Limnologija i oceanologija (144567)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Voda pokriva oko 70% našeg planeta što ga razlikuje od svih drugih planeta koje poznajemo. Voda igra važnu ulogu u globalnoj klimi, kao izvor hrane, minerala, energije i služi za rekreaciju. Vodeni ekosustavi su prepuni organizama, od mikroskopskog fitoplanktona i zooplanktonktona preko koralja, rakova i riba sve do sisavaca. Nažalost, vodeni su ekosustavi također korišteni kao 'odlagališta' za većinu društvenog otpada te su duboko pogođeni globalnom promjenom. Stoga su tematske cjeline povezane na način da se ukratko dotakne spomenuta raznolika problematika te uključuje: značenje i razvoj limnologije i oceanologije, osobine slatkovodnih i morskih organizama, energiju i produktivnost, onečišćenje kopnenih voda i mora, geologiju voda, fiziku kopnenih voda (pokretljivost, svjetlost, boja, prozirnost, temperatura, gustoća), stanišne tipove tekućih i stajaćih kopnenih voda, kemiju kopnenih voda (otopljeni plinovi i CO2 sustav, hranjive soli), ekologiju stajačica, ekologiju tekućica, specifičnosti fizike i kemije mora, opće osobine mora i oceana s posebnim osvrtom na Jadran, pelagijal, bental, fizikalno-kemijsku i biološku analizu vode, saprobni sustav.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Ribarstvo i lovstvo (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R2
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 28
Laboratorijske vježbe: 20
Seminar: 12
Izvođač predavanja
- prof. dr. sc. Marina Piria
- prof. dr. sc. Ana Gavrilović
- izv. prof. dr. sc. Daniel Matulić
- prof. dr. sc. Tea Tomljanović
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60%
Dobar (3): 70%
Vrlo dobar (4): 80%
Izvrstan (5): 90%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Redovito pohađanje nastave
Opće kompetencije
Modul osposobljava za razumijevanje osnovnih procesa u kopnenim i morskoj vodi. Student stječe temeljne spoznaje o geologiji, fizici, kemiji i biologiji kopnenih voda i mora, njihovom značenju u ribarstvu, te sposobnost samostalnog određivanja procjene onečišćenja voda.
Oblici nastave
- Predavanja
- Laboratorijske vježbe
Izvode se troje vježbe vezane uz fizikalno kemijske osobine vode te biološke vezane uz organizme indikatore. Vježbe se izvode u grupama od maksimalno 10 studenata - Terenske vježbe
- Seminari
Seminari predstavljaju istraživački rad studenata na temu fizikalno kemijskih osobina vode. Izvode se u timu od maksimalno 5 studenata po jednom seminaru. Studenti uzimaju uzorke vode, analiziraju vodu u laboratoriju, opisuju dobivene rezultate i raspravljaju s literaturom. Na kraju semestra javno prezentiraju radove u obliku poster prezentacije (na tri slidea Microsoft Power Point aplikacije) ne dulje od 5 minuta.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Prepoznati probleme vezane uz kvalitetu ribolovnih voda u području slatkovodne i morske akvakulture, kao i otvorenih voda. | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
Napraviti i izračunati procjenu kvalitete vode na osnovu fizikalno kemijskih i bioloških parametara radi optimalnog gospodarenja u otvorenim slatkim vodama i moru | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
koristiti dostignuta znanja iz limnologije, biologije voda i oceanologije u stjecanju novih spoznaja za ispravno ribarsko gospodarenje i akvaristiku | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
postaviti istraživanje u području limnologije i oceanologije, provesti terenski i laboratorijski rad, proučiti relevantnu literaturu, statistički obraditi podatke, te napisati i poslati rad za objavljivanje u stručnom časopisu | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
provesti hidrobiološki dio u izradi ribolovno-gospodarske osnove | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
prezentirati rezultate hidrobioloških istraživanja, te na temelju njih predložiti optimalno gospodarenje | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
prepoznati važna zbivanja iz područja hidrobiologije, te ih prezentirati u medijima i publicistici | Seminar |
identificirati bentosne vrste organizama na temelju ključa za determinaciju i druge relevantne literature | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
samostalno organizirati i voditi poslove iz hidrobiologije u državnim i javnim institucijama | Usmeni ispit, seminar |
koristiti informacijsko-komunikacijsku tehnologiju u svakodnevnom radu | Seminar |
Način rada
Obveze nastavnika
Uredno održavanje svih oblika nastave. Određeno vrijeme za konzultacije izvan nastavne aktivnosti
Obveze studenta
Redovito pohađanje nastave
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Među pismeni I | 30% |
0-60 % 60-70% 70-80% 80-90% 90-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
20 | 50 | 2 |
Među pismeni II | 40% |
0-60 % 60-70% 70-80% 80-90% 90-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
20 | 50 | 2 |
Među pismeni III | 30% |
0-60 % 60-70% 70-80% 80-90% 90-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
20 | 50 | 2 |
Tjedni plan nastave
- Uvod u Limnologiju i oceanologiju
- Limnologija I (Uvod – Hranjive soli)
- Uzorkovanje i fizikalne analize vode (temperatura, pokretljivost, prozirnost, organoleptička obilježja) + Kemijske analize vode I (O2, KPK, BPK, CO2, alkalinitet, tvrdoća), Kemijske analize vode II; Multiparametarski instrument, spektrofotometar
- Posjet pročišćivaću vode Ivanja Reka
- Limnologija II (Biologija)
- Uvod u uzorkovanje makrobentosa, determinacija makrozoobentosa, Biološke analize u svrhu procjene kvalitete vode, organizmi indikatori
- Hidromorfologija
- Oceanologija
- Metode istraživanja u limnologiji; podjela seminarskih radova; uzorkovanje za seminar
- Globalan status kvalitete voda i budućnost; Uzorkovanje za seminar i analize
- Klimatske promjene i njihov utjecaj; Uzorkovanje za seminar i analize
- Uzorkovanje za seminar i analize
- Pretraživanje literature i pisanje seminara
- Pretraživanje literature i pisanje seminara
- Izlaganje seminara
Obvezna literatura
- Treer T., Safner R., Aničić I., Lovrinov M. (1995): Ribarstvo. Globus, Zagreb
- Kerovec M. (1988): Ekologija kopnenih voda. HED & Pelivan, Zagreb
- Požar-Domac A. (1988): O biologiji mora. HED & Pelivan, Zagreb
Preporučena literatura
- Matoničkin I., Pavletić Z. (1972): Život naših rijeka. Školska knjiga, Zagreb
- Peres J.-M., Gamulin Brida H. (1973): Biološka oceanografija. Školska knjiga, Zagreb
- Cole G. A. (1983): Textbook of Limnology. C. V. Mosby Co., St. Louis
- Sumich J. L. (1992): An Introduction to the Biology of Marine Life. WCB, Wm. C. Brown Publishers, Dubuque
- Mihanović B., Perina I. (1982): Fizikalno i kemijsko ispitivanje zagađenosti vode. Školska knjiga, Zagreb
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Applied Limnology – Aquatic ecosystem management, BOKU, Austrija
- Limnologija, Prirodoslovno matematički fakultet, Zagreb
- Primjenjena limnologija, Prirodoslovno matematički fakultet, Zagreb
- Introduction into limnology and oceanofraphy, University of Amsterdam, Netherlands