Laboratorijske tehnike u fitopatologiji (26277)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Modul proširuje znanja modula Fitomikologija, te Fitobakteriologija i fitovirologija. Sadržajno pokriva laboratorijske tehnike koje su osnova istraživanja u biljnoj patologiji kao što su: tehnike izolacije patogena poput gljiva i bakterija, tehnike uzgoja i umnožavanja tih organizama, metode i testovi za njihovu determinaciju. Uvodna predavanja pružit će sliku o osnovnoj opremi fitomikološkog laboratorija, zadovoljenju uvjeta za sterilan rad neophodan za zaštitu osoblja, kao i objekta rada, te o priboru i posuđu za rad, načinima njihove sterilizacije. Posebnu cjelinu čine serološke metode naročito korisne u laboratorijima s osnovnom opremom, a važne za brze determinacije fitopatogenih bakterija. Vježbe će se odvijati u laboratoriju i tako studentima omogućiti, u stvarnim uvjetima, uvježbavanje tehnika izolacije patogena, njihova umnožavanja, čuvanju zbiraka izolata, pripremi hranjivih medija i posebno metodama koje se koriste u analizama zdravstvenog stanja sjemena.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Fitomedicina (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
ECTS: 3.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 30
Predavanja: 10
Laboratorijske vježbe: 15
Seminar: 5
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Odslušana predavanja i vježbe.
Izrada seminarskog rada - esej i demonstracija praktičnog rada.
Interaktivnost u e-kolegiju.
Opće kompetencije
Stjecanje znanja o funkcioniranju fitopatološkog laboratorija i vještina potrebnih za osposobljavanje i organiziranje rada fitopatološkog laboratorija. Stjecanje kompetencije: za rad u fitopatološkom laboratoriju i laboratorijima za ispitivanje zdravstvenog stanja sjemena.
Oblici nastave
- Predavanja
- Ostali oblici skupnog ili samostalnog učenja
Interaktivan rad u e-kolegiju (Merlin). Izrada seminarskog rada uz popratnu demonstraciju praktičnog rada. - Laboratorijske vježbe
Vježbeni dio zastupljen je sa 15 nastavnih sati. Izvodi se u malim skupinama od najviše 10 studenata zbog praktičnog rada s laboratorijskim instrumentima. - Pokusi na predavanjima
- Seminari
Seminarski rad je individualan, a uključuje: samostalno istraživanje načina rada jednog laboratorijskog instrumenta, opis instrumenta (povijest nastanka i razvoja, tehnički opis,način rada, itd.) u obliku eseja te demonstraciju praktičnog rada s instrumentom ostalim studentima.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Usvojeno znanje o organiziranju i funkcioniranju fitopatološkog laboratorija. | Pismena provjera znanja. |
Stjecanje kompetencija za planiranje rada u fitopatološkom laboratoriju, odabir odgovarajuće metode testiranja i instrumenata potrebnih za rad po odabranoj metodi. | Praktičan rad Seminarski rad - esej |
Ovladavanje vještinama rada s osnovnim laboratorijskim instrumentima. Stjecanje kompetencije za nabavu potrebnih kemikalija, laboratorijskog posuđa i instrumenata. | Praktičan rad Pismena provjera znanja |
Demonstriranje rada sa laboratorijskim instrumentima. | Praktičan rad |
Znati nabrojati i opisati osnovne serološke metode i metode determinacije patogena. | Pismena provjera znanja Seminarski rad - esej |
Opisati postupak pripravljanja i pripraviti hranjive supstrate. | Praktičan rad. Pismena provjera znanja |
Upravljati zbirkom izolata mikroorganizama. | Praktičan rad. |
Način rada
Obveze nastavnika
U skladu sa programskim sadržajem predmeta nastavnici su obavezni omogućiti polaznicima stjecanje osnovnog znanja iz fitopatoloških struka mikologije, bakteriologije i virologije. Teoretsko znanje transferirat će putem učioničke nastave obogaćene informacijsko-komunikacijskom tehnologijom (e-kolegij u sustavu Merlin) za koje nastavnici trebaju osigurati potrebne nastavne materijale (skripta, vježbenica). U sklopu laboratorijskih vježbi nastavnik treba studentima prenijeti i razvijati vještine rada u fitopatološkom laboratoriju koje podrazumijevaju rad s laboratorijskim instrumentima, upoznavanje s protokolima laboratorijskih metoda te informiranje o postupcima i mjerama zaštite na radu, kao i rukovanja opasnim kemikalijama. Tijekom nastavnog procesa nastavnik će kroz konzultativni rad primjenom komunikacijske tehnologije osiguravati podršku studentima tijekom usvajanja gradiva i ponavljanja. Usvojeno znanje nastavnik se obvezuje tijekom trajanja nastave evaluirati formativnom procjenom ovladavanja vještinom rada s laboratorijskim instrumentima uz pridržavanje mjera i postupaka zaštite na radu. Sumativnom procjenu znanja nastavnik je obvezan provesti kroz evaluaciju rada vježbenog djela tijekom semestra te završnim testom u ispitnom roku.
Obveze studenta
Od studenata se očekuje interaktivno sudjelovanje u nastavnom procesu koje podrazumijeva: redovito pohađanje učioničke nastave, samostalna predpriprema za istu kod kuće putem materijala dostupnih na e-kolegiju, sudjelovanje na forumima e-kolegija, a sve u cilju uspješnog usvajanja znanja. Studenti su dužni pristupiti nekom od ponuđenih oblika sumativne provjere usvojenog znanja.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Seminarski rad: 1. Izrada eseja 2. Demontracija praktičnog rada sa laboratorijskim instrumentom | 20 % | 5 | 21 | 0,7 | ||
Praktičan rad | 70 % | 15 | 60 | 2 | ||
Prisustvovanje i aktivnost na nastavi | 5 % | 10 | 7,5 | 0,25 | ||
Pismena provjera znanja | 5 % |
0-59 60-70 71-80 80-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1,5 | 0,05 | |
Ukupno | 100 | (3) Uspjeh studenata prema ECTS sustavu bodova izražava se slovima od F do A, kako slijedi: F (neuspješan), FX (nedovoljan), E (dovoljan), D (zadovoljavajući), C (dobar), B (vrlo dobar), A (izvrstan). | Ocjene od 1 do 5, kako slijedi: 1 (nedovoljan), 2 (dovoljan), 3 (dobar), 4 (vrlo dobar), 5 (izvrstan). | 25 | 90 | 3 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Seminarski rad: 1. Izrada eseja 2. Demontracija praktičnog rada sa laboratorijskim instrumentom | Seminarski radzahtjeva samostalni istraživački rad na pregledu literature i nastavnih materijala dostupnih u e-predmetu na platformi Merlin u svrhu izrade eseja. Praktičan dio seminarskog rada uključuje demostraciju rada laboatorijskog instrumenta kao poučavanje ostalih studenata. | Rok je predviđen hodogramom izvođenja seminarskih radova u pratičnom dijelu nastave. | |
Praktičan rad | Praktičan rad sa instrumentima. | ||
Prisustvovanje i aktivnost na nastavi | Prisustovanje predavanjima i interaktivan rad u e-predmetu. | ||
Pismena provjera znanja | Student može ispitu pristupiti 4 puta, a 4 ispit je pred povjerenstvom. Student koji nije četvrti puta položio ispit iz istog predmeta obvezan je u idućoj akademskoj godini ponovno upisati taj predmet. | Ispitni termini u redovnim ispinim rokovima. |
Tjedni plan nastave
- Fitopatološki laboratorij: P - Upoznavanje s osnovnom opremom laboratorija, instrumentima, staklenim i plastičnim posuđem, priborom.
- Fitopatološki laboratorij: P - Mogućnosti sterilizacije radnog prostora i pribora.
- Fitopatološki laboratorij (nastavak): P - Osnovne laboratorijske tehnike u biljnoj patologiji, Upoznavanje s mikroskopima. Mikroskopiranje i rad na binookularnoj lupi.
- Hranjivi mediji i laboratorijske metode za determinaciju biljnih patogena: P - Hranjivi mediji za uzgoj gljiva. Specijalni mediji za determinacije gljiva. Metode za determinaciju gljiva.
- Hranjivi mediji i laboratorijske metode za determinaciju biljnih patogena: P - Hranidbeni zahtjevi bakterija pri uzgoju "in vitro".
- Tehnike izolacije biljnih patogena: V (L) - Izolacija gljiva iz raznovrsnog biljnog materijala, sjemena i tla.
- Tehnike izolacije biljnih patogena:V (L) - Izolacija bakterija iz biljnog materijala i uzgoj bakterijskih kolonija. Uzgoj biljnih patogena na hranjivim podlogama: V (L) - Priprema osnovnih hranjivih medija za uzgoj i determinaciju gljiva.
- Uzgoj biljnih patogena na hranjivim podlogama: V (L) - Rast fitopatogene bakterije. Određivanje koncentracije bakterijskih stanica u suspenziji.
- Metode determinacije biljnih patogena: V (L) - Determinacija najvažnijih patogena primjerenim metodama (Pseudoherpotrichoides, Sclerotium, Phoma, Venturia inaequalis, Botrytis, Fusarium, Drecshlera).
- Metode determinacije biljnih patogena: V (L) - Determinacija najvažnijih patogena primjerenim metodama. (Colletotrichum, Sclerotium bataticola, Cercospora beticola, Alternaria, Nectria, Rhizoctonia solani, Sclerotinia).
- Imunološke dijagnostičke metode: V (L) - Imunološke tehnike – ELISA. precipitacija.
- Imunološke dijagnostičke metode: V (L) - Imunološke tehnike – ELISA. precipitacija (bojanje, očitavanje rezultata).
- Rad s laboratorijskim instrumentima: S - Studentske interpretacije aktualnih tema iz primijene laboratorijskih tehnika u fitopatologiji sačinjene na temelju recentnih publikacija.
- Rad s laboratorijskim instrumentima: S - Studentske interpretacije aktualnih tema iz primijene laboratorijskih tehnika u fitopatologiji sačinjene na temelju recentnih publikacija.
- Završni Ispit: pismena provjera znanja.
Obvezna literatura
- Predavanja i Power Point prezentacije (Merlin sustav učenja).
- Topolovec-Pintarić Snježana . (2001). Metode zdravstvenih analiza sjemena: interna skripta.
- Smith, D., Onions, A.H.S. (1994). The preservation and maintenance of living fungi (odabrana poglavlja). CAB International.
- Schots, A., Dewey, F.M., Oliver,R., (1994). Modern assays for plant pathogenic fungi -indetification, detection, and quantification (odabrana poglavlja). CAB International.
- Kiraly, Z., Klkement, Z., (1974). Methods in Plant Pathology. Budapest: Akademiai Kiado.
Preporučena literatura
- American Phytopathological Society (1967). Sourcebook of laboratory exercises in plant pathology.