Navodnjavanje (144047)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Modul je sastavljen od pet programskih dijelova. U prvom se studenti upoznaju s osnovama složenog odnosa tlo – voda – biljka. Nadalje se tumače teme iz područja zaštite prirodnih resursa, zaštite vode i posljedica na okoliš koje može polučiti praksa navodnjavanja. Programski dio nazvan tehnike navodnjavanja bavi se kriterijima za izbor sustava navodnjavanja i tehničkim rješenjima. Fertirigacija se predaje kao zasebna cjelina i bavi se kako fiziološkim procesima koji kontroliraju transport vode i hranjiva u sustavu tlo – biljka, tako i tehničkim rješenjima. Posljednja tema obrađuje gospodarenje sustavima za navodnjavanje uz kritički osvrt na vrednovanje najpogodnijih tehnologija i tehničkih rješenja koja se odnose na izabrani sustav navodnjavanja.
Vrsta predmeta
- Prijediplomski studij / Poljoprivredna tehnika (Obvezni predmet, 4. semestar, 2. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 30
Auditorne vježbe: 2
Laboratorijske vježbe: 8
Vježbe u praktikumu: 10
Seminar: 4
Terenske vježbe: 6
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Opće kompetencije
S modulom Navodnjavanje student dobiva temeljne saznanja o praksi navodnjavanja, gospodarenju vodom, kriterijima za izbor tehnika navodnjavanja te potrebnim mjerama za gospodarenje sustavima navodnjavanja.
Oblici nastave
- Predavanja
- Auditorne vježbe
U sklopu auditornih i projektantskih vježbi studenti će kroz rad na projektnom zadatku se upoznati s agroekološkim parametrima potrebnim za modeliranje bilanciranja vode i potreba kultura za navodnjavanjem pomoću suvremenih sustava. - Laboratorijske vježbe
U sklopu laboratorijskih vježbi studenti se upoznaju s metodama koje se primjenjuju u laboratoriju za određivanje osnovnih parametara kakvoće vode za navodnjavanje: rad u grupama - određivanje kakvoće vode za navodnjavanje: EC, pH, koncentracija pojedinačnih soli u vodi. Ocjena kakvoće vode s obzirom na dobivene laboratorijske rezultate: izrada ispitnog izvješća. Vježbe se izvode u grupama do 10 studenata. - Seminari
Grupa studenata (do 3 studenta) samostalno izrađuje i prezentira podloge korištene za izradu projekta navodnjavanja, uz naglasak na objašnjenje pojedinih parametara u korištenoj metodologiji.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Nabrojati sustave navodnjavanja i objasniti razlike u pojedinim sustavima navodnjavanja. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, , 1. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Navesti glavne elemente svakog pojedinog sustava navodnjavanja. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, 1. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Opisati prednosti i nedostatke pojedinih sustava navodnjavanja. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, 1. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Iskazati definiciju proračuna bilanca vode i nabrojati metode izračuna. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, izrada programa, 1. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Odabrati učinkoviti sustav navodnjavanja sukladno poljoprivrednoj kulturi, veličini površine, dostupnosti i kvaliteti vode. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, izrada programa, 1. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Objasniti sustav fertirigacije. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, 2. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Opisati transport vode i hranjiva u sustavu tlo-biljka. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, 2. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Objasniti što sve čini kvalitetu vode za navodnjavanje. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, 2. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Navesti osnovne fizikalne, kemijske i biološke kriterije za procjenu kvalitete vode za navodnjavanje. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, 2. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Objasniti koje posljedice se mogu javiti kod nemarne primjene navodnjavanja. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, 2. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Način rada
Obveze nastavnika
Održavanje predavanja, organizacija i izvedba auditornih vježbi, vježbi u praktikumu, laboratorijskih vježbi i terenskih vježbi, evidencija prisutnosti studenata na predavanju i vježbama, praćenje aktivnosti studenata tijekom predavanja i vježbi, priprema nastavnih materijala (predavanja i vježbe) studentima, konzultacije, organiziranje i održavanje pisanih, usmenih provjera znanja u toku semestra i ispitnih rokova
Obveze studenta
Prisutnost na predavanju, odrađene vježbe (auditorne i u praktikumu) i laboratorijske vježbe, izrada programa iz vježbi te izvještaja s laboratorijskih vježbi, odrađene terenske vježbe, polaganje ispita u tijeku semestra (kontinuirana nastava) ili u ispitnom roku
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
1. parcijalni ispit (P1) | 50% |
0-59 60-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
30 | 90 | 3 |
2. parcijalni ispit (P2) | 50% |
0-59 60-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
30 | 90 | 3 |
Ukupno | 100% | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pismeni ispit | 100% |
0-59 60-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
60 | 180 | 6 |
Ukupno | 100% | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
1. parcijalni ispit (P1) | Pismeni ispit iz prvog dijela gradiva. | Tijekom semestra | Ispitni rok |
2. parcijalni ispit (P2) | Pismeni ispit iz drugog dijela gradiva. Pravo pristupanja imaju studenti koji su uspješno položili P1. | Tijekom semestra | Ispitni rok |
Pismeni ispit | Pismeni ispit za studente koji ne polože P1 i/ili P2. Pismeni ispit uključuje cjelokupno gradivo. | Ispitni rok |
Tjedni plan nastave
- Uvodno predavanje u sustave navodnjavanja – P: primjena navodnjavanja u svijetu i u Hrvatskoj, Navodnjavanje i biljna proizvodnja - značajem navodnjavanja te koristi koje navodnjavanje može polučiti.
- Prirodni resursi i navodnjavanje -P: odnos navodnjavanja s prirodnim resursima- tlom i vodom, ukazat će se na probleme koji su povezani s ovom mjerom; zaslanjivanje i alkalizacija i ispiranje hranjiva kao i oblici onečišćenja tla i vode; V; S.
- Prirodni resursi i navodnjavanje -P: odnos navodnjavanja s prirodnim resursima- tlom i vodom, ukazat će se na probleme koji su povezani s ovom mjerom; zaslanjivanje i alkalizacija i ispiranje hranjiva kao i oblici onečišćenja tla i vode; V; S.
- Tehnike navodnjavanja– P: osnovne metode navodnjavanje (površinsko, podzemno, navodnjavanje kišenjem i lokalizirano navodnjavanje), razlike u sustavima navodnjavanja; prednosti i nedostaci pojedinih sustava navodnjavanja; o čemu sve ovisi izbor sustava navodnjavanja - prirodnim, tehničkim i ekonomskim kriterijima izbor sustava navodnjavanja. V; S.
- Tehnike navodnjavanja– P: osnovne metode navodnjavanje (površinsko, podzemno, navodnjavanje kišenjem i lokalizirano navodnjavanje), razlike u sustavima navodnjavanja; prednosti i nedostaci pojedinih sustava navodnjavanja; o čemu sve ovisi izbor sustava navodnjavanja - prirodnim, tehničkim i ekonomskim kriterijima izbor sustava navodnjavanja. V; S.
- Gospodarenje sustavom navodnjavanja kišenjem – P: karkteristike rasprskivača, intenzitet kišenja i raspodjela vode u tlu i preporučeni razmaci; gospodarenje sustavom lokaliziranog navodnjavanje; kontrola radnog tlaka; automatizacija sustava navodnjavanja; Primjena minirasprskivača; kapaljki i injektora; V.
- Gospodarenje sustavom navodnjavanja kišenjem – P: karkteristike rasprskivača, intenzitet kišenja i raspodjela vode u tlu i preporučeni razmaci; gospodarenje sustavom lokaliziranog navodnjavanje; kontrola radnog tlaka; automatizacija sustava navodnjavanja; Primjena minirasprskivača; kapaljki i injektora; V.
- Modeliranje potreba vode - P: doziranje vode, preko obroka i trenutka početka navodnjavanja, izvora i kakvoće vode; V.
- Fertirigacija - P: fiziološki procesi koji kontroliraju transport vode i hranjiva u sustavu tlo – biljka, vodni stres i transport pojedinih hranjiva, razlozi primjene fertigacije, vrste tekućih gnojiva, načini upuštanja hranjive otopine u sustav pod tlakom, vrste injektora – fertigatora; V.
- Projektiranje sustava navodnjavanja - Vježbe: Studenti će temeljem prikupljenih podataka o poljoprivrednoj proizvodnji, tlu, vodi, izabrati i projektirati sustav navodnjavanja.
- Projektiranje sustava navodnjavanja - Vježbe: Studenti će temeljem prikupljenih podataka o poljoprivrednoj proizvodnji, tlu, vodi, izabrati i projektirati sustav navodnjavanja.
- Navodnjavanje u održivoj poljoprivredi; V.
- Navodnjavanje u održivoj poljoprivredi; V.
- Kakvoća vode za navodnjavanje; V.
- Kakvoća vode za navodnjavanje; V.
Obvezna literatura
- Romić, D. (2004.): Navodnjavanje povrća. (U knjizi) Lešić, R., Borošić J., Butorac I., Herak Ćustić, M., Poljak, M., Romić, D., Povrćarstvo, Udžbenik Sveučilišta u Zagrebu, Zrinski.
- Romić, D. (2005.): Navodnjavanje u održivoj poljoprivredi, Priručnik za hidrotehničke melioracije, II Kolo Navodnjavanje, Knjiga 9, (u tisku).
- Tomić, F. (1988.): Navodnjavanje, Savez poljoprivrednih inženjera i tehničara RH i Fakultet poljoprivrednih znanosti, Zagreb.
- Poljak, M. (2002.): Fiziologija bilja, Interna skripta. 1-178. Zagreb.
Preporučena literatura
- Odabrana poglavlja iz Priručnika za hidrotehničke melioracije II Kolo Navodnjavanje.
- Palgrave, D.A. ed. (1991):Fluid fertilizer science and technology. Marcel Dekker. New York.