe), Parcijalni ispit 2, Seminar |
Moći objasniti morfologiju tla, te temeljem nje identificirati dominantne procese koju su utjecali na postanak tla, kao i pretpostaviti temeljna svojstva i plodnost tla. | Rasprave tijekom terenske nastave (vježbe), Parcijalni ispit 2, Seminar |
Način rada
Obveze nastavnika
Održavanje predavanja, seminara i vježbi.
Praćenje prisutnosti studenata na nastavi.
Pružanje konzultacija.
Organizacija i provođenje pismenih ispita.
Organizacija i provođenje terenske nastave.
Obveze studenta
Uredno pohađanje predavanja i vježbi te izrada seminarskih radova.
Polaganje parcijalnih ispita tijekom semestra ili cjelovitog ispita u redovitim ispitnim rokovima.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Cjeloviti ispit | 100% |
<60 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
30 | 3 | |
Parcijalni ispit (PI1) | 50% |
<60 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
15 | 1,5 | |
Parcijalni ispit 2 (PI2) | 50% |
<60 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
15 | 1,5 | |
UKUPNO | 100% | 3 |
Završna ocjena predstavlja prosjek ocjena dva parcijalnih ispita.
Ako student nije položio niti jedan parcijalni ispit tijekom semestra, izlazi na cjeloviti ispit u redovitom ispitnom roku.
Ocjena iz seminara može utjecati na završnu ocjenu iz predmeta.
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Parcijalni ispit 1 (PI1) | Pisani ispit. Obuhvaća prvi programski dio modula, odnosno slijedeće cjeline: Uvodni dio, Klima kao faktor pedogeneze, Organizmi kao faktor pedogeneze, Reljef kao faktor pedogeneze, Matični supstrat i vrijeme kao faktori pedogeneze Ispitna pitanja: - dijelom koncipirana tako da traže nadopunjavanje ključnim riječima ili nude više odgovora od kojih je samo jedan točan, a dijelom kao otvorena. - testiraju razumijevanje različitih uvjeta postanka tla, odnosno utjecaja pedogenetskih faktora okoliša na formiranje tla i pojedinih njegovih značajki | 4. tjedan | |
Parcijalni ispit 2 (PI2) | Pisani ispit. Obuhvaća drugi dio modula, odnosno slijedeće cjeline: Pedogenetski procesi, Trošenje, Transport i sedimentacija, Tipski procesi postanka tla, Morfologija tla. Ispitna pitanja: - dijelom koncipirana tako da traže nadopunjavanje ključnim riječima ili nude više odgovora od kojih je samo jedan točan, a dijelom kao otvorena. - testiraju razumijevanje procesa trošenja stijena i minerala te postanka tla, kao i njihovog utjecaja na značajke tla, posebno na njegovu morfologiju | 9. tjedan | |
Nadoknada (samostalni zadatak) | Ukoliko student izostane s nastave više nego je dopušteno, moguća je izrada dodatnog samostalnog seminarskog rada o temi s koje je izostao i izlaganje pred nastavnikom. | Tijekom ispitnih rokova, prije izlaska na ispit | |
Cjeloviti ispit | Pisani ispit. U slučaju da student ne položi ispit putem parcijalnih ispita tijekom semestra, polaže cjeloviti pisani ispit koji uključuje cjelokupno gradivo modula. Ispitna pitanja: - vidi pod PI1 i PI2 | Tijekom ispitnih rokova |
Tjedni plan nastave
- Uvodni dio, pedogenetski čimbenici, klima kao faktor pedogeneze.
- Organizmi (i čovjek) kao faktor pedogeneze, reljef kao faktor pedogeneze.
- Matični supstrat kao faktor pedogeneze.
- Matični supstrat i vrijeme kao faktori pedogeneze.
- Cjelodnevna terenska nastava (vježbe)
- Parcijalni ispit 1 - Pedogenetski čimbenici (klima, organizmi, reljef, matični supstrat, vrijeme)
- Transport i sedimentacija geološkog materijala.
- Opći i tipski procesi postanka tla.
- Morfološke značajke tla kao odraz pedogenetskih procesa.
- Podjela seminara i vezane konzultacije.
- Parcijalni ispit 2 - Transport materijala, Pedogenetski procesi, Morfologija tla
- Seminari - konzultacije
- Seminari - studentske prezentacije
- Seminari - studentske prezentacije
- .
Obvezna literatura
- Rubinić, V. Prezentacije s predavanja
Preporučena literatura
- Bogunović, M. (2009). Postanak tla: radni materijali za studente. SuZ Agronomski fakultet, Zavod za pedologiju.
- Škorić, A. (1986.): Postanak, razvoj i sistematika tla. Fakultet poljoprivrednih znanosti, Zagreb
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Poljoprivredni fakultet u Osijeku – predmet Pedogeneza i Sistematika tla
- School of plant, environmental & soil sciences, USA – predmet - Soil Formation: Earth Surface Processes and Biogeochemistry
- University of Northern British Columbia, Canada – predmet: Soil Formation and Classification