Linearno programiranje i teorija igara (268840)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Cilj predmeta je upoznavanje i korištenje metoda linearnog programiranja u ekonomskim analizama s naglaskom na modeliranju rada farmi. Predmet započinje definicijom problema linearnog programiranja i primjerima tipičnih problema. Nakon toga se obrađuju pojmovi linearne algebre nužni za razumijevanje tehnike rješavanja problema linearnog programiranja. To su pojmovi: determinanti, matrica, sustava linearnih jednadžbi i njihovog rješavanja te vektorskih prostora. Slijedi formulacija problema linearnog programiranja, komentira se pojam skupa mogućih rješenja i optimalnog mogućeg rješenja. Srž predmeta je ovladavanje Simplex metodom za rješavanje problema linearnog programiranja. Potom se kroz niz primjera studente uvodi u tehniku formuliranja problema linearnog programiranja u konkretnoj praksi rada farme – od izbora metode proizvodnje, programiranja ulaza i izlaza, odabira između opcija kupnje i prodaje, korištenja kapitala i investiranja.
Vrsta predmeta
- Prijediplomski studij / Agrarna ekonomika (Izborni predmet, 6. semestar, 3. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 40
Auditorne vježbe: 14
Seminar: 6
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Redovito pohađanje predavanja i vježbi, pristupanje ispitima znanja i osvajanje barem 25% mogućih bodova na svakome, izrada zadaća i problemskih zadataka
Opće kompetencije
Studenti će znanjem stečenim na predmetu biti u mogućnosti formulirati problem matematičkog linearnog programiranja iz konkretne prakse rada farme te biti u stanju riješiti ga.
Oblici nastave
- Predavanja
Predavanja s primjerima - Auditorne vježbe
- Seminari
seminarski rad na projektnom zadatku
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Identificirati i prepoznati matematičke teorije u korijenima linearnog programiranja. Opisati korake u postupku rješavanja problema linearnog programiranja grafičkom metodom | Sudjelovanje u problemskoj nastavi i raspravi, izrada problemskih zadataka, samostalno izrađena zadaća |
Grafički odrediti skup mogućih rješenja i odrediti optimalno rješenje problema linearnog programiranja | Sudjelovanje u problemskoj nastavi i raspravi, izrada problemskih zadataka, samostalno izrađena zadaća |
Rješavati probleme linearnog programiranja Simpleks metodom | Izrada problemskih zadataka, samostalno izrađena zadaća, pismeni ispit |
Upotrijebiti Excelove alate u rješavanju problema linearnog programiranja i interpretirati dobiveno izvješće o osjetljivosti | Sudjelovanje u problemskoj nastavi u praktikumu izrada problemskih zadataka, samostalno izrađen projektni zadatak |
Formulirati problem linearnog programiranja na temelju konkretne problemske situacije. Utvrditi mogućnosti i potencijalna ograničenja upotrebe linearnog programiranja u rješavanju realnih problema agrarne ekonomike | Sudjelovanje u problemskoj nastavi , izrada problemskih zadataka, samostalno izrađena zadaća, kritička procjena problema u raspravi, pismeni ispit |
Provesti istraživački rad u cilju formiranja modela konkretne problemske situacije | Izrada problemskih zadataka, samostalno izrađena zadaća |
Iskazati temelje teorije igara te primijeniti elemente matričnih igara na ekonomiju | Sudjelovanje u problemskoj nastavi, samostalno izrađena zadaća, pismeni ispit |
Način rada
Obveze nastavnika
1. Ustrojiti i redovito i savjesno izvoditi nastavu i druge oblike nastavnog rada
2. Pripremati nastavne i ispitne materijale
3. Razraditi i provoditi odgovarajuće metode praćenja i vrednovanja rada studenata
4. Bodovati i ocijeniti rad studenata na ispitima znanja, zadaćama i seminarskim radovima studenata te na projektnom zadatku
5. Poticati studente na samostalan rad i razvijati njihovo zanimanje za predmet
6. Biti dostupan za pitanja studenata na nastavi, u vrijeme konzultacija i prema dogovoru u drugo vrijeme
Obveze studenta
1. Redovito prisustvovati nastavi
2. Izvršavati nastavne obveze (predavati zadaće, izraditi seminarski rad i projektni zadatak, pristupati ispitima znanja)
3. Aktivno sudjelovati u nastavi pitanjima, davanjem odgovora na problemska pitanja
4. Angažirano sudjelovati u radu na računalima, raditi u grupama, svladati predviđene vježbe
5. Na svakom ispitu znanja studenti trebaju skupiti minimalno 25% bodova da bi ostvarili pravo na potpis
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
1.ispit znanja | 40% |
0-59% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 40 | 2 |
2.ispit znanja | 20% |
0-59% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 30 | 1 |
Projektni zadatak | 15% |
0-59% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
|||
3.ispit znanja | 15% |
0-59% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 30 | 1 |
Aktivno sudjelovanje na nastavi | (do dodatnih 10%) | |||||
Pohađanje nastave i izrada zadaća | 10% | 54 | 80 | 2 | ||
UKUPNO | 100% | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
3. ispit znanja | Elementi teorije igara, primjena teorije igara u rješavanju ekonomskih problema, strategije u igri protiv prirode | 16. tjedan | |
Pohađanje nastave i izrada zadaća | Evidencija nazočnosti studenata, samostalno izrađivanje zadaća, aktivno sudjelovanje na nastavi | Kroz semestar | |
Aktivno sudjelovanje na nastavi | Studenti se potiču odgovarati na problemska pitanja, predlažu načine za rješavanje problema, vođeni su do ispravnih zaključaka vlastitim kritičkim razmišljanjem, rade u grupama na rješavanju konkretnog problema iz prakse | Kontinuirano tijekom nastave | |
Pismeni ispit | Za studente koji nisu položili predmet preko ispita znanja ako imaju pravo na potpis | U ispitnim rokovima |
Tjedni plan nastave
- Linearno programiranje Pojam, primjeri, standardni tipovi problema, grafičko rješavanje jednostavnih problema linearnog programiranja
- Primjena linearnog programiranja Specifični problemi linearnog programiranja: problem transporta, asignacije, optimalne raspodjele investicija, problem smjese, proizvodni problem, propusnost prometne mreže
- Linearna algebra Determinante, matrice, matrični računi
- Sustavi linearnih jednadžbi ICramerova metoda rješavanja sustava linearnih jednadžbi
- Sustavi linearnih jednadžbi II Homogeni i nehomogeni sustavi linearnih jednadžbi
- Vektorska algebra IPojam vektora, linearna nezavisnost, vektorski prostor i njegova baza
- Vektorska algebra II Linearne transformacije, skalarni produkt vektora, promjena baze vektorskog prostora, konveksni skupovi, linearne transformacije konveksnih skupova
- Formulacije problema linearnog programiranja Formulacija problema linearnog programiranja u algebarskim jednadžbama i nejednadžbama, vektorskom i matričnom obliku, tipovi mogućih rješenja, optimalno moguće rješenje
- Simplex metoda I Principi Simplex metode, zamjena baze, poboljšanje mogućeg rješenja
- Simplex metoda II Degeneracija, dualnost, korištenje Simplex metode u rješavanju problema tržišta, proizvodnje i investicija
- Simplex metoda III Formulacija problema linearnog programiranja u specifičnim slučajevima (odnosi ulaza i izlaza, uvođenje sezonskih faktora, opcije kupnje i prodaje), korištenje Simplex metode u rješavanju problema
- Rješavanje problema linearnog programiranja I Formulacija problema linearnog programiranja za konkretan slučaj i njegovo rješavanje
- Rješavanje problema linearnog programiranja II Samostalno formuliranje problema linearnog programiranja za konkretan slučaj i njegovo rješavanje
- Uvod u teoriju igara I Matrične igre, linearno programiranje i teorija matričnih igara
- Uvod u teoriju igara II Rješavanje linearnim programiranjem
Obvezna literatura
- F. S. Hillier, G. J. Lieberman: Introduction to Operations Research, Mc Graw Hill, New York, 2005.
- A. Vandal: Primjena matematičkih metoda u ekonomiji, Informator, Zagreb, 1980.
- P. B. R. Hazel, R. D. Norton: Mathematical Programming for Economic Analysis in Agriculture, Macmillan Publishing Company, New York, London, 1986.
Preporučena literatura
- M. Shubik: Game Theory in the Social Science, The MIT Press, 1995.
- J. G. Kemeny, J. L. Snell, G. L. Thompson: Introduction to Finite Mathematics, Prentice Hall, 1974
- N. Limić, H. Pašagić, Č. Rnjak: Linearno i nelinearno programiranje, Informator Zagreb, 1978.
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Linearno programiranje i teorija igara, Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu