Ekonomija rada u poljoprivredi (26176)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Uvodna razmatranja. Povijest ekonomije rada. Nezaposlenost u ekonomskoj teoriji. Teorija individualne ponude rada. Kvaliteta rada: investiranje u ljudski kapital. Određivanje nadnica i alokacija rada. Sindikati i kolektivno pregovaranje. Država i tržište rada: zakonodavstvo i regulacija.
Pučanstvo, stope participacije i radni sati. Struktura nadnica. Distribucija osobnih zarada. Izvori informacija u ekonomiji rada.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Agrobiznis i ruralni razvitak (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
ECTS: 3.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 30
Predavanja: 10
Auditorne vježbe: 5
Seminar: 15
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Redovito pohađanje nastave.
Opis
Studenti su dužni nazočiti najmanje 80% ukupnog broja sati izravne nastave.
Opće kompetencije
Predmet osposobljava za razumijevanje mikro i makro ekonomskog tržišta rada, određivanja ponude i potražnje za radom na razini poduzeća i nacionalne ekonomije. Razumijevanje procesa određivanje nadnica u poduzećima kroz alternativne načine plaćanja zaposlenika i menadžera. Određivanje najefikasnijih shema plaćanja radnika. Uloga i utjecaj sindikata u pregovorima o određivanju nadnica i ostalih uvjeta rada i zapošljavanja. Utjecaj zakona koji reguliraju tržište rada na efikasnost poduzeća i gospodarstva u cjelini. Uzroci nezaposlenosti i politike za njeno smanjivanje
Oblici nastave
- Predavanja
Uvodna razmatranja i povijest ekonomije rada. Nezaposlenost u ekonomskoj teoriji. Teorija individualne ponude rada. Kvaliteta rada: investiranje u ljudski kapital. Određivanje nadnica i alokacija rada. Sindikati i kolektivno pregovaranje. Država i tržište rada: zakonodavstvo i regulacija. Pučanstvo, stope participacije i radni sati. Struktura nadnica. Distribucija osobnih zarada. Izvori informacija u ekonomiji rada. - Auditorne vježbe
Model tržišta rada. Ocjena isplativosti ulaganja u rad. Povezanost cijene rada i nezaposlenosti. - Seminari
Seminar na odabranu temu: (1) Pribavljanje i selekcija kadrova u tvrtkama; (2) Praćenje i mjerenja radne učinkovitosti; (3) Strategije materijalnog nagrađivanja zaposlenika; (4) Prednosti i nedostaci timskog rada; (5) Investiranje u ljudski kapital; (6) Humani resursi u poljoprivredi Republike Hrvatske; (7) Tema prema dogovoru s nastavnikom.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Pravilno interpretirati temeljne pojmove ekonomije rada | Aktivnost na nastavi, pismeni ispit I. |
Opisati osnovne čimbenike koji utječu na ponudu rada | Aktivnost na nastavi, pismeni ispit I. |
Opisati i interpretirati investiranje u ljudski kapital | Aktivnost na nastavi, pismeni ispit I., seminarski rad |
Definirati ulogu sindikata i kolektivnog pregovaranje | Aktivnost na nastavi, pismeni ispit I., seminarski rad |
Definirati i razlikovati strukturu nadnica i distribuciju osobnih zarada | Aktivnost na nastavi, pismeni ispit I., seminarski rad |
Analizirati uspjeh, dileme i izazove organizacija; planiranje potreba za ljudskih resursima | Aktivnost na nastavi, pismeni ispit I., seminarski rad |
Opisati i definirati ulogu obrazovanja u izgradnji ljudskog kapitala i razvoju tržišta rada | Aktivnost na nastavi, pismeni ispit I., seminarski rad |
Način rada
Obveze nastavnika
Prenijeti studentima znanje iz područja vezanog uz cilj, ishode učenja i kompetencije ovog modula, putem predavanja, primjera za vježbu i vođenja izrade seminara. Nastavnik održava stalnu komunikaciju sa studentima te im stavlja na raspolaganje nastavne materijale i važne informacije u svezi modula korištenjem suvremenih metoda učenja, uključivo i e-učenje. Također provjerava nazočnost, vrednuje stupanj usvajanja znanja i ocjenjuje studente.
Obveze studenta
Studenti su obavezni nazočiti predavanjima, vježbama i seminarskim vježbama te raditi na izradi seminarskog rada i pripremi za pisanu provjeru znanja (ispit). Studenti su također dužni redovito pratiti obavijesti vezane uz nastavu i prijaviti se na sustav e-učenja kao korisnici modula. Kod predaje seminarskih radova i prijavljivanja ispita dužni su se držati zadanih rokova
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave (N) | 5% | 22 | 25 | 0,5 | ||
Završni ispit | 75% |
0-59% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 40 | 1,5 |
Priprema i prezentacija seminarskih radova (S) | 20% |
0-29 30-35 36-40 41-45 46-50 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
6 | 25 | 1 |
Ukupno | 100% | 0-59%, 60-70%, 71-80%, 81-90%, 91-100% | Ukupna ocjena = (Završni ispit)x0,75+(Seminar)x0,20+(Pohađanje nastave)x0,05 1: 0-59%, 2: 60-70%, 3: 71-80%, 4: 81-90%, 5: 91-100% | 30 | 90 | 3 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Pohađanje nastave (N) | Studenti su obavezni nazočiti minimalno traženom broju sati izravne nastave. | Dodatni zadatak u obliku seminara ili eseja. | |
Završni ispit | Provjera znanja putem pisanog ispita. | Polaganje tijekom redovnih ispitnih rokova | |
Priprema i prezentacija seminarskih radova (S) | Provjera poznavanja pojmova i sposobnosti primjene stečenog znanja na hipotetskom ili stvarnom primjeru problema povezanog s tematikom modula. |
Tjedni plan nastave
- Ekonomija rada – definicija i područje istraživanja. Ponuda i potražnja u sektoru poljoprivrede i agrobiznisa. Čimbenici migracije zaposlenika iz poljoprivrednih u nepoljoprivredne djelatnosti.
- Kvantitativne odrednice ponude rada s naglaskom na poljoprivredu. Brojnost poljoprivrednih gospodarstava. Udio poljoprivrednog pučanstva u aktivnom stanovništvu. Utrošak sati rada i naknada za rad u djelatnostima agrobiznisa.
- Pokazatelji učinkovitosti rada. Metodologija izračuna proizvodnosti u specijaliziranoj i diverzificiranoj proizvodnji. Usporedba proizvodnosti rada u hrvatskim i europskim tvrtkama.
- Intelektualni kapital. Primjena metoda diskontiranja i neto sadašnje vrijednosti u valorizaciji vrijednosti ulaganja u ljudski kapital.
- Uloga obrazovanja u izgradnji ljudskog kapitala i razvoju tržišta rada. Obrazovni kanali u poljoprivredi.
- Potražnja za radom. Analiza aktualnog stanja na tržištu rada na području poljoprivrede i agrobiznisa. Pregled potražnje za stručnjacima agronomske i agroekonomske struke.
- Određivanje nadnica i alokacija rada. Odluke privatnih poduzeća o zapošljavanju.
- Kadrovsko popunjavanje kao funkcija menadžmenta. Primjeri selekcijskog postupka kadrova u tvrtkama u Hrvatskoj.
- Motivacijske tehnike u funkciji povećanja proizvodnosti. Razlike u motiviranosti zaposlenika korporacija i obiteljskih gospodarstava. Materijalne i nematerijalne strategija motiviranja.
- Stilovi vođenja. Utjecaj stila vođenja na učinkovitost zaposlenika.
- Čimbenici zadovoljstva radom. Utjecaj zadovoljstva radom na učinke zaposlenika. Mjerenje zadovoljstva. Prikaz relevantnih rezultata istraživanja zadovoljstva radom.
- Vježbe
- Seminarska nastava
- Seminarska nastava
- Seminarska nastava
Preduvjeti
- Uvod u makroekonomiku (98333)
- Uvod u mikroekonomiju (144574)
Obvezna literatura
- McConnell,C.R., Brue, S.L (1992). Suvremena ekonomija rada. -3. izd., Zagreb: MATE.
Preporučena literatura
- Ehrenberg, R. G.,Smith ,R. S. (2009). Modern labor economic: theory and public policy. -10th ed., Pearson Education, Addison-Wesley
- Borjas, G. J. (2008). Labor economics. -4th. ed., Irwin: McGraw-Hill.
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Labour Economics, Faculty of Economics, Chulalongkorn University
- Labour economics I, McMaster University, Ontario, Canada