Teorija zaštitnog planiranja (26475)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Modul daje osnovna znanja iz teorije okoliša i prirode, prostornog planiranja i zaštitnih djelatnosti. Filozofija i etika uređivanja prostora i zaštite okoliša. Etika zemlje - etika poštivanja prirode i zahtjevi za zaštitu krajobraza. Intrinzične vrijednosti i zemljišne vrijednosti. Kurativna i preventivna zaštitna djelatnost. Relativizam vrijednosti u zaštitnim mjerama. Prava prirode, normativi i standardi u zaštitnom planiranju. Položaj alata za preventivne zaštitne djelatnosti obzirom na planerski postupak i postupak oblikovanja. Modeli u zaštitnom planiranju. Kalibracije vrijednosti - promjena okoliša vs. utjecaj na okoliš. Tipologija znanja. Odnos između stručnog i laičkog u planiranju. Participacija i demokratizacija u uređivanju prostora.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Krajobrazna arhitektura (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 30
Seminar: 30
Izvođač predavanja
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60%
Dobar (3): 67%
Vrlo dobar (4): 78%
Izvrstan (5): 89%
Opće kompetencije
Studenti dobivaju teorijske temelje za (zaštitno) planiranje prostora i krajobraza ,kako bi si stvorili jasnu, kognitivnu predstavu o procesima planiranja i odlučivanja, opcijama razvoja (zaštite) prostora.
Oblici nastave
- Predavanja
- Seminari
Seminari uključuju analizu etičkih kodeksa struke krajobrazne arhitekture, domaćeg zakonodavnog okvira za sudjelovanje javnosti i sektorskih pristupa vrednovanju prostora. Kroz seminar Zaštitno okolišni aspekti u planiranju razvoja utvrđuje se postupak planiranja i realizacije razvoja određene djelatnosti, a seminar uključuje analizu djelatnosti, analizu okoliša i mogućih utjecaja zahvata, određivanje konflikata, analizu provođenja postupka procjene, analizu korištenih instrumenata zaštite i analizu sudjelovanja javnosti. Stjecanje vještina – skupine (3-4 studenta) samostalno izrađuju i prezentiraju pojedine segmente seminara.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Uključiti i izložiti zahtjev za zaštitom kvaliteta krajobraza u proces prostornog planiranja | Kolokvij, Pismeni, Usmeni |
Analizirati i usporediti osnovna načela okolišne etike i strukovne etike u krajobraznoj arhitekturi | Seminar, Kolokvij, Pismeni, Usmeni |
Kritički prosuđivati i tumačiti tipove organiziranosti planiranja u društvu i domete zaštite krajobraza | Kolokvij, Pismeni, Usmeni |
Integrirati zaštitu krajobraza ne samo kao stručni, već i društveni problem | Seminar, Kolokviji, Pismeni, Usmeni |
Način rada
Obveze nastavnika
Dostupnost nastavnih materijala (baza prostrornih podataka, ppt prezentacije, upućivanje na čitanje određenih izvora stručne i znanstvene literature, zakonodavni okvire; komunikacija sa studentima; obavijesti vezane uz kolegij; zadaci za utvrđivanje znanja po pojedinim nastavnim cjelinama; predavanja i ocjenivanje studentskih zadaća/seminara, pismenih ispita, provođenje usmenih ispita.
Obveze studenta
Prisustvovanje predavanjima i seminarima je obavezno. Studenti moraju sudjelovati u učenju na način da predaju zadatke u dogovorenom roku, da unutar grupe svi članovi aktivno sudjeluju u izvršenju zadatka. Uvjeti za dobivanje potpisa te pristupanje ispitu su redovno pohađanje predavanja i seminara, izrada seminara, te redovno rješavanje svih zadataka s predavanja i seminara.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Kolokvij | 25 |
0-60 61-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
20 | 60 | 2 |
seminari | 50 |
0-60 61-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
20 | 60 | 2 |
Usmeni ispit | 25 |
0-60 61-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
20 | 60 | 2 |
UKUPNO | 100% | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Kolokvij | Na kraju semestra,pod uvjetom da je su izvršene sve obaveze | Prijavljuje se kod nastavnika | |
Usmeni ispit | Usmeni dio ispita održava se nakon pozitivno riješenog pismenog dijela ispita. Ispitu se obavezno pristupa u zakazano vrijeme. Ispitno gradivo je obuhvaćeno obveznom ispitnom literaturom, te zabilješkama s predavanja I seminara . | Prijavljuje se u sustavu ISVU |
Tjedni plan nastave
- Razvoj zaštitnog planiranja i zaštite okoliša
- Etika zemlje - etika poštivanja prirode i zahtjevi za zaštitu krajobraza
- Etički kodeks struke krajobrazne arhitekture, primjeri različitih strukovnih organizacija Seminar (grupe studenta) prezentacija etičkih kodeksa: ASLA, IFLA, Hrvatska komora arhitekata, Slovenska komora arhitekata
- Teorija zaštitnog planiranja Načela i paradigme zaštitnog planiranja, razvoj, zakonodavni okvir zaštite krajobraza
- Sudjelovanje javnosti u procesu donošenja odluka u prostoru Pozicije javnosti, uloga javnosti, zadaci eksperata, zakonodavni okvir
- Sudjelovanje javnosti u procesu donošenja odluka u prostoru Seminar (grupe studenata) prezentacija domaćeg zakonodavnog okvira: Zakon o prostornom uređenju i gradnji, uredbe o sudjelovanju javnosti u pitanjima zaštite okoliša, uredbe o procjeni utjecaja zahvata na okoliš, Uredba o strateškoj procjeni, Direktiva 2003/35/EZ
- Sudjelovanje javnosti u procesu donošenja odluka u prostoru. Diskusija sa gostom – stručnjakom iz prakse
- Promjena okoliša vs. utjecaj na okoliš Procjena utjecaja na okoliš. Strateška procjena planova i programa na okoliš, ocjena prihvatljivosti.
- Seminar– zaštitno okolišni aspekti u planiranju razvoja djelatnosti
- Seminar– zaštitno okolišni aspekti u planiranju razvoja djelatnosti (analiza djelatnosti, analiza okoliša i mogućih utjecaja zahvata, određivanje konflikata).
- Seminar– zaštitno okolišni aspekti u planiranju razvoja djelatnosti (analiza provođenja postupka procjene, analiza korištenih instrumenata zaštite i analiza sudjelovanja javnosti).
- Osnovni pristupi zaštitnom planiranju Pristup preko krajobraznih jedinica i rasterske mreže – razvoj i primjena
- Razvoj metoda u planiranju, primjeri iz domaće praske
- Sektorsko vrednovanje prostora
- Sektorsko vrednovanje Seminar (grupe studenata) prezentacija sektorskog vrednovanja za izabranu djelatnost Test znanja
Obvezna literatura
- Gobster, P.H, Xiang, W.-N. (2012). Editorial - a revised aims and scope for Landscape and Urban Planning. –in: Landscape and urban planning : an International Journal of Landscape Science, Planning and Design, 106: 289-292
- Marušič, J. (1993). Conservation planning within a framework of landscape planning in Slovenia. – in: Landscape and urban planning, 23: 233-237
- Taylor, P.W. (1986). Respect for Nature: a Theory of Environmental Ethics. New Jersy: Princeton University press.
- Hardin, G. (2001) Tragedy of the Commons. – in: The Social Contract, p.26-35
- Makarow, M., Rodriguez-Peña, Á., Žic-Fuchs, M., Caball, M. (2010). Landscape in changing World. –in: Science Policy Briefing, 41, pp. 1-15
- Radna zajednica Alpe-Jadran (2002). Prostornim planskim instrumentima do djelotvornijih rješenja. Zagreb, (PDF)
- Bell, S., Sarlöv Herlin, I., Stiles, R. eds. (2012). Exploring the Boundaries of Landscape Architecture. London, New York: Routledge.
Preporučena literatura
- Lyle, J.T. (1994). Regenerative Design for Sustainable Development. New York: John Wiley & Sons.
- Wildermuth ,H. (1994). Priroda kao zadaća. Zagreb: Državna uprava za zaštitu kulturne i prirodne baštine.
- Salet, W., Faludi, A. (2000). The Revival of Strategic Spatial Planning. Amsterdam: Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences.
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Varstveno načrtovanje (PVO), Biotehniška fakulteta, Ljubljana
- Varstveno načrtovanje (SPVO), Biotehniška fakulteta, Ljubljana
- Etika okolja in narave, Biotehniška fakulteta, Ljubljana