Karijerno savjetovanje
Kraj studija je tu i pitaš se što sada? Ne brini, Centar za podršku studentima i karijerno savjetovanje je tu da te pripremi za tržište rada.
Kroz razne radionice, individualna i/ili grupna savjetovanja, psihološke procjene te organizaciju Dana karijera trudimo se traženje i pronalazak posla učiniti što lakšim. I zapamtite, cilj studiranje nije samo diploma već stjecanje znanja i vještina. Svako iskustvo stečeno tijekom studija poslodavci cijene. Iskoristite mogućnosti koje vam se nude i na taj način se izdvojite iz mase. Volontirajte, istražujte, organizirajte aktivnosti, pišite radove, uključite se u studentske udruge, a mi ćemo to vrednovati kroz Dodatak diplomi.
Ne propustite Dane karijera koji se, sada već tradicionalno, od 2015. godine održavaju u svibnju. To je događaj na kojem ćeš imati priliku doznati iz prve ruke što je potrebno za uspjeh na tržištu rada, dobiti priliku za susret s predstavnicima poduzeća i gospodarstva, upoznati se potencijalnim poslodavcima i steći poslovne kontakate.
Nikada nije rano da kreneš razmišljati o karijeri, javi se na mail adresu cpsk ( at ) agr.hr i dogovori svoj termin savjetovanja.
- Pronaći posao u 21. stoljeću - mit ili stvarnost?
Ne, nije mit. Svatko od nas može pronaći posao iz snova no potrebno je sjesti i razmisliti – Tko sam ja? Što želim? Koje su moje vještine i kompetencije? Kakva okolina me motivira za rad?
Traženje posla – posao po sebi
- Izradite strategiju traženja posla
- Napravite plan traženja posla (svaki dan određen broj sati)
- Razmišljajte o strategiji traženja posla i kako je unaprijediti
- Bilježite za koje poslove ste se prijavili, kada i jeste li dobili povratan odgovor
- Izradite svoj osobni brend i ne zaboravite na umrežavanje
- Budite svjesni depresije: brinite o svom tijelu (pravilna prehrana, sport, osobna higijena, radni prostor), emocijama (razgovarajte s drugima), umu (čitajte, šećite, nađite način opuštanja, zabavljajte se)
Vještine
- Što mogu raditi? Koje su moje jake strane, koje područje dobro poznajem?
- Što me čini sretnim? Kada radim s voljom?
- Jesam li kreativan/analitičan/asertivan/ustrajan/predan….
Radna okolina
- Lokacija, putovanje na posao
- Privatni ili javni sektor? Mala ili velika poduzeća? Ili srednja?
- Jesam li timski radnik?
Plaća
- Moji tjedni/mjesečni troškovi
- Minimalna prihvatljiva plaća
- Optimalna plaća?
- Benefiti?
Strategija
- Javljate se na oglase u novinama, web portalima
- Objavite životopis na specijaliziranim web stranicama (HZZ, MojPosao.hr, Posao.hr…)
- Pošaljite otvorenu molbu za posao
- Posjetite web stranice potencijalnih poslodavaca
- Tražite savjet prijatelje, obitelj, profesore
- Posjetite sajmove poslova
- Budite kreativni i proaktivni
- Motivacijsko pismo - važan dio prijave za posao
Kao što samo ime kaže motivacijsko pismo služi tome da izrazi vašu motivaciju za traženu poziciju/radno mjesto ali i kako biste istaknuli informacije koje ste naveli u životopisu. Često se događa da motivacijsko pismo nitko ne pročita, ali nikad ne znate. Motivacijsko pismo treba biti grafički usklađeno sa životopisom (font, stil), sažeto i uvijek specifično za konkretnu poziciju.
Struktura: Nemojte krivo napisati ime! Na to su ljudi posebno osjetljivi.
- Obraćanje – najbolje da se obratite osobi imenom, u skladu s karakterom tvrtke koristite titule, ukoliko ne znate ime, pokušajte ga pronaći na web stranici tvrtke ili birajte neutralno obraćanje – Poštovani, Poštovana
- Razlog obraćanja – zašto pišem i gdje sam dobila informaciju : "javljam se na oglas za radno mjesto Stručnog suradnika koji ste objavili u Narodnim novinama 21. veljače 2021."
Izraz motivacije i interesa – ovo je vaša prilika kako se prodati – pružite argumente zašto ste vi prava osoba i nemojte koristiti općenite izraze. Minimalizirajte broj rečenica koje počinju s "ja" i koje izražavaju vaše mišljenje, usmjerite se na informacije koje bi mogle interesirati poslodavca.
Zašto bih trebalo/a raditi za vašu tvrtku?
- Za radno mjesto se ne javljate zato jer ste "idealan kandidat" nego zato što smatrate da je riječ o odličnoj kompaniji
- Molba je naglasak na poslodavca, ne na Vas
- Cilj molbe je zainteresirati čitatelja zato pročitajte svoju molbu prije nego je pošaljete, ako je dosadna Vama, poslodavcu će biti još dosadnija
Najgora rečenica koju možete koristiti u motivacijskom pismu "Nemam traženu praksu/kvalifikaciju itd., ali jako brzo mogu sve naučiti" – nemojte upozoravati na vaše nedostatke, ipak želite doći na razgovor.
Na kraju – bez previše emocija, zahvalite na utrošenom vremenu za čitanje molbe i životopisa i upozorite na dokumente koje prilažete.
- Predstavi se kroz životopis
Misliš da znaš kako napisati životopis? Razmisli još jednom! Brojna istraživanja su pokazala kako čitanje životopisa traje od 6 do 10 sekundi. Iz tog razloga u životopisu mjesta pogreškama nema.
Životopis je dokument koji nudi pregled vašeg iskustva, prakse, kompetencija i sposobnosti. Cilj mu je zainteresirati primatelja (budućeg poslodavca) da Vas upozna i pozove na razgovor.
Format i sadržaj
- Životopis mora biti pregledan i sažet (tako da poslodavac može brzo i jednostavno pronaći sve potrebne informacije)
- Ne bi trebao imati više od 3 stranice
- Pazite na gramatiku, tipfelere i nejasnoće
- Imenujte životopis tako da se na neki način razlikuje od drugih (naslov dokumenta uvijek je vaše IME I PREZIME, a ukoliko ime i prezime sadrže dijakritičke znakove kao što su č, ć, š zamijenite ih slovima c, s..)
- Praksu i obrazovanje sortirajte od najaktualnijih
- Označite (podebljano) ključne informacije koje vam mogu pomoći doći do razgovora
- Font je bitan ( Top 5 fontova: Times New Roman, Arial, Calibri, Helvetica, Baskerville, najčešća veličina fonta je 12, prored i pol)
- Pišite u natuknicama
- Koristite bijelu podlogu (papir), boja slova crna, bez okvira, šarenih slikica..
Tip
- Ne koristite isti životopis za sve pozicije na koje se javljate – životopis mora odgovarati konkretnom radnom mjestu/poziciji za koje se želite prijaviti
- Koristite ključne riječi koje odgovaraju struci u kojoj želite raditi (inspiraciju možete pronaći u tekstu natječaja, na web stranici tvrtke, u stručnoj literaturi itd.) – pokazat ćete da se orijentirate u struci. Ukoliko poslodavac pohrani Vaš životopis u bazi, kasnije će pretraživati pomoću ključnih riječi!
- Ukoliko koristite profile na socijalnim mrežama za profesionalne svrhe (ne na osobnoj razini) onda možete staviti link u CV – poduprijet će vaš osobni brand
- Ukoliko ste na početak životopisa stavili "sažetak", nemojte koristiti klasične rečenice koje počinju s "ja ("sam osoba koja ima razvijene radne navike te imam izvrsne komunikacijske sposobnosti"), ali koristite informacije koje cijene druge osobe te rezultate vašeg rada
- Što se tiče preporuka – postoji više mišljenja, no ukoliko želite slobodno ih stavite
- Datum i potpis nisu više potrebni (osim ako se u natječaju traži)
Što kada nemam radnog iskustva?
- U nedostatku radnog iskustva možete napisati neke druge aktivnosti koje ste imali priliku raditi ili na kojima ste sudjelovali (stručna praksa, volontiranje, aktivnosti vezane uz fakultet, studentske udruge i akcije, studentski poslovi…)
- Uz aktivnosti koje navodite napišite koje vještine i kompetencije ste stekli
- Zamolite profesore da Vam napišu kratku preporuku
- Ako nemate baš nikakvog iskustva izostavite ovu rubriku (ne izmišljajte i ne pišite fraze poput one "nemam radnog iskustva ali sam spreman/a učiti i dalje se usavršavati")
- Nedostatak ove rubrike možete nadoknaditi prilikom pisanja molbe ili uvodnom djelu životopisa kada ističete zašto Vas zanima radno mjesto
Pravilo koje će vas pratiti tijekom cijele vaše karijere kaže: nikad, ali zaista nikad u životopisu nemojte iznositi netočne, nepotpune ili lažne podatke!
Prije nego što pošaljete životopis uvijek ga pregledajte (organiziranost, preciznost).
Javi se na mail adresu cpsk ( at ) agr.hr i dogovori svoj termin
tijekom kojeg ćemo detaljno proći kroz sadržaj i raspraviti sve nedoumice - Intervju - prilika da poslodavcu predstavite svoja znanja i iskustva
Poslali ste životopis i molbu i pozvali su Vas na razgovor? Hvata Vas trema? Razgovor za posao shvatite kao sastanak na kojem pokušavate sklopiti poslovnu suradnju. Razmislite što možete ponuditi drugoj strani, zašto bi druga strana od toga imala koristi i pokušajte dobiti sliku o kompaniji i poziciji za koju se prijavljujete.
Odradite domaću zadaću:
- Pronađite što više podataka o kompaniji
- Uvježbajte intervju (potražite primjere pitanja koja se najčešće javljaju na razgovoru za posao i preporučenih odgovora, odradite simulaciju intervjua sa svojim savjetnikom za traženje i selekciju, prijateljem ili rođakom dok ne steknete dovoljno samopouzdanja)
Ponašanje:
- Dođite na vrijeme (preporuča se da dođete 10 minuta ranije)
- Pristojno se obucite (u sklad s pozicijom za koju se prijavljujete)
- Ponašajte se uljudno (rukujte se, pitajte možete li sjesti...)
- Pazite na neverbalnu komunikaciju (sjedite uspravno, čvrsti stisak ruke, ne mašite rukama...)
- Ne koristite žargon
- Psovke su zabranjene
- Vodite bilješke
- Nakon razgovora zahvalite na pruženoj prilici da se osobno predstavite
Za vrijeme intervjua:
Pokažite interes za poziciju i kompaniju
- Budite pozitivni, energični i optimistični
- Postavljajte konkretna pitanja
- Odgovarajte na postavljena pitanja i pri tome budite jasni (potkrijepite primjerima) i iskreni
- Ne pričajte životnu priču, izražavajte se sažeto i organizirajte svoje odgovore, izbjegavajte klišeje ("osoba sam koja brzo uči s razvijenim komunikacijskim vještinama")
- Ne pričajte loše o svojim prijašnjim poslodavcima (pronađite diplomatski razlog vašeg odlaska iz kompanije poput "želim promijeniti radnu okolinu, prigrliti nova iskustava i steći dodatna iskustva i poznanstva", čak i ako ste dobili otkaz napomenite kako je to bilo pozitivno iskustvo i kako ste iz toga nešto naučili)
- Istaknite svoja postignuća i uspjehe
- Pitanje o jakim i slabim stranama prihvatite kao priliku da istaknete problem za koji možete ponuditi rješenje (na primjer "Moja slaba strana je da sam nestrpljiva, no to je ubrzalo neke procese u kompaniji za koju sam radilo/la")
- Pitajte što više možete (organizacija kompanije, opis posla, potrebne kompetencije, mogućnost napretka, razlog zbog kojeg je radno mjesto slobodno, kako izgleda tipičan radni dan na poslu..) ali ne pitajte o beneficijama, plaći, slobodnim danima, bolovanju…
- Zatražite feedback razgovora
Moguća pitanja na razgovoru za posao
Iskustvo
- Opišite svoj karijerni put
- Koji su bili zadaći na vašem zadnjem poslu
- Što vam se sviđalo na zadnjem poslu
- Što vam se nije sviđalo na zadnjem poslu
- Zašto ste napustili zadnji posao
- Kako biste opisali svoj radni stil
- Opišite kako za Vas izgleda tipičan dan na poslu
- Jeste li tokom karijere bili kritizirani, zašto i kako ste reagirali
Motivacija
- Zašto želite raditi ovdje
- Što očekujete od ovog posla
- Koje je vaše najveće postignuće
- Koji je vaš najveći neuspjeh
- Koji su vaši planovi za razvoj karijere
- Opišite svoj posao iz snova
- Gdje se vidite za dvije godine, za pet, deset
- Zašto ste (ili namjeravate) ostaviti svoj bivši posao
- Koliko dugo biste željeli raditi za nas
Osobnost:
- Recite nam nešto o sebi
- Koje su vaše jake strane i slabosti (nabrojite tri)
- Tko Vas može naljutiti
- Kako se nosite s konfliktnim situacijama
- Jeste li timski radnik
- Što činite prije donošenja teške odluke
- Koje poslove biste voljeli odraditi sami, a koje biste radije delegirali na druge
- Na koji način radite na osobnom rastu i razvoju
- Kako provodite slobodno vrijeme
- Imate li neki životni moto
- Kako bi Vas opisali Vaši prijatelji
Pozicija:
- Što znate o našoj kompaniji
- Kako ste saznali za ovaj posao
- Što znate o ovom poslu
- Koje vještine smatrate da su potrebne za ovo radno mjesto
- Zašto bismo odabrali baš Vas
- Na koji način možete doprinijeti radu naše kompanije
- Opišite stil vođenja šefa koji vam se sviđa
- Kakva su vaša očekivanja po pitanju plaće
- Kada možete početi s radom
- Što je osobni brand i kako ga izraditi?
U doba komunikacija i društvenih mreža vidljivost pojedinca nikad nije bila važnija. Stvaranje osobnog branda uvelike vam može pomoći pri tome. Sve ono što ljudi misle i znaju o vama čini vaš osobni brand. On služi pri predstavljanju sebe, svojih snaga, svog karijernog puta drugima, a istovremeno pomaže u izgradnji samopouzdanja i samopoštovanja, isticanju onog što vi kao individua značite svijetu. Osobni brand ne znači biti poznat, već prepoznat. Vaš osobni brand je unikatan.
Kreirajte svoju viziju! (Što mogu učiniti kako bi Zemlja bila bolje mjesto za život? Po čemu želim biti prepoznat?)
Vaše vrijednosti su izuzetno važan dio osobnog branda. Pomažu drugima predvidjeti kako ćete se ponašati o određenim situacijama (Što je Vama važno? Što bi drugi trebali cijeniti kod Vas?)
Što pomaže u širenju mog osobnog branda?
- Pronađite svoje ima na Googlu
- Društvene mreže (Facebook, LinkedIn, Instagram…)
- Osobni web/blog
- Aktivnost na forumima
- Pisanje članaka
- Profesionalne grupe
- Volontiranje
- Predavanja
- Reference
- Nagrade
- Osobna vizija i misija
- Emocionalna inteligencija – vladar poslovnog svijeta
Dok većina ljudi smatra kako su emocije i razum dva suprotna pojma, sve više istraživanja pokazuje kako je prepoznavanje i razumijevanje svojih emocija i emocija drugih ljudi preduvjet za uspjeh, kako u privatnom tako i u poslovnom okruženju.
Što je emocionalna inteligencija?
Emocionalna inteligencija je sposobnost prepoznavanja osjećaja, njihova jasnog identificiranja, razumijevanja, kontroliranja i korištenja za izražavanje misli. Emocionalna inteligencija znači da smo uspješni na dvije razine:
Osobnoj
- Poznajemo i kontroliramo vlastite osjećaje
- Imamo sposobnost motiviranja samog sebe (unatoč poteškoćama i frustracijama)
Odnosi s drugima:
- Prepoznajemo emocije drugih ljudi
- Imamo zdrave odnose s drugima
Kako prepoznati osobe s visokim i niskim EQ-em?
Za osobe koje su emocionalne inteligencije karakteristično je da uspješno prepoznaju vlastite i tuđe emocije, potrebe i želje, imaju razvijene vještine samokontrole i rada s drugima osobama, prilagođavaju se na bilo koju sitauciju, njihova inteligencija se bazira na introspekciji i razmišljanju, raspoloženje im je stabilno i pozitivno, koriste emocije i intuiciju u razumijevanju svijeta koji ih okružuje, imaju osjećaj za diplomaciju..
Osobe s niskom emocionalnom inteligencijom napadaju, naređuju, kritiziraju, drže prodike, dijele savjete, ne preuzimaju odgovornost za svoje osjećaje, nego zbog njih okrivljuje druge, ne govore o svojim osjećajima i ne reagiraju na vrijeme, a onda odjednom “eksplodiraju”,nesigurne su, teško priznaju pogrešku, izbjegavaju prihvatiti odgovornost za svoje postupke, pesimistične su, često razočarane i odustaju na prvi znak poteškoća, teško prihvaćaju nove stvari i pojave..
EQ-utječe na odnose na radnom mjestu
Osjećaji su zarazni i zato je važno okružiti se ljudima koji imaju potitivan stav. Usporedimo odnose na poslu s košarom punom jabuka. Dovoljno je da jedna jabuke bude trula kako bi ista sudbina zadesila i ostale jabuke. Emocionalna inteligencija igra ključnu ulogu u takvim situacija i vrlo je važno biti vješt u upravljanju svojim i tuđim osjećajima i raspoloženjem. Prepoznavanje emocija koje ljudi osjećaju i intelektualne sposobnosti njihove transformacije u određeni oblik ponašanja preduvjet su za uspjeh u poslovnom okruženju.
Iako se sve donedavno vladalo je uvjerenje da je kvocijent inteligencije (IQ) vladar poslovnog svijeta istraživanja pokazuju kako 80% poslovnog uspjeha prvenstveno ovisi o emocionalnoj inteligenciji (EQ). Čak 71 posto kadrovskih menadžera tvrdi da više cijeni emocionalnu inteligenciju (EQ) i sposobnost osobe da kontrolira svoje emocije nego faktor inteligencije (IQ). Čak 59 posto poslodavaca je reklo kako ne bi zaposlilo nekoga tko ima visoki IQ, a niski EQ, a kada se usporede postignuća ljudi iste razine IQ-a, redovito se pokazuje da su uspješniji oni koji imaju razvijeniju emocionalnu inteligenciju.
Emocionalna inteligencija se uči
Razmišljajte o svojim emocijama, postavite si pitanje kako se osjećam u ovom trenutku, zašto se tako osjećam, koliki je intenzitet tog osjećaja, razmišljajte o situacijama u kojima ste se našli i kako ste reagirali, kako biste voljeli da ste reagirali, vodite dnevnik emocija, preuzmite odgovornost za svoje osjećaje, pitajte druge kako se osjećaju, razgovarajte s bliskim osobama, čitajte odgovarajuću literaturu, unosite male promjene u svoju svakodnevicu – živjeti ćete bolje sa svojim emocijama.
Jesam li emocionalno inteligentan/a?
Iskreno odgovorite na ovih 10 pitanja s da ili ne:
- Mogu jasno izraziti svoje osjećaje
- Koristim intuiciju u svojim odnosima s drugima
- Ako mi netko stvara probleme nije mi problem pričati s tom osobom o tome
- Imam osjećaj za diplomaciju
- Prihvaćam da se ne može sve znati, sve razumjeti, sve prihvatiti, ni kod mene ni kod drugih
- Zadovoljan/a sam svojim postignućima
- Nije mi problem donijeti odluku pod pritiskom
- Ako sam tužan/a, pokušavam podići svoj moral umjesto da se prepustim mrzovoljnosti
- Vodim računa o kvaliteti življenja
- Kada me nešto nervira mogu se dovoljno brzo smiriti
Emocionalno inteligentne osobe odgovoriti će na 8 do 10 pitanja s Da. Jeste li Vi među njima?