Epidemiologija biljnih bolesti (78534)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Modul donosi znanja o važnosti epidemiologije i pravodobne prognoze pojave bolesti kao osnove suvremene zaštite bilja. Uvodna predavanja obrađuju temeljne spoznaje epidemiologije i ekologije bolesti kao preduvjete za osmišljavanje i izradu prognostičkog modela. Naredna predavanja posvećena su savladavanju osnovnih principa najčešće primjenjivanih modela prognozne i signalizacije pojave ekonomski značajnih biljnih bolesti. Zasebna programska jedinica posvećena je upoznavanju s organizacijom i metodikom rada prognoznih službi.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Fitomedicina (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
ECTS: 3.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 30
Predavanja: 22
Auditorne vježbe: 8
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Odslušana predavanja i vježbe.
Izrada seminara.
Opće kompetencije
Stjecanje znanja i kompetencija koje nalaze primjenu u radu poljoprivrednih savjetodavnih službi. Studenti koji svoju budućnost vide u ulozi poljoprivrednog proizvođača moći će steći vještinu prognoziranja pojave bolesti i pravovremenog provođenja zaštitnih mjera.
Oblici nastave
- Predavanja
- Auditorne vježbe
- Seminari
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
objasniti značaj nauke o nastanku i širenju biljnih bolesti | |
nabrojati aktualne prognostičke modele | |
identificirati osnovne komponente prognostičkog modela | |
opisati pojedine prognostičke modele | |
izračunati pojavnost plamenjače vinove loze temeljem Mǜllerove krivulje | |
zaključiti i opasnosti izbijanja epifitocije bakterijskog paleža voćaka | |
razlikovati i izračunati: procjenu napada bolesti, jačinu napada bolesti, visinu gubitka uroda | |
razlikovati tipove epifitocija | |
objasniti organizaciju prognoznih službi u RH |
Način rada
Obveze nastavnika
U skladu sa programskim sadržajem predmeta nastavnici su obavezni omogućiti polaznicima stjecanje osnovnog znanja iz fitopatoloških struka mikologije, bakteriologije i virologije. Teoretsko znanje transferirat će putem učioničke nastave obogaćene informacijsko-komunikacijskom tehnologijom (e-kolegij u sustavu Merlin) za koje nastavnici trebaju osigurati potrebne nastavne materijale (skripta, vježbenica). U sklopu auditornih vježbi nastavnik treba studentima prenijeti i razvijati vještine rada u postojećim prognostičkim modelima. Tijekom nastavnog procesa nastavnik će kroz konzultativni rad primjenom komunikacijske tehnologije osiguravati podršku studentima tijekom usvajanja gradiva i ponavljanja. Usvojeno znanje nastavnik se obvezuje tijekom trajanja nastave evaluirati formativnom procjenom. Sumativnom procjenu znanja nastavnik je obvezan provesti kroz evaluaciju rada vježbenog djela tijekom semestra te završnim testom u ispitnom roku.
Obveze studenta
Od studenata se očekuje interaktivno sudjelovanje u nastavnom procesu koje podrazumijeva: redovito pohađanje učioničke nastave, samostalna predpriprema za istu kod kuće putem materijala dostupnih na e-kolegiju, sudjelovanje na forumima e-kolegija, a sve u cilju uspješnog usvajanja znanja. Studenti su dužni pristupiti nekom od ponuđenih oblika sumativne provjere usvojenog znanja.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Interaktivnost u učioničkoj nastavi te aktivnost u pregledu i korištenju nastavnih materijala u e-učenju. | 25 % |
F; FX, E D; C B A |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
P 22 | 13,5 | 0,45 |
Aktivnost u radu s prognostičkim modelima. | 60 % |
F - neuspješan; FX - nedovoljan E - dovoljan D - zadovoljavajući; C - dobar B - vrlo dobar A - izvrstan |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
AV 8 | 60 | 2 |
Vježbe | 10 % |
F; FX E D;C B A |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
AV 8 | 15 | 0,5 |
Ispit | 5 % |
0-59 60-69 70-79 80-89 90-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1,5 | 0,05 | |
Ukupno | 100 % | (3) Uspjeh studenata prema ECTS sustavu bodova izražava se slovima od F do A, kako slijedi: F (neuspješan), FX (nedovoljan), E (dovoljan), D (zadovoljavajući), C (dobar), B (vrlo dobar), A (izvrstan) | Ocjene od 1 do 5, kako slijedi: 1 (nedovoljan), 2 (dovoljan), 3 (dobar), 4 (vrlo dobar), 5 (izvrstan). | P 22; AV 8 | 90 | 3 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Interaktivnost u učioničkoj nastavi te aktivnost u pregledu i korištenju nastavnih materijala u e-učenju. | Predavanja su organizirana po ERR okviru kako bi promovirala interaktivnost studenata i poticala kritičko razmišljanje. | ||
Aktivnost u radu s prognostičkim modelima. | Upoznavanje prognostičkih modela kroz rješavanje zadataka pomoću matematičkih formula na kojima se model temelji. Kompjutorski modeli se praktično uvježbavaju kroz simulaciju prognoze. | ||
Vježbe | Auditorne vježbe upoznaju studenta sa teoretskom osnovom prognostičkih modela. | ||
Ispit | Pismeno ili usmena provjera znanja | Redovni ispitni termini tijekom ispitnih rokova. | Sukladno Pravilniku o studiranju 4. izlazak na ispit održat će se pred povjerenstvom. U slučaju pada na ispitu pred povjerenstvom student ponovno upisuje predmet. |
Tjedni plan nastave
- Epidemiologija biljnih bolesti: P- Uvodu epidemiologiju biljnih bolesti. Proces patogeneze. Osnovni model životnog ciklusa gljiva i pseudo gljiva: održavanje u nepovoljnim uvjetima, primarne infekcije, sekundarne infekcije.
- Epidemiologija biljnih bolesti: P - Inicijalni inokulum patogena i numerički prag infekcije. Preduvjeti za nastanak i razvoj epifitocije.
- Epidemiologija biljnih bolesti: P - Patogeneza bakterioza i viroza.. Izvori inokuluma za bakterijske zaraze. Izvori primarnih zaraza biljnim virusima
- Epidemiologija biljnih bolesti: P - Preduvjeti za nastanak i razvoj bakterijskih i viralnih epifitocija.
- Ekologija biljnih bolesti: P - Ekološki čimbenici značajni za razvoj bolesti. Abiotske i biotske biljne bolesti..
- Ekologija biljnih bolesti: P - Klimatske mjerne stanice
- Modeli prognoze značajnih biljnih bolesti: P - Blitecast model za prognozu krumpirove plijesni, Müllerov model prognoze plamenjače vinove loze.
- Modeli prognoze značajnih biljnih bolesti: P - Millsova metoda prognoze fuzikladija.
- Modeli prognoze značajnih biljnih bolesti: P -. Botman model za prognozu sive plijesni
- Modeli prognoze značajnih biljnih bolesti: P – Aktualni modeli prognoze značajnih biljnih bakterioza
- Modeli prognoze značajnih biljnih bolesti: P - Monitoring dinamike razvoja i varijabilnosti populacija ekonomski značajnih bakterijskih i viralnih epifitocija i njegova informatizacija
- Prognozna služba: V (A) -Organizacija i metodika rada.
- Prognoza plamenjače vinove loze: V (A) - Samostalna izrada zadatka
- Prognoza bakterijske paleži: V (A) - Samostalna izrada zadatka
- Završni ispit (pismenii)
Obvezna literatura
- Cambel, C. L., Madden, L.V., (1990). Introduction to Plant Disease Epidemiology. N.Y.: Wiley.
- Brown, J. F., Ogle, H. J. ed.(1997). Plant pathogens and Plant diseases. APPS. Armidale, N.S.W.: University of New England.
- Đermić, E. (2002). Identifikacija, prognoza i suzbijanje bakterijske paleži jabuka (Erwinia amylovora (Burrill) Winslow et al.) u Hrvatskoj. (mag. rad. Sveučilište u Zagrebu, Agronomski fakultet). Zagreb: vlast. nakl.
- IOBC/WPRS Bulletins
Preporučena literatura
- Internet stranice Ministarstva poljoprivrede, ribarstva i ruralnog razvitka
- Internet stranice HZPSS
- Persley, J. G. (1999). Biotechnology and Integrated Pest Management. Wallingford: CABI.
- Schots, A., Dewey, F. M., Dewey,O. R. (1994). Modern assays for plant pathogenic fungi: indetification, detection, and quantification (odabrana poglavlja). Wallingford: CABI
- Kiraly, Z., Klkement, Z.(1974). Methods in Plant Pathology. Budapest: Akademiai Kiado.