Učenici srednjih škola posjetili Agronomski fakultet u okviru projekta „Agronom za 5“
Od 31. ožujka do 2. travnja 2025. na Agronomskom fakultetu održan je projekt „Agronom za 5“, u organizaciji studentske udruge IAAS Hrvatska. Tijekom tri dana, 48 učenika iz Agronomske i Prehrambeno-tehnološke škole u Zagrebu imalo je priliku upoznati se s prostorijama, pokušalištima i laboratorijima Fakulteta, a sudionici su kroz neposredno iskustvo i interakciju sa studentima i djelatnicima Fakulteta stekli uvid u studijske programe i suvremene tehnologije u agronomiji.
Prvi dan započeo je uvodnom riječi dekana, nakon čega je uslijedila prezentacija o Agronomskom fakultetu i prijediplomskim studijskim programima. Posebnost ovog dijela bila je činjenica da su svaki studij predstavili studenti koji ga pohađaju, dijeleći svoja osobna iskustva i odgovarajući na pitanja učenika. Zatim se predstavio rad Međunarodne udrugu studenata agronomije i srodnih znanosti – IAAS, a na kraju je uslijedila šetnja Fakultetom te obilazak Zavoda za povrćarstvo.
Drugi dan bio je posvećen praktičnim radionicama. U laboratoriju Zavoda za mikrobiologiju učenici su učili o važnosti mikroorganizama u poljoprivredi, okolišu i svakodnevnom životu, a kroz kratku prezentaciju upoznali su se s područjima kojima se Zavod bavi. Poseban naglasak bio je stavljen na metodu bojanja stanica mikroorganizama po Gramu. Učenici su saznali zašto se stanice boje, kako se razlikuju Gram-pozitivne i Gram-negativne bakterije te koje informacije ova metoda daje o strukturi stanične stijenke. Nakon teorijskog dijela, učenici su se sami okušali u mikroskopiranju različitih mikroorganizama – među njima Bacillus sp., Lactobacillus sp., Penicillium sp., te brojnih drugih. Također su obišli novoopremljeni laboratorij za mikrobiologiju, gdje su imali priliku vidjeti najnoviju opremu i tehnologije koje se koriste u istraživanju. Posebno zanimljivo bilo je predstavljanje trenutačnog istraživanja Zavoda koje se bavi bakterizacijom biljaka, odnosno korištenjem korisnih bakterija kako bi se biljkama omogućilo preživljavanje i razvoj u nepovoljnim uvjetima poput suše ili nedostataka hranjivih tvari.
Na Zavodu za oplemenjivanje bilja, genetiku i biometriku učenici su stekli uvodna znanja o važnosti genetskog razmnožavanja biljaka, s posebnim naglaskom na njegovu ulogu u očuvanju i unaprjeđenju biljnih vrsta. Upoznali su se osnovama in vitro uzgoja, odnosno uzgoja biljaka u kontroliranim laboratorijskim uvjetima, ključnim za brzu i sigurnu reprodukciju biljaka s poželjnim osobinama.
Nakon praktičnih radionica, učenici su imali organizirani ručak u studentskoj menzi, gdje su mogli osjetiti i dio svakodnevnog studentskog života.
Završni dan uključivao je radionice na Zavodu za mljekarstvo i Zavodu za vinogradarstvo i vinarstvo. Učenicima je predstavljeno novo istraživanje koje se trenutno provodi na Zavodu za mljekarstvo, a bavi se proizvodnjom sladoleda s kobiljim mlijekom. Nakon kratkog teorijskog uvoda, učenici su zasukali rukave i okušali se u izradi vlastitog maslaca. Proces su prošli ručno, kako bi se u potpunosti upoznali s tehnikom i osjetili važnost svakog koraka te su na kraju imali priliku kušati svoj ručno izrađeni maslac.
Na Zavodu za vinarstvo i vinogradarstvo održana je radionica pod nazivom „Od vinograda do kromatografa“. Kroz zanimljivu kombinaciju teorije i prakse, učenici su prošli cijeli proces – od uzgoja vinove loze do analize vina. Radionica je započela prikazom početnog stadija uzgoja vinove loze na MS podlogama, pri čemu su učenici naučili o važnosti ovakvog načina uzgoja i razlozima cijepljenja vinove loze, posebice u kontekstu otpornosti na bolesti i na prilagodbe različitim uvjetima tla. Uslijedilo je predavanje o sastavu grozda i vina, s posebnim naglaskom na pigmente i tanine – tvari koje utječu na boju, okus i miris vina. Učenici su imali priliku promatrati tanine iz grozda te saznati zašto crvena vina imaju karakterističnu boju. Nakon uvoda u osnove vinogradarske proizvodnje, prešlo se na tehnološki dio proizvodnje vina. Posebna pažnja bila je usmjerena na ulogu kvasaca, prvenstveno Saccharomyces cerevisiae, ključnog mikroorganizma u alkoholnom vrenju. Učenici su promatrali stanice kvasca na kromatografu, gdje se analiziralo koliko je stanica živo i aktivno po uzorku, čime su se upoznali s metodama kontrole kvalitete i procesa fermentacije u vinskoj industriji.
Poseban interes izazvala je i demonstracija korištenja drona u poljoprivredi, kojom je prikazano kako se suvremena tehnologija integrira u poljoprivrednu praksu – za nadzor, prikupljanje podataka i precizno upravljanje nasadima.
„Agronom za 5“ je projekt kojemu je cilj bio potaknuti interes učenika za nastavak obrazovanja u području agronomije te im pružiti jasniju sliku o budućim mogućnostima studija i karijere u tom sektoru.