Ekofiziologija (26168)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Biljna ekofiziologija daje uvid u promjene osnovnih fizioloških procesa na svim organizacijskim razinama u biljci pod utjecajem vanjskih čimbenika. Ekofiziološka razmatranja uzimaju u obzir strukturne i funkcionalne razlike biljnog organizma. Ekofiziolozi odgovaraju na pitanja važna za osnovno razumijevanje mehanizama prilagodbe biljaka na okoliš. Izučavat će se spoznaje vezane uz fiziološke procese rasta, reprodukcije, evolucije, preživljavanja i adaptacije biljaka. Izučavat će se fiziološki procesi poput vodnog režima biljke, mineralne ishrane, transporta tvari i energije (fotosinteza i respiracija). Predavanja će ukazati na komparativne aspekte biljne fiziologije i biljne ekologije. Početna predavanja obuhvatit će osnovne fiziološke procese i njihov značaj za biljku. Izučavat će se procesi koji utječu na rast, razvoj, preživljavanje i prilagodbu biljaka. Bit će naglašen utjecaj abiotskih i biotskih čimbenika te fiziološkog stresa na evoluciju i prilagodbu biljaka.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Agroekologija / Agroekologija (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Agroekologija / Mikrobna biotehnologija u poljoprivredi (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Ribarstvo i lovstvo (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
ECTS: 3.00
Engleski jezik: R2
E-učenje: R1
Sati nastave: 30
Predavanja: 25
Seminar: 5
Izvođač predavanja
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Opće kompetencije
Studenti postižu teorijska znanja o osnovnim fiziološko-biokemijskim procesima u biljnom organizmu te fiziološkim mehanizmima prilagodbe biljaka na različite biotske i abiotske stresore.
Moći će procijeniti ulogu edafskih, bioloških, klimatskih i hidroloških čimbenika na poljoprivrednu proizvodnju.
Osposobljeni su za rješavanje problema uzgoja kultiviranog bilja u ekološki nepovoljnim uvjetima.
Oblici nastave
- Predavanja
- Seminari
Seminari – skupine (2 do 3 studenta) samostalno izrađuju i prezentiraju radove koristeći recentnu znanstvenu i stručnu literaturu vezanu uz tematiku iz ekofiziologije.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
razumjeti temeljne čibenike koji utječu na stopu rasta u biljaka | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave – analize studija slučajeva, seminarski rad, pismeni ispit |
upoznati se s utjecajem kratkoročnih promjena u okolišu na fiziologiju biljaka te fiziološkom adaptacijom biljaka na nepovoljne uvjete (aklimatizacija) | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave – analize studija slučajeva, seminarski rad, pismeni ispit |
upoznati se s fiziološkim i morfološkim karakteristikama biljaka prilagođenih na stresne uvjete | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave – analize studija slučajeva, seminarski rad, pismeni ispit |
razumjeti utjecaj stresnih faktora na rast i razvoj biljaka i proizvodnju usjeva | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave – analize studija slučajeva, seminarski rad, pismeni ispit |
razumjeti interakcije biljaka s ostalim organizmima u ekosustavu | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave – analize studija slučajeva, seminarski rad, pismeni ispit |
Način rada
Obveze nastavnika
Izvođenje nastave (predavanja i seminara), održavanje konzultacija, osiguravanje nastavnih materijala; organizacija i provođenje seminara i ispita.
Obveze studenta
Uredno pohađanje predavanja te priprema i prezentacija seminara. Polaganje završnog ispita u redovitim ispitnim rokovima.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave | 25 | 30 | 1 | |||
Seminarski rad | 25 | 5 | 30 | 1 | ||
Pismeni ispit | 75 |
<60 60-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
- | 30 | 1 |
UKUPNO | 100% | 30 | 90 | 3 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Seminarski rad | Struktura i sadržaj pisanog rada 50% Uvjerljivost prezentacije 50% |
Tjedni plan nastave
- P - Uvod i transformacija energije. Ekofiziologija – definicija i ciljevi. Osnovni principi ekofiziologije. Interakcije. Sunčeva radijacija. Radijacija i temperatura u okolišu, temperatura lista. Globalne klimatske promjene i zadaci ekofiziologije.
- P - Fotosinteza - pregled. Fotosintetski aparat. Faktori esencijalni za fotosintezu. Svjetlost. Temperatura. CO2. Utjecaj stresora na fotosintetski sustav. Svjetlosne reakcije.
- P - Proizvodnja suhe tvari i iskorištenje ugljika. Fiksacija i redukcija CO2. Energetske potrebe biljaka. Fotorespiracija. Transport asimilata. Respiracija. Respiracija i faktori okoliša.
- P - Vodni režim. Voda u biljci. Fiziološka uloga vode. Vodni potencijal. Mehanizmi primanja i transporta vode. Uloga korijenova sustava u primanju vode.
- P - Produktivnost biljaka i iskorištenje vode. Vodni režim i faktori okoliša. Evapotranspiracija. Reakcija biljaka na vodni stres. Utjecaj vodnog stresa na prinos. Reakcija puči na stres vode. Osmotska prilagodba. Efikasnost iskorištenja vode.
- P - Produktivnost biljaka i mineralna ishrana. Mineralna hranjiva – fiziološko biokemijska uloga. Mehanizam primanja mineralnih tvari putem korijena i folijarno. Deficijencija hranjiva. Stres izazvan hranjivima i toksičnost.
- P – Regulacija rasta. Rast biljaka. Vegetativna i reproduktivna faza. Međustanična regulacija rasta – fitohormoni
- P - Regulacija rasta. Utjecaj faktora okoliša na rast biljaka i životni ciklus biljke. Korelacije.
- P - Cvatnja i plodonošenje. Fotoperiodizam. Termoperiodizam. Vernalizacija. Cvatnja. Indukcija. Inicijacija. Plodonošenje. Rast i razvoj sjemena i ploda.
- P - Biljke u stresnim uvjetima. Stres – definicija. Simptomi i fiziološke reakcije biljke na stres. Abiotski faktori stresa (temperatura, voda, svjetlo, soli). Antropogeni stresori. Fiziološki mehanizmi adaptacije i tolerantnosti na stres.
- P - Biljke u stresnim uvjetima. Antropogeni stresori. Fiziološki mehanizmi adaptacije i tolerantnosti na stres.
- P - Biotske interakcije. Interakcije biljaka. Alelopatija, kompeticija. Simbionti, patogeni, paraziti. Ekosustavi i ekofiziologija.
- Seminarski radovi (pisani materijali i tematska izlaganja).
- Seminarski radovi (pisani materijali i tematska izlaganja).
- Seminarski radovi (pisani materijali i tematska izlaganja).
Obvezna literatura
- Larcher, W. (2003). Physiological plant ecology: ecophysiology and stress physiology of functional groups. -4th ed. , Berlin: Springer. ISBN 3540435166.
- Taiz, L., Zeiger, E. (2002). Plant physiology. Sinderland: Sinauer Associates, Inc. Publishers. ISBN 0-87893-823-0 .
- Park, N. S. (2005). Physicochemical and environmental plant physiology. -3rd ed., Burlington: Elsevier Academic Press. ISBN 0-12-520026-9 .
- Pevalek-Kozlina, Branka(2003). Fiziologija bilja. Zagreb: Profil International. ISBN 953-2000-775-x
Preporučena literatura
- Epstein, E., Bloom, A. J.(2005). Mineral nutrition of plants: principles and perspectives. Sunderland: Sinauer. ISBN 0-87893-172-4 .
- Rengel , Z. (1999). Mineral nutrition of crops: fundamental mechanisms and implications. New York: Food Products Press. ISBN 978-1-56022-880-0 .
- Reigosa, Roger M. J. (2001). Handbook of plant ecophysiology techniques. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. ISBN 0-7923-7053-8 .
- Pearcy, R. W., Ehleringer, J., Mooney, H. A., Rundel ,P.W. (1989). Plant physiological ecology: field methods and instrumentation. London: Chapman and Hall. ISBN 0 412 40730 2 .
- Vukadinović,V. (1999). Ekofiziologija – interna skripta. Osijek: Poljoprivredni fakultet Osijek
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Ekofiziologija in mineralna prehrana hortikulturnih rastlin, Univerza v Ljubljani, Biotehniška fakulteta.
- Agroecology, BOKU
- Crop - Environment Interactions (3703-430), University of Hohenheim