Suptropsko voćarstvo (144487)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Uspješno poznavanje zakonitosti voćarske proizvodnje na područjima sa suptropskom klimom, poglavito u mediteranskom dijelu naše zemlje, nemoguće je bez razumijevanja temeljnih zakonitosti suptropskog klimata i voćnih vrsta agruma, smokva, šipka, rogača, bajam, žižule, kivike, pistacio, maginja, kaki … prilagođenih uzgoju na područjima s takvom klimom Osim toga, pojedine sorte nekih pretežno kontinentalnih voćnih vrsta pogodne su, primjenom odgovarajućih tehnologija, za uzgoj u suptropskoj klimi, što uz pravilnu primjenu stečenih znanja često može polučiti ekonomskim prednostima u smislu: ranije dozrijevanje voća- postizanje većih cijena na lokalnom i globalnom tržištu. Program modula Suptropsko voćarstvo omogućuje studentima, koji se nisu susretali s predmetima srodne tematike na dodiplomskom studiju (npr. Mediteransko voćarstvo na Sveučilištu u Zagrebu, Agronomski fakultet), stjecanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja iz suptropskog voćarstva neophodnih za uspješno savladavanje nekih drugih specijalističkih modula voćarske tematike na diplomskom (MS) studiju Hortikulture, usmjerenja Voćarstvo.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Hortikultura / Voćarstvo (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 30
Laboratorijske vježbe: 25
Seminar: 5
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Opće kompetencije
Predmet osposobljava studente za odabir i primjenu tehnologija u voćarskoj proizvodnji na područjima sa suptropskom klimom. Razumijevanju osnovnih principa i tehnika uzgoja suptropskog voća (agrotehnika i pomotehnika), te osnovnih postupaka tretiranja, čuvanja ubranih plodova i određivanja njihove kakvoće.
Studenti dobivaju neophodna teorijska i praktična znanja o odabiru prikladnog položaja za osnivanje nasada pojedinih suptropskih voćnih vrsta, prikladnom sortimentu ovisno o agroklimatskim prilikama proizvodnog područja, godišnjim radovima u nasadu, rezidbi voćaka, te berbi i čuvanju plodova.
Oblici nastave
- Predavanja
- Konzultacije
- Laboratorijske vježbe
U sklopu laboratorijskih vježbi izvode se metode za morfološku karakterizaciju sorata agruma, rogača i šipka Laboratorijske vježbe se provode u skupinama. - Terenske vježbe
U sklopu terenskih vježbi studenti će odraditi vježbe u voćnjacima na mediteranskom dijelu Hrvatske najčešće u okolici Zadra i Istre - Seminari
Izradom seminarskog rada se stječu vještine samostalnog prikupljanja literature, pisanja i predstavljanja seminarskog rada pred ostalim studentima, slušačima dotičnog modula, čime se u zajedničkoj raspravi (uz moderiranje nastavnika) upotpunjuju prikupljena znanja zadane tematike. Predviđeno je da u paru ili do petero studenata zajednički sudjeluju u izradi seminarskog rada, a temu seminara studenti predlažu samostalno uvažavajući prijedloge nastavnika.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
studenti stječu znanja u razumijevanju i povezanosti temeljnih znanja o uzgoju suptropskih voćaka i nekih sorata voćaka pretežno umjerenog kontinentalnog područja, sa specifičnim zahtjevima suptropskog klimatskog područja | Pismeni ispiti, seminarski rad, sudjelovanje u raspravama tijekom svih oblika nastave. |
studenti stječu znanje i razumijevanje povezanost temeljnih znanja o uzgoju voćaka prilagođenih umjerenom kontinentalnom području sa specifičnim zahtjevima suptropskog klimatskog područja, te vrednovati ekonomske prednosti takve proizvodnje u odgovarajućim uvjetima | Pismeni ispiti, seminarski rad, sudjelovanje u raspravama tijekom svih oblika nastave. |
studenti stječu znanje i sposobnost analizirati i sintetizirati važnost primjene stečenih znanja (odabir položaja proizvodnog nasada, odabir odgovarajućih sorta, priprema tla i sadnja, agrotehnički i pomotehnički zahvati u voćnjaku, branje i čuvanje plodova) u pripremi slijeda tehnoloških procesa u vođenju tržišno orjentiranog plantažnog voćnjaka | Pismeni ispiti, seminarski rad, sudjelovanje u raspravama tijekom svih oblika nastave. |
studenti stječu znanje za kreirati slijed pojedinih aktivnosti u godišnjem ciklusu i ukupnom proizvodnom trajanju voćnjaka (od sadnje do krčenja) | Pismeni ispiti, seminarski rad, sudjelovanje u raspravama tijekom svih oblika nastave. |
studenti stječu znanje iz poznavanja suptropskih voćnih vrsta koje se uzgajaju u Republici Hrvatskoj, te usporediti njihov ekonomski značaj | Pismeni ispiti, seminarski rad, sudjelovanje u raspravama tijekom svih oblika nastave. |
studenti stječu znanje o ocijeni perspektive povećanja (ili smanjenja) uzgoja pojedinih voćnih vrsta na mediteranskom području Republike Hrvatske | Pismeni ispiti, seminarski rad, sudjelovanje u raspravama tijekom svih oblika nastave. |
studenti stječu znanje o ocijeni kakvoće plodova agruma | Pismeni ispiti, seminarski rad, sudjelovanje u raspravama tijekom svih oblika nastave. |
studenti razvijaju vještine učenja za cjeloživotno obrazovanje |
Način rada
Obveze nastavnika
Održavanje predavanja, vježbi i seminara. Pomoć pri izradi seminara.
Obveze studenta
Sudjelovanje u nastavi. Izrada seminarskog rada.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave (PN) - predavanja i vježbe) |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
55 | 60 | 2 | |
Seminarski rad (S) | 20% |
5 bodova 6-7 bodova 8-9 bodova 10 bodova |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
5 | 20 | 1 |
Pismeni ispit (P1) | 20% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
0 | 20 | 1 |
Završni usmeni ispit (UI) -student polaže UI ukoliko nije položio parcijalne ispite tijekom semestra | 80% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
0 | 84 | 2 |
UKUPNO | 100% | (PN+P+S+UI/5) | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Pismeni ispit | Ispit, programski obuhvaća nastavne jedinice od 1. do 13. tjedna nastave. Ispit je pismeni putem kolokvija. | 15. tjedan | |
Nadoknada putem samostalnog zadatka | Ukoliko je student iz opravdanih razloga izostao s većeg broja sati od dozvoljenog (čl. 12., Pravilnik o studiranju….na AFZ), omogućuje mu se nadoknada putem samostalnog zadatka. | Tijekom ispitnih rokova, a prije usmenog ispita | |
Završni usmeni ispit (UI) | Sastoji se od pet ( i više) pitanja vezanih uz glavne cjeline gradiva. Ocjenjuje se usvojeno znanje, analitičnost i sposobnost kritičkog razmišljanja | Ispitni rokovi |
Tjedni plan nastave
- Svojstva suptropskog klimata s obzirom na voćarsku proizvodnju P
- Hrvatski mediteranski proizvodni prostor P –
- Seminar S - Teme seminara studenti dogovaraju sa nastavnikom
- Kontinentalne voćne vrste ekonomski značajne za uzgoj u hrvatskom mediteranskom području P –
- Suptropske voćne vrste koje je moguće uzgajati u kontinentalnom hrvatskom području P.
- Pomologija i razmnožavanje voćaka V -
- Terenska nastava . V
- Citrusi (Citrus sp.) P - Navest će se i opisati najvažnije vrste citrusa koje se uzgajaju u mediteranskom području Republike Hrvatske, te objasniti i navesti agroklimatski, agrotehnički i pomotehnički čimbenici važni za njihov uspješan uzgoj. Navest će se i neki predstavnici roda Citrus od važnosti u svjetskim razmjerima.
- Šipak (Punica granatum L.) P - Objasnit će se i navesti agroklimatski, agrotehnički i pomotehnički čimbenici važni za uspješan uzgoj šipka u mediteranskom području Republike Hrvatske. Navest će se i neki primjeri svjetske proizvodne prakse i prerade plodova šipka i iskorištavanja nusprodukata nastalih preradom plodova.
- Rogač (Ceratonia siliqua L.) i kesten (Castanea sp.) P - Objasnit će se i navesti agroklimatski, agrotehnički i pomotehnički čimbenici važni za uspješan uzgoj rogača i kestena u mediteranskom području Republike Hrvatske. Navest će se i neki primjeri svjetske proizvodne prakse i prerade plodova rogača i kestena.
- Smokva (Ficus carica L.) i kivika (Actinidida deliciosa C.F. Liang & A.R. Ferguson i srodne Actinidia vrste) P - Objasnit će se i navesti agroklimatski, agrotehnički i pomotehnički čimbenici važni za uspješan uzgoj smokve i kivike u mediteranskom području Republike Hrvatske. Također će se razmotriti uzgoj nekih sorta smokve i kivike u kontinentalnim područjima Republike Hrvatske. Navest će se i neki primjeri svjetske proizvodne prakse i prerade plodova smokve i kivike.
- Badem (Prunus amygdalus Batsch) i višnja maraska (Prunus cerasus L. var. marasca) P - Objasnit će se i navesti agroklimatski, agrotehnički i pomotehnički čimbenici važni za uspješan uzgoj badema i višnje maraske u mediteranskom području Republike Hrvatske. Također će se razmotriti uzgoj nekih sorta badema i višnje maraske u kontinentalnim područjima Republike Hrvatske. Navesti će se i neki primjeri svjetske proizvodne prakse i prerade plodova badema i višnje maraske
- Ostale suptropske voćne vrste P - Opisat će se osnovna biološka svojstva i perspektive uzgoja suptropskih voćnih vrsta koje se u našoj zemlji proizvode u manjoj mjeri (kaki - Diospyros kaki Thunb., pistacija – Pistacia vera L., žižula – Ziziphus jujuba Mill., nešpola – Eriobotrya japonica (Thunb.) Lindl., planika – Arbutus unedo L. i indijska smokva – Opuntia ficus-indica (L.) Mill.).
- Auditorne vježbe V - Studenti s nastavnikom diskutiraju obrađeno gradivo, izlažu svoje prijedloge i primjedbe kojima je cilj razjašnjenje eventualno nedostatno protumačenih pojmova dotadašnjih nastavnih jedinica.
- Konzulatcije ispit.
Obvezna literatura
- David Jackson and all. Temperate and suptropical Fruit Production, Third edition 2011.
- Miljković I. Suvremeno voćarstvo 1991. Znanje
- Bakarić P. : Uzgoj mandarinke Unshiu
- Miljković I. Suvremeno voćarstvo Znanje 1991.
Preporučena literatura
- Muhammad Siddiq and all. Tropical and Subtropical Fruits: Postharvest Physiology, Processing and Packaging 1st Edition 2012.
- Miljković I. Suvremeno voćarstvo Znanje 1991.