Postanak tla (144077)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Postanak tla obuhvaća teorijski prikaz zakona postanka i razvoja tla, obradu poglavlja vezanih uz pedogenetske čimbenike: matični supstrat, reljef, klimu, organizme, vrijeme i ljudsku aktivnost, obradu poglavlja vezanih uz vanjsku i unutrašnju morfologiju tla, te obradu poglavlja vezanih uz pedogenetske i tipske procese.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Agroekologija / Agroekologija (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Agroekologija / Mikrobna biotehnologija u poljoprivredi (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
ECTS: 3.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 30
Predavanja: 14
Seminar: 8
Terenske vježbe: 8
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Opće kompetencije
Predmet Postanak tla osposobljava studente za razumijevanje zakonitosti nastanka tla i njihovog razvoja u skladu s konstelacijama pedogenetskih čimbenika, te u skladu s pedogenetskim procesima. Studenti raspolažu s temeljnim znanjima za razumijevanje formiranja unutarnje morfologije tla.
Oblici nastave
- Predavanja
Predavanja 14 sati / u jednoj skupini - Terenske vježbe
Terenske vježbe 8 sati/u jednoj skupini – prepoznavanje, utvrđivanje i analiza pedogenetskih čimbenika i procesa na reprezentativnim područjima Hrvatske s aspekta formiranja unutarnje morfologije tla - Seminari
Seminari 8 sati / u dvije skupine
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Razumjeti zakonitosti nastanka tla | Rasprave tijekom terenske nastave (vježbe), Parcijalni ispit 1 |
Prepoznati značaj i ulogu pedogenetskih čimbenika u nastanku i razvoju tla | Rasprave tijekom terenske nastave (vježbe), Parcijalni ispit 1 |
Prepoznati značaj i ulogu pedogenetskih procesa u postanku, razvoju i formiranju unutarnje morfologije tla | Rasprave tijekom terenske nastave (vježbe), Parcijalni ispit 2 |
Objasniti unutarnju i vanjsku morfologiju tla, te na temelju toga identificirati dominantne pedogenetske čimbenike i procese koju su utjecali na njezin nastanak | Rasprave tijekom terenske nastave (vježbe), Parcijalni ispit 2, Seminar |
Način rada
Obveze nastavnika
Održavanje predavanja, seminara i vježbi.
Praćenje prisutnosti studenata na nastavi.
Pružanje konzultacija.
Organizacija i provođenje pismenih ispita.
Organizacija i provođenje terenske nastave.
Obveze studenta
Uredno pohađanje predavanja i vježbi te izrada seminarskih radova
Polaganje parcijalnih ispita tijekom semestra ili cjelovitog ispita u redovitim ispitnim rokovima.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave | 28 | 28 | 0,8 | |||
Parcijalni ispit (PI1) | 50% |
<60 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 30 | 1,1 |
Parcijalni ispit 2 (PI2) | 50% |
<60 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 32 | 1,1 |
UKUPNO | 100% | (PI1 + PI2) / 2 | 30 | 90 | 3 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Parcijalni ispit 1 (PI1) | Pisani ispit. Obuhvaća prvi programski dio modula, odnosno slijedeće cjeline: Uvodni dio, Klima kao faktor pedogeneze, Organizmi kao faktor pedogeneze, Reljef kao faktor pedogeneze, Matični supstrat i vrijeme kao faktori pedogeneze Ispitna pitanja: - dijelom koncipirana tako da traže nadopunjavanje ključnim riječima ili nude više odgovora od kojih je samo jedan točan, a dijelom kao otvorena. - testiraju razumijevanje različitih uvjeta postanka tla, odnosno utjecaja pedogenetskih faktora okoliša na formiranje tla i pojedinih njegovih značajki | 4. tjedan | |
Parcijalni ispit 2 (PI2) | Pisani ispit. Obuhvaća drugi dio modula, odnosno slijedeće cjeline: Pedogenetski procesi, Trošenje, Transport i sedimentacija, Tipski procesi postanka tla, Morfologija tla. Ispitna pitanja: - dijelom koncipirana tako da traže nadopunjavanje ključnim riječima ili nude više odgovora od kojih je samo jedan točan, a dijelom kao otvorena. - testiraju razumijevanje procesa trošenja stijena i minerala te postanka tla, kao i njihovog utjecaja na značajke tla, posebno na njegovu morfologiju | 9. tjedan | |
Nadoknada (samostalni zadatak) | Ukoliko student izostane s nastave više nego je dopušteno, moguća je izrada dodatnog samostalnog seminarskog rada o temi s koje je izostao i izlaganje pred nastavnikom. | Tijekom ispitnih rokova, prije izlaska na ispit | |
Cjeloviti ispit | Pisani ispit. U slučaju da student ne položi ispit putem parcijalnih ispita tijekom semestra, polaže cjeloviti pisani ispit koji uključuje cjelokupno gradivo modula. Ispitna pitanja: - vidi pod PI1 i PI2 | Tijekom ispitnih rokova |
Tjedni plan nastave
- Uvodni dio, pedogenetski čimbenici, klima kao faktor pedogeneze.
- Organizmi kao faktor pedogeneze, reljef kao faktor pedogeneze.
- Matični supstrat i vrijeme kao faktori pedogeneze.
- Parcijalni ispit 1; Pedogenetski procesi, trošenje
- Transport i sedimentacija, tipski procesi postanka tla.
- Morfologija tla; terenska nastava.
- Izrada seminara
- Prezentacija seminara
- Test znanja 2
- .
- .
- .
- .
- .
- .
Obvezna literatura
- Bogunović, M. (2009). Postanak tla: radni materijali za studente. Zagreb: Agronomski fakultet, Zavod za pedologiju.
Preporučena literatura
- Husnjak, S. (2014.): Sistematika tala Hrvatske. Sveučilišni udžbenik, Hrvatska Sveučilišna naklada, Zagreb
- Škorić, A. (1985.): Priručnik za pedološka istraživanja. Fakultet poljoprivrednih znanosti, Zagreb – odabrana poglavlja
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Poljoprivredni fakultet u Osijeku – predmet Pedogeneza i Sistematika tla
- School of plant, environmental & soil sciences, USA – predmet - Soil Formation: Earth Surface Processes and Biogeochemistry
- University of Northern British Columbia, Canada – predmet: Soil Formation and Classification