Proizvodnja kravljeg mlijeka (144560)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Ograničavajući čimbenici veće i jeftinije proizvodnje mlijeka po kravi u Hrvatskoj su slabija plodnost krava , neodgovarajući načini hranidbe i držanja krava po fazama proizvodnje. Preko programskih dijelova: važnost i mjere za unapređenje govedarstva u Hrvatskoj, čimbenici uspješnog osjemenjivanja krava, sustav intenzivne proizvodnje mlijeka, sustav poluintenzivne proizvodnje mlijeka, specifični sustav proizvodnje mlijeka (držanje dvije krave po proizvodnom mjestu) i nove tehnologije hranidbe i držanja u proizvodnji mlijeka, studenti će biti educirani o promjenama postojećeg managementa u proizvodnji mlijeka, bez kojih nema veće proizvodnje mlijeka u Hrvatskoj.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Proizvodnja i prerada mlijeka (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R2
Sati nastave: 60
Predavanja: 47
Auditorne vježbe: 1
Seminar: 8
Terenske vježbe: 4
Izvođač predavanja
- prof. dr. sc. Ante Ivanković
- prof. dr. sc. Miljenko Konjačić
- izv. prof. dr. sc. Nikolina Kelava Ugarković
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Pohađanje programa izvođenja nastave i vježbi (minimalno 80%)
Opće kompetencije
Nakon apsolviranja predmeta student je osposobljen za bavljenje, kritičko i analitičko promišljanje o proizvodnji kravljeg mlijeka, dizajniranje modela proizvodnje, prilagodbu proizvodnje okruženju u pogledu kapaciteta i veličine gospodarstva, modeliranje količine i kvalitete proizvoda (mlijeka) neposrednim i posrednim djelovanjem (hranidba, mikroklima, njega i drugo). Osposobljen je upravljanju procesom proizvodnje mlijeka u cilju podizanja kompetitivnosti i ciljane kvalitete mlijeka. Poznaje suvremene biotehnološke metode koje se koriste u proizvodnji kravljeg mlijeka.
Oblici nastave
- Predavanja
- Auditorne vježbe
- Terenske vježbe
(grupe do 10 studenata) - Seminari
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Upravljati proizvodnjom kravljeg mlijeka na mliječnoj farmi, nadzirati sustav kontrole proizvodnje | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Usporediti i argumentirati prednosti različitih tehnologija i sustava proizvodnje kravljeg mlijeka. | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Integrirati različite vidove i tehnologije proizvodnje kravljeg mlijeka u jedinstvenu gospodarsku cjelinu. | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Identificirati, rangirati i argumentirati ključne tehnološke pozicije proizvodnje mlijeka. | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Formulirati i argumentirati složene probleme optimiranja hranidbe, reprodukcije, selekcije i zdravlja mliječnih krava, predlagati rješenja u optimalnom kontekstu | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Identificirati i argumentirati probleme i ograničavajuće čimbenike proizvodnje mlijeka, predlagati društveno i etički odgovorna poboljšanja | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Argumentirano i nedvosmisleno iznositi zaključke, činjenice i znanja iz područja proizvodnje kravljeg mlijeka | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Ravnopravno sudjelovati u timskom radu u procesima razvoja novih tehnologija proizvodnje kravljeg mlijeka | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Prilagoditi stečena znanja i vještine za stvaranje novih ideja i poboljšanja u proizvodnji mlijeka. | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Doseći razinu znanja i vještina iz područja tehnologije proizvodnje kravljeg mlijeka nužnih za cjeloživotno obrazovanje i/ili nastavak na trećoj razini studija, | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Način rada
Obveze nastavnika
Izložiti predviđeni program predavanja
Izložiti predviđeni program auditornih vježbi
Provesti predviđeni program terenskih vježbi
Pomoći u pripremi dodijeljenih tema seminara
Obveze studenta
Pohađati predviđeni program predavanja i usvojiti programom predviđena znanja
Pohađati predviđeni program auditornih vježbi i usvojiti programom predviđena znanja
Pohađati predviđeni program terenskih vježbi i usvojiti programom predviđena znanja
Pripremiti i izložiti dodijeljene teme seminara
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje predavanja | 47 | 47 | 1,57 | |||
Pohađanje vježbi | 5 | 10 | 0,33 | |||
Seminarski rad (priprema, pisanje, izlaganje) | 10% |
Procjena nastavnika Procjena nastavnika Procjena nastavnika Procjena nastavnika Procjena nastavnika |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
8 | 20 | 0,67 |
1. test znanja: pismeni | 20% |
<60 % 60 – 70% 71 – 80% 81 – 90% 91 – 100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
25 | 0,83 | |
2. test znanja: pismeni | 20% |
<60 % 60 – 70% 71 – 80% 81 – 90% 91 – 100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
25 | 0,83 | |
3. test znanja: pismeni | 20% |
<60 % 60 – 70% 71 – 80% 81 – 90% 91 – 100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
25 | 0,83 | |
Završni ispit: usmeni. | 30% |
<60 % 60 – 70% 71 – 80% 81 – 90% 91 – 100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
28 | 0,94 | |
UKUPNO | 100% | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Seminarski rad (priprema, pisanje, izlaganje) | Seminarski rad s temom vezanom uz programski sadržaj studenti zadužuju samostalno na početku semestra. Pisani rad predaju na pregled tjedan dana prije izlaganja. Studenti pojedinačno izlažu seminarski rad. Ocjenjuje se oblikovanje seminarskog rada i prezentacije, vještina prezentacije, kritičnost i analitičnost problematike. | Tijekom semestra (5. tjedan; 6. tjedan; 13. tjedan; 14. tjedan) | Nije moguća u naknadnom terminu. |
1. test znanja: pismeni | Polaganje ''Test znanja 1.'' obuhvaća izloženo gradivo u drugom dijelu nastave. | Tijekom semestra, nakon odrađene prve nastavne cjeline. | Moguća putem naknadnog pristupa. |
2. test znanja: pismeni | Polaganje ''Test znanja 2.'' obuhvaća izloženo gradivo u drugom dijelu nastave. | Tijekom semestra, nakon odrađene druge nastavne cjeline. | Moguća putem naknadnog pristupa. |
3. test znanja: pismeni | Polaganje ''Test znanja 3.'' obuhvaća izloženo gradivo u trećem dijelu nastave. | Tijekom semestra, nakon odrađene treće nastavne cjeline. | Moguća putem naknadnog pristupa. |
Završni ispit: usmeni. | Usmeni ispit sastoji se od šest pitanja. Testira se znanje usvojenosti teorije, činjenica, kritičnost i identificiranje praktičnih problema. Uvažava se aktivnost studenta tijekom održavanja nastave i vježbi. | Ispitni rokovi. Prijavljuje se putem ISVU sustava. |
Tjedni plan nastave
- Važnost i mjere za unapređenje mliječnog govedarstva u Hrvatskoj; P – upoznavanje sa stanjem proizvodne mlijeka u Hrvatskoj i Europi. Moguće mjere za postizanje samodostatnosti i povećanje konkurentnosti.
- Važnost i mjere za unapređenje mliječnog govedarstva u Hrvatskoj; P – mliječne pasmine kao čimbenik učinkovite reprodukcije goveda; učinkovita reprodukcija i selekcija; čimbenici uspješnog osjemenjivanja krava.
- Učinkovita reprodukcija i selekcija; P – nove metode povećanja reproduktivne efikasnosti mliječnog stada; unapređenje odlika plodnosti, lakoće teljenja, dugovječnosti i drugih odlika. Način praćenja izračuna reproduktivne učinkovitosti mliječnog stada.
- Sustav intenzivne proizvodnje mlijeka; P – upoznavanje s osnovama sustava proizvodne mlijeka uz visoka ulaganja; program proizvodnje teladi pogodne za remont, genetski i negenetski čimbenici.
- Sustav intenzivne proizvodnje mlijeka; P – usklađivanje tehnoloških zahtijeva i postupaka hranidbe mliječnih krava; S - primjeri upravljanja hranidbom mliječnih krava.
- Sustav intenzivne proizvodnje mlijeka; P – način držanja mliječnih krava u sustavima proizvodnje uz visoka ulaganja; S - kritične točke izgradnje staja za visokomliječne krave.
- Sustav intenzivne proizvodnje mlijeka; T – upravljanje postupcima u proizvodnji mlijeka u sustavu visokih ulaganja (posjeta suvremenoj mliječnoj farmi).
- Sustav poluintenzivne proizvodnje mlijeka; P – upoznavanje s tehnologijama i tehnikama u sustavima proizvodnje mlijeka uz umjerena ulaganja.
- Sustav poluintenzivne proizvodnje mlijeka; P – smještaj i hranidba u sustavima proizvodnje mlijeka uz umjerena ulaganja.
- Sustav poluintenzivne proizvodnje mlijeka; S – tehnologije, tehnike, smještaj, hranidba i upravljanje mliječnim farmama visokih i umjerenih ulaganja.
- Specifični sustavi proizvodnje mlijeka; P – upoznavanje specifičnih tehnologija i modela proizvodnje mlijeka (tehnologije, hranidba, smještaj) i njihov odnos naspram kvalitete.
- Specifični sustavi proizvodnje mlijeka; P – specifični sustav proizvodnje mlijeka (ekološka proizvodnja, pašno mlijeko i drugo).
- Specifični sustavi proizvodnje mlijeka; P – specifični sustav proizvodnje mlijeka (ekološka proizvodnja, pašno mlijeko i drugo).
- Nove tehnologije hranidbe i držanja u proizvodnji mlijeka; P – nove spoznaje i trendovi u hranidbi mliječnih krava u sustavima visokog i umjerenog ulaganja; T - primjeri dobre prakse hranidbe mliječnih krava u Hrvatskoj.
- Suvremeni trendovi u proizvodnji mlijeka; P - nove spoznaje i trendovi u držanju mliječnih krava u sustavima visokog i umjerenog ulaganja; dobrobit i etologija goveda; primjeri dobre prakse držanja mliječnih krava u Hrvatskoj.
Obvezna literatura
- Ivanković, A., Mijić, P. (2019). Govedarstvo (interni radni priručnik).
- Caput, P. (1996). Govedarstvo. Zagreb: Celeber.
- Brand, A., Noordhuizen, J.P.T.M., Schukken, Y.H. (2001). Herd Health and Production Menagement in Dairy Practice. Wageningen Pers..
- Chamberlain, A.T., Wilkinson, J.M. (1996). Feeding the Dairy Cow. Chalcombe Publications
- Caput, P., Ivanković, A., Mioč, B. (2010). Očuvanje biološke raznolikosti u stočarstvu. Zagreb: Hrvatska mljekarska udruga.
Preporučena literatura
- Ivanković, A., Ivkić, Z., Konjačić ,M., Stipić, I., Kelava, N. (2011). Učinak promjene vezanog u slobodni sustav držanja na proizvodnost manjih mliječnih farmi. –u: Zbornik radova 46. hrvatskog i 6. međunarodnog simpozija agronoma, Sveučilište u Zagrebu, Agronomski fakultet: 850-853
- Ivkić, Z., Špehar, M., Bulić, V., Mijić, P., Ivanković, A., Solić, D. (2012). Estimation of genetic parameters and environmental effects on somatic cell count in Simmental and Holstein breeds. –u: Mljekarstvo 62: 143-150.
- Konjačić, M., Ivanković, A., Ivkić, Z., Mijić, P., Kelava ,N., Ramljak, J., Luković, Z., Kos, I. (2006). Utjecaj sezone i farme na koncentraciju ureje u mlijeku holstein krava. –u: Stočarstvo 60: 421-426
- Konjačić, M., Kelava, N., Ivkić, Z., Ivanković, A., Prpić, Z., Vnučec, I., Ramljak, J., Mijić, P. (2010). Non-nutritional factors of milk urea concentration in Holstein cows from large dairy farms in Croatia. –u: Mljekarstvo 60 (3): 166-174.
- Mijić, P., Knežević, I., Ivanković, A., Domaćinović, M. (2004). Qualitative, health and bacteriological aspects of milk at dairy farms in Croatia. –u: Milchwissenschaft 59 (1-2): 67-69.
- Mijić, P., Knežević, I., Domaćinović, M., Ivanković, A., Ivkić, Z. (2005). Relationship between various phases of milk flow at mechanical milking system and the somatic cell count in cow's milk. –u: Journal of Animal and Feed Sciences 14: 483-490.
- Spiekers, H., Nußbaum, H., Potthast, V. (2009). Erfolgreiche Milchviehfütterung. DLG-Verlag,
- Stipić, I., Ivanković,A. (2008). Utjecaj veličine obiteljske farme, sezone i managementa hranidbe na proizvodnju i kakvoću mlijeka. –u: Stočarstvo 62: 103-121.
- Uremović, Z. (2004). Govedarstvo. Zagreb: Hrvatska mljekarska udruga.
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Tehnologija u proizvodnji mljeka i mesa goveda; Ms: Poljoprivredni fakultet Sveučilišta J.J. Strossmayera