Obrana doktorskog rada :: Ana Čehić, mag. ing. agr.
Primjena teorije planiranog ponašanja u maslinarskom turizmu
22.7.2022. u 11 sati :: Velika vijećnica
Mentor doktorskog rada:
- prof. dr. sc. Marija Cerjak, Sveučilište u Zagrebu, Agronomski fakultet
Povjerenstvo za obranu doktorskog rada:
- Predsjednica povjerenstva: izv. prof. dr. sc. Željka Mesić, Sveučilište u Zagrebu, Agronomski fakultet
- Prof. dr. sc. Đurđica Žutinić, Sveučilište u Zagrebu, Agronomski fakultet
- Doc. dr. sc. Josip Gugić, Sveučilište u Splitu, Sveučilišni odjel za studije mora
Link za praćenje obrane na Zoomu: https://us06web.zoom.us/j/87306134803?pwd=ZWtDUEU5a3BEcHpKYnJZK0JEbmYyZz09
Sažetak doktorskog rada:
Diversifikacija poljoprivrednih gospodarstava čest je mehanizam osiguranja prihoda uslijed promjenjivih tržišnih, a u posljednje vrijeme i klimatskih prilika koje mogu utjecati na smanjenje prinosa osnovne poljoprivredne proizvodnje. Kada je riječ o Jadranskoj Hrvatskoj najčešći oblik diversifikacija poljoprivrednih gospodarstava je u segmentu turizma, a osobito na primjeru maslinarskog turizma. Maslinarski turizam je relativno novi oblik turizma koji se intenzivnije počinje javljati u znanstvenoj literaturi u posljednjih 15-ak godina, a riječ je o ponudi aktivnosti vezanih uz masline i maslinovo ulje posjetiteljima/turistima u destinaciji. Podloga za istraživanje bila je teorija planiranog ponašanja (TPP) dodatno proširena varijablama motiva i doživljaja s ciljem provjere utjecaja pojedinih varijabli na namjeru ponovne posjete maslinarskom gospodarstvu.
Ciljevi doktorskog istraživanja bili su: utvrditi socio - demografski profil turista koji posjećuju maslinarska gospodarstva, identificirati motive posjete maslinarskim gospodarstvima, Identificirati subjektivne doživljaje turista koji posjećuju maslinarska gospodarstva, te utvrditi predviđa li model teorije planiranog ponašanja proširen konstruktima motivi i doživljaji bolje namjeru ponovne posjete maslinarskim gospodarstvima u odnosu na osnovni model. Navedeni ciljevi postignuti su provedbom kvalitativnog i kvantitativnog istraživanja na uzorku posjetitelja maslinarskih gospodarstava u Istarskoj županiji. Dubinski intervjui provedeni su na uzorku (N=9) posjetitelja, dok metodom ankete prikupljeno je 263 pravovaljanih upitnika. Prosječni posjetitelj maslinarskih gospodarstava je ženska osoba, starije životne dobi, visokoobrazovana, te u destinaciji boravi kao turist. Vodeći motivi posjete su kušanje i kupnja maslinova ulja. Analizom SEM utvrđeno je da sve varijable TPP značajno utječu na namjeru ponovne posjete, dok samo poticajni motivi i doživljaji estetike i zabave utječu na namjeru ponovne posjete. Novo predloženi prošireni model TPP varijablama motiva i doživljaja objašnjava nešto veći postotak varijance namjere ponovne posjete u odnosu na model TPP u originalu.
Ključne riječi: Diversifikacija poljoprivrednih gospodarstava, maslinarski turizam, teorija planiranog ponašanja (TPP), motivi, doživljaji, modeliranje strukturnim jednadžbama (SEM)